Haveway (All Wins x Eros x Tabor) Z2 training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonita_Bon

Re: Haveway (All Wins x Eros x Tabor) Z2 training

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:24

Vanwaar zijn rug? Vanwege zijn leeftijd? komop zeg, dat is geen excuus. Vind je paard er prachtig uitzien voor zijn leeftijd, maar hij is niet bejaard! 20 is in mijn ogen geen oud paard, als jij hem in 2 jaar van de B naar het Z2 hebt gereden, kan hij het blijkbaar wel aan. Kan je hem ook correct over de rug laten lopen. "doorgezakte rug" of niet.
Ik snap je uitval niet? Blablbla over de rug, is nogal wat om te zeggen....

"En gelukkig is ie goed aan het been en staat die niet meteen stil als ik m'n benen/sporen gewoon wat van hem af hou.....", gelukkig is een spoor er niet voor om je paard voorwaarts te rijden. Als ZZ-licht ruiter zou je moeten weten hoe belangrijk timing is, afijn dat zien we dan even niet aan de appuyement foto's en de wissel, maar ik ga ervan uit dat je dat weet. Dit is een rijtechnisch topic (HAW) je vraagt dus om commentaar, dan krijg je dat. Mijn commentaar is dat hij losser mag in de bovenlijn, een sneller achterbeen mag hebben en jijzelf je benen iets meer aangesloten moet hebben en niet raar wegdraaien etc.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:26

Ik blijf vinden, dat vooral op de laatste foto zijn achterhand duidelijk hoger is dan de voorhand. Ook al heeft jouw paard dan een doorgezakte rug, dan zou de achterhand nog steeds even hoog moeten komen als de voorhand, liefst zelfs zakken en onder de massa treden zoals toch wel gevraagd wordt van een ZZ-licht paard. Wel fijn dat hij op zijn 20ste nog steeds zo aan het werk is :j
Probeer toch je been mooi tegen je paard te houden, hiermee bedoel ik vooral je knieëen, die moeten steeds mooi tegen je zadel liggen zonder te gaan klemmen. Dat je je onderbenen er wat meer af houdt is zo geen probleem, maar je mag daarbij niet je hakken overdreven gaan uitdrukken, hierdoor krijg je spanning in je benen wat je houding niet ten goed komt. Je volledige been (dus niet enkel je kuit & voet) moet steeds stabiel gehouden worden zonder in spanning te resulteren, ook al hou je je been wat van hem af.

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:35

amandahavy schreef:
Oke... ik word er een beetje moe van dus ga ik het geheim maar verklappen... Blablabla over de rug..... Haveway word komende maand 20 jaar!!!!!!!! Vandaar zijn rug! :o Hij heeft van zichzelf al een beetje hoge schoft en nu dus ook langzaam een beetje doorgezakte rug :D Vandaar..... Als ie niet over de rug zou lopen, zou ik niet kunnen doorzitten.... Dat weet ik omdat hij dit in het begin niet deed!... Inmiddels dus wel...
Stang heb ik idd vaker te strak, ik pak m wel losser maar voor ik t weet is ie weer wat strakker :(
En gelukkig is ie goed aan het been en staat die niet meteen stil als ik m'n benen/sporen gewoon wat van hem af hou..... :D

nou mijn paard is 19 en die heeft totaal geen doorgezakte rug! :o

verder had ik veel overgangen gereden zodat ie op de achterhand komt. ook in de galop versnellen en met terug nemen gelijk een 8 meter volte mee nemen.
met verder commetaar sluit ik me ook aan :o

suc6 in de ZZ-licht! :)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:53

Het meeste is al gezegd, maar ik stoor me aan jou hoogte van de handen.
Deze kunnen een stukje lager, daardoor de teugels iets korter.
Anders werk je hem tegen bij b.v. een uitgestrekte draf.
Als jij je handen hoger hebt, komt zijn hoofd hoger, druk zijn rug weg en o.a. daardoor een minder goede uitgestrekte draf.
Verder vind ik het een leuke combi en zeker goed dat je in 2 jaar dit behaald hebt.
Maar er is nog genoeg om aan te werken.
Ik hoop dat je iets doet met alle tips, succes!!

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:56

amandahavy schreef:
Oke... ik word er een beetje moe van dus ga ik het geheim maar verklappen... Blablabla over de rug..... Haveway word komende maand 20 jaar!!!!!!!! Vandaar zijn rug! :o Hij heeft van zichzelf al een beetje hoge schoft en nu dus ook langzaam een beetje doorgezakte rug :D Vandaar..... Als ie niet over de rug zou lopen, zou ik niet kunnen doorzitten.... Dat weet ik omdat hij dit in het begin niet deed!... Inmiddels dus wel...
Stang heb ik idd vaker te strak, ik pak m wel losser maar voor ik t weet is ie weer wat strakker :(
En gelukkig is ie goed aan het been en staat die niet meteen stil als ik m'n benen/sporen gewoon wat van hem af hou..... :D

ja sorry, maar als je er moe van wordt kan je hem beter laten sluiten. Iedereen die erop reageert zegt in grote lijnen hetzelfde... je hebt een mooi paard maar hij kan gewoon een betere aansluiting maken van achter naar voren.. Dus van zijn achterhand tot aan zijn nek.. wanneer die achterhand eronder komt... moet hij zijn rug bolmaken en dat doet hij nu NIET... Vandaar dat jij denkt dat hij een doorgezakte rug heeft.. maar dat komt niet door zn leeftijd maar hij maakt geen verbinding.. maar ik had het in het andere stukje ook al uitgelegd.. dus doe er mee wat je ermee wilt doen..

maar iig.. Succes in het ZZ licht ! ;)

qwasie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:33

_Amyyy schreef:
mooi paard heb je onder je kont :)
Denk idd om je handen, heb het idee dat je afentoe met je benen naar voren zit maar dat kan aan mij liggen?
ziet er verder leuk uit :))

vind ik ook! vooral het verhaal van de handen ;)

verder super leuke combinatie!

amandahavy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 21:48

Fijn dat ik ook nog positief commentaar krijg :o :D
Ik ben trots op mijn paardje en dan valt soms, sommig commentaar in het verkeerde keelgat zullen we maar zeggen! mjaa.. We leren er weer van he :D

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:20

Je mag zeker weten trots op hem zijn

Fotos zijn moment opnamens en geen constante opnames,

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:24

We zeggen toch ook niet dat je niet trots op hem mag zijn? je hebt een heel leuk paard, niet alleen het negatieve eruit halen!!
Maar een regel op HAW is dat je rijtechnisch commentaar moet geven...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:28

Mooi en stoer front heeft je paard zeg, gaaf hoor!

Wel zuinig op zijn hoor!

Mijn paard is inmiddels 19 en ik heb ZZ-licht met hem gereden. Mijn paard heeft geen doorgezakte rug en drukt ook zijn rug niet weg, omdat ik hem in de training zo hou. Mooi iedere keer die bovenlijn loshouden waardoor je paard zijn buikspieren goed blijft gebruiken (dan valt de doorgezakte rug ook minder op ;) ).

Heb jij jouw paard op 18-jarige leeftijd voor het eerst gestart want dat vind ik wel netjes hoor. Ik krijg zo het vermoeden dat jouw paard namelijk al eerder in zijn leven hoger geklasseerd is geweest?

Het commentaar dat hier gegeven is, ga ik overigens geheel in mee. Op alle foto's lijkt je paard uit 2 delen te bestaan: een voor- en achterkant die niet echt met elkaar in overeenstemming zijn.
Verder als je appuyeert, moet je paard om je binnenbeen heen buigen en dat lukt niet als je je eigen binnenbeen dus afsteekt. Het scharen wordt dan minimaal, zoals op deze foto is te zien.
Ook inderdaad rechter houden met een wissel, dat kun je goed oefenen door een (serie) wissel(s) te springen op een diagonaal of op de AC-lijn.

Probeer je paard zo door te gaan trainen, dat het niet zichtbaar wordt welke hulpen jij geeft en dat is nu nog wel te zien. Eigenlijk moet het zo zijn dat jij minder hard hoeft te werken om het paard de 'kunstjes' te laten doen.

Veel succes ermee!!! En vooral: geníet van je paard!

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:04

Mooi paardje :D
probeer alleen wel op je pianohandjes te letten ;)

bentuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:43

je hebt een beetje pianohandjes ;)
ziet er verder goed uit!

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:28

Paarden met sterk door gezachte rug gaan echt onder het zadel plots geen bolle rug hebben hoor.
Maar op laatste foto drukt ie wel sterk zijn rug weg.
Veel succes nog.