Stoere Goasse @ CH Eext (Z1)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 15:27

Marije25 schreef:
Oh Marieke, smul smul, dat gaat mooi!! Gefeliciteerd met je wp!
Hij wordt steeds mooier! Jullie zijn echt 'n team.

Even aan de regels houden;
Geloof dat jij op Samara ook altijd je benen lang maakte, hoort dus gewoon bij je ;). Maar probeer niet teveel te klemmen, dat kan averechts werken bij het sneller maken. Een paard geeft immers op druk, tegendruk. Misschien dat je in de proef wat meer knijpt waardoor hij luier wordt voor je been.

Hey Marije :D
Dank je! Het leuke is, hij is de laatste tijd heel snel en voorwaarts, ik rijd hem thuis meestal ook zonder sporen en zweep, dan loopt ie prima... Dus thuis is het lekker voor elkaar, nu in de proef nog. Dat is op zich wel lastig, want hij is elke keer anders. De ene keer doet ie alles op eigen houtje omdat ie 'toch al weet wat ie moet doen' ( :') ) en de andere keer is ie te traag..
Zag dat je Carmens paard nu rijdt? Wat leuk! Binnenkort op concours? ;)

klomp schreef:
Heeft u een kwijlbakje voor me? :D
Ziet er weer super uit!! Het is en blijft een machtig mooi paard om te zien en het rijden ziet er zoals altijd weer piekfijn uit!
Ik weet dat je er druk mee bezig bent, maar let op bij het appuyeren dat je met je handen niet tegen stuurt. Volgens mij appuyeer je op de foto naar links, althans hij moet buigen om je linkerbeen als ik het goed zie? Je stuurt op de foto met je binnenteugel tegen de hals ipv eraf.
Succes met je kanjer!

Dank je! :D Je hebt helemaal gelijk, ben ik mee bezig, maar is echt moeilijk, stom eigenlijk ;) Appuyeren moet gewoon nog ff wat makkelijker/meer vanzelf gaan.

smeetjoew

Re: Stoere Goasse @ CH Eext (Z1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:54

Weinig Friezen lopen denderend in de dressuur, maar hier maak ik toch echt een uitzondering voor.... Wat een onwijs gaaf paard en jullie vormen een hele fijne combinatie.

Je rijdt 'm heel fijn van achteren naar voren.
Denk er wel om dat de galop niet te stuwend wordt, maar dit kunnen ook net momentopnames zijn.

Fijn bezig joh! Veel succes nog in 't Z1!

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:58

Wat een ontzettend gaaf beest zeg! Wauw :).

Let erop dat je in het dieptepunt van je zadel blijft zitten en niet te ver naar achter gaat zitten (al begrijp ik dat dat moeilijk is met een paard met zulke grote bewegingen).
Verder kan ik niet echt iets opmerken. Is ook niet aan mij denk ik ;).

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:01

zo wat kan die lopen, wat een kracht straalt er vanaf!! echt super mooi! Heerlijk actief, en een sterke achterhand!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:58

wauw!

Ik ben echt verliefd!!!!!..

ik heb geen rij commetaar!!
Ben erg weg van friezen maar die van jou slaat echt alles!!!
Netjes getraint, en gespierd en mooi gebouwt..

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:43

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd. Let er in de volgende reacties op om de regels van RT-HAW te respecteren. Indien je niet weet wat deze inhouden kan je het nalezen in de charter van RT-HAW.

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:54

Alicia2u schreef:
Wat een machtig paard!

Wat me wel direct opviel is de hoge mate van spanning in je benen: je legt erg veel druk op je enkel en blokkeerd je gewrichten van je enkel, knie en heup door je hakken zo actief naar beneden te houden. Het rijdt waarschijnlijk een stuk beter als je je been gewoon ontspannen af laat hangen en de steun van de beugel gebruikt om je tenen op te tillen, in plaats van met zoveel kracht en spanning je hakken uit te drukken, waardoor je jezelf in feite uit het zadel duwt.

Inderdaad, dat was ook het eerste wat mij opviel! Wat een spanning! Je voet moet er in de beugel uitzien alsof je plat op de grond staat, maar het lijkt alsof je heel gespannen je hak uitdrukt. Daardoor span je misschien teveel spieren aan waarvan dat niet de bedoeling is, en geef je verkeerde druk aan je paard. Verder is het wel een hele mooie fries.

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 14:36

Na jullie opmerkingen daarover heb ik echt heel kritisch op m'n benen gelet, en ik doe absoluut geen moeite om zo te zitten, het kost me meer moeite m'n voet recht te houden, het zakt vanzelf. Zelfs met buitenrijden zit ik zo, dan ben ik sowieso ontspannen. (Kan er achterstevoren op gaan zitten en hij doet nog geen stap verkeerd, ja, geprobeerd :P ) Ik heb geprobeerd m'n benen heel erg te ontspannen, maar ik kan ze niet meer ontspannen dan ik nu doe.. Of ik moet heeel anders gaan zitten, maar hoe? Als ik gewoon zit dan kan m'n knie los van het zadel, als ik klem zou dat toch niet kunnen?
M'n paard is goed voor het been, ik hoef 'm niet vooruit te 'duwen', dus dat is ook geen optie..
Dus als iemand mij vertelt hoe het anders moet ;)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:52

Ik vind echt dat je een superleuk paard hebt, dat heb ik wel eens vaker gezegd maar ik blijf het gewoon lekker herhalen :D

Vanaf deze foto's heb ik het idee dat je je bekken teveel achterover kantelt, je zit wat onderuitgezakt. Daardoor druk je automatisch je been wat naar voren weg waardoor je ook met een ontspannen been toch te ver doordrukt op je beugel.

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 22:57

Bedankt voor je reactie! :D En ik denk dat je gelijk hebt ;)
Ik merk dat ik met oefeningen onderuit zak, dat werd vandaag door m'n instructrice ook opgemerkt en zou best kunnen dat ik daardoor ook minder netjes met m'n benen zit. En ik heb gemerkt dat als ik goed en rechtop zit, ook niet zo m'n hakken laat zakken.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:04

Even copy paste: dit is wel een leuke oefening daarvoor:

Een goede oefening is om naast je paard te doen is om eens op zo'n grote fitnessbal of evt een skippybal te gaan zitten (je kunt het ook liggend op de grond doen bij gebrek aan een bal) en je bekken zo ver mogelijk naar voren en naar achteren te kantelen (je rug hol en bol maken) De eerste keer haal je dat uit de rest van je lichaam (benen en rug), de tweede keer probeer je de beweging kleiner te maken door je bekken met je buikspieren te bewegen. De spieren die je dan voelt zijn dezelfde spieren die je voor een groot deel de stabiliteit geven in het zadel.

Op een bal voel je het beter dan op de grond, omdat de bal onder je doorrolt.

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 23:06

Ja, ik snap wat je bedoelt. Toevallig nog een bal liggen, zal het voor de grap eens proberen! :D

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:49

Whoooo jeumig, wat een vreselijk gaaf paard!
Wat zou ik graag een keer zo'n beessie rijden, dat moet een enorme krachtbom onder je zijn.
(jeetje, 'even' wegrijden in galop. :+ )
Kan me niet voorstellen dat ie als een luie stoel zit. :D

Erg lastig om hier commentaar op te geven.

Je hebt een knap paard, maar die hoef je onder het zadel niet te bekijken: vooooruit kijken. :D
Ontspannen en lachen: dan is't plaatje helemaal af.

Prachtig hoor. +:)+

GinaLoveStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:15

Ik klikte op jou topic en mijn mond viel letterlijk open.
wat een pracht paard !
Wat een combi !
GEWELDIG

Super. ik heb niet echt commentaar
Idd veel overgangen helpen op een goeie achterhand.
jullie komen super ver!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 14:02

Wooooow! Wat een práchtig mooie fries! Wat een kracht straalt hij uit, super! Verder geen rijtechnisch commentaar, ik vind het er helemaal geweldig uitzien!