Want ik vind haar gedrag (zoals je het omschrijft) toch meer klinken als 'schreeuwen' dan om alleen maar 'vervelend' te doen, omdat ze lange tijd niet gereden is. Mijn paard kan ook na langere tijd niet gereden te zijn wel eens alle kanten uitvliegen, maar die heb ik toch redelijk snel weer terug door gewoon vol zelfvertrouwen er tegenaan te gaan. Daarbij begin ik altijd eerst met goed grondwerk en dat werkt meestal als een speer (om te zorgen dat hij weer helemaal op mij gericht is).
Zo'n paard kan van alles hebben: Is het gebit in orde? Is er niets verschoven in zijn wervelkolom? Ander pijn en ongemak ergens? Is het harnachement helemaal in orde? Ik vind dit gedrag vrij extreem als het niet binnen 20 minuten veranderd is. Dan heb ik toch het idee dat er echt meer aan de hand is. Een paard kan niet praten, maar kan het alleen maar op deze manier aangeven..... Wat ik me verder afvraag, doet deze pony het bij iedereen die er op stapt?
Grondwerk noem ik trouwens niet alles wat ik op de grond met hem doe. Dat deed ik alleen nog toen ik hem alles nog moest leren (ik heb hem van jongsaf aan). Inmiddels ga ik het echt geen grondwerk noemen als ik hem van a naar b leidt, om maar wat te noemen. Grondwerk is voor mij het gericht trainen op de grond, hetzij los (freestyle, los werken, vrij springen), hetzij aan een halster (oefeningen aan de hand), hetzij aan de lange lijn of dubbele lijnen. Het doel is dan hem gericht op mij te maken, hem te gymnastiseren, hem gevoeliger voor de hulpen te maken etc. Ik wissel dit ook graag af met rijden of doe een combinatie van beiden. En ook mensen die van kindsaf aan met paarden om zijn gegaan, kunnen nog een hoop leren van de diepere betekenis en kanten van NH. Je bent nooit uitgeleerd, als je met paarden omgaat. Ik niet en niemand niet.
anders gaat hij juiist met je sollen