Lastige pony!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 11:54

Weet je echt heel, heel zeker dat deze pony niets mankeert?
Want ik vind haar gedrag (zoals je het omschrijft) toch meer klinken als 'schreeuwen' dan om alleen maar 'vervelend' te doen, omdat ze lange tijd niet gereden is. Mijn paard kan ook na langere tijd niet gereden te zijn wel eens alle kanten uitvliegen, maar die heb ik toch redelijk snel weer terug door gewoon vol zelfvertrouwen er tegenaan te gaan. Daarbij begin ik altijd eerst met goed grondwerk en dat werkt meestal als een speer (om te zorgen dat hij weer helemaal op mij gericht is).

Zo'n paard kan van alles hebben: Is het gebit in orde? Is er niets verschoven in zijn wervelkolom? Ander pijn en ongemak ergens? Is het harnachement helemaal in orde? Ik vind dit gedrag vrij extreem als het niet binnen 20 minuten veranderd is. Dan heb ik toch het idee dat er echt meer aan de hand is. Een paard kan niet praten, maar kan het alleen maar op deze manier aangeven..... Wat ik me verder afvraag, doet deze pony het bij iedereen die er op stapt?

Grondwerk noem ik trouwens niet alles wat ik op de grond met hem doe. Dat deed ik alleen nog toen ik hem alles nog moest leren (ik heb hem van jongsaf aan). Inmiddels ga ik het echt geen grondwerk noemen als ik hem van a naar b leidt, om maar wat te noemen. Grondwerk is voor mij het gericht trainen op de grond, hetzij los (freestyle, los werken, vrij springen), hetzij aan een halster (oefeningen aan de hand), hetzij aan de lange lijn of dubbele lijnen. Het doel is dan hem gericht op mij te maken, hem te gymnastiseren, hem gevoeliger voor de hulpen te maken etc. Ik wissel dit ook graag af met rijden of doe een combinatie van beiden. En ook mensen die van kindsaf aan met paarden om zijn gegaan, kunnen nog een hoop leren van de diepere betekenis en kanten van NH. Je bent nooit uitgeleerd, als je met paarden omgaat. Ik niet en niemand niet. :)

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 14:53

Naast alle goede tips over belonen wanneer hij iets goed doet heb ik wat toe te voegen.

Noliita schreef:
Wat kan ik doen om het vertrouwen weer terug te winnen?

Vertrouwen van je pony in jou hoef je niet terug te winnen, het is eerder andersom.
Vertrouwen wil ik het dan ook niet noemen, respect is een beter woord.
Jouw pony probeert je uit, en wint, dus heeft geen respect voor jou! Door die rare fratsen vetrouw jij de pony niet meer.

De enige oplossing is, opnieuw beginnen en ontzettend boos worden wanneer hij dit doet. Daarnaast moet je hem slimmer af zijn dan hij is.
Je moet meer lef hebben! Denk maar dat jij beter bent als je pony, wat een stombo dat hij jou zo in de maling probeert te nemen, geef desnoods een schreeuw of iets.

Gaat de pony ervandoor, dan moet je hem slimmer af zijn door hem niet terug te nemen of dat proberen te doen, maar hem uit te laten razen en er dan een schepje bovenop te doen. Gallopeerd hij weg wanneer jij er net op zit? Laat hem dan maar gaan, en wanneer hij wil stoppen laat je hem nog 5 minuten lang doorgalloperen. Doet hij het dan later weer doe je precies hetzelfde. Ze leren dan snel genoeg!

Omdraaien? prima! laat hem maar eens 20 rondjes draaien omdat jij dat wilt! In beide richtingen dan wel.

Om keren of niet vooruit willen? met duidelijke hulpen kun je dit het beste op lossen.
Probeert je paard om te keren of wil hij niet verder en je hebt al been gegeven, dan kun je het beste een tik geven met je zweep (wel gepaard met beenhulp). Reageert hij nog niet, geef je hem een enorme kledder met je zweep! het is afgelopen dat dat geloot, geloof me ze weten het snel genoeg!

Dus, je moet je gedachten veranderen en er met meer lef op gaan zitten, en natuurlijk niet vergeten te belonen wanneer hij het wel goed doet.

raelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:37

raelle schreef:
geef hem misschien een tik (niet te hard) als hij niet luistert
als hij wel luistert beloon hem dan gelijk": wortel bijvoorbeeld
of zeg nadrukkelijk : braaf braaf goed gedaan enz
heefd bij mij gehopen

raelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:39

ja ik bedoel meer een tik...

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 16:47

Bedankt allemaal voor de goede tips! :D
Ik krijg helemaal zin om aan de slag te gaan.
En ik moet inderdaad strenger zijn!

Iemand vroeg hier of ik les had, ik wil privelessen nemen met hem ja. :)

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:48

raelle schreef:
geef hem misschien een tik (niet te hard) als hij niet luistert
als hij wel luistert beloon hem dan gelijk": wortel bijvoorbeeld
of zeg nadrukkelijk : braaf braaf goed gedaan enz
heefd bij mij gehopen

Waarom geen harde tik?

Belonen met eten kun je beter niet doen, zeker neit wanneer je er op zit, slimme paarden (en dat zijn ze bijna allemaal) maken hier vaak misbruik van.

Lucalicious

Re: Lastige pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:08

Misschien voor het rijden even los gooien als je daar de mogelijkheid voor heb, en dan even flink laten rennen. En onder het rijden als hij er dan vandoor gaat laat maar eens ff flink uitrazen, net zolang als jij denkt dat nodig is en niet zodra hij er genoeg van heeft. verder is het belangrijk dat je niet laat merken dat je angstig bent, mocht je dit zijn ;) anders gaat hij juiist met je sollen

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 14:31

Iedereen bedankt voor de tips, heb er veel aangehad!
Heb vandaag weer gereden en het ging meteen een stuk beter..

:D

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:21

ik doe steeds zo;
als hij dat doet laat je hem lopen en pas stoppen als jij dat wilt.
als hij braaf is goed belonen.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:31

xxtesssss schreef:
Naast alle goede tips over belonen wanneer hij iets goed doet heb ik wat toe te voegen.

Noliita schreef:
Wat kan ik doen om het vertrouwen weer terug te winnen?

Vertrouwen van je pony in jou hoef je niet terug te winnen, het is eerder andersom.
Vertrouwen wil ik het dan ook niet noemen, respect is een beter woord.
Jouw pony probeert je uit, en wint, dus heeft geen respect voor jou! Door die rare fratsen vetrouw jij de pony niet meer.

De enige oplossing is, opnieuw beginnen en ontzettend boos worden wanneer hij dit doet. Daarnaast moet je hem slimmer af zijn dan hij is.
Je moet meer lef hebben! Denk maar dat jij beter bent als je pony, wat een stombo dat hij jou zo in de maling probeert te nemen, geef desnoods een schreeuw of iets.

Gaat de pony ervandoor, dan moet je hem slimmer af zijn door hem niet terug te nemen of dat proberen te doen, maar hem uit te laten razen en er dan een schepje bovenop te doen. Gallopeerd hij weg wanneer jij er net op zit? Laat hem dan maar gaan, en wanneer hij wil stoppen laat je hem nog 5 minuten lang doorgalloperen. Doet hij het dan later weer doe je precies hetzelfde. Ze leren dan snel genoeg!

Omdraaien? prima! laat hem maar eens 20 rondjes draaien omdat jij dat wilt! In beide richtingen dan wel.

Om keren of niet vooruit willen? met duidelijke hulpen kun je dit het beste op lossen.
Probeert je paard om te keren of wil hij niet verder en je hebt al been gegeven, dan kun je het beste een tik geven met je zweep (wel gepaard met beenhulp). Reageert hij nog niet, geef je hem een enorme kledder met je zweep! het is afgelopen dat dat geloot, geloof me ze weten het snel genoeg!

Dus, je moet je gedachten veranderen en er met meer lef op gaan zitten, en natuurlijk niet vergeten te belonen wanneer hij het wel goed doet.

Óf het werkt juist averechts.
Sommige paarden worden hiervan zo angstig of heet dat ze alleen maar drukker worden.
Of gaan het normaal vinden dat ze eerst 10 minuten mogen rondscheuren voordat ze aan het werk
moeten en dan krijg je zo'n leuk drippelpaard wanneer je daarna wil stappen of draven.

Eef_Sissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:14

Ik denk dat het het slimste is om niet boos te worden, het kan juist avererechts werken!

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:58

Ik ken de pony niet, maar van wat ik hoor is het gewoon dominantie en gebrek aan respect. En als dat zo is moet je dat dier gewoon slimmer af zijn, en op zijn kop geven wanneer dat nodig is, maar ook belonen wanneer hij het wel goed doet.
Je kunt hem natuurlijk het beste te slim af zijn, en helemaal voorkomen dat hij iets doet. Maar wanneer hij het doet voordat je het merkt en je doet niks, leert hij dat dit normaal is. Wanneer je hem op zijn kop geeft, en dat wint, en dan beloont, zal hij leren dat goed is en dat jij boos word, en dat het dus niet goed is, wanneer hij het fout doet.

sommige paarden worden hier idd angstig van, dit zijn vaak niet de dominante zelfverzekerde types, wat deze pony volgens mij wel is. Dit maak ik op uit het verhaal. Wanneer het echt puur angst is (en dat merk je gouw genoeg) moet je het idd. anders aanpakken, met veel gedult dan en idd. niet boos worden.
Wanneer je paard echt ad kletter gaat, en niet uit angst, kun je niet zo veel doen behalve de noodrem er op gooien in een hoek oid. Je kunt dan beter het paard even laten gaan (en dan bedoel ik dus niet harder laten gaan). Meestal gaan ze als ze ad kletter gaan maar gewoon om de ruiter er af te gooien, en dus niet omdat ze bang zijn, heb je er nog enigzinds wat op in te brengen. Wanneer je het paard dan laat galloperen, maar omdat jij het zelf wilt, win jij dus.
Het hangt een beetje af van wat voor paard het is, en in welke situatie..

Hoe gaat het nu met rijden?

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 14:07

Bedankt voor je tips!

Het rijden gaat nu eigelijk echt heel goed.
Ik ben veel consiqenter geworden en ik zet nu gewoon door zoals ik eerst niet deed.

Ik merk dat veel meer respect er voor terug krijg, en dat hij ook weer geniet van het rijden! :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:19

Apart dat je allemaal tips krijgt voor het rijden zonder dat eerst gevraagd wordt hoe het dier gehouden wordt.

Staat het de hele dag op stal? Of komt het ook los buiten? Hoeveel voer krijgt het? Vooral veel krachtvoer is funest voor een pony.

Mijn tip zou zijn: lekker de wei op met de pony overdag. Geen krachtvoer meer. Alleen hooi op stal. Dat scheelt al een heleboel stress voor een pony.

Dan uitsluiten dat er medische redenen zijn, zoals rugpijn.
Knellend zadel of te klein bit.

En dan pas samen met een instructeur kijken wat er aan de hand is.
Ik denk niet dat ze op bokt kunnen inschatten hoe goed en consequent jij rijdt. Een instructeur kan kijken wat er precies aan de hand is. Is het een angstreactie of juist niet?

Succes met de pony.

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 14:28

Dit topic mag gesloten worden hoor.
Aangezien ik de tips heb gehad die ik nodig had.

Het gaat nu veel stukken beter! :)