Manegefjord Kwero @ work!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saarie

Re: Manegefjord Kwero @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 06:53

@Eva_D: als het goed is heb ik hem vandaag weer onder het zadel, dus ik ga je tip uitproberen!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 11:35

Het ziet er erg netjes uit en absoluut geen storend beeld!
Fjorden zijn vaak nu eenmaal erg op de voorhand en dat is lastig te corrigeren.
Meer voorwaarts levert vaak automatisch meer teugeldruk op. Speel met het tempo op korte stukjes, echt een paar pasjes, dan wordt die krachtige nek wat minder stug, zeg maar.

En dit echt is een manege Fjord? 8-)
Jullie mogen wel trots zijn op zo'n braaf en werkwillend exemplaar!
Qua uiterlijk ziet Kwero er ook super uit, complimenten hier! *D

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 16:14

@S_L: Dankje! Been geven klopt, hij valt ook terug in tempo als hij gaat hangen. Ik neem het mee!

@MarvanTom: Goed gezien, tempowisselingen zijn inderdaad heel fijn bij hem, zeker korte stukjes verzamelen en er dan weer een beetje uitrijden. Enne, het is toch écht een manegefjord, hij loopt er al 7 jaar! Nou moet ik er wel even bij vermelden dat wij geen 'gewone' commercieële manege zijn :) (zie ook openingspost). Al onze paarden moeten braaf en hanteerbaar blijven voor de gehandicapten, met genoeg spieren om hen (niet altijd recht en soepel rijdende) te kunnen dragen zonder blessures! Regelmatig goed dressuur bijrijden is dus een absolute must. En daar zijn wij voor :)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 07:23

saarie schreef:
@MarvanTom: Goed gezien, tempowisselingen zijn inderdaad heel fijn bij hem, zeker korte stukjes verzamelen en er dan weer een beetje uitrijden. Enne, het is toch écht een manegefjord, hij loopt er al 7 jaar! Nou moet ik er wel even bij vermelden dat wij geen 'gewone' commercieële manege zijn :) (zie ook openingspost). Al onze paarden moeten braaf en hanteerbaar blijven voor de gehandicapten, met genoeg spieren om hen (niet altijd recht en soepel rijdende) te kunnen dragen zonder blessures! Regelmatig goed dressuur bijrijden is dus een absolute must. En daar zijn wij voor :)

Ja, ik had je beginpost gelezen. ;)
Meestal zijn de meeste manege Fjorden van die 'dikke gedrochten' := , die prima rondjes kunnen lopen, maar je moet niet teveel gaan vragen verder.
En qua dressuur op zo'n soort manege: ik heb er eigenlijk helemaal niet bij stil gestaan dat je juíst je paarden dan goed dressuurmatig moet bijrijden...

Hoofdkantelen bij schouderbinnenwaarts he? Heeeeel bekend verschijnsel...
Is een teken van verzet, of hij wil gewoon onder het gevraagde uit of hij begrijpt de bedoeling niet.
Probeer bij het inzetten van je volte bij E of B enkele passen schouder binnenwaarts te vragen, daarna weer gewone stelling.
Dan merkt hij zelf het verschil en weet dat het maar 'even' wordt gevraagd. Of heb je dit al geprobeerd?

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:04

Ziet er netjes uit, probeer hem alleen meer van achter naar voor te rijden ipv van voor naar achter. Nu lijkt het namelijk dat hem van voor in de krul 'trekt' en dan hem actiever te maken.
Verder hebben die sporen imo niet veel nut, want je moet je hak op trekken om hem daar dan mee te prikken, snap je wat ik bedoel?

En zoals er meer gezegt is , dat hij niet op jou hand leunt maar een eigen aanleunig heeft.

Moet wel echt mn complimenten geven voor hoe netjes hij loopt voor een manege pony! En je zit er oook netjes op, denk alleen aan je stoelzit.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 15:58

@Jordy_: Dankjewel voor je tips/complimenten! Hij is inderdaad erg sterk waardoor ik ook sterk in mijn hand word. Ik ga erop letten!
Sporen hebben wel nut. Voor de normale oefeningen heb ik ze niet nodig en kan ik dus mijn gewone beenligging behouden. De sporen zijn om hem te corrigeren als hij door mijn beenhulp heen dendert, wat nog al eens gebeurt bij minder handige ruiters (zoals de doelgroep, zie beginpost).

rachel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:22

Je bent erg voor uit gegaan!
En je hebt er veel verstand van als ik vergelijk met andere manege mensen. Probeer iets rechter te gaan ziten. Een heel veel respect voor jou omdat jij toch iets speciaals doet voor de gehandicapte!

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 21:40

Ik ga bijna blozen lieve bokkers :o
Wat een fijne tips allemaal! En een heleboel complimenten...

@minouesmee: sporen zijn bij ons toegestaan onder bepaalde voorwaarden!
- bepaald niveau paard/ruiter
- inschatting van instructrice
- aantoonbaar nodig/effect

@rachel13: Dankjewel! Ik vind het ook nog elke keer bijzonder om met ze te werken :) Je krijgt er zoveel voor terug! Recht zitten ga ik op oefenen :D

@Cartouche_x: welke foto bedoel je precies hihi :P

@Lisettee_: haha ja hij is gaaaaaf :D dankjewel!

bentuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:40

probeer hem iets voorwaartser te rijden, verder ziet het er goed uit :)

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 17:02

@bentuu: Dankje voor je berichtje :) Das een moeilijke bij hem: bij minder handige ruiters en als hij zijn zin niet krijgt, wordt hij juist veel te voorwaarts en gaat hij lopen tanken. Bij het wat meer 'echte' werk werkt het goed om hem wat lager in tempo te zetten, maar de activiteit bewaren is dan soms lastig inderdaad :P Ik ga erop letten!

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:36

Hey Sara!

Ik ook blond: Kijk je topic en denk van: oh dat ziet er goed etc. klik vervolgens weer weg en daarna open ik het nog een keer zie ik dat jij de TS bent :P
Even commentaar leveren dan maar :) Ik vind het er echt supernetjes uitzien en dat voor een manegepaard! Om het beeld helemaal mooi te maken zou je je hakken wat meer uit kunnen drukken. Succes en tot morgen!

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 15:40

@HedwigO: Hee hedwig! Ik zou toch zweren dat ik al gereageerd had op je berichtje, maar bij deze:
Schaam je maar niet! Ik las jouw topics al een jaar...
Hakken uitdrukken zal ik op letten!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:49

MarvanTom schreef:
Hoofdkantelen bij schouderbinnenwaarts he? Heeeeel bekend verschijnsel...
Is een teken van verzet, of hij wil gewoon onder het gevraagde uit of hij begrijpt de bedoeling niet.
Probeer bij het inzetten van je volte bij E of B enkele passen schouder binnenwaarts te vragen, daarna weer gewone stelling.
Dan merkt hij zelf het verschil en weet dat het maar 'even' wordt gevraagd. Of heb je dit al geprobeerd?

Het paard kantelt niet alleen het hoofd, maar valt ook op de buitenschouder. Als je paard dat doet, moet je sowieso weer recht stellen.
misschien heb je teveel buiging aangenomen? en buitenteugel er goed bijhouden natuurlijk.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 16:14

@driebergen: klopt, goed gezien. Ik heb hem daarna ook weer rechtgesteld en een paar meter daarna opnieuw ingezet. Ik ga met je tips aan de slag!

nielsjuh4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:58

Paardje ziet er goed uit, vooral omdat ie volgens mij best zwaar meot werken..

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 18:27

@nielsjuh4: Dat valt wel mee hoor! Onze paarden lopen maximaal 3 uur per dag, waarvan anderhalf uur staplesjes zijn. Dus zo hard hoeft ie voor een manegepaard niet aan de bak!

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:40

Pas op straks valt hij om! :P
Grapje hoor.. maare je hangt wel extreem veel mee in de bochten.
Ietsjes minder mag wel als je een kilotje of 40 extra zou wegen en een iel paardje onder je kont zou heben zou hij mij een stevige galop toch wat moeite krijgen met blijven staan.

Ok iets overdreven mischien maar je snapt wat ik bedoel :D

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 13:07

@ris: Haha, zo'n vaart zal het toch niet lopen hoop ik ;)
We hebben spiegels in de bak hangen, ik zal er eens op letten!

Sanne_Relax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:58

Foei saar! Onze paarden doen juist zwaar werk. Ruiters die scheef zitten, en elke keer een andere ruiter.
Maar het ziet er goed uit. Handen iets laten zakken. Denk aan elleboog naar bit moet 1 lijn zijn he. Ja ik moet volgens mij iets rij technisch zeggen anders word het verwijdert. Oh ja, je lijkt in te knikken naarlinks geloof ik. Is me nooit eerder opgevallen tijdens het rijden!
Spoor stoort echt niet he, je komt er apmer bij met je spoor!

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 16:03

@Sanne_Relax: Hahaha jaaa onze paarden werken ook wel hard! Maar ze hoeven geen uren te lopen op een dag, dat bedoelde ik meer ;) Ellebogen inderdaad, zei Mick vandaag ook al tijdens de les!

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:20

Je teugels lijken me ook iets aan de lange kant..Daardoor zit je ook soms wat tever naar achteren denk ik.
Verder super gereden op een manegepaard! Ziet er echt wel keurig uit!!

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 11:54

@Boktlid: dankjewel! Teugels te lang is inderdaad een puntje... Is wel al verbeterd al zeg ik het zelf :P check de link in de openingspost maar eens... schaamschaam :(:)

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:11

saarie schreef:
Nog een stukje schouderbinnen linkerhand in draf. Hier nog een probleem: hier kantelt hij wat met het hoofd. Tips?
Afbeelding

de verdere informatie is hierboven al wel gegeven, maar ik kan je wel proberen een tip te geven over het kantelen,
en paard kantelt zijn hoofd omdat het gemakkelijker is om de 2de nekwervel te gebruiken dan de eerste, de 1e nekwervel moeten ze echt voor aan het werk, en dan is het aan jou om goed op te letten,
het kunnen 2 dingen zijn,
je buitenhand niet genoeg aangesloten, of onvoldoende contact vergeleken met je binnenhand, of het ligt aan de druk van je binnenbeen,
is jou paardje goed op het been?? jaa,, dan moet je op je buitenteugel wat meer druk vragen, maar wel netjes laten staan, niet trekken enz,,
luistert bij slecht op been, ga dan beginnen in stap en doe consequent dingen vragen, blijf op een volte en draaf aan, met een hele LICHTE hulp,, ( want ZZ amazones zie je ook echt niet schoppen en doen ) doet hij het net, drijf dan iets hander,, nog niet,, schop hem dan in,, want reactie is reactie, en als jij schopt,, en hij gaat dan wel uiteindelijk over in een zachte draf,, schop dan nog een keer voor nog meer voorwaarts,, want reactie is reactie,, en als jij moet schoppen voor een kleine reactie naar een drafje is dat echt niet goed,, na dat,, zet je hem weer terug in de stap op de volte blijven, en probeer opnieuw met een kleine druk.. :P, en zo oefenen tot hij wel respect en reageert op het been,
luistert hij juist wel naar de binnenbeen en kantelt hij nog, pak dan je buitenteugel is meer bij en speel dat iets meer mee,, maar geeft hij na en doet hij het goed ontspan jij ook netjes,
verder kan ik je denkt ik niet meer verder helpen,, :P, dat wil niet zo goed achter een computer,, maar als er iets is,, of je hebt toch nog vragen hoor ik het graag, :P,
ik weet niet of ik nog wat vergeten ben te zeggen maar dan hoor ik het wel..

succes.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 20:53

@Misty2001: Dankje voor je berichtje!
Kwero is prima aan het been qua voorwaartse hulpen. Zijwaartse hulpen snap hij ook prima, maar daar loopt hij echter soms door koppigheid dwars doorheen. Dat is ook de reden waarom ik een spoor draag. Schoppen lijkt me daardoor niet echt veilig :P
Meer op de buitenteugel mag inderdaad, hij heeft de neiging om een bepaalde kant van het bit meer vast te pakken. Waar ik dan op moet letten is dat ik juist loslaat in plaats van terug trek :)

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:02

Oeiii geef je paard wat ruimte van voor, & been er bij, eerst voorwaarts & op eigen benen & dan pas aan de voorkant gaan zitten.
vind het niet echt een ontspannen beeld geven, Je hebt het over de activiteit in het achterbeen, maar hij kan z'n kont dr niet onder plaatsen als jij hem van voor zoveel tegen houd.
Denk er om dat je je hakken blijft uitdrukken.

Bij 1 foto zeg je; 'Even wat meer Doorstellen', maar waarom gaat je binnenhand dan niet naar binnen, maar naar achteren/boven?

Ik hoop dat je iets met dit commentaar kunt, :)