paard erg onrustig met bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:45

orienta schreef:
@ tamary ze is best wel gevoelig in haar mond dus denk niet dat een ongebroken erg geschikt is

een ongebroken trens is niet strenger dan een gebroken trens, integendeel zelfs ;)
bij een gebroken bit heb je het effect van een notenkraker, bij een ongebroken niet.
een stang is natuurlijk een ander verhaal omdat je daar hefboomwerking hebt.
ik zou in jouw situatie ook een ongebroken bit proberen omdat daar minder mee te spelen valt.
of als dat geen verbetering brengt, een bit in een ander materiaal (koper, kunststof, rubber, leder, geen idee wat er nog allemaal bestaat).

Melanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:47

Ik heb nu een zilverkleurige dubbelgebroken watertrens. En bij zijn vorige eigenaar een kopere bustrens (volgens mij).

orienta

Re: paard erg onrustig met bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 08:47

dan zou ik lekker weer een bustrens indoen asl ik jou was Melanie

wappie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:48

kijk eens op de website van academy of equine dentistry in Idaho, usa. Daar vind je tandartsen met een goede opleiding onder het kopje find a dentist. Bel eens een van hun op voor een goede controle van je paard en passend bitadvies.
http://www.equinedentalacademy.com

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 08:48

fojoe schreef:
orienta schreef:
@ tamary ze is best wel gevoelig in haar mond dus denk niet dat een ongebroken erg geschikt is

een ongebroken trens is niet strenger dan een gebroken trens, integendeel zelfs ;)
bij een gebroken bit heb je het effect van een notenkraker, bij een ongebroken niet.
een stang is natuurlijk een ander verhaal omdat je daar hefboomwerking hebt.
ik zou in jouw situatie ook een ongebroken bit proberen omdat daar minder mee te spelen valt.
of als dat geen verbetering brengt, een bit in een ander materiaal (koper, kunststof, rubber, leder, geen idee wat er nog allemaal bestaat).

ik ga eerst een ander materiaal proberen en daarna een ongebroken inderdaad.
Ik snap jouw punt ook wel :D

Melanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:50

Ik sta op een stal waar de tandarts komt. Zal even kijken of hij/zij haar tanden goed wil nakijken misschien zit daar wel iets niet goed. Ik heb haar pas een paar weken. is voor mij mijn eerste paard. Ik ga in iedergeval kopere bustrens kopen misschien werkt het.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:57

Je hebt er elk jaar een tandarts bij schrijf je.
Dat is op zich heel goed natuurlijk maar is het een GOEDE paardentandarts.
Met mijn vorige merrie heb ik een beetje hetzelfde probleem gehad.
Ze bleef enorm onrustig in de aanleuning vooral als ze wat dieper en ronder ingesteld werd.
Heb ook allerlei bitjes geprobeerd omdat ik er van uit ging dat het niet aan het gebit zou kunnen liggen.
Elk jaar werd ze behandeld door een paardentandarts die de haken weg vijlde.
Totdat mijn veearts kwam, haar een roesje gaf en een goed naar de achterste kiezen keek.
Daar zaten dus enorme haken.
De voorkant had de paardentandarts altijd netjes bij gehouden maar de aller achterste kiezen kun je alleen vijlen met een roesje.
Hierna had ik ,wat haar mond betreft, een totaal ander paard.
Ik weet niet of je iets aan mijn verhaal hebt, maar toch...

Melanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:00

Ik heb het paard pas een paar weken. En sta op de stal dus ook maar een paar weken. Heb de tandarts nog niet gezien, maar zal is rond vragen op de stal hoe of wat. Ik heb zeker wel wat aan jouw verhaal. Alle verhalen zijn welkom. Leer ik ook weer wat van :D

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:33

Bij mij was het juist andersom. Bij de aankoopkeuring heb ik de VA gevraagd naar de kiezen te kijken, die waren in orde volgens de VA.
Vervolgens heb ik 4 maanden later de tandarts van paardentandarts.nl laten kijken. Die kwam voor een ander paard op stal, en ik dacht ach, laat Abeltje ook maar even bekijken.

Nou...

Een gespleten kies waarvan de helft verwijderd is. En haken waar je U tegen zegt. Beestje had ocharme zijn hele wangen kapot. Mocht een week niet rijden.

Kan je de tandarts van paardentandars.nl van harte aanbevelen. Weinig voorrijkosten (en hij moest van ver komen!) verstand van zaken, compassie met de paarden en goed betaalbaar.

Melanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:35

ok, ik ga gelijk even op de site kijken. Dan kan ik die even langs sturen dan weet ik zeker dat het goed zit. dank je wel voor je info :D

Iris_VDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:38

Hey!

Bij ons op de manege staat een pony met een rubberen bit.
Ik denk dat die ook niet tegen ijzer kon dan..
Misschien helpt het als je ook met een rubberen bit rijdt want het irriteert wel minder!

Hopelijk werkt het!!
Succes met je mooie paard! ;)

Melanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:39

Ik heb gevraagd voor de dichtsbijzijnde paardentandarts. Weet jij ongeveer de prijs er van?

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:41

Ik zou dan voor een kunststof bit gaan in plaats van rubber. Rubber kan gaan wrijven op de lagen. dan kunnen ze blaren krijgen.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 09:41

ik sta er altijd bij als die man het doet en naar mijn idee doet ie toch echt ook wel de achterste kiezen goed

ze heeft namelijk wel eens haken gehad op dr achterste kiezen.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 09:42

charissath schreef:
Ik zou dan voor een kunststof bit gaan in plaats van rubber. Rubber kan gaan wrijven op de lagen. dan kunnen ze blaren krijgen.

denk dat dat rubber dan ook warm word

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:43

Ik dacht dat het kwam doordat rubber kan gaan branden in de mond bij te weinig speeksel vorming.

( dit mag gecorrigeerd worden als ik het verkeerd heb)

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:45

Beauty_J schreef:
misschien aansnoer riempje wa strakker zetten???

Beauty_J schreef:
misschien een scholingsbit???

Beauty_J schreef:
gewoon een rubberen bit proberen denk ik dan.. je kan het altijd probere... . mijn paard doet als ze het bit net in heeft haar mond een half uur wijd open en gaat lopen irriteren. met een rubberbit dit opgelost...

Deze 'oplossingen' die je geeft zijn totaal niet relevant.

Aan de ts: Laat het gebit nakijken door een tandarts en sluit eerst uit of het paard geen pijn heeft elders in het lichaam (rug, gebit).
Mocht het aan het bit liggen uiteindelijk, vraag dan een professional te kijken naar jouw paard zodat diegene je een passend advies kan geven.

Succes!
Laatst bijgewerkt door BenB op 28-05-09 09:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:49

Melanie87 schreef:
Ik heb gevraagd voor de dichtsbijzijnde paardentandarts. Weet jij ongeveer de prijs er van?

Ik?

Ik heb 80,- euro moeten betalen voor de behandeling. Kies trekken + haken weghalen. En ik heb voor nix een fles ontsmettingsspul gekregen dat door zijn drinkwater moest om de resterende kies te kunnen behouden.

Voorrijkosten heeft hij uiteindelijk helemaal niet berekend omdat de klant voor hem een heel moeilijk paard had en daardoor was hij te laat. Maar die waren anders 20,- geweest. (hadden we gedeeld met zijn drieen dan)

Oh, paardentandarts.nl lijkt een dame, maar haar zoon heeft het overgenomen. Heeft dezelfde opleiding in amerika gedaan als zijn moeder.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 09:52

BenB schreef:
Beauty_J schreef:
misschien aansnoer riempje wa strakker zetten???

Beauty_J schreef:
misschien een scholingsbit???

Beauty_J schreef:
gewoon een rubberen bit proberen denk ik dan.. je kan het altijd probere... . mijn paard doet als ze het bit net in heeft haar mond een half uur wijd open en gaat lopen irriteren. met een rubberbit dit opgelost...

Citaat:
Ik wil niet gemeen gaan doen, maar ik ben blij dat ik jou paard niet ben.
Deze 'oplossingen' die je geeft zijn totaal niet relevant.

Aan de ts: Laat het gebit nakijken door een tandarts en sluit eerst uit of het paard geen pijn heeft elders in het lichaam (rug, gebit).
Mocht het aan het bit liggen uiteindelijk, vraag dan een professional te kijken naar jouw paard zodat diegene je een passend advies kan geven.

zoals je kan lezen gaat het paard jaarlijks naar een tandarts
paard heeft ook geen last van zijn rug word ieder half jaar door een fysiotherapeut behandeld

Ik heb niet wekelijks les en was gewoon benieuwd naar tips van anderen

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:58

Okee, dan heb ik daar vast overheen gelezen.

Is er niet een intructrice die je kent en die je hierbij kan helpen?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 10:00

ik heb een goede instructrice,maar die is beetje meer van de ijzeren bitten zeg maar,gewone de normale bustrensen en watertrensen.

heb niet echt ervaring met andere bitten,dus vroeg me af hoe andere mensen dit oplossen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:02

Melanie87 schreef:
Ja het hoofdstel zit verder wel goed. ze heeft 3 rimpels bij haar mond.

Dan ligt het bit nièt goed! De mondhoeken mogen niet omhoog getrokken worden. Dat is ten eerste pijnlijk in de mondhoeken zelf en ten tweede hangt het bit dan zo hoog dat het tegen de kiezen ligt/tikt/drukt en ook dat is erg pijnlijk voor het paard.

Een bit dient ongeveer een duimbreedte voor de voorste kiezen te liggen. Ligt het lager, dan zal het bij ruinen en hengsten makkelijk tegen de hengstentanden aanklapperen, wat voor paarden erg pijnlijk is. Maar paarden met een korte mondspleet hebben met hoog ophangen een probleem, omdat dan het bit de mondhoeken erg ver optrekt. Omdat het bit vaak niet voldoende hoog kan worden ingebracht, bestaat het risico dat het paard zijn tong over het bit gaat gooien. Hij kan dan bij dat laaghangende bit zijn tong makkelijker naar achteren trekken, waardoor hij als het ware wordt uitgenodigd zijn tong erover te gooien om de pijn van het bit te vermijden.
In geval van een korte mondspleet moet men kiezen voor een zo dun mogelijk bit en het liefst een ongebroken trens. Dan is er niet die V-vorm van de verder naar voren op de tong liggende gebroken trens en win je met de ongebroken trens die extra ruimte. Of je kiest voor géén bit.

Melanie87 schreef:
Ik heb zelf nog wel een tiedemann hulpteugel liggen misschien dat ik die eens ga proberen.

Wat wil je daarmee "oplossen"? Je lost er niets mee op, je onderdrukt alleen de uitingen van je paard die aangeven dat er iets niet goed is.
Laat eens goed de gehele mond en het gebit inspecteren door een kundige gebitsverzorger, en laat hem/haar ook beoordelen welk bit het beste in deze mond past.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:08

Ik zou toch eens kijken naar een Mylerbit. Bij de Oregan Trail Tack Store kan je er een uitproberen (aangezien ze best duur zijn) als het dan niet bevalt kan je hem retour sturen. (kost 10%) Ze heeft daar ook Mylers die zijn goedgekeurd voor dressuurwedstrijden. :)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:08

3 rimpels lijkt mij ook te veel.
ik heb altijd geleerd dat er 1 rimpeltje moet zijn.
maar een duimbreedte voor de kiezen klinkt veel logischer.

wat betreft de tiedemann teugel ben ik het met JoviBan eens, daar los je niks mee op, je gaat alleen symptomen onderdrukken, terwijl je de onderliggende oorzaak moet aanpakken ;)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 10:10

maar goed weet nie waar ik aan iemand kan komen die even gaat kijken welk bit er het beste past ;)