Je hebt moeilijkheden om de juiste knopjes te vinden bij je paard? Op elk paard zitten de knopjes al, je moet ze gewoon weten te vinden. Je vindt van jezelf dat enkel JIJ met haar om kan, en toch begrijpen jullie elkaar niet. Mss dat ze je op de grond wel accepteert, omdat jij er veel tijd hebt ingestoken. maar enkel daarom hoor, niet meer niet minder. Ik denk niet dat jullie elkaar echt begrijpen, anders had je niet zoveel problemen. Elk van jouw paarden heeft je "bloed zweet en tranen" gekost? sorry, maar dan moet je mss wel eens andere paarden proberen. Dat je 1 moeilijker paardje hebt, ok, heeft iedereen. maar elk van je paarden? dan zou ik eerst diep naar mezelf kijken, en eerlijk zijn. Je bent zo trots op hun afstamming, maar gebruikt dat ook als excuus. Dit zijn paarden die enkel presteren onder de juiste ruiter. Mss ben jij op dit moment niet de juiste ruiter om je paard te beleren. Dan mag je nog op het hoogste niveau rijden, daarom kan je nog niet per se een paard inrijden. Omdat je je te fel focust hierop. Een paard opleren is jezelf eigenlijk tot de basis reduceren, en terug gaan in de tijd waarin je zelf niet kon rijden. Zo moet je het bekijken. Al je ongelooflijke kennis en wedstrijdervaring laten varen, want dat helpt je totaal niet. Gewoon: jij kent niks, je paard kent niks; en nu moet je samen leren. Je paard weet niet wat beenhulpen zijn, weet niet wat trekken en sleuren in het bit is, weet niet wat het is als je je zwaar maakt. Moest je paard perfect stemhulpen kennen, zou hij ook onder het zadel werken hierop. De paarden die ik zadelmak maak, en inrij, kennen eerst stemhulpen. Daarna, onder het zadel, wordt hieraan de beenhulpen gelinkt, methode van druk-lossen. Dit kan enkel als je paard volledig ontspannen onder de man loopt!! de eerste keren moet hij eerst evenwicht zoeken, gewicht dragen. En dan mag die nog een beetje door de piste zwalpen. pas daarna begint het inrijden. Ik zou zeggen: zoek iemand die niet de hoge proeven rijdt en gans die wedstrijdervaring heeft, maar in zijn achterhof paarden zadelmak maakt en inrijdt, en hiervoor een paar maanden uit trekt. want nu leer je haar enkel slechte dingen.
Ik kan me voorstellen beauty dat je je een beetje aangevallen voelt en in de verdediging schiet. Iedereen bedoelt het goed maar die communicatie weer... Ik vind het best normaal dat je vraagt om tips. Ik denk immers dat niemand die een paard ging beleren erop is gaan zitten en het paard meteen alles begreep. Het heeft denk ik ook niet zo zeer met eenkennigheid te maken maar met de vertrouwensband die jij met haar opgebouwd hebt. Vrijwel iedere ruiter zou een vertrouwensband met dit paard moeten kunnen krijgen zouden ze er tijd, moeite en geduld in steken. Daarbij is het nou eenmaal feit dat het ene paard makkelijker is/dingen sneller begrijpt dan het andere paard. Ik zou vooral blijven oefenen en iemand erbij halen die jou vanaf de kant kan begeleiden. Deze ziet vaak waar het mis gaat en jij kunt het dan verbeteren. Zit er echt geen verbetering in dan zou ik misschien ook opteren om iemand anders hem te laten trainen. Maar voor zover ik het begrijp is het nog geen 'probleempaard' voor jou en vroeg je gewoon tips. Nisk mis mee.
Ik ben nu mijn 4 jarige aan het inrijden, en mijn advies is echt met grondwerk te beginnen. Je paard moet je respecteren en door middel van longeren kan je paard heel mooi aan je stemhulpen wennen. Als ze dat eenmaal doorhebben gebruik je dat ook op het paard. Je zet draf en legt je benen ook aan, na een tijdje gaat je paard vanzelf leren dat benen aanleggen draf is en heb je je stemhulpen niet meer nodig
Libera
Geplaatst: 29-05-09 23:30
Heb het topic even doorgelezen....
Als ik jou was zou ik dat paard naar een kundige ruiter brengen die haar de basis kan bijbrengen. Het klinkt alsof je maar wat aanrommelt. Sorry, niet vervelend bedoelt...
Paarden zijn niet eenkennig. Het zijn kuddedieren die hun leider volgen. Als je je gewoon altijd dominant opstelt zou je nooit een probleem moeten hebben. Eenkennige paarden bestaan alleen in de Penny. Sorry.
Ben nog nooit een vervelende Jazz tegen gekomen...wel lenige, intelligente, sensibele en gevoelige. Zelfde voor Ferro's en Flemmingh's. En heb er toch een heel aantal onder het zadel gehad.
Als je haar perse niet weg wilt brengen, laat dan je instructeur helpen.
Nomaals, ben je niet aan het afzeiken, maar ik denk dat je je paard iets teveel "vermenselijkt". Het blijft een paard, ze kan niet denken "En nu ga ik eens even vervelend doen en net doen of ik er niks van snap, want ik ben een Jazz"....
Scum
Geplaatst: 01-06-09 10:39
Moderatoropmerking:
Een aantal berichten uit dit topic zijn verwijderd. Bij deze het verzoek om alleen nog on-topic te reageren.