Paard op latere leeftijd inrijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 12:15

ok dat is in ieder geval al iets :). Waarom ik voor een ouder dier zou kiezen is dat ze de puberteit een heel eind voorbij zijn. Lichamelijk en geestelijk beter ontwikkeld. En ik heb flink verlies geleden op mijn andere paard, zo ongeveer bijna gratis weggegaan wegens niet te gebruiken voor de sport en heeeeel veel dierenartsbezoekjes en klinieken. Maar goed ik heb er een meisje heel erg blij mee gemaakt. Alleen qua geld is het een domper, had er winst op moeten maken ipv een flink verlies.

Dus ik heb nu helaas een andere prijsklasse waar in ik moet rond kijken. En wil je dan een fatsoenlijk dier kom je snel bij een jong dier rond de 2 of een ouder dier waar weinig tot niets mee is gedaan dan fokken. Of je moet enormmm geluk hebben dan wil het soms nog wel iets anders worden, maar aangezien ik dat vorige keer alles behalve heb gehad. Wil ik toch liever zover het kan op save spelen met een wat ouder dier, goed papier en een uitgebreide keuring. Is het nog een beetje te volgen :Y) ...?

pizza

Re: Paard op latere leeftijd inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:18

Ja hoor! :j Heel begrijpelijk en wel verstandig. :)

Jammer voor die slechte ervaringen... :\

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:23

We bedoelen hetzelfde ;)

Hoewel paarden van mij niet eens zoveel in contact met mensen hoeven te zijn geweest. Van sommige (grote) fokkers zijn ze ook alleen eens in de zoveel tijd op de wei bekapt en geënt en toch hartstikke fijne paarden om mee te werken. Maar dat is persoonlijk natuurlijk :j
Maar een paard dat op de keuring is geweest is juist inderdaad vaak nog wat gemakkelijker in het begin, na een week of 3 werk je weinig verschil meer.

Randi, dat is natuurlijk persoonlijke keus. In pubertijd bij een paard geloof ik niet zo eerlijk gezegd, denk dat de ruiter/eigenaar dat nog altijd vooral in de hand heeft hoe een paard zich gedraagt en ontwikkeld. Zelf zou ik liever voor een goed jong paard gaan dan een ouder paard. Een fokmerrie bijvoorbeeld die op 8 jarige leeftijd verkocht wordt (ik noem maar wat) laat bij mij belletjes rinkelen. Voldoet ze niet voor de fok, zijn de nakomelingen niet goed genoeg of is er iets anders? Daar moet je natuurlijk geluk mee hebben. Een echte kwaliteit fokmerrie daarintegen kost weer handen vol geld.
Een ouder gereden paard kopen is sowieso vaak de ellende van anderen kopen (niet altijd, wel vaak). Maar goed daar gaat het in dit topic ook niet over.
Daarbij moet je doen waar jij je goed bij voelt :j

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 12:36

ja ik ben gewoon aan het kijken naar de voors en de tegens, deze was te koop wegens inkrimping van de fok.. Ik laat mijn toekomstige paard sowieso van boven tot onder keuren, want de ellende die ik nu heb gehad gaat me niet nog eens gebeuren. Voor dat paard heb ik toen des tijds trouwens best wat neergelegd, super papier. Maar lichamelijk altijd wisselende problemen gehad wanneer hij vol in training was ondanks volle begeleiding v fysio etc. Terwijl mijn zusje uit een klei getrokken paard heeft gekocht, wat totaal verreden was koste nog niet eens de helft van die van mij. En dier heeft nooit iets lichamelijks, heeft mega gangen erop zitten alleen ik vind hem wat te klein maar dat is persoonlijk.

Dus duurkoop is niet altijd een goede koop, verder ga ik er ook niet van uit wat mensen over een paard melden. Want in de paarden wereld heb je weinig vrienden :). Ik ga uit van mijn DA, smid ( waar ik ondertussen een hele goede band mee heb wegens alle vele bezoekjes aan mijn oude paard ) en een flinke keuring. Misschien loop ik over een tijd wel iets beters tegen het lijf. Moet alleen voor mezelf wat afwegingen maken wat ik wil. En me niet beperken tot verkoopsites, denk dat ik via via misschien nog wel een grotere kans heb tegen een dier aan te lopen.

Even weer on topic:
Lees hier wel veel positieve dingen over het latere inrijden, zijn er ook mensen die het als negatief hebben ervaren?

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:42

Goede instelling. Duurkoop is zéker niet altijd goed koop (dat zag je wel bij Poetin, die als duurste paard werd verkocht en naderhand niks waard bleek lichamelijk :x ).

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:46

ff hier volgen daar wij eigenlijk een 10 jarig belgisch trekpaard willen inrijden maar door slecht verleden opzich wel echt een lieve trouwe knuffelkont naar ons is maar bang voor alles, kan niet vaststaan, halster omdoen is een ramp (eenmaal om gaat t) maar echt haar daaraan vasthouden wil ze niet zadel loopt ze voor weg, net als hoofdstel en aan dr hoeven komen is ook een ram dan rent ze ook weg. (vastzetten al geprobeert maar zo heeft ze, en niet eens met al dr kracht een stuk muur met haak en al eruit getrokken en toen eens aan de boom geprobeert, nja toen trok ze gewoon ff zonder moeite de ketting over!!!) je kunt achter dr staan en al..ze doet je NOOIT wat maar de loopt gewoon weg voor dingen die ze eng vind en dan houd je dr gewoonweg niet. word nog veel werk :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:50

Ik heb een merrie van 9 jaar terug opgepakt drie jaar geleden. Zij was eerder al eens ingereden maar nooit echt doorgereden en had vier jaar op weide gestaan. Ze kende dus wel het zadel en het hoofdstel maar daar hield het ook op eigenlijk.. Het probleem met haar was nog eens dat haar vorige eigenaar niet echt de moeite had genomen om haar kort te houden. Daar moet je in mijn geval dus wel rekening mee houden. Het "probleem" met Pretty was dat ze niet meer echt te intimideren viel. Ze had een sterk karakter en wist al heel goed dat ze sterker was dan de baasjes... Ik weet niet of ze zo moeilijk was vanwege haar karakter (want Pret heeft een vrij eigenzinnig karakter) of vanwege het late inrijden. Maar het heeft me bloed zweet en tranen gekost... :) Dus na Pret neig ik naar "moeilijker" maar het kan best zijn dat als ik ooit een volgend paard zo laat in rijd dat ik denk "zo, da's een stuk makkelijker"

En paardrijden is geen krachtmeting. Maar ik weet wel nog, dat Pret de eerste maand heel braaf was, ging allemaal vlot. En toen had ze ineens meer conditie en was al dat gewicht dat haar in de weg zat weg... En ik weet wel dat die het een stuk langer vol hield dan de 4jarige pony die ik heb mogen rijden van mensen... En ik denk dat dat bedoelt word met dat ze meer kracht hebben en ze hebben ook gewoon meer beheersing over hun lichaam...
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 28-05-09 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:52

Ze rijden dat dier jong in omdat hij dan veel kan leren en niet volwassen is
een paard dat al volwassen is dus rond de 7/8 jaar kan je bijna niet meer inrijden.!!
het paard leeft dan veel te lang.
en heeft dan meer ervaring als een jonger dier heeft minder ervaring

groetjes

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:53

Ik rijd zo nu en dan op een merrie die eerst is ingezet als fokmerrie en nu als rijpaard. Makkelijk heeft de eigenaar er niet mee gehad om deze merrie te beleren (merrie was toen een jaar of 9 a 10, nog nooit iets meer gedaan), maar heb veel respect voor hoe zij doorgezet heeft met dit paard. Merrie heeft veel karakter en is nu nog niet helemaal bevestigd, maar laat steeds betere stukken zien. Ik heb niet veel ervaring met paarden op oudere leeftijd beleren, maar het lijkt mij dat deze het toch minder snel oppakken dan jongere dieren (3 á 4 jaar). Maar misschien is mijn visie ook wel te eenzijdig..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:56

davymelis schreef:
een paard dat al volwassen is dus rond de 7/8 jaar kan je bijna niet meer inrijden.!!

groetjes

Da's onzin. Mijn merrie leert nog altijd vreselijk snel. En mijn 19jarige die pas op 14 doorgereden werd was menig ruiter jaloers op, op hoe snel die leerde. Je kan zeker nog inrijden op die leeftijd! Dan zijn ze zelfs pas echt volgroeid.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 12:58

Citaat:
Da's onzin. Mijn merrie leert nog altijd vreselijk snel. En mijn 19jarige die pas op 14 doorgereden werd was menig ruiter jaloers op, op hoe snel die leerde. Je kan zeker nog inrijden op die leeftijd! Dan zijn ze zelfs pas echt volgroeid.

dat vind ik dus een groot voordeel :j

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:59

Ik heb een pony op 8 jarige leeftijd ingereden
Kon prima alleen was mevrouw wat eigenwijs maar wel een ontzettende leuke leerpony
Bokje en een stijgertje op z'n tijd vond ze wel kunnen
Ik heb echt heel erg van d'r geleerd
En idd dan zijn ze ook pas volgroeid

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:59

davymelis schreef:

groetjes

Sorry hoor, hier moet ik echt even om lachen. Waar haal je die wijsheid vandaan?

Verder denk ik dat het niet zo zeer leeftijd gebonden is, meer paard en ruiter gebonden. Het is heel moeilijk om de leeftijd de schuld te geven omdat je niet weet hoe het in dezelfde situatie zou zijn gegaan als het paard jonger was. Misschien was dat paard als jong paard ook al niet heel makkelijk geweest. Of heeft de ruiter net de verkeerde aanpak gehad bij dat paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:01

Is ook helemaal waar Solvej, bovendien denk ik dat het grootste probleem met oudere paarden is (en ik zeg niet dat het met allemaal zo is) dat ze schandelijk verwend worden en dat je dus, als je pech hebt, met een verschrikkelijk dominant beest opgescheept zit simpelweg omdat niemand dat dier ooit manieren geleerd heeft. Die zijn niet moeilijk van aard, ze hebben gewoon nooit geleerd hoe ze zich moeten gedragen.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:03

Zo zijn er idd zat. Je moet ook een beetje geluk en gezond verstand hebben. De tijd nemen om rond te kijken en dan kom je vast en zeker een paard tegen dat bij je past :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:05

Ik heb niet rondgekeken. Ik kreeg haar gewoon aangeboden en drie maanden later was ze van mij :') En je weet wat ze zeggen... Een gekregen paard moet je niet in de mond kijken :') Het was oorspronkelijk de bedoeling dat ik haar enkel zou rijden voor de eigenaar en we zagen wel of ze ooit okee genoeg werd kwa gedrag om haar door te verkopen. Dan kreeg ik een deel van de winstprijs als betaling voor de trainingen en ik mocht haar beschouwen als mijn eigen paard zolang er geen goed bod op haar kwam.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 13:59

kreeg net een mailtje terug dat ze wel ooit ingereden is op 4jarige leeftijd. Dit pakte ze goed en gemakkelijk op hebben
dit zelf gedaan omdat ze erg baaf was..

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 15:49

Ik heb meerdere merrie op latere leeftijd opgepakt. Rond een leeftijd van 7 tot 10. ook een aantal jonge dieren ingereden. Mijn conclusie is dat jongere dieren wel wat makkelijker zijn (uitzonderingen daar gelaten)

ik rijd op het moment ook een 7 jarige merrie die wel netjes ingereden is (een maandje bereden), maar vervolgens alleen als fokmerrie gebruikt is en nooit meer een zadel op gehad heeft...
De merrie die ik nu rijd heeft ook behoorlijke babbels en geeft haar strijd niet makkelijk op. Nu wil ik niet zeggen dat een jong paard dat makkelijker doet, maar naar mijn idee zijn oudere paarden toch wel lastiger op te pakken. Ze hebben jaren lang hun eigen gangetje kunnen gaan, en hebben niet echt hoeven te luisteren.

Wat wel belangrijk bij oudere paarden te weten is als je hiermee gaat rijden, wat de vroegere ervaringen zijn geweest van je paard. Als je paard slecht bereden is, is het des te lastiger dit weer goed te krijgen. Echter met veel geduld en inspanning is het niet onmogelijk

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 17:19

en hoe zit het met het lichamelijk aspect. Volgens mijn lesgeefster is het zo dat een paard wat 5 jaar in de wei heeft gelopen, deze houding gewend is. En het waarschijnlijk een leuk recreatie paard kan worden maar niets meer dan dat :). Hoe denken jullie daar over?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:21

Tja, Ik vermoed dat mijn merrie het levende bewijs is dat ze onzin verkondigt.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:22

Onzin naar mijn mening, die fokmerries die wij zadelmak gemaakt hebben op latere leeftijd lopen nu in de sport ;) (met succes).

edit: Een paard dat 3 jaar gereden is in een verkeerde houding zou je dus ook nooit meer kunnen corrigeren? Nonsens dus..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 17:23

Ja dat dacht ik persoonlijk ook, ik denk dat ze me wil behoeden voor heel veel werk. En me liever aan de slag ziet gaan met een jong waar ze zelf veel in ziet :). ben niet vies van werk, alleen wil ik wel resultaten zien.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:24

Als dat zo is zou ik op zoek gaan naar een andere lesgever :o Je moet een paard zoeken waar je een klik mee hebt (en dat gezond is natuurlijk). Als het paard dat jij nu op het oog is jouw ideale paard is, dan hoort ze zich er bij neer te leggen en geen onzin uit te kramen zodat ze je in de richting kan duwen die zij wil :)

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:26

Nogmaals, persoonlijk zou ik ook liever voor een jong paard met een leven voor zich gaan. Maar het heeft echt geen vreemde bijwerkingen als je een paard op latere leeftijd oppakt.

Oehh schiet me nog een voorbeeld te binnen. Een wedstrijdpaard van mijn baas in België is met ik meen ruim 5 jaar zadelmak gemaakt en langzaam aan het werk gezet en liep binnen 3 jaar Lichte Tour/Midden Tour met succes.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:28

Ik heb een dertienjarig paard opnieuw ingereden. Hij is op zijn derde ingereden, er is toen vrijweinig tot niets mee gedaan behalve wat crossen. Daarna is hij op de weide gekomen. We zijn van vooraf aan begonnen. Het enige nadeel met hem was dat hij zijn hele leven al heeft kunnen doen waar hij zin in had omdat er nooit wat van hem gevraagd werd. Dat in combinatie met een koppig karakter heeft het wel veel tijd gekost. Maar dat maakt het resultaat extra mooi.