shadi net zadelmak @ work + filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:34

ellesjee schreef:
Bolzak23 schreef:

En om dit voor elkaar te krijgen moet je de pony voorwaarts rijden!! Niet zo inhouden een lekker rustig drafje willen mensen wel eens maar als die over de rug moet lopen moet je hem echt meer voorwaars rijden, dan zal die ook niet zo veel meer met het hoofd slaan en de rug in 2en vouwen. Waarschijnlijk zal die mits goed op die manier gereden binnen een aantal dagen nagefelijk worden. Als ie namelijk niet voorwaarts wordt gereden zal die echt nooit zijn balans vinden.

Neem deze tip alsjeblieft aan en ook in de ponyles niet achter elkaar aan rijden das echt niet goed voor een jonge pony hij moet zijn eigen balans vinden, straks wil die er niet meer tussen weg en kan je nooit alleen op pad.

hij word voorwaarts gereden en ik houd hem niet dat lijkt omdat hij zijn hoofd omhoog houd doordat ie zn evenwicht nog niet heeft gevonden.

Nee op het filmpje kan je zien dat je met lichtrijden niet genoeg meegaat in de beweging van het paard, en dat je bij het aangallopperen de teugel naar je toehaalt. Je zit de pony in de weg wat betreft het voorwaarts zijn, het vrij lopen en ook het over de rug lopen. Zoals ik al zij.. bij correct vw zal die makkelijker over de rug komen en nagefelijk worden en dus niet meer zo het hoofd in de lucht gooien.

Neem dit als een advies en ga niet direct in de verdediging joh. Iedereen moet leren en anky is ook nog niet uitgeleerd.

Verder zou ik met een veelzijdigheidszadel op zon jonge pony rijden, dan kan je nl ook makkelijker meegaan in de beweging en ook in galop een beetje verlichte zit doen. Dit is misschien meer voor de eigenaar want hier heb jij niet zoveel over te vertellen?

Succes

corina21

Re: shadi net zadelmak @ work + filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:42

vind het jammer dat er zo hevig word gereageerd om commentaar van hier,
ze zetten een topic maar als word gezegd dat het niet fijn uitziet word iedereen afgeblaft jammer.
er staanveel tips bij waar je mee aan de slag kunt.

_MNN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:53

Je moet wel contact houden, dit is echt niet fijn voor de mond van je pony..

Wel een leuke pony, geniet er maar van ;)

xMoose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:19

Allereerst, wat een leuke pony! :)
Maar, toch zijn er wel een paar puntjes..
Ik vind dat je wat meer mag ontspannen, (ik snap het heel goed als je pony net zadel mak is).
Recht op zitten, schouders naar achter en in de galop op je kont blijven zitten ;)

Succes verder! :)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:21

Jullie hebben wel gelijk dat een ervaren ruiter voor op zo'n jonge pony beter zou zijn. Maar iedereen weet toch dat jonge pony's niet altijd door ervaren mensen gereden worden.
De pony zal zo misschien niet zo heel snel leren en misschien wordt het geen topsportpony. Is dat zo erg dan??

De eerste foto's zien er niet echt ontspannen uit, dat is waar, maar op het filmpje zie je duidelijk dat ze niet probeert om de pony naar beneden te trekken of in de weg te zitten.
Als je onderaan pagina 1 kijkt naar de foto's dan zie je daar een veel beter beeld al. Ze heeft ook les en dat ziet er best goed uit naar mijn idee.

Dus ik vind dat bokt weer eens overdreven streng oordeelt hier.

Wel vind ik het absoluut onverstandig om met zulke schoenen te rijden. Koop schoenen met een hakje. Op marktplaats ofzo heb je ze voor een paar euro. Als je hier uit de buurt komt heb ik nog wel een paar staan, maat 38.
Je wil niet weten wat er gebeurt als je valt en je voet blijft ik de beugel hangen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:25

Punt is dat de rijkunst van de ruiter het verschil maakt tussen een paard wat met tegenzin zijn werk doet en een paard wat met plezier aan het werk gaat.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 19:37

Aurora3 schreef:
Jullie hebben wel gelijk dat een ervaren ruiter voor op zo'n jonge pony beter zou zijn. Maar iedereen weet toch dat jonge pony's niet altijd door ervaren mensen gereden worden.
De pony zal zo misschien niet zo heel snel leren en misschien wordt het geen topsportpony. Is dat zo erg dan??

De eerste foto's zien er niet echt ontspannen uit, dat is waar, maar op het filmpje zie je duidelijk dat ze niet probeert om de pony naar beneden te trekken of in de weg te zitten.
Als je onderaan pagina 1 kijkt naar de foto's dan zie je daar een veel beter beeld al. Ze heeft ook les en dat ziet er best goed uit naar mijn idee.

Dus ik vind dat bokt weer eens overdreven streng oordeelt hier.

Wel vind ik het absoluut onverstandig om met zulke schoenen te rijden. Koop schoenen met een hakje. Op marktplaats ofzo heb je ze voor een paar euro. Als je hier uit de buurt komt heb ik nog wel een paar staan, maat 38.
Je wil niet weten wat er gebeurt als je valt en je voet blijft ik de beugel hangen.

dankjewel, iedereen denkt inderdaad dat anky er later de olympische spelen mee moet kunnen winnen!
ik krijg 2 keer per week les op de ponyclub, 1 x op een manege en de rest van de week ( 2 a 3 dagen in de week ) krijg ik ook begeleiding.
ik heb wel jodpuhrs (ofzoiets) maar die waren kleddernat van het water toen ik de waterbakken ging vullen, dus dat was niet zo lekker aan mijn voeten. voor de rest rijdt ik gewoon altijd met jodpuhrs en chaps..

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:52

Wat ik ten eerste wil zeggen is dat ik het echt een erg leuke pony vind.
Maar wat me vooral heel erg stoort is het zadel. Het oogt voor mij niet lekker. het komt omhoog met draven en bij de galop. Misschien drukt het paard daarom zijn rug weg?
Ik vind je eigenlijk ook behoorlijk streng met je handen. Juist omdat je ze vaak wat lang hebt, en daardoor wat "rukjes" in de mond geeft.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:17

Ik ga met Aurora3 mee, sommige van jullie reageren wel erg streng hoor! Nergens voor nodig toch :)

Ben het met jullie eens dat het er allemaal nog niet geweldig uit ziet, maar dat kan toch ook niet als die pony pas ongeveer 10x onder het zadel is geweest. De ruiter krijgt zo te horen genoeg begeleiding, van meerdere instructrices/ ruiters met meer ervaring, dus ze zit niet zomaar een beetje aan te klooien.
Niet iedereen heeft de mogelijkheden/ het geld om hun pony professional te laten inrijden, en ook niet iedereen heeft daar behoefte aan. Shadi is niet bedoeld voor de wedstrijden, maar als fijne recreatie pony, en ik zou niet weten hoe hij dat op deze manier niet kan worden. Hij wordt niet overvraagd, wordt niet tegengewerkt, en heeft samen met zijn ruiter genoeg begeleiding. Dit stel is volgens mij nooit alleen aan het rijden!

Meid, blijf lekker aan de gang met die pony, vind het hartstikke leuk dat je zo fanatiek met 'm bezig bent! Veel succes met de ponyclublessen, en blijf ons op de hoogte houden van de vorderingen he ;)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:37

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd. Let er in de volgende reacties op om de regels van RT-HAW te respecteren. Indien je niet weet wat deze inhouden kan je het nalezen in de charter van RT-HAW.

Daarnaast heb ik enkele minder vriendelijke posts gesplit... Letten jullie er op om vriendelijk te blijven in jullie reactie's?

JuliaaZM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:23

Vind het er niet zo fijn uit zien.

Ik ga niet nogmaals herhalen wat er allemaal is gezegt. Ik ben het met de andere eens.

Het lijkt mij verstandig om niet constant op die volte te blijven, helemaal niet in galop. Vooral bij een jonge pony is het verstandig om hem ook zn balans te vinden bij het rechtrichten.

Ik zou ook voorlopig nog even van die teugels afblijven, hij moet eerst zijn balans vinden wil hij nageven.

Succes ! T is een leuke pony!

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:17

Tijdens het draven zit je heel gespannen, je trekt je rug hol. Probeer erop te letten. Op het filmpje zie ik een rustig galopje, ik zou het echter nog niet op de cirkel doen met zo een jong dier. Laat hem eerst maar op de rechte lijnen balans vinden.

Succes ermee!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:29

Roos_3 schreef:
Als je er de volgende keer geen rijtechnisch commentaar wilt, of zoveel commentaar is het misschien een handige tip om voortana je topics bij RIJ-ITP te zetten. Want sommige mensen, waaronder ik, zijn rechter voor hun raap dan andere..

Maar er wordt nu toch ook nauwelijks rijtechnisch commentaar gegeven.....

Het merendeel van de posts gaat over of de TS wel op deze pony mag rijden. Lijkt me dat iedereen daar zijn mening nu wel over heeft kunnen geven. Misschien moeten we daar nu over ophouden en wat meer tips geven over wat ze kan verbeteren enzo. Daar zal ik zelf dan meteen mee beginnen:

Probeer er op te letten dat je met je handen netjes meegaat met de bewegingen van het hoofd van je pony. Ontspan je armen en je handen en laat ze meegaan naar voren als het hoofd naar voren gaat. Nu krijgt je pony toch steeds meer en dan weer minder druk in zijn mond en dat is niet fijn.

Overleg het aangalopperen nog maar eens goed met je instructrice, zodat jouw hulpen kloppen. Het bokken zou ik voorlopig gewoon negeren. Kan gewoon vrolijk en fris zijn, of misschien een beetje verzet of onbegrip.
Ik heb dat ook gehad met een jong paard en die snapte de galophulp nog niet helemaal, dan dreef ik harder en dan gaf hij een bok uit verzet.
Ik heb toen een paar keer extra gelongeerd en duidelijk met stemhulp laten galoperen, dan was er niets aan de hand. Daarna ben ik er weer op gegaan en heb ik de stemhulp gecombineerd met de galophulp zachtjes. Dan bokte hij niet. Na een keer of 5 zo aangalopperen met stem erbij was het probleem opgelost.

Probeer te begrijpen waarom dit paard bokt, dan kun je het het makkelijkste oplossen.

Verder zou ik heel veel overgangen gaan rijden. Van stap naar draf en terug en ook snel stappen, langzaam stappen, snel stappen, langzaam stappen, halthouden, wegstappen. Ook in draf, langzaam draven, sneller draven, langzaam draven, sneller draven.
Daar moet je heel streng in zijn. Hij kent de hulpen dus dan moet ie ook meteen op de eerst hulp harder gaan of zachter.

Succes ;)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 15:22

anneliesdj schreef:
ellesjee schreef:
dankjewel, iedereen denkt inderdaad dat anky er later de olympische spelen mee moet kunnen winnen!

Nee dat denken ze niet.
Wat ze wel graag willen voor je is dat jij kunt genieten van een pony die fijn gereden is, ontspannen loopt en licht in de mond en aan het been is. Daarnaast hoopt iedereen dat je pony plezier heeft van het werk en daardoor graag aan het werk gaat, dus niet wegloopt als je hem uit de wei haalt of zijn kont naar je keert als je bij hem in de box komt, als je pony het fijn vind om te werken zal hij ontspannen zijn onder het zadel en dus sneller en makkelijker nieuwe dingen leren.
Dat is dus wat iedereen graag wil zien; een paard en ruiter die allebei plezier hebben!

Of je nu een peperduur sportpaard hebt of een recreatieshetje, het belangrijkste is dat ze plezier hebben in hun werk anders kun je er op den duur weinig mee, of hij nu 100,- kost of 100.000,- maakt dan niet uit...

En dat is wat iedereen je probeert duidelijk te maken, ze vinden niet dat jij slecht rijd of dat je pony niet goed genoeg is, ze vinden alleen de combinatie niet ideaal omdat jullie beide nog niet zo ervaren zijn. En bij onervaren pony's moet je heel voorzichtig zijn met wat je doet, je moet goed opletten dat je de pony niet stoort, dat je bedacht bent op rare bewegingen en dat heel gedoseerde hulpen geeft en dat is waar jij nog net niet genoeg ervaring voor hebt, maar dat wil niet zeggen dat je geen goede ruiter bent!

Dus lees deze adviezen goed en doe er je voordeel mee zodat je over een jaar mijn eerste alinea terug kunt lezen en denkt; jazeker, dat zijn wij!

okee ik vind het niet erg om tips te krijgen zoals jij me geeft maar ik houd er niet van als iedereen me afblaft want ik ben ook maar een kind en ik kan idd nog helemaal niet zo goed rijden maar om dan gelyk te gaan lopen zeggen dat je dr een ander op moet zetten vind ik niet leuk.

hij vind het volgens mij niet erg om te werken, in de wei komt ie altijd naar me toe en loopt me achteraan en hij staat bijna nooit op stal maar me een trap geven zou tie nooit doen !

dankjewel voor je tips !

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:27

Heel goed!
Probeer dat ook zo te houden, dan kunnen jullie veel plezier hebben samen want het is echt wel een leuke pony hoor.

Ik raad je sterk aan om je zadel en de rug van je pony te laten controleren, ik denk echt dat hij er last van heeft. Maar aangezien het niet jouw pony is kun jij dat natuurlijk niet beslissen maar praat er eens over met de eigenaar.
Verder; probeer dus zoveel mogelijk mee te gaan met de beweging, neem iets meer contact met de mond, af en toe heb je waslijntjes en probeer wat trotser te zitten; mooi rechtop.

Dat de meesten zeggen dat er een ander op moet rijden is wel logisch; de pony is nog jong en onervaren en dat vraagt een ervaren ruiter. Jij doet natuurlijk heel erg je best maar onbedoeld kun je toch dingen fout doen en daarom raden ze aan een andere ruiter te zoeken, dat is dus niet persoonlijk bedoeld ;)
Maar ik vind dat je iig goed omgaat met de kritiek, sommigen hadden er allang de brui aan gegeven.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:37

De ruiters die ik op deze pony voorbij zie komen zijn inderdaad niet zo ervaren. Gelukkig krijgen ze wel les!
Maar krijg je wel les van iemand die ervaring heeft in het in en doorrijden van jonge paarden? Dat is wel heel belangrijk. Je moet goede aanwijzingen krijgen.

Wissel het rijden ook af met andere activiteiten. 3 keer per week is voor nu wel genoeg. Verder zou je kunnen longeren, wandelen enz.
Daarmee zorg je ervoor dat je pony niet overbelast wordt en kun je veel langer plezier met je pony hebben.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:23

@ ellesje: probeer anders de reacties die niet zoveel nut hebben of die jij niet leuk vind gewoon te negeren, maar reageer wel op de positieve reacties van mensen die tips voor je hebben! :) Laat die anderen dan maar in hun sop gaar koken, gaat erom dat jij beter kunt gaan rijden met Shadi toch! ;)

Wat betreft rijtechnische tips eigenlijk een beetje hetzelfde als mijn voorgangers; wat je handen wat meer met je pony mee laten gaan, desnoods je teugels gewoon een poosje wat losser laten. Zo leert ie netjes in balans te lopen. Probeer ook wat meer rechte lijnen te lopen en minder voltes, weet dat dat niet zo gemakkelijk gaat bij dat stukje grond van jullie maar probeer het toch!
En vraag inderdaad even aan Anouk of ze iemand naar het zadel en eventueel Shadi's rug wil laten kijken, want ik heb ook het idee dat het niet helemaal goed zit.
Succes! :D

Nicolevdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 07:57

Het is voor jou wat veiliger om de volgende keer schoenen met een hak aan te trekken. De pony is nog jong en onervaren en er kan zomaar wat gebeuren (ook bij een ouder paard trouwens). Met deze schoenen is de kans groter dat je in de beugels blijft hangen en dat is niet fijn.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:07

Toch ben ik van mening dat Elles niet de geschikte persoon is om een jonge pony door te rijden. Hiervoor heeft ze dan wel begeleiding, maar nog geen onafhankelijke zit, en geen ervaring met het inrijden van jonge paarden.

Shadi heeft er een dikke hengstennek op staan, en hierdoor heeft hij niet de juiste spieren ontwikkeld voor een juiste balans. Het vraagt een kundig iemand met ruime ervaring in het inrijden van paarden/pony's, en niet iemand die slechts een paar dieren heeft ingereden.
Het dier moet naar beneden met zijn koppie (hoeft nog niet in de krul!) en zijn rugspieren en buikspieren gaan leren aanspannen. Van hieruit ga je ontspanning creèren, en dan pas kan je verder.. Zolang hij zo met zijn hoofd in de lucht blijft lopen, zal het alleen maar moelijker voor hem zijn om zijn balans te vinden, en wellicht werk je zo op langere termijn rugproblemen in de hand.

Sportpony of recreatiepony daar gaat het hier helemaal niet om.

ThatsHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:37

Ik ben het redelijk eens met wat hier boven allemaal staat, dus daar hoef ik verder niets over te zeggen, denk ik. Dat hebben andere mensen al voor mij gedaan ;)
Het is wel een leuke pony. :D
Wat mij in de reacties boven mij niet (vaak) genoemd zie worden, maar wat mij wel opvalt, is dat de armen op de eerste twee foto's een beetje recht naar beneden steken. Dit kan ook een momentopname zijn, in het filmpje zie ik namelijk wel weer een knik in de ellebogen. Er behoort een soort van knik bij de ellebogen te zitten, als die er zit, zijn je armen wat flexibeler, en is het paard meestal (vind ik tenminste) een stuk makkelijker te rijden. Het is wel even wennen, maar het helpt echt, waarschijnlijk ook een beetje met meer ontspannen zitten ;)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:07

Mijn indruk is het volgende: er wordt aandacht besteed aan of de ruiter er netjes op zit etc.., terwijl dat nu niet de hoofd prioriteit is.
Prioriteit is nu de pony wat leren en eigen houding en zit is daaraan ondergeschikt, zolang het de pony niet in de weg zit tenminste. Hiermee bedoel ik dat het even niet boeit of de tenen wel goed zitten en de hakken naar beneden zijn....maar dat het veel meer boeit of de pony voorwaarts gereden wordt, tussen twee benen en netjes de hulpen doorkrijgt.
Om een pony, zoals deze, die nog zo groen loopt te zwalken netjes recht te richten is in mijn ogen een ruiter nodig die meer ervaring heeft.
Al vind ik het wel heel knap dat dit meisje niet van voren aan de pony zit te plukken en geen steun zoekt op de teugel. Dat is in ieder geval iets waar vele anderen nog wat van zouden kunnen leren.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:15

hoi goed gereden een zondag probeer voortaan alleen iets beter voorbereid te zijn dus dat er een stuur op je pony zit en dat je zelf lekker kunt rijden. verder moet je proberen je pony beter op zijn gemak te stellen en naar ontspannenheid rijden dan zul je zien dat het de volgende keer beter gaat. verder goed gereden.

Sylvietjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:29

Dat ziet er echt een super tof ding uit!! ;)
Nog veel succes