11 jarige welshcob @ "dressuur"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 19:36

x_Marr schreef:
Het is jammer dat je tips afkat, ipv. er wat mee te doen en te luisteren wat een ander te zeggen heeft.
Want als het waar is dat de pony last heeft van de rug en daarom gaat steigeren en bokken, dan wil je daar iets aan doen toch?
Osteopaat of fysio kan geen kwaad.

En dat je pony niet nageeflijk is komt niet van 1 foto.

Nogmaals de vraag wat jij dan ziet op die eerste loswerkfoto.

de. pony. heeft. GÉÉN. rugpijn
oh.. en ook geen tandpijn - voordat je daar over doorgaat :j

wie kat nou wie af? dat t zadel nu niet goed ligt en dat ze makkelijk op de voorhand valt is bekend (overigens heb ik dat ook in mijn beginpost aangekaart? staat zelfs in dat ze actiever moet worden?)

RoodZonnetje

Re: 11 jarige welshcob @ "dressuur"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:39

Flutterby, toch ken ik geen paarden die zomaar steigeren, er gaat iets mis. En dan zou ik de rug niet zomaar uitsluiten maar er eens naar laten kijken :)

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 19:39

geloof me, die pony heeft geen rugpijn _O-

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:39

Is er al eens een osteo of fysio bij geweest dan? Recent nog?
Zo nee, wie heeft dan gezegd dat ze geen last van de rug heeft?

Ik geef de tip om eerst wat aan de achterhand te doen ipv die krul er in.. die wordt afgekat..
Dat pijn door het zadel zou kunnen komen wat als gevolg heeft steigeren en bokken wordt afgekat...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:41

deze pony stijgert echter al wel al jaren ook in de trailer(bewijs is bij mij te zien) dat was ook zonder reden ook voor de kar stijgert ze ook zonder rede heeft goed passent tuig maar tog komt ze omhoog. sommige paarden stijgeren nou eenmaal wel.
daarbij heb jij wel eens een botte boer kunnen overtuigen een fysio of ostheo bij zn paardje te kunnen laten kijken?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:44

ikke20 schreef:
deze pony stijgert echter al wel al jaren ook in de trailer(bewijs is bij mij te zien) dat was ook zonder reden ook voor de kar stijgert ze ook zonder rede heeft goed passent tuig maar tog komt ze omhoog. sommige paarden stijgeren nou eenmaal wel.

Je spreekt de TS tegen. ;)
Ik zou graag ook antwoord van de TS zelf willen aangezien zijn dit topic geopend heeft en zij het paard rijd...

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 19:45

er staan al 4 antwoorden, het is maar wat je wil lezen ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:45

Dus er is geen ostheo of fysio bij dit paard geweest?
Waarom wordt dan gezegd dat ze geen rugpijn heeft?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:46

x_Marr schreef:
ikke20 schreef:

Je spreekt de TS tegen. ;)
Ik zou graag ook antwoord van de TS zelf willen aangezien zijn dit topic geopend heeft en zij het paard rijd...

dus zal zei ook wel weten wat het beste is voor het beestje. i.p.v.iemand die een keertje een paar foto's ziet van een moment opname.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:47

x_Marr schreef:
Dus er is geen ostheo of fysio bij dit paard geweest?
Waarom wordt dan gezegd dat ze geen rugpijn heeft?

omdat ze dit gewoon niet heeft. dit heb ik ook gecontroleerd en is gewoon niet zo.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:47

Ik vind het een erg leuke pony. Alleen denk ik dat het helemaal geen slecht idee zou zijn om eens een fysio of misschien gewoon iemand anders die er een bult verstand heeft te laten kijken naar haar rug en het zadel. Het is denk ik toch het fijnste dat je zeker weet dat je kunt uitsluiten dat je paard iets last heeft van pijn of ongemakken. Het lijkt me namelijk onmogelijk dat een verder braaf paard die dus afgericht is en bepaalde ingen heeft aan en afgeleerd zomaar steigert en dat niet af kan leren. Hoe is ze als je haar longeert en los met haar werkt?

Het prikkeldraad lijkt me voor jou idd erg gevaarlijk, maar je hebt het natuurlijk niet allemaal voor het zeggen in de omgeving van je verzorgpony;).

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:16

Ik vind het ook een hele leuke pony en je rijdt er prima mee, en ik denk dat de TS de pony inderdaad goed genoeg kent om verstandige beslissingen te nemen. Er zijn toch ook dwarse mensen, waarom mogen er dan geen dwarse paarden zijn. Je kunt achter ieder gedrag wel iets gaan zoeken maar het heeft niet altijd iets met de omgeving te maken, vergeet niet dat de genen ook invloed hebben. Dus in feite zijn jullie hier gewoon bezig met een nature-nurture debat en daar is nog nooit iemand uit gekomen dus denk ik niet dat het veel zin heeft om daar nog verder mee te gaan. Veel succes met je paardje, leuk dat jij hem gaat kopen!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:19

n_arelle schreef:
Je kunt achter ieder gedrag wel iets gaan zoeken maar het heeft niet altijd iets met de omgeving te maken, vergeet niet dat de genen ook invloed hebben.

Enige verschil is dat een paard niet kan praten en dus alles met zijn lichaam en gedrag duidelijk moet maken... Ik vind het niet eerlijk tegenover een paard om te bepalen dat het geen last van bvb de rug heeft, zonder dat er iemand als een veearts/osteopaat naar gekeken heeft.

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:29

Dat is waar, maar daarom ga ik er ook vanuit dat de TS haar pony op zodanige manier kent dat ze weet waar ze het over heeft.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:30

Oh ik geloof wel dat TS haar pony goed kent, daar niet van. Maar ik denk alleen niet dat TS in staat is goed te beoordelen of dit probleem misschien lichamelijk is, tenzij ze dierenarts is ofzo :)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:51

Flutterby, je plaats een topic bij HAW dan kun je ook minder positieve reacties verwachten. Ik zie de posts van x_Marr niet als vervelend/afkatten... Het is maar net wat je voor reacties wilt ontvangen natuurlijk. Volgens mij zijn ze gewoon onderbouwd en probeert ze alleen maar te helpen.
Op zich zitten er best fijne plaatjes tussen, maar de achterhand mag er soms nog wel wat verder onder, dan gaat je paardje misschien iets minder voor duiken.. Veel overgangen rijden dus, die tip is ook al eerder gegeven en daar sluit ik mij bij aan.

Ook ik ben van mening dat je zadel wel 5 cm naar achter mag. Een zadel dat 5 jaar lang 100% goed blijft passen, daar geloof ik ook niet in. Ik weet dat het je verzorgpony is, en dat je er mee bezig bent, maar ik vind rijden met een zadel waarvan je weet dat het slecht is not done. Het dier kan ook minder zijn gaan steigeren omdat jij bijvoorbeeld dat concequenter hebt leren afstraffen, of er beter mee om bent leren gaan. Dat wil niet direct zeggen dat er geen "klachten" KUNNEN zijn. Rijproblemen als steigeren en moeite hebben met de achterhand onderbrengen zijn toch wel degelijk problemen die een osteopaat kan behandelen. :) Rugproblemen controleren als "leek" is heel lastig, je kan wel de standaard trucjes toepassen, maar dat maakt nog niet dat je zeker weet dat je dier vrij is van rugpijn of andere klachten. Natuurlijk kun je wel symptomen registeren, zoals bijvoorbeeld rijtechnische problemen, maar daar moet je dan wel voor openstaan.

Edit, en ik sluit me ook bij Heino aan. Je zal absoluut het beste voor hebben met dit beestje, dat betwijfel ik niet, als je hem zelfs wilt kopen. Maar probeer ook eens zaken vanuit een andere kant te bekijken, mensen schrijven wat ze zien, een nieuw licht op sommige zaken kan ook eens goed zijn. Ik zeg niet dat je het niet goed doet, maar hoe breder je horizon, hoe beter je probleempjes kunt oplossen :)
Ik heb m'n best gedaan om het zo netjes mogelijk en onderbouwd te verwoorden, ik hoop dat je m'n post serieus neemt en niet ook ziet als afkatten.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:58

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd. Let er in de volgende reacties op om de regels van RT-HAW te respecteren. Indien je niet weet wat deze inhouden kan je het nalezen in de charter van RT-HAW