Tips om een jong paard sterker te maken in de rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Re: Tips om een jong paard sterker te maken in de rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:20

pessoa is helemaal niet zwaar, gogue gaat niet helpen om de rug sterker te maken. We hebben hier een jong lang (id rug veronderstel ik dan) die nog slap is.
dus het is de boodschap om die vanuit de achterhand over de rug naar voren doet gaan werken. Gogue werkt vanvoor, resultaat hoofdhalshouding wordt dan gefixeerd. Pessoa werkt idd ook in op de mond, maar paard wordt een correcte manier voorgesteld, net door de broek die aanspant wanneer hij verkeerd loopt.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:28

jouke_h schreef:
Lammert Haanstra touwtje of eigen creatie zorgt ervoor dat je paard zijn rug echt goed gebruikt. Idee ook met pessoa alleen dan nu heeft je paard niks op zijn rug wat op singels, zadel e.d. Ik vind het ideaal werken! Longeren en wandelen met name bergjes op en af werken goed!! succes iig!!

Hoe gaat dat dan zonder singel?

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:47

Gaat over de schoft, tussen de voorbenen door en dan vast aan bit, halster wat je maar wilt. Door een knoop te maken in het touw bij zijn schoft kan je laag en hoog instellen. Je zou denken dat het als een gek zou schuren maar dat doet het niet

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:50

Maar je hebt wel een singel nodig.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:52

Nope...ga even een plaatje proberen op te zoeken

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:38

Kruis je het touw dan ook tussen de voorbenen?

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:11

Nee dat niet. bij topic GVL staat ook een hele hoop omschreven hierover. Kan geen plaatje vinden.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:08

ik zou graag een voorbeeld zien jouke_h.
Heb een klein jaartje geleden ook een merrie zo gelongeerd,werkte perfect,maar ben vergeten hoe die lijn ook alweer werd bevestigd.
ze deden het met een oude longeerlijn geloof ik..

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:39

:( heb ik eindelijk een plaatje gevonden werkt het weer niet.... maar als je op google zoekt: lammert haanstra touwtjes en dan bij afbeeldingen zie je op pagina 3 (wat een gedoe allemaal) een plaatje van een zwart paard die zo met een touwtje gelongeerd wordt.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:17

Ik heb een paard van 4 die zo rond de 1.75 zit, een groot paard dus die ook vrij slap is in de achterhand. Ik ben hem ook veel aan het longeren met touwtjes, balkjes lopen, heel veel galopwerk en ook veel overgangen rijden :)

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:36

Lang en laag longeren ;) Pessoatuig werkt goed hierbij.

Nikki_Macho_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:19

balkjes lopen! veel longeren en wat later beginnen met inrijden als ie er pas echt klaar voor is

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:18

Hallo Marcs,
Kent U het boek van Stahlecker: Das motivierte Dressurpferd. Veel goede en eerlijke tips voor de africhting van een jong paard . De auteur was de africhter van Jongors Weiden.
Ik ken ook nog een serie methodes, maar heb op dit moment geen tijd meer, mocht U er interesse in hebben dat kunt U mij dat laten weten. Dit klink als een goedkoop verkoop praatje, maar ik heb echt geen tijd en hier hebt U al zoveel tips dat U meerdere paaren nodig zult hebben ze allemaal uit te proberen.
Maar ik vind de meeste adviezen nogal kort door de bocht.
En ik ben het helemaal niet eens met de mening van Bulck m.b.t. verschil tussen Pesoa teugel en Gogue, maar zoals gezegt nu onvoldoende tijd. Veel succes gewenst.

Met vriendelijke groet Kadankovitch