ultieme basisoefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Re: ultieme basisoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:33

ben het volledig met je eens hoor Brando :-)
Idd is rechtrichten een resultaat dat je dient te bereiken, maar ik neem het wel vanaf het begin als belangrijk aandachtspunt mee.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:35

aeolusnr1 schreef:
Mensen toch, de voorhand verplaatsen, de achterhand verplaatsen, en als je die 2dan samen doet is het idd wijken voor het been , das toch geen hogere dressuur, dat is echt wel basis hoor.
Pas als je die dingen heel goed en ook nageeflijk kan uitvoeren, (dat is niet van vandaag op morgen, nee daar kruipt inderdaad echt wel veel werk in, bloed zweet en tranen, ...) dan pas kan je aan hogere dressuur gaan denken, en dan begint het oefenen weer opnieuw.
Paardrijden is niet makelijk, en als je het een beetje goed wil doen moet je de lat ook niet te laag leggen.

Maar da's nog geen 'achterwaarts in stelling een S rijden! En in de rest van je tekst spreek je jezelf toch wel aardig tegen vergeleken met je eerste bericht. Ik kan mijn paardenjaren niet meer tellen maar dit heb ik nog nooit gedaan, laat staan dat het tot een basis-oefening hoort. Dat paardrijden niet makkelijk is, ja, da's een open deur maar de lat zogenaamd hoog leggen, da's behoorlijk zinloos. Je stuurt een kleuter ook niet meteen naar de universiteit.

ik denk dat basis vóór alles 'rechtrichten en voorwaarts rijden' is.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:42

bulck schreef:
ben het volledig met je eens hoor Brando :-)
Idd is rechtrichten een resultaat dat je dient te bereiken, maar ik neem het wel vanaf het begin als belangrijk aandachtspunt mee.

;) dan begrijpen we elkaar!

Ik vind het heel belangrijk hoor, ik ben er ook steeds mee bezig vanaf de eerste keer dat ze onder het zadel gaan is het al iets waar aan gewerkt moet worden en ik moet zeggen dat het met mijn 4-jarige merrie al behoorlijk begint te lukken :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:49

haha fijn om te horen, een 4 jarige hengst die ik nu rijd heb ik ook vanaf het begin zo opgeleerd en daardoor kan ik hem nu nagenoeg zetten zoals ik wil. SB, wijken, pasjes appuye lukken al aardig, gewoon omdat hij goed vanuit die achterhand werkt en vanvoor licht blijft ook schakelen doet hij goed, omdat hij zijn lichaam zelf weet te gebruiken, zonder vast te zetten, of steun te zoeken

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:59

Geweldig he als het zo makkelijk gaat, m'n merrie geeft ook een geweldig gevoel, ze gaat heel gemakkelijk 'zitten' vooral in de galop kan ik ze echt mooi verzamelen en zelf af en toe een contragalopje doet ze zonder problemen :)
Rijd je geen jonge paarden met die hengst? Een kennis van mij rijdt morgen de jonge paarden mee :)

Lekker off-topic :p maar we zijn het erover eens welke oefeningen te rijden voor een jong paard he :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:09

ja ik rijd jonge paarden, zoek maar op argento
heb hem zadelmak sinds februari
Laatst 71%, dus goed op weg

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:09

Brando090309 schreef:
bulck schreef:
rechtrichten is wel basis, want hoe kan je een paard correct de rug over laten lopen, als de achterbenen niet sporen in de voorbenen. Dus rechtrichten schenk ik wel aandacht aan vanaf het ogenblik dat ik met het paard alleen de piste in kan. tuurlijk is dat niet direct perfect, maar een paard dat correct tussen de twee benen en handen staat, actief vanuit de achterhand gereden wordt, zal automatisch rechter lopen. tuurlijk Blijft dit een streven, maar zonder noties van een rechtgericht paard kan je niet beginnen aan zijgangen. Deze helpen wel om dit nog meer te bereiken.

Sorry maar je moet wel ff lezen wat ik schrijf; ik zeg niet dat het onbelangrijk is! Ik zeg alleen dat het geen oefening op zich is... Rechtrichten VERKRIJG je door de juiste oefeningen te rijden, rechtrichten is toch geen oefening op zichzelf of wel soms?
Rechtrichten en recht lopen is trouwens niet hetzelfde, een paard kan ook rechtgericht zijn op de cirkel en maar het is geen oefening op zich... schouderbinnenwaarts is bv een oefening die het rechtrichten kan bevorderen...

Hmmm ik zie de link tussen schouderbinnenwaarts en rechtrichten niet? Een paard kan dan alsnog over de schouder wegvallen... waardoor schouderbinnenwaarts niet goed uitgevoerd wordt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:23

Zonder het kunnen verplaatsen van de voorhand (dus de oefeningen schoudervoor en schouderbinnen of schouderbuiten) kun je nooit fatsoenlijk rechtrichten, omdat je de smallere voorhand voor de achterhand wilt zetten.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:15

Urielle schreef:
Zonder het kunnen verplaatsen van de voorhand (dus de oefeningen schoudervoor en schouderbinnen of schouderbuiten) kun je nooit fatsoenlijk rechtrichten, omdat je de smallere voorhand voor de achterhand wilt zetten.

Inderdaad, en daarbij is het ook niet de bedoeling dat je een schouderbinnenwaarts gaat uitvoeren waar het paard over de schouder gaat weglopen... het spreekt uiteraard voor zich dat de oefening wel correct moet gereden worden om het juiste effect te krijgen...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:49

LadyLynn schreef:
nou... ik heb vandaag mn orun gedaan, basis!

theorie mondeling herkansen, heb ik een goed gevoel over, dus daar maak ik me niet druk over..

praktijk daarentegen.. Was zo druk bezig met uitleggen en helpen in mijn eerste 20 minuten 'dressuur'les dat ik geen tijd meer had om te galopperen toen de examinators riepen 'je mag beginnen met het springen'.. Dus dat was al ff slikken.

Toch nog gauw een rondje laten galopperen, toen balkjes gaan draven. Ik was zo zenuwachtig dat ik ze dus te ver vond liggen dus had ze korter gelegd (wat dus fout was)... en toen een in-uitje en ik wou nog een oxer bouwen en toen riepen ze al weer dat ik af mocht bouwen.

Verder ging het echt heel goed, ze hadden alleen graag wat meer nageeflijkheid gezien, maar ik had er echt een heethoofd bij die niet eens rustig kon draven, waarbij je dus amper met je been naar je hand kon rijden, en dat wou ik eerst goed hebben, het tempo.

Het 'lesgeven' zelf ging ook goed, ik praatte duidelijk, gaf genoeg uitleg en hielp ze allebei door te zeggen hoe ze het moesten doen en waarom...

Nog 3 weken voor de uitslag, iemand al een idee na mijn verslagje over wat jullie denken; geslaagd of gezakt??

Hierover kun je beter zelf een topic openen. Of zou je kunnen aangeven hoe dit aan moet sluiten bij dit topic?

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:06

In ieder geval geen wijken.. :=

Neusje naar de grond, rechte lijnen, gebroken lijnen, rechts- en linksomkeerd en van hand veranderen, pasje verruimen, en noem het maar op :D