Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Danielledm schreef:Er zal best wel een leer na gedaan zijn om te weten wat wel en niet goed is. Anders worden er niet zulke bodems gebruikt.
, maar van onze eigen gefokte dieren hebben we tot op heden nog nooit moeten horen dat er eentje niet rad was, overgevoelig of wat dan ook.bulck schreef:Hoewel ik er bij blijf dat wanneer dit de richting is waar we we naartoe gaan, dat pees- en spierproblemen nog meer de kop zullen worden opsteken. Tuurlijk is overdrijven nooit goed, maar een normaal gezond paard moet op nagenoeg elke bodem zo wegrijden. Als de ene is wat zwaarder is dan de andere, zullen ze heus wel overleven, en zo niet dan heb je gewoon een zwak paard en komt dat vroeg of laat toch boven. Ik ben daar redelijk simpel in, ofwel is een paard gezond en sterk of wel niet.
Tuurlijk indien je een paard hebt met blessureleed of waarvan je weet dat hij zwakke pezen, banden of wat dan ook heeft, dan is het een ander verhaal. Zwakke pezen zijn een gevolg van de manier van huisvesting vanaf de geboorte. Jonge dieren vaak op stal, enkel met mooi weer buiten, enzo. Onze paarden lopen tot hun 3 buiten in groep. In de winter zijn er stukken, zeker bij de poorten, of lagere stukken, waar ze echt tot boven hun knieen wegzakken in de blubber. En ze gaan dit niet uit de weg hoor. In stap, draf of galop, het gebeurd allemaal.
Hout vast houden, maar van onze eigen gefokte dieren hebben we tot op heden nog nooit moeten horen dat er eentje niet rad was, overgevoelig of wat dan ook.
Dus als je dan vraagt kan het slecht zijn voor de pezen, als ik eens een proefje in een te zware bak rijd? Dan antwoord ik nee, op voorwaarde dat je paard gewoon gezond en rad is.

bulck schreef:@Ineke ik denk dat Danielledm, net voorstander is van de perfecte bodems. En dit dus een reactie is van haar.
Hoewel ik er bij blijf dat wanneer dit de richting is waar we we naartoe gaan, dat pees- en spierproblemen nog meer de kop zullen worden opsteken. Tuurlijk is overdrijven nooit goed, maar een normaal gezond paard moet op nagenoeg elke bodem zo wegrijden. Als de ene is wat zwaarder is dan de andere, zullen ze heus wel overleven, en zo niet dan heb je gewoon een zwak paard en komt dat vroeg of laat toch boven. Ik ben daar redelijk simpel in, ofwel is een paard gezond en sterk of wel niet.
Tuurlijk indien je een paard hebt met blessureleed of waarvan je weet dat hij zwakke pezen, banden of wat dan ook heeft, dan is het een ander verhaal. Zwakke pezen zijn een gevolg van de manier van huisvesting vanaf de geboorte. Jonge dieren vaak op stal, enkel met mooi weer buiten, enzo. Onze paarden lopen tot hun 3 buiten in groep. In de winter zijn er stukken, zeker bij de poorten, of lagere stukken, waar ze echt tot boven hun knieen wegzakken in de blubber. En ze gaan dit niet uit de weg hoor. In stap, draf of galop, het gebeurd allemaal.
Hout vast houden, maar van onze eigen gefokte dieren hebben we tot op heden nog nooit moeten horen dat er eentje niet rad was, overgevoelig of wat dan ook.
Dus als je dan vraagt kan het slecht zijn voor de pezen, als ik eens een proefje in een te zware bak rijd? Dan antwoord ik nee, op voorwaarde dat je paard gewoon gezond en rad is.