Leuk beestje. Jammer van de pluk. Misschien als het veel waait toch maar bij elkaar houden/binden? Het stoort en de jury kan hierdoor (onbewust) door afgeleid worden. Hoe dan ook, dan toch maar mijn mening over het rijtechnische. Je paard moet meer van achteruit gereden worden. Hij lijkt op de foto's te veel in je hand te lopen en de duwerig van achteruit. Hij moet leren meer te dragen van achteruit en dus een sneller actievere achterhand krijgen in de proef. Veel korte tempowisselingen en schijnovergangen zonder teugelhulp. Hij moet meer met de schoft omhoog gaan lopen en door de vele overgangen achter zo actief worden dat de hals vanzelf meer gedragen en gewelfd wordt. Ik denk dat je hiermee werk zat zou hebben de komende maanden, maar ik weet zeker dat je paard dan makkelijker te rijden wordt en al helemaal in de uitgestrekte gangen. Vooral dus korte stukjes activeren en niet alleen maar versnellen. Juist niet laten versnellen bij het activeren, dus je paard leren de been niet alleen naar voren betekent, maar ook nageeflijkheid, ruggebruik en dus gedragenheid kan betekenen op het moment dat je de voorwaartse drang die je met je been erin stopt, met je zit en hand (heel kort en ademend) opvangt. Is lastig op papier uit te leggen, maar een goeie instructeur kan jou daarbij helpen. Succes.
yvetjes
Geplaatst: 20-05-09 19:58
Leuke grib! Geweldige voorpluk ook, alleen niet in de wedstrijdring , dan hoort ie in een knot.
Er zijn al veel goede opbouwende dingen gezegd en jullie zijn een leuke combi en naar wat je schrijft heb je zelf ook een goed gevoel bij je paard. Ik denk niet meteen aan een probleem, ook al lijkt ie iets strak op deze foto's ( Rodinde kan een optie zijn, gelukkig is die ook zo eerlijk om je weer gratis naar huis te sturen als ie verder goed is!).
Verder heb ik misschien nog als extra oefening voor keertwendingen (en later pirouettes) het zijwaarts stappen van een volte . Het is de bedoeling je paard op een volte van ca 15 meter rond te laten stappen en de achterhand naar binnen te zetten, zoals dat je wijkt voor het been. Hierbij zou je van bovenaf de hele tijd een lijn kunnen trekken vanaf de pion in het midden naar staart naar hoofd (sorry beetje lastig uitleggen zie ik nu, soort van passeridee). Je kunt in eerste instantie iets stelling als bij het wijken gebruiken, later steeds rechter en uiteindelijk kan je je stellingen kiezen. Zo leer je je paard achter goed overkruist stappen en klein stappen. Later kan je dit ook in een heel klein drafje doen en uiteindelijk in galop. Veel paarden leren hierdoor door te stappen in een keertwending ipv stil te staan.
hi dat is een bruikbare tip, dat ga ik proberen. En ik heb eerst 4 weken school voordat meneer weer thuis is, Dan kan ik altijd nog wel bij Rodinde langs, dat is dan maar 5km stappen. hij reageert soms een beetje in de lende partij met poetsen, wie weet.
Lante
Geplaatst: 20-05-09 20:43
Misschien moet je paard weer wat vertrouwen krijgen in het bit, nadat de mond zolang pijnlijk is geweest of voelt het nu misschien wat anders aan i.v.m. eventueel littekenweefsel in de mond. Ik zie op de foto een paard die zich vasthoudt in de kaak en de nek en die onvoldoende tot dragen komt (en in het steigeren kantelt je paard het gehele bekken en niet zoals in een wending of keertwenidng nodig is alleen de binnenheup), met name in de wendingen. Jullie als combinatie vind ik er wel prima uitzien. Ik zou proberen het paard in de proef en de oefeningen wat kleiner te laten draven. Dan vindt het misschien iets makkelijker zijn ballans en komen de uitgestrekte oefeningen er misschien ook nog wat beter uit. Succes!
hi, het gekke is dat hij dus helemaal niet reageert als de mond open is en ik hem op bit rijd. hij word er niet anders van.
dat vasthouden in de nek en kaak doet hij wel. maar dat heeft hij altijd al gedaan. dat gaat alleen over als ik hem lekker voor mekaar heb, en die momenten heb ik nog niet altijd. hij moet nog wat sterker worden achter daarvoor.
lindake
Geplaatst: 21-05-09 16:52
Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd. Let er in de volgende reacties op om de regels van RT-HAW te respecteren. Indien je niet weet wat deze inhouden kan je het nalezen in de charter van RT-HAW
Daarnaast is er nu wel genoeg gezegd geweest over de voorpluk. In de komende reacties wil ik enkel nog reacties zien met betrekking tot het rijtechnische aspect van de combinatie. Als iemand nog iets wil zeggen over de voorpluk kan je de TS PB'en.