paardrijden: denksport of gevoelssport?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

A_manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:47

Voor mij is het beide, ik probeer mijn paard zo goed mogelijk aan te voelen en daar dus de theorie die ik krijg van mijn instructrice op aan te passen.

Schoentje

Re: paardrijden: denksport of gevoelssport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:50

Ik vind het meer een gevoelssport dan een denksport, want...

Iemand met veel gevoel en weinig theoretische kennis, kan meestal beter rijden dan iemand met veel theoretische kennis en weinig gevoel.

Als iemand over veel theoretische kennis beschikt, maar niet kan voelen wanneer dat hij het uit moet voeren, dan heeft het weinig zin.
Als iemand veel op het gevoel doet, gaat het vaak automatisch goed. De theoretische kennis is dan makkelijker aangeleerd, omdat het voor deze ruiter natuurlijk is.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 20:55

Voor mij begint het toch als denksport, zeker na het lezen van enkele reacties boven mij: zeker bij mijn paard is het zo dat als je dingen doet die hij niet geleerd heeft (en hij is heel correct afgericht wat rijden betreft) werkt geen enkele van zijn knopjes. Hij probeert het ook niet en geeft ook niet toe. Enkel bij de correcte, toepasselijke hulp doet hij perfect wat er van hem gevraagd wordt. Doe ik dus iets wat niet in zijn boek voorkomt, dan werkt het hele rijden niet. Dus eerst moet ik goed nadenken wat ik wil en hoe ik dat wil bereiken, daarna kan ik pas aanvoelen of er misschien meer been bij moet of minder teugel etc...

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:59

Over het algemeen zal het velopen van denken naar gevoel. Op een gegeven moment gaat het automatisch. Het is misschien een beetje te vergelijken met autorijden. Op een gegeven moment denkje niet meer na over koppeling intrappen schakelen koppeling op en gas bij. Bij autorijden let je op de signalen etc van andere weggebruikers en daar reageer je op. Bij paardrijden geeft je paard die signalen. Hoe je op een juiste manier op de signalen reageerd moet reageren moet een automatisme worden. En daar komt dus ook het gevoel om de hoek kijken.
Misschien een beetje platte vergelijking. In beide gevallen zulje ook hebben dat sommige mensen het nooit leren ;) Oftewel dat het gevoel beter ontwikkeld bij de ene dan bij de ander.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 07:49

kan het hier wel mee eens zijn met die vergelijking ;)

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:41

Wie er aanleg voor heeft kan het, wie er geen aanleg voor heeft zal nooit ver komen.

iloon25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:16

Ik ga voor beide. het is en een gevoelssport omdat je moet voelen wat het paard onder je kont doet en het is een denksport omdat je je hersens nodig heb. :D

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:24

Ik denk dat het een combinatie van beide is. Zonder voldoende kennis en het idee waar je mee bezig bent en wat je moet doen om iets te bereiken of op te lossen kan je het ook niet uitvoeren op je gevoel. Ik denk dat het een soort van automatisch systeem/cirkeltje is of moet zijn van iets wat je voelt en wat je automatisch en onbewust met je verstand weer omzet tot een nieuwe handeling en dus nieuw en beter gevoel.

Toevallig had ik het hier vanochtend in mijn priveles nog over met mijn instructrice.
Als ik lengtebuiging vraag aan mijn paard probeert hij werkelijk alles om eronderuit te komen, dus schouder naar binnen, naar buiten, achterhand naar binnen, naar buiten, harder, langzamer, etc. etc. Hierbij moet ik dus goed blijven voelen welke bewegingen hij maakt om ze zo te kunnen begrenzen/herstellen.
Vandaag waren we weer met hetzelfde bezig en moest ik de schouder erin blijven drukken omdat hij die steeds eruit drukte, waardoor hij met zijn hoofd naar buiten ging lopen en het echt voor geen meter aanvoelde. Dus mijn instructrice zegt dat ik op zo'n moment mijn gevoel moet uitschakelen en gewoon even met mijn verstand moet rijden zodat hij eerst recht loopt, en dat we dan vervolgens pas aan de juiste stelling etc. gaan werken.

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:27

Beide, Je moet goed kunnen voelen of je paard nog ergens problemen heeft die je kunt verbeteren
en het denkwerk is natuurlijk weer hoe je dat precies doet

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:32

Allbei, in principe moet je zien te voorkomen dat het fout gaat,
bijv. als je paard uit zichzelf van draf naar stap wil gaan moet je van te voren been geven.
Dus je moet aanvoelen dat dat gaat gebeuren.

Maar zoals je zegt, moet je ook nadenken wat je nou eigenlijk wil met je paard,
anders kan je, om bij het voorbeeld te blijven,
ook je paard gewoon laten gaan stappen en een meter verder bedenken dat dat paard wel een heel goed plan had bedacht om te gaan stappen :=

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:24

Beide, je moet weten waarmee je bezig bent maar ook een paard kunnen aanvoelen. Als jij niet weet hoe je paard denkt kom je niet veel verder maar als jij niet weet hoe je hem moet sturen kom je ook niet veel verder. Beide dus.

Sanne_Amiga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:31

Ik denk ook beide ;)
Je moet toch wel een beetje nadenken, maar als je het gevoel niet hebt, wordt het rijden toch een stuk moeilijker :o

ce_lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:33

beide... in het begin moest ik vooral nadenken.... maar nu naar 12 jaar is het voor mij echt een gevoelssport geworden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:34

Ach je hebt toch overal gevoel voor nodig wil je echt goed worden? Denk aan dansen, tekenen.. Iedereen kan na heel veel uren trainen iets wel redelijk, maar als je écht goed wil worden heb je er wel gevoel voor nodig. :)

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:54

je hebt ze zeker allebei nodig, zie maar eens zonder inzicht en een soort van berekenen dus, goed een hindernis te springen, maar ja, je werkt wel met een dier, en daar komt ook gevoel bij kijken, en zoals ik al eerder las, je kunt nog zo'n goed inzicht hebben om vanaf de juiste afstand met het juiste tempo op die hindernis afrijden en weten dat je hem kunt halen, als je de feeling niet hebt, is het niet mogelijk om ooit een topruiter te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 23:41

Ik denk, dat als ik werkelijk met mijn verstand ga paardrijden, er niet veel van op de helling gaat komen ;)

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:22

in mijn geval echt wel allebei,maar ik denk dat het bij veel mensen verschilt en dan met name welke tak je ongeveer doet.
ik denk dat bij springen meer bij denkwerk aan komt dan gevoel en bij dressuur meer gevoel dan denkwerk.
ja,ja, paardrijden lijkt ozo makkelijk maar dat valt nog vies tegen.

gambalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 07:04

Voor iedereen zal dit anders zijn. Iedere persoon en ruiter zit anders in elkaar. Ik kan het best rijden op gevoel (en natuurlijk een klein beetje denkwerk)

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 07:06

Zowel een denk als gevoelssport. Helaas heb ik niet echt het aangeboren ruitergevoel, dus daar blijf ik aan werken.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 07:15

Beiden...
Alhoewel ik me volledig aansluit bij diegenen die zeggen dat je zonder dat gevoel niet ver komt. Heel veel gaat op gevoel, van bv. hoe hard of zacht je een hulp geeft tot een bijna intuitief weten wanneer iets wel of niet kan. Van het letterlijk voelen dat je paard 'ineens' mooi rond loopt tot aan dat innerlijke belletje dat zegt dat dat jonge beessie voor vandaag wel weer genoeg gedaan heeft, ook al lijkt ie nog wel wat aan te kunnen.
Aan de andere kant...Die gekke haf had altijd zoveel truukjes, daar heb ik me echt heel wat keren het hoofd over moeten breken 'hoe gaan we dit nu weer oplossen'. Maar ook, als een oefening niet gaat dan het paard even stilzetten en rustig overdenken wat er toch fout gaat...
Die combinatie van denken, voelen en doen, samen met zo'n dier, dat is nou juist wat ik zo mooi vind aan paardrijden!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:40

Ik las laatst deze :D :

"vision without action is a daydream, but action without vision is a nightmare"

Dat vat mij mening wel samen :D

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:46

Romy18 schreef:
Paardrijden begint als een denksport maar wordt na verloop van tijd (mits aanleg) een gevoelssport waar je na het rijden weer over nadenkt... beetje van beide maar als je te paard nog te veel na moet denken ben je altijd te laat in je actie´s!

Ik ga hierin mee! Tenminste wat mezelf betreft (ik ben niet supergetalenteerd trouwens). Het klopt inderdaad dat als je op je paard nog na moet gaan denken wat je moet doen, je te laat bent. Dat vind ik ook het moeilijkste aan rijden, snel zijn en snel reageren, hoewel dat na verloop van tijd steeds beter gaat! Maar als het verkeerd gaat, dan ga ik wel nadenken/opzoeken/navragen wat er verkeerd ging, waarom dat is en wat ik daaraan kan doen. Dat ga ik dan weer toepassen als ik de volgende keer erop zit.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:51

Beide, maar wel met veel meer procenten het gevoel.
Je moet de theorie weten, dat is het denken.
Maar als je de theorie niet kunt voelen heb je er ook niets aan.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:32

Beide, je moet op je gevoel rijden en opletten hoe je paard reageert. Voor en na het rijden kan het geen kwaad om te analyseren hoe het rijden ging en hoe je dat de volgende keer kunt verbeteren.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:38

Een combo van beide, waarbij gevoel zwaarder weegt dan denken. Je kunt alle theoretische kennis van de wereld hebben, als je dat niet op je paard over kunt brengen, heb je er niks aan. Terwijl je aan de andere kant nooit les gehad hoeft te hebben, nooit een boek hebben gelezen om toch een paard goed aan te voelen.