Heel snel paard maar niet aan het been! Hoe oplossen? +video

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kamsel

Re: Heel snel paard maar niet aan het been! Hoe oplossen? +video

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 10:13

Als je het tempo meer wil bepalen zou ik persoonlijk niet zó langzaam gaan, daarmee maak je het zowel haar als jezelf extra moeilijk. Om zo langzaam goed te lopen heb je heel veel kracht nodig en die heeft een 5-jarige niet.
Persoonlijk zou ik een paar passen terug rijden, kijken of je controle hebt over het tempo en als ze reageert is het goed.
Zou zeker niet teveel willen controleren want dan kom je alleen aan de voorkant bij een loperig paard. Niet teveel op het tempo focussen, maar meer op het rijden en gehoorzaamheid in het algemeen, bv grote voltes, gebroken lijnen, slangenvolte 3 bogen, binnenhoefslag, wijken, schoudervoor en die zo goed mogelijk proberen te rijden met de juiste buiging. Dan ben je toch bezig met de gehoorzaamheid en kan ze kracht ontwikkelen om langzamer te draven zonder dat je teveel aan de voorkant hoeft te komen.

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:06

Ik rijd ook een merrie ongeveer hetzelfde probleem. Deze merrie is 11 jaar en ook ontzettend voorwaarts zolang de kop de in de lucht mag en ze niks hoeft te doen. Als ik mijn been er aan doe of teugels netjes op maat en contact zoek dan word ze boos en tegen de hand en been. Ze gaat stil staan oren plat en wil gewoon niet meer. Ze is helemaal nagekeken zelfs door de scan heen geweest van top tot teen maar lichamelijk is niks mis.
Wij zijn begonnen met longeren met een bijzet touwtje en dan steeds voorwaarts laten gaan zelf het tempo bepalen aan de longe al. Het voordeel is dat je totaal niet kan tegen werken met de hand en het paard op een gegeven moment wel een keer moet opgeven en los moet laten en naar voren blijven.
Met rijden doen wij heeeeeeel veeeeeel tempo wisselingen en dat kan met een jong paard ook al probeer haar vlug te houden voor het been naar voren is naar voren dan maar met het hoofd omhoog en terug is is terug heel consequent rijden. Die nageelheid komt vanzelf wel weer op het filmpje kan je ook zien dat ze in pricipe lekker los is aan de voorkant en zich niet heel sterk wil maken alleen niet aan het been is en daardoor als jij been geeft trekt ze naar voren om daar onder uit te komen. Wat je ook nog kan doen is haar met los contact naar voren rijden goed tempo erin en dan langzaam weer wat gaan vragen maar wel voorwaarts houden. Hoop dat je er wat aan hebt die van jou is nog jong en kan nog veranderen!

Boschher1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:16

Mijn paard breekt ook vaak uit (4,5 jaar, 8 maand onder het zadel) . Tijdens het rijden ben ik alleen maar bezig met terugrijden en op twee teugels rijden. Om ervoor te zorgen dat hij op twee teugels blijft lopen en dat hij beter luistert, vraag ik af te toe contrastelling. Dit werkt perfect. Hij wordt dan steeds beter terug te rijden. Ik denk dat dit ook erg goed is voor jouw paard.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:11

Herkenbaar :-)!
Ben nu 1,5 jaar bezig en geloof me, het verdwijnt.
Wat is belangrijk: Tempo controle.
Kost wat het kost je been eraan houden.

Wat bij mijn paard na 1,5 jaar de oplossing is geweest, is eerst losstappen aan de lange teugel, alles geven. Daarin veel wendigen op zit en been rijden. Als ze hierin versnelt, kruis aantrekken, zwaar maken en een wendig in rijden. Proberen van de mond af te blijven. Zo heeft mijn jonge paard uiteindelijk de zit en beenhulpen (opnieuw) geleerd. Uiteraard is ze nu nog sensibel, maar dat werkt SUPER in mijn voordeel. Op de diagonaal is ze zo naar uitgestrekte draf en komt voor de letter goed terug. En rijd haar nog steeds zonder sporen. Alhoewel we trainen voor het M en dan moet ze daar ook aan geloven ;-). Wil je meer info doe dan even een PB.

Heel veel succes en oh ja, op de video staat een paard wat van mij geweest is. Ik keek en dacht, dat paard met de schattige witte kroonrandjes, die ken ik :-). En ja hoor dat is mijn Zinky met Rianne Bok. Grappige he?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:22

@JuliënSVU
Hetgeen ik ga zeggen, zal me waarschijnlijk een banvloek opleveren.
Het is door meerdere schrijvers aan dit onderwerp opgevallen dat Uw paard niet geheel regelmatig loopt, ik ben dus niet de eerste. Dat is dus niet kreupel, heeft er ook m.i. niets mee te maken. Mijn ervaring is dat het vaker voorkomt bij jonge paarden (bloedpaarden) die nog niet in evenwicht lopen. In de 'school' waar ik vandaan kom, namelijk die van Ernest van Loon was het verboden om licht te rijden. Je moest in het tempo rijden waarbij het paard nog goed uit te zitten was, kon je niet goed zitten moest het tempo terug. Volgens van Loon, maar dat is ook mijn mening, lopen vooral veel jonge paarden, tijdens het lichtrijden onregelmatig omdat, hoe je het ook keert of draait, het paard op één diagonaal meer wordt belast dan op het andere. Door het lichtrijden , verplaatst zich het zwaartepunt van de ruiter zich voortdurend; er zijn jonge paarden die daar niet zo goed tegen kunnen (DAT HEEFT NIETS TE MAKEN MET HUN TOEKOMSTMOGELIJKHEDEN), maar zij voelen zich uit evenwicht gebracht en willen dat herstellen door steeds sneller te gaan lopen. Die dame met haar Fries (sorry ik weet even haar naam niet meer) gaf m.i. een heel goede oplossing: KORTE STUKKEN DRAVEN, TERUG NAAR STAP, TOT RUST LATEN KOMEN (dat is het verschil met voortdurend schakelen waardoor paarden heter worden), EN OPNIEUW EEN KORT STUKJE DRAVEN tot je voelt dat die weer versnelt (liefst kort daarvoor). Ik persoonlijk zou de voorkeur eraan geven, aangezien het lijkt dat U goedgenoeg zit, door te blijven zitten (als men dat goed doet is de druk op de rug het meest gelijkmatig, terwijl men bij lichtrijden ook nog altijd op de rug steunt, via stijgbeugel, knie en zadel [dus dat is niet anders] maar men verandert wel steeds het eigen zwaartepunt waarmee men het paard uit het evenwicht brengt); Doordat U door blijft zitten, kan het jonge paard m.i. sneller haar evenwicht vinden. U mag wel niet met meer impuls draven als dat U comfortabel kunt blijven zitten. Doe U dat niet dan loop U de kans dat het paard zich verkrampt.
Ik hoop dat ik mijn mening duidelijk heb kunnen maken, mocht er toch iets onduidelijk zijn dan vraagt U het. Maar wellicht is het ook een te afwijkende methode.

Met vriendelijke groet Kadankovitch

Lucalicious

Re: Heel snel paard maar niet aan het been! Hoe oplossen? +video

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:15

Met snelle paarden heb ik de ervaring dat ik veel voltes en figuren ga rijden en veel overgangen. Hierdoor heb je ze beter onder controle omdat ze de figuren niet op topspeed kunnen doen om het maar even zo te vertalen. Verder is het rijden van overgangen en schijnovergangen goed om ondanks het snelle felle van je paard hem goed aan het been te krijgen ;) succes!

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:38

hoi

ik heb zelf ook zo'n snel paardje, wat ik dan doe om je paard te laten reageren op beenhulpen is:
het paard eigenlijk op de tempo van jou te laten lopen dat is dus langzamer dan dat die uit zich zelf loopt. En dan als die dat doet belonen met je stem. gaat die weer harder weer terug nemen, daarna kan je stellingen gaan vragen als die dat al doet dat weet ik niet hoor, maar stelling naar links vragen laat die los dus voel jij niks meer aan je hand wel een beetje natuurlijk beloon je hem en zo doe je dat ook aan de andere kant. dus eigenlijk beloon je hem dus om te ontspannen. daarna kan je gaan proberen om ophoudingen te geven dus je handen spannen en een beetje been geven, zakt die iets naar beneden dat is dat al super doet die dat nog niet opnieuw proberen. als het paard naar beneden is kijk eerst of die ontspannen is dus dat je niks voelt in je hand. en dan belonen

sommige mensen denken dat je paard in de krul trekken ook aan de teugel is maar dat is het niet het paard moet over der hele lichaam zich ontspannen en voorwaarts zijn.

groetjesss

Jolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:57

Goed onder je rijden en hij loopt wel een beetje over de buiten schouder weg, dus goed je been eraan! Kotm verder helemaal goed, leuk paard,