Paard niet buiten te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 11:56

Lielle schreef:
ik ken wel ruiters die dat echt oplossen (ik niet trouwens), en heus niet met grof geweld. Verder legt Slimmerik volgens mij exact de vinger op de zere plek. Volgens mij is jouw paard gewoon razend slim en weet hij iedereen in te pakken, wat nu als eenkennig en bang wordt geschetst.

Wb reactie op mijn been, laat maar. Hij IS simpelweg niet goed genoeg aan je been, anders had je dit probleem niet. Kun je hem met alleen maar denken aan een voorwaartse overgang al zover krijgen?

Tsjah, zoveel verstand heb ik niet van het brein van een paard, maar ikzelf zie het inderdaad als angst. Omdat ik toch mag hopen dat ik mijn paard na 4 jaar wel ken. Maar ik ga het oefenen.

Dat weet ik niet, dat kan ik zo niet zeggen.

Saskiaatje

Re: Paard niet buiten te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 12:00

Het lijkt misschien alsof ik jullie tips/opmerkingen niet aan wil nemen, dat is niet m'n bedoeling. Het is voor mij gewoon moeilijk te accepteren dat hij me blijkbaar gewoon in de maling zit te nemen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:16

Saskiaatje schreef:
Het lijkt misschien alsof ik jullie tips/opmerkingen niet aan wil nemen, dat is niet m'n bedoeling. Het is voor mij gewoon moeilijk te accepteren dat hij me blijkbaar gewoon in de maling zit te nemen.

Dat is de eerste stap... nu de 2de stap, te weten begeleiding. Na 27 jaar en echt een heleboel paarden verder... moet ik ook af en toe erkennen dat ik soms ook niet in staat ben om een paard correct te krijgen. En dan weet ik mijn weg naar goede begeleiding!

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 12:18

Ik heb/had goede begeleiding. Maar naar omstandigheden is zij tijdelijk niet in staat om mij les te geven, ik hoop dat dit binnen enkele weken opgelost is. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:21

Saskiaatje schreef:

Heb je mijn tip gelezen?

Ik geloof er overigens niet in dat paarden 'in de maling nemen'. Wel kan het heel goed zijn dat jij idd een stukje angst hebt en dat je paard dat perfect aanvoelt (ze voelen alles aan) en daar dus op reageert. Heel logisch, heel begrijpelijk.
Een andere ruiter op je paard zetten, zal dan ook niet veel helpen. Jij moet in dat geval dan aan je eigen stukje angst werken.

Luigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:33

Ik ken het precies. Mijn paard gaat al van jongs af aan niet verder dan 200 meter van het huis. En je krijgt hem met geen mogelijkheid verder niet aan de hand niet erop helemaal niks alleen met een ander paard ervoor loopt ie erachteraan. Maar bij hem is het pure angst want hij vind gewoon altijd alles eng. Ik heb me er maar bij neergelegd en hij hoeft lekker niet buiten te rijden!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:38

JoviBan schreef:
Saskiaatje schreef:

Heb je mijn tip gelezen?

Ik geloof er overigens niet in dat paarden 'in de maling nemen'. Wel kan het heel goed zijn dat jij idd een stukje angst hebt en dat je paard dat perfect aanvoelt (ze voelen alles aan) en daar dus op reageert. Heel logisch, heel begrijpelijk.
Een andere ruiter op je paard zetten, zal dan ook niet veel helpen. Jij moet in dat geval dan aan je eigen stukje angst werken.

helemaal mee eens, muv het laatste stukje, Het kan ook voor de ruiter heel verhelderend werken als dat bange paard onder een andere ruiter ineens heel dapper blijkt te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:39

Da's waar Lielle. ;) Dat op zich al kan de ruiter weer vertrouwen geven.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:45

Hoe ver druft hij het terrein af? Misschien om te proberen om hem wel een klein stukje het terrein af te rijden en voordat hij het eng vindt al zelf omdraaien en terug gaan en dat steeds rustig uitbreiden. Met geduld bereik je denk ik toch het meest.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:45

Luigi schreef:
Ik ken het precies. Mijn paard gaat al van jongs af aan niet verder dan 200 meter van het huis. En je krijgt hem met geen mogelijkheid verder niet aan de hand niet erop helemaal niks alleen met een ander paard ervoor loopt ie erachteraan. Maar bij hem is het pure angst want hij vind gewoon altijd alles eng. Ik heb me er maar bij neergelegd en hij hoeft lekker niet buiten te rijden!

Niet offensief bedoeld, maar volgens mij heeft de TS niet zoveel aan dit soort opmerkingen. :Y)

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:28

Als het voor een groot deel vanuit jouw angst komt dan kan het volgende misschien helpen om de cirkel te doorbreken:
misschien kun je eens proberen om iets van 30 min ver van huis te stappen aan de hand (op een voor jullie beide bekende route). Dan opstappen en terug rijden, en dan de tijd ervoor nemen mocht ie ook dan niet willen lopen. Maar dan moet je je natuurlijk wel veilig voelen anders zal je paard toch weer die angst voelen.

Verder kun je natuurlijk in de bak sowieso werken aan het verfijnen van je hulpen en het onvoorwaardelijk gehoorzaam zijn aan deze hulpen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:50

Een paard welke je dagelijks mee naar buiten neemt, zal vroeger of later het gewoon gaan vinden. De macht der gewoonte! Eerst een meter .... :D . Als eigenaar moet je geduld hebben en bewaren. Je bent samen een team en samen ga je ervoor. Jezelf en je paard geen termijn hiervoor stellen. Hoe luchtiger je deze uitdaging aangaat, hoe beter voor je paard. Elke vooruitgang is jouw beloning.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:47

Er zijn echt wel mensen die dit voor jou met jouw paard kunnen oefenen. Dan heb ik het wel over iemand die daarin heel proffessioneel is.
Het zou misschien juist wel goed zijn voor jouw paard als hij leert dat er meer aardige mensen zijn. Dat hij wat minder eenkennig wordt.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:30

Mijn paard vond het ook eng. Het ging prima tot een bepaald punt. Met een ander paard was er echter helemaal niets aan de hand... ze deed alsof ze er al járen liep. Ik heb mijn paard sinds oktober en ik krijg nu een steeds meer een band met haar m.a.w. ze vertrouwd me steeds meer. Zo kan ik nu al een heel stuk verder wandelen dan ooit te voren. Ik neem de tijd; laat haar rustig kijken als ze het eng vindt (als ik zeg dat ze verder moet, moet ze ook) en zo nu en dan even een hapje gras als beloning.

Ik denk, dat als je gewoon stapje voor stapje te werk gaat je steeds verder zult komen :) succes!