Wat kan ik nou het beste doen met die gekke knol van mij???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pannie

Re: Wat kan ik nou het beste doen met die gekke knol van mij???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:11

bij manege hooijen in de buurt zitten volgens mij anders altijd nog genoeg koeienboeren waar je gewoon even kunt vragen of je je paard eraan mag laten wennen! (schuin tegenover zit er al een met zelf ook paarden..die zal dat vast niet erg vinden)

martine_jdeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 18:45

Ik zeg dan altijd: 'Laat gaaaaaan!' Als je parad niet langs die koeien wilt, prima, jij wel. Hij moet maar vertrouwen in je hebben. Proberen inderdaad schouderbinnen te rijden en dan doordrukken, als die dan achteruit gaat, handen naar voren en doordrukken. Stijgert 'ie? Naar voren zitten en handen naar voren. Als dit allemaal niet helpt, een keer ernaast gaan lopen. Misschien heb je dan meer te vertellen? Sterkte!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 19:08

Er zijn meer koeienwerk ranches dan alleen die in Friesland, als je dit als vraag op het westernforum zet krijg je vast nuttige reacties. Je kunt natuurlijk ook zelf op min of meer de gok met koeien gaan proberen maar ik zou absoluut aanraden om dit gecontroleerder te doen bij koeienwerkranches, die hebben zowel heel veel kennis van hoe koeien reageren als van hoe paarden reageren (en ook nog van de ruiters die soms ook erg gekke dingen doen :+ ). Het forum over Jeddah (zoals hier een paar keer via linkje te vinden) is ook op deze manier gegaan en dit werkt dus vaak heel goed!

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 09:00

Bedankt voor al jullie tips maar Leo is dus met een nieuwe truc aan komen zetten... Hij steigert, (hoe moet ik hierop reageren), draait bliksem snel om en rent keihard terug naar het begin van de wei en gaat daar stilstaan. (meestal zijn we dan half weg langs de koeien wei). Hoe los ik dit op en zorg ik dat hij recht doorgaat en niet achter in een sloot val of erger....

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 09:02

Martine_djeb ik snap wat je bedoelt maar hoe zorg ik ervoor dat hij vertrouwen in me krijgt, ik ben doodsbang als hij buiten begint te kwallen..... hoe kan ik mezelf wijs maken dat ik dit wel kan...

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:09

zingen in jezelf of hard op.
mijn merrie dribbeld altijd het pad naar huis en ik word daar wit heet van en zij voelt dat en dribbeld nog meer.
dus zodra ik het pad op rij zucht ik en ga zingen en ze heeft nu echt goeie stukken dat ze gewoon loopt.
je kan het altijd proberen.

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 09:13

Ja mar ik heb niet echt de behoefte om te gaan zingen als mijn paard staat te steigeren en als de bliksem wil maken dat hij wegkomt...(ik wil het best proberen hoor.. :D )

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 09:13

Heeft er niemand wat opvangtips voor mij, hoe ik hem zou kunnen laten stoppen ofzo of hoe ik moet reageren als hij steigert en omdraait???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:18

Als hij steigerd kun hem uit balans trekken door aan een teugel te trekken. Zo moet hij wel omlaag. Ook als hij er vandoor gaat probeer niet aan twee teugels te gaan trekken, maar zet hem schuin op een teugel, zo kan hij nooit hard wegrennen. Wees slimmmer dan het paard en niet sterker ;)

En probeer dit eens, wanneer je weet dat er koeien staan of je ziet ze in de verte, kun je hem dan niet dressuurmatig oppakken? Rij hem rond en neerwaarts en probeer hem af te leiden.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:24

ik denk dat de tips die gegeven zijn de tips zijn waar je echt wat mee moet gaan doen..
je kunt de gevolgen wel bestrijden ( rennen, steigeren etc..) maar als de oorzaak er nog steeds is dan heeft dat ook niet veel effect.
Ik denk inderdaad eens naar het westernforum gaan, googlen voor koeienwerkranches in de buurt of naar een boer gaan.... je kunt het altijd proberen toch?

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 09:45

Ja... ik wil dit uiteindelijk ook gaan proberen maar ik wil deze tips alvast uit voorzorg want ik weet niet of hij voor 100% van zijn problemen afkomt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:14

Nee tuurlijk weet je dat nooit van te voren maar persoonlijk zou ik eerst proberen op een minder gevaarlijke manier (dus via een begeleide koeien'les') van de scherpste randjes af te komen (of misschien zelfs wel helemaal eraf komen dat verhaal Jeddah was echt niet overdreven) en dan pas in mijn eentje aan het proberen gaan. Vindt dit namelijk wel erg gevaarlijk klinken met steigeren enzo. Straks lig jij met een gebroken been in een weiland en galoppeert je paard richting de snelweg..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:18

Hoi hoi,

Wij hebben hier in Alverna ook paardvleesetende koeien!
Hier dus ook erg veel moeite mee gehad met mijn paardje. Ik was al blij als ik er langs was, maakte me niet zozeer uit hoe.
Waarom laat je hem er niet gewoon langs galopperen? Even laten rennen en daarna weer opvangen, niet gaan inhouden terwijl hij erlangs moet, dan is ie van alle kanten opgesloten!! Wees voorbereid op die (ren)galop, blijf relaxed zitten en als z'n grootste schik er af is (hij dus voorbij de koeien is) kun je hem rustig terugnemen, gewoon zoals je dat ook zou doen als je hem terugneemt uit een gecontroleerd galopje.

Mijn knol vindt het nog steeds doodeng, maar ze draait iig niet meer om, bokt niet meer en het hoeft ook niet meer in de vliegende galop. Het belangrijkste is dat jij rustig blijft;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:59

mijn paard was ook bang van koeien.
Ze durfde er ook echt niet langs, ze wou omdraaien enz.
Ik ben er toen afgestapt, omdat ik geen onnodige ongelukken wil.
Heb haar laten kijken en doorgelopen.
Daarna nog een keer er langs.
Goed beloont als ze er langs wou.
Nu is ze niet bang meer :D!

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:55

Neem contact op met een westernstal met koeien.
Leg het probleem uit.
En vraag of het mogelijk is om je paard daar aan koeien te laten wennen eventueel met begeleiding!
Je kan hem dan in een afgesloten bak, weide enz kennis laaten maken zonder het gevaar dat hij de weg op kan.
Het is veilig en er zijn mensen die ervaring heben met het oplossen van dit soort problemen op een vriendelijken manier.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:09

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:12

Ja dat wat rommulus laat zien bedoel ik.
Je paard zal zeker niet de eenige zijn die bang is.
En het is de beste manier om er op een veilige en vriendelijken manier vanaf te komen

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:14

op de aok gaat dat op een vriendelijke en goedde manier

als je een beetje door spit dan kom je wel topíc's tegen van mensen die er geweest zijn ;)

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:19

En mischien effe google naar de website mischien staat de volgende datum al gepland.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:22

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 20:07

De mijne is bang van alles wat in een weiland staat en geen paard is ( inclusief kleine pony's )
Eigenlijk kan ik er niet veel meer aan doen dan rustig blijven, vertrouwen geven en afstappen als het echt niet lukt ..