Raakt ook een paard uitgekeken ergens op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sann210

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:29

Ik denk dat je paard 't heerlijk vind om 1 a 2 keer in de week een lekkere grote buitenrit te maken en je doet verschillende routes dus daar hoef je naar mijn mening niet bang voor te zijn.
Ik denk eerder dat als je paard iedere dag dressuurt dat ze er dan minder zin in hebben (of elke dag springt) buitenrijden vind ik ook altijd anders.

LadyJ

Re: Raakt ook een paard uitgekeken ergens op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 11:50

Ik denk dat je gelijk hebt Sann210, we zijn afgelopen zaterdag weer geweest en ze had nog energie over

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:48

Ook een tip om een paard het water in te krijgen is achterwaarts!!!!!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 23:13

Een paard 5 uur laten lopen... en de rest van de week veel minder, kan alleen wanneer je het heel goed opbouwt en het goed ondersteund met voeding en verzorging.
5 uur stappen is ook een hele pittige belasting... wat ook veel vraagt van de spierspanning en gewrichten (ruiter dragen). Een zogenaamde ontspannen stap kan ook een slijtageslag zijn. Eenzijdige training is belastender dan rustige afwisseling. De dag erna stil zetten lijkt me zowieso geen goed idee.
Het is ook goed om te kijken naar de eigenschappen van je paard. Een Fries is meer gefokt op kortdurende 'show' en gemiddeld geen langeafstandpaard (uitzonderingen daargelaten).
Er zijn Friezen met 'ausdauer' (vooral vanwege 'karakter'), maar het is wel goed om te realiseren dat de bouw ook grenzen stelt aan de optimale mogelijkheden van ieder ras.
Wat betref afwisseling: dat hangt ook af van het karakter van je paard. Het ene is snel uitgekeken, de ander vind het heerlijk om de routine te kunnen volgen.
Het blijft in elk geval belangrijk om te luisteren naar de signalen van je paard!

Ps. als je paard gevoelig voor mok is, zou ik die waterplassen gewoon mijden.

Doerakje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 23:19

Ik ben het met senna21 eens. Als een paard 1x in de week ineens 5 uur moet lopen, en de andere dagen weinig, dat zou ik zelf ook niet erg handig vinden.
Nou weet ik niet hoe intensief of hoe lang jullie de andere dagen rijden. Ik denk dat je zelf het beste aan kan voelen wat wel en niet kan met jouw paard.
Ik denk ook niet dat je paarden snel uitgekeken zullen zijn op de dingen die jij met ze doet, volgens mij is er afwisseling genoeg!

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:01

heeeeeerlijk toch! afwisseling genoeg, zowel voor jullie als voor jullie paarden.

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 21:20

Senna21 en Doerakje;

We hebben het ook echt wel opgebouwd hoor en qua conditie kunnen ze het echt wel aan ze zijn gewoon goed getraind maar niet iedere dag hetzelfde, maar merk wel dat ze het leuk vinden steeds op nieuwe stukken te komen hoor, en natuurlijk kijken we ook of de paarden het aankunnen, voelt het niet goed dan kun je altijd naar huis gaan he

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:36

Dat klinkt als een heleboel afwisseling!

gambalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 07:02

Goed toch dat je afwisseling aanbrengt? Een paard kan inderdaad verveeld raken als je steeds hetzelfde doet