Paard dat niet in de piste wil werken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IneV

Re: Paard dat niet in de piste wil werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 10:16

Ik heb er echt geen idee van. anders zou ik geen hulp vragen... Aan de hand en op wandeling is hij heel erg gehoorzaam. Maar in de piste als ik wil rijden klapt hij precies toe. Je weet nooit wat hij heeft meegemaakt. En met een zweep maak je het alleen maar erger dus.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:19

ik zou er eens een handige ruiter op zetten, die op tijd en met voldoende overwicht kan ingrijpen. Met zweep erger worden, dat kan, het kan ook zijn dat je zelf net niet doortastend genoeg durft te zijn (dat is geen schande) en dat voelen ze haarfijn aan. Je hebt het in de loop van de tijd steeds erger laten worden en daar zul je doorheen moeten breken, of je erbij neerleggen.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:23

Ik heb ook zo'n paard gehad, zij is toen wegens beperkte uitrijmogelijkheden in onze omgeving verkocht naar iemand die puur buitenritten rijdt. (wat echt helemaal super gaat)
Ik kon in de bak niks met der, allemaal verzet.. 1 lange zijde ging okee en dan ging ze op de rem.
Heb der (echt heel) hard aangepakt, grondwerk gedaan, lief en rustig geprobeerd... echt alles geprobeerd..
Ze was niét te motiveren ohz in de bak.
Ook helemaal volledig na laten kijken door dierenarts, tanden, bloed.. echt álles.
Buitenuit was het een topper, stap/draf/galop etc etc geen probleem.

Als het er echt niet inzit zou ik toch echt alleen gaan buitenrijden en in de bak alleen wat longeren, grondwerken. (dat vond mijn merrie wel ok, maar ohz werken in de bak was taboe)

Iig veel succes, het is een heel lastig probleem.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:33

Als het met rijden in de bak van kwaad tot erger is geworden in die jaren. Dan denk ik dat je aanpak niet goed is geweest..

Het kan zijn begonnen met een nare ervaring (misschien al bij de vorige eigenaar, paard is waarschijnlijk niet voor niets als recreatiepaard verkocht). Maar als die ervaring elke keer weer is bevestigd, wordt het niet beter. Paard heeft misschien ook regelmatig succes gehad met zijn acties, waardoor het bijna aangeleerd gedrag kan zijn geworden.

Niet dat het dé oplossing zal zijn, maar een zweepje is sowieso niets mis mee hoor. Beter met een tikje het paard weer bij de les dan maar been blijven aanleggen zonder reactie.

Niet elk paard is hetzelfde, misschien is dit paard gewoon echt niet te motiveren en dan kun je het elke keer weer proberen. Maar daar worden jullie beide ook niet gelukkig van. Kun je beter andere dingen gaan doen die wel leuk zijn. :)

Of altijd nog een keer naar een professionele doorzetter brengen en een tijdje laten rijden. Zoals Lielle ook al aangeeft, iemand met wat meer overwicht die je paard wel duidelijk kan maken dat je paard ohz in de bak niet zijn eigen route mag nemen..

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:29

Ik zou haar toch eens goed aan pakken. Ze neemt gewoon een loopje met je. Ik denk dat als je haar 1 keer goed aanpakt dat ze dan al beter zou gaan hoor. Daarna zal je weinig meer hoeven doen. Maar dan moet je echt zeker weten dat er niks aan de hand is, want anders is het echt zielig.

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 18:15

Het eerste bericht is van mijzelf. De rest heeft mijn zus in mijn naam gepost. Met de zweep zal je bij dit paard echt niets oplossen.. Dit is vroeger al een keer geprobeerd ( niet door ons ) en heeft echt geen effect. Hij zal alleen maar hevig protesteren.. ( Wij geven hier ook absoluut de voorkeur NIET aan! )

Ze heeft in de winter enkele zeer goede lessen gekregen waardoor de vooruitgang ook goed zichtbaar was maar door het slechte weer ( en enkel een buitenpiste ter beschikking ) zijn deze lessen moeten stoppen. Deze worden dus binnenkort weer opgenomen!

Het probleem ligt bij dit paard echt niet medisch.. En mijn zus heeft geen schrik van hem. Op de grond zijn ze een perfect team. Als we een 'top'ruiter erop zouden zetten en hij dan toch zou gehoorzamen zou hij dit ook alleen bij diegene doen en zou hij al de andere weer gaan uittesten ( dan kan zij het zelf dus nog niet ).

Ik weet dat jullie het goed bedoelen met die zweep en dergelijke, maar dit is gewoon geen optie met hem ( jullie kennen hem dan ook niet zoals wij hem kennen.. Hij heeft wel degelijk al een hele lang weg afgelegd & is in zeker zin al veel verbeterd tegen vroeger. Zijn protesteren is al veel minder en minder erg maar nog steeds aanwezig ! ) Het is dus niet zo dat haar methodes geen effect hebben, maar niet direct het gewenste effect.

De 1ste post in dit topic (van Shahazai) vond ik wel heel positief ( dit gaan we zeker eens uitproberen ! ) en natuurlijk heeft hij echt iets tegen de piste zelf. Dit is wel erg duidelijk..

BTW: Het zadel dat hij heeft past gewoon op hem ! Dit is al meerdere keren nagekeken.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:36

Het is alsof ik het verhaal van mijn eigen paard hoor.!!

Mijn paard staakt ook als hij aan het werk wordt gezet in een rijbak. Met het hoofd slaan en bokken bij aandrijven. Ik heb jaren les gehad van een gediplomeerd instructeur maar we zijn er van ellende mee opgehouden. Paard is nagekeken door de Da, Paardentandarts is geweest en de ostheopaat is ook geweest. OOk is er een nieuw zadel gekomen. Da en ostheopaat constateerde dat het van nature geen heel soepel paard ismaar dat b-m niveau geen probleem zou moeten zijn. Paardentandarts constateerde wolfstandjes maar daar reageerde ze absoluut niet gevoelig op dus dat was het volgens haar ook niet. Haken had ze niet.

Een buitenrit aan een lang teugeltje gaat echter prima.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:46

Ik heb 2 zulke paarden meegemaakt, beiden totaal verschillend van karakter. Ze staan overigens beiden in mijn profiel.

Paard 1 is mijn eigen paard. Ik kwam van een traditionele stal, wat longeren met bijzet, zadeltje erop, aan de longe wat etc. Mja, paard deed niet mee :D Rondjes lopen? Wasda? Stilstaan dus. Zadel erop? Bak uit. Ruiter erop, bokken, steigeren en tegen de muur vallen. Ik erop, bak uit.... Oei, en nu >;) Totdat ik het nut ontdekte van positief trainen. Zo zijn we stiekem steeds verder gekomen. Van een onzeker, kwalijknemend, maar wel veel will to please paard, naar een heel stabiel, vrolijk en hardwerkend dier. Maar niet met iedere ruiter! Tegenwoordig werkt hij met vreselijk veel plezier zijn kop eraf, en sinds een paar maanden maakt hij het begin van de piaffe *D

Paard 2 -helaas niet van mij- was een ontzettend intelligente andalusier. Bij zijn eigenaar ohz niets gedaan, maar wel 'vrijheids'dressuur -haar interpretatie daarvan was net zo lang slaan tot ie ging zitten, liggen, knielen etc- . Resultaat: paard keek gewoonweg op mensen neer, mensen zijn niet leuk, mensen zijn dom en gebruiken enkel geweld. Tja, can't blame him...
Ik ben er een hele poos mee bezig geweest om hem in de bak aan de dubbele longe en lange lijnen te werken, hij heeft het me af en toe echt onmogelijk gemaakt!! Maar uiteindelijk ging ie het stiekem dan toch wel leuk vinden :) . Vooral die focus houden op de goede dingen!Ook veel spelen, dus wat springen aan de hand, met de bal spelen etc. Alleen was hij dan wel weer boos als ik hem een dag moest laten staan :D . Maargoed, ik maak paarden meestal buiten zadelmak, na er binnen 1 of 2x op gezeten te hebben. In het bos ging het prima! In de bak vond ie maar niks, ging wel redelijk, maar hij vond stomme rondjes huppelen maar niets. Buiten was hij echt in zijn element, en tja, zo'n intelligent dier is er dus gewoon niet op gemaakt om domme rondjes in een bak te hobbelen! Ja dat soort paarden bestaan ook. Daarnaast verdenk ik hem ook wel van enige vorm van artrose, startte namelijk erg moeilijk op.

Maar ik zou toch professionele hulp inschakelen. Er moet op een gegeven moment een omslag gemaakt worden zodat het paard de training als positief gaat zien. En dat vraagt heel heel heel veel ervaring en een goede kijk op paarden! Op het moment dat die omslag gemaakt is, kun je daar zelf weer op verder borduren, onder begeleiding uiteraard! Maar om zo'n omslag te bewerkstelligen is gewoon een ervaren persoon nodig.

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 17:37

Professionele hulp wordt zeker nog een keer geraadpleegd hoor!
Door het slechte weer hier is het er nog niet van gekomen, samen met het feit dat we nog een ander paard aan het opleren waardoor de tijd soms ontbreekt.
Bedankt voor alle informatie en raad! :)