Ik zit te ver achter in het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Re: Ik zit te ver achter in het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 01:19

Ik ga mee met het zonder beugels rijden. Daarmee dwing je jezelf om rechtop te blijven zitten, anders kukel je er vanaf.

Verder zou ik aanraden eens een zitles te nemen. Gewoon aan de longe, zonder beugels en zonder teugels en eventueel zonder zadel. Kan heel verhelderend zijn als je een goede instructeur hebt die je precies kan uitleggen wat er gebeurt. Daarmee krijg je dan als het goed is ook advies over de lengte van je beugels.

Verder zou ik zeggen probeer je hakken wat verder uit te drukken als je met deze lengte beugels rijdt. Als je je hakken meer uitdrukt kom je vaak vanzelf meer in het midden van het zadel te zitten. Is het proberen in elk geval wel waard lijkt me. Let daarbij vooral op dat je je benen niet gaat afsteken naar voren. Doe je beugels eens uit, en probeer ze daarna weer aan te doen zonder daarbij de hoogte van je hak te veranderen. Dus alleen je voet naar boven te trekken, maar je hak op de plaats te houden. Als dat niet lukt de beugels langer maken, net zolang tot het wel lukt zonder krampachtig te worden.

Of het zadel te klein voor je is durf ik aan de hand van deze foto's niet te zeggen, omdat je zo op de lepel zit.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 13:25

Zaterdag heb ik les gehad en heb mijn beugels nu een gaatje langer wat al gelijk veel prettiger rijd. Ik heb mijn beugels zo kort omdat ik eerder niet kon rijden met een gaatje langer. Maar nu lukt dat wel en ik houd het gewoon zo. Want zelfs het doorzitten gaat nu beter.

De les ging super vooral de laatste 20 minuten. Klaas liep super ik heb beter gelet op mijn houding. Maar wanneer hij aan de teugel loopt gaat alles veel ontspannender. Ik ga rechter zitten mijn handen staan beter, maar voordat dit gebeurt is het nog geen gezicht ben ik bang.

Vooral de tips die hier genoemd worden ga ik zeker nog gebruiken. Ook de tip dat ik eerst mijn handen/armen wat naar voren moet doen gebruik ik want dan ga ik in het begin niet naar voren zitten.

Wanneer meneer dan goed loopt doe ik ze weer netjes. Kreeg trouwens zaterdag veel complimentjes dat Klaas zo netjes liep :o Dus was best trots zaterdag. Misschien dat die ene foto dan ook een moment opname was, wat trouwens wel heel extreem was zal binnenkort weer eens vragen of iemand tijdens de les foto's maakt.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:35

Mooi dat je direct al zelf vooruitgang voelt! En je paard voelt blijkbaar ook verschil doordat ie al beter loopt, dus voor jullie beiden is het beter dat je bezig bent je houding te verbeteren. Veel succes verder!!

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 13:47

Dankje, Ja het ging echt goed zaterdag. Dus laten we hopen dat we zo voor uit blijven gaan. Misschien was het ook weleens goed om zo geconfronteerd te worden.

freeHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:22

ik vind het zadel er nogal klein uitzien!

Zoraida_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:06

Op de foto te zien lijkt het zadel ook wat aan de kleine kant.
Misschien idd een idee om je beugels ook een paar gaten langer te maken, volgens mij verbeterd dat iig wat :)

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:08

Gewoon een keer zonder stijgbeugels rijden, dan glijd je vanzelf naar het diepste punt ;)

Tallie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:14

Het zadel lijkt idd toch wat aan de krappe kant, kun je geen 18 inch proberen van iemand?