Eerst de ontspanning of eerst aan de hulpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Re: Eerst de ontspanning of eerst aan de hulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:02

het gekke is dat TS hier zegt 'ik draaf maar wat rond'. Terwijl je ook met lange of zelfs losse teugel er wel voor kunt zorgen dat je paard goed aan het been is. Want dat is voorwaarde nr. 1.

ikkuhamanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:39

ik ben zelf altijd eerst dat een pard aan mijn been moet zijn, anders kan hem/haar nooit naar de ontspanning rijden.

Totdat ik mijn eigen paard kreeg..toen was het oppeens anders hij werd er druk van. mijn paard is een paard die ik gelijk moet bezig houden met stelling ed. later als hij wat soepeler is kan ik serieus aan de reactie op mijn been werken. Houd ik hem niet gelijk bezig dan gaat ie er vandoor.

Zo is inderdaad elk paard verschillend om te rijden en waar ze het prettigst op reageren.

creative

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:37

Mijn ervaring is gebaseerd op een paard wat gemakkelijk (te) ontspannen is.

Ik denk niet los staat van het andere. Na het instappen neem ik de teugels op met alleen contact. Ik stap en draaf meestal wat rond en begin dan met figuren en stelling. Ook probeer ik al wel wat overgangen te rijden om mijn paard voor te bereiden op het "echte werk"

Dan moet ik er wel bij melden dat ik wel heel consequent moet zijn met mijn been in het kader van aktie betekent reactie (en wel direct want anders.. }> ;) ) anders ben ik de gehele tijd bezig om mijn paard voorwaarts te houden.

Maar alles kost tijd, dus de ene keer gaat dit gemakkelijker dan de andere keer. Zeker toen hij nog jong was kwam ik soms niet verder dan het voorwaarts rijden. Ach, van die dagen moet je ook heben..

En de race-eendjes onder ons moeten tenslotte ook ontspannen en aan het been zijn. Dat is dan toch ook net zo goed een samenspel van ontspanning en "aan de hulpen"?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 05:47

Interessant om te lezen, waar iedereen voor kiest en vanuit welke achtergrond en type paard je daarvoor kiest :j

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:40

eerst ontspannen. een ontspannen en relaxte geest (en lichaam) is flexibeler, leent zich vlugger tot werken, en accepteert makkelijker de hulpen dan zonder stress te voelen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:45

KiWiKo schreef:
dat is inderdaad per paard verschillend :) ik heb nooit een vastomleind programm :)

bij 75% is het inderdaad eerst aan de hulpen en dan de rest, bij 10% is het eerst de ontspanning en daarna de leerfase, bij 10% is het per dag wisselend en bij 5% moet je gewoon helemaal alle creatieve ideeen uit de kast trekken ;)

Mee eens.
Aan het been zijn en ontspanning vind ik beide erg belangrijk.
Maar als het paard zich op spant komen hulpen ook nooit meer door. Dan zou ik toch gaan voor eerst de ontspanning bij dat paard.

90_m_arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:13

meliciana schreef:
eerst ontspannen. een ontspannen en relaxte geest (en lichaam) is flexibeler, leent zich vlugger tot werken, en accepteert makkelijker de hulpen dan zonder stress te voelen.

Ik sluit me hier helemaal bij aan!

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:20

Ik begin eigenlijk altijd met halsstrekken, heb een behoorlijk heet ding en als ik hiermee begin, vloeit het wat af.
Maar ik rijd niet alleen maar voltes met halsstrekken, ik laat haar ook stukjes wijken, galopperen, links, rechts, zodat ze ook met lange teugel/halsstrekken goed luisterd naar mijn hulpen, gelijk goede oefening! Je paard is los en ontspannen en je hebt toch iets gedaan!

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:28

Ik ben nu een merrie aan het inrijden en als ik in het begin teveel contact zoek wordt ze gelijk onrustig. Ik werk dus zeker eerst vanuit de ontspanning en naar mate de les vordert werken we steeds meer toe naar de hulpen.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:23

Controle, ontspanning en dan scherp aan de hulpen stellen :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 14:34

Billie1 schreef:
Ik begin eigenlijk altijd met halsstrekken, heb een behoorlijk heet ding en als ik hiermee begin, vloeit het wat af.
Maar ik rijd niet alleen maar voltes met halsstrekken, ik laat haar ook stukjes wijken, galopperen, links, rechts, zodat ze ook met lange teugel/halsstrekken goed luisterd naar mijn hulpen, gelijk goede oefening! Je paard is los en ontspannen en je hebt toch iets gedaan!

Een hele mooie warming up, maar als ik met die merrie zou beginnen met wijken hang ik in de dakspanten hahahaha :D Ik heb al moeite om haar bij zo'n gespannen begin in draf te krijgen zonder bokken :+

Een dergelijke warming up voerde ik wel uit met mijn eigen paard, maar die is voorwaarts in zijn heetheid, dat werkt toch net weer anders ;)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:45

Gezien het een jong dier is en alles nog moet leren, zeg ik ontspanning. Maar wel met de voorwaarde, dat het dier op mij geconcentreerd is. Het zij door middel van figuren rijden of hetzij door de voorwaartse hulp. Als het dier ouder is en verder in de opleiding, staat hij al beter op hulpen en heb je hier niet de tijd voor de nodig die je nu ervoor gebruikt.

Verder is bij mij ontspanning juist veel beloning, dus iets goed, iets meepakken waar het paard van ontspant en wat fijn het paard is. Bij de mijne is dat met lange teugel stappen of een galopje. Dat is voor elk dier anders.

Wat ik bij mij eigen doe, die al vanzich zelf relax is. Is met een lange teugel beginnen en van daaruit de druk opbouwen. Dit doe ik omdat als ik met meer druk begin, hij absoluut niet fijn te rijden. Zo min mogenlijk hand, been en zit hulp. Zo begin ik dus ook altijd. Ik heb dan eigenlijk ook nooit het probleem dat ik mijn paard eerst aan de hulpen moet zetten, wij hebben in een lang verleden al afgesproken dat lichte kuitdruk voorwaarts is en eenzijdige druk zijwaarts. Als je als ruiter consequent aan deze afspraken houdt, hoef je dat het paard niet steeds weer opnieuw te vertellen. Dus wees voor jezelf en het paard duidelijk voor welke hulp welke reactie je wilt. En dan voornamelijk de hoeveelheid hulp.

Overigens rijd ik ook de hete paarden op deze wijze. Als het duidelijk is wat er verwacht wordt, zal je ook merken dat je geen andere reacties zult krijgen. Een heet paard schiet sneller in de stress van steeds andere en wisselende hulpen, wees ervan bewust dat een paard een gewoonte dier is. Ook de hete bloedkikkers zijn gewoonte dieren en komen het snelste tot rust als je consequent hetzelfde doet, dus niet elke keer wat anders proberen. Een week lang hetzelfde vragen, zul je merken dat aan het eind van de week het dier al beter zal reageren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 14:58

Het is verder best een intelligent en redelijk opgeleid paard voor de trainingsfase hoor. :) Vanaf het moment dat zij zich mentaal ontspant en de hulpen doorlaat, kun je er wat mee wijken, schouderbinnenwaarts, schakelen in draf, noem maar op. Maar voor je zover bent is het een crime om met haar te rijden, dan doet ze eigenlijk niks goed. :o Klinkt zo negatief, maar het is echt waar.

Dat stukje vanzelfsprekendheid been = naar voren, dat krijg je er dus niet in gereden. Net als voor jou is dat voor mij altijd een vanzelfsprekendheid geweest, maar goed, wat met een paard dat dus op het been verzet gaat geven, en hoe meer je haar achter haar broek zit om toch naar voren te gaan, nog eerder een salto draait dan voorwaarts gaat? Terwijl als je haar dus gewoon maar even laat begaan, ze er even later gewoon wel voor je is. :?

Ik hoop nu dat ze steeds eerder het vertrouwen en de mentale ontspanning vindt om zich open te stellen voor haar ruiter.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:26

Misschien een idee om dan eerst wat heel anders te doen? Ik heb mijn vorige merrie heel lang voor het rijden losgegooit. Gewoon zonder zadel en hoofdstel. Kon ze rennen en even haar ei kwijt, deed ik dat niet was dat net zo'n crime om te rijden. Tegen het been, tegen de hand, sloot zich gewoon af. En als ik haar voor het rijden losliet kon ik er alles mee. Dat heb ik later langzaam afgebouwt. Eerst door de 2e dag rijden er gelijk op te stappen en de 3e dag wel los en zo afgebouwt.

Of even aan de longe, of wat anders? Aan de hand stappen noem maar op. Onder het zadel moet ze leren dat ze ''braaf'' moet zijn en zich aan de afspraken houdt. Dan dat dat niet altijd goed gata is gene probleem, maar ik krijg een beetje het idee dat ze er een spelletje van maakt. Want als ze daarna wel braaf te rijden is, zit het er dus wel in, maar vertikt ze het de deel gewoon.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:47

Ik heb heel lang hetzelfde probleem gehad met mijn paard. Ik ben gewend om vanaf het moment dat ik opstap m'n paard aan het been te hebben. Dus been = voorwaarts, anders tikje / spoortje. Als ik dit bij mijn paard doe wordt hij alleen maar hangeriger tegen min been, gaat kort lopen en probeer je hem hier door heen te zetten dan gaat hij bokken.
Hij is op zeg vlot genoeg, maar als je veel aan hem probeert te werken de eerste tien minuten gaat hij alleen maar tegen werken. Oplossing voor mij is uiteindelijk geworden ontspannen beginnen op een grote cirkel. hals lang en laag, been er af. Aandacht moet wel bij mij zijn, anders rijd ik een kleinere volte of iets dergelijks. Na 10 minuten draven voel ik hem z'n rug los laten en door zijn lijf heen gaan lopen. Dan pas ga ik hem goed aan de hulpen rijden, en is wel vlot voor m'n been / goed aan het bit, zonder te blokkeren.
Dit is wel het enige paard wat ik zo rijd.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:07

Interessant geval :)

Ik zie eigenlijk, grofweg, 2 mogelijkheden.

Een is dat het paard daadwerkelijk blokkeert uit spanning, tijd nodig heeft om zich mentaal in te stellen op de training, en dat ze door de manier waarop jij nu rijdt zich langzaamaan openstelt.
Ik denk dat ik in dat geval het ook zou accepteren, en heel hard hopen dat ze steeds sneller bijtrekt en open gaat staan voor je hulpen. Ik zou je dan wel aanraden om je been er tegenaan te houden, ondanks dat je weinig tot geen hulpen geeft moet ze wel accepteren dat je er met je been tegenaan ligt.

Optie twee is dat het paard daadwerkelijk niet voldoende respect heeft voor je been. En dat ze niet blokkeert, maar 'mokt'. Dus die eerste tien minuten eigenlijk gebruikt om een beetje te brommen, zeker te weten dat ze er niet onderuit komt en dan toch maar enigzins aan het werk gaat.
In dat geval heb je misschien wel een groter probleem, en kan je op het punt komen dat je toch op moet stappen en het paard gewoon voorwaarts moet gaan op je been. Dus controle, gehoorzaamheid voor alles. Ook als dat even flink commentaar van mevrouw tot gevolg heeft. Echter zal je dan wel heel zeker moeten zijn van je zaak, dat ze het echt uitprobeert en dus niet bang wordt. En, belangrijk, mocht dit een optie zijn, laat het dan niet te lang zitten. Want hoe langer het duurt hoe moeilijker ze zal accepteren dat ze echt, echt moet lopen.

Nouja, grofweg dus de twee uitersten, er kan vanalles tussenin zitten en ik durf ook niet te zeggen wat meer van toepassing is, geen idee wat voor paard het is. Maar misschien heb je er wat aan, kan je er nog eens met frisse blik tegenaan kijken en komt er nog een goed idee uit voort ;) (meestal na een paar nachten (niet) slapen bij mij haha)

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:31

rijdt mijn paarden (jong ,oud, Nrpsers en tuigers) allemaal eerst aan de hulpen, maar voornamelijk eigenlijk in stap, veel overgangen, ook consequent daarin en begin meteen met een half lange teugel. Na zeker 10 minuten stappen (en daarin ook al 2 keer teugel langer laten worden, mits alles naar wens is) begint het draven met hals strekken en daarin werk ik ze naar boven. Let wel: ook met langere teugel, en dus ontspanning (als ie de hand volgt tenminste),wil ik ze flitsend en scherp aan de hulpen hebben (vanaf het moment dat ik erop zit). bij mij is aan de hulpen het belangrijkste als ik moest kiezen, MAAR ik zie ze eigenlijk onlosmakelijk van elkaar, dus het is beide tergelijkertijd.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:23

Zonder ontspanning gaat het leren veel langzamer. Dat is bij mensen zo en ook bij paarden, honden etc.
Ik streef er altijd na dat een paard zich veilig en vertrouwd voelt, dan kan ik het in tact voorwaarts rijden, krijg ik aanleuning, wordt het durchlässig en kan ik het gaan leren (scholen).

Hoe zorg ik voor de ontspanning: Het ene paard laat ik juist heel lang stappen, het andere laat ik lekker actief draven, weer een andere moet eerst wat galopwerk doen... Dat verschilt en kan ook veranderen. Een paard dat ik in het begin altijd moest losgaloperen kan ik nu ook ontspannen door een kwartier te stappen, dat heeft dan mijn voorkeur ten opzichte van het galoperen, omdat het minder belastend is voor de spieren als die nog niet opgewarmd zijn. :)

Natuurlijk ben je ook in het losrijden consequent met de hulpen, maar dan vraag ik alleen de basishulpen voorwaarts en groot sturen. Dat lukt eigenlijk altijd, zelfs als het net zadelmak is en gespannen. Desnoods eerst even los longeren, dat werkt ook prima, maar ontspanning is alles voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:03

Ik ben van het zelfde principe als jij Urielle, eerst aan de hulpen etc. en dan pas voorwaarts naar de ontspanning/nageeflijkheid gaan werken... En ook ik tref nu net een paard wat dat niet trekt..... :')
't is een beetje een luie donder, maar op het moment dat ik al wat strenger word wat betreft dat hij aan de hulpen moet staan word meneer heeeeel erg boos en lig ik er gegarandeert langs.
Hier dus ook, lekker rond rijden, en ik zie wel wanneer meneer aan geeft dat hij misschien wil ontspannen, en van daar uit moeten we dan maar verder gaan werken aan de controle/hulpen.
Pas mn training maar aan meneer aan, dat zandhappen is ook wel weer mooi geweest..... ;)

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:22

Bij mijn huidige paard heb ik ook zo'n periode gehad.
Hetgeen wat ik prettig vond en ook heel erg heeft geholpen, is na het warm stappen aangalopperen en dan in een heel voorwaarts tempo rijden. Aanleuning is niet interessant, alleen een poging wagen tot contactteugel.
Been, moet het paard toch echt nog iets versnellen, aangezien je al een hoog tempo hebt, is bokken vaak lastig.
Ik zou een keer proberen meteen door te pakken en de spanning af te laten vloeien in de galop.
Ik denk dat het een zeer dominante merrie is en haar het eerste stuk haar gang laten gaan is in mijn ogen niet de beste optie.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:27

Ik heb een jonkie, net ohz. Deze rij ik eerst naar ontspanning, ze heeft van nature looplust genoeg gelukkig, en ik geef weinig hulpen. Ze moet wel op mn been reageren, als ik stap en wil draven moet aanleggen genoeg zijn. Zou ze niet gelijk reageren dan zou ik mn hulp duidelijker geven en daarna de overgang nogmaals rijden. Ik denk dat het een beetje een wisselwerking is, een traag paard zou ik toch eerder naar voren rijden totdat 'de handrem' er af is, om vanuit daar ontspanning proberen te bereiken ;)

diditheadoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:55

Gewoon aan de hulpen & ontspanning te gelijk? En dan komt het nageeflijke erna.

SuikerSpin5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:01

ik stap eerst 5 minuutjes aan de lange teugel, daarna ga ik wat figuren rijden in stap, daarbij zorg ik al wel dat mijn pony lekker voorwaarts is. dan ga ik een paar keer halthouden en weer wegstappen, dan begin ik hem een beetje rond te maken in stap, en als dat gelukt is ga ik pas draven, en de rest van de training doen ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:06

beantsje schreef:
In navolging van Ruiters&Rechters rijd ik eerst minimaal 10 minuten rond met een volledig losse teugel.

Dit doe ik zelf ook, ook in draf eerst lange teugel en (dan nog scheve) slangenvoltes en dergelijke rijden.
Lekker rekken en strekken zal ik maar zeggen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:08

Idd! Je moet uiteraard wel meteen eraan werken dat je paard aan de hulpen is. Dus ook met een losse teugel dient je paard correct op je been/zithulpen te reageren.

Bij het losrijden aan de lange teugel hobbel je dan ook niet maar wat rond over de hoefslagen maar rijd je binnenhoefslag, voltes, wendingen, overgangen naar het halthouden enz. Leuke uitdaging met een echte losse teugel en je paard leert op je gewichtshulpen te reageren.

Daarna is je paard zowel fysiek opgewarmd als mentaal ontspannen en gaat het allemaal een stuk gemakkelijker.