Bedankt voor alle leuke reacties, ik doe even apart antwoord geven: 
@Tita: Bedankt voor de tips, ik moet inderdaad mijn houding in het geheel wat 'trotser' maken. Ik houd hem inderdaad onbewust wat tegen met mijn handen, ik denk dat dit komt omdat ik hem te graag bij me wil houden. Ik werk eraan, net als aan het naar beneden kijken!
@Lysander: Haha dankjewel, dat hoofd van hem moet ik inderdaad maar eens stoppen te bekijken. Fijn om te horen dat je hem toch op de betere stukken mooi op lengte vindt, dat is toch waar we naartoe streven. Ik hoop ontzettend dat ons debuut een beetje goed gaat verlopen!
@Sumpielover: Dat opkroppen blijft toch Fries eigen he, gelukkig besteedt mijn instructrice veel aandacht aan het uitschuiven van de nek.
Verder bedankt!
@Maydine: Dankjewel! Als hij wat meer ontspant is het heel makkelijk om zijn hals te laten vallen en krijgt het geheel wat meer lucht. Het is inderdaad een Fries met ontzettend veel looplust, hij kan bijna niet kapot! Hij legt liever 10 km teveel af dan 1 te weinig. Vind dit overigens wel een goede eigenschap van hem, heb liever een paard dat ik in moet houden dan vooruit moet schoppen. Hij vind werken ook echt leuk!
Je tip voor het springen is inderdaad heel handig, zo heb ik in het begin heel vaak gesprongen. Omdat hij soms wat moeite heeft met afstand berekenen kan dat hem heel erg helpen. Tegenwoordig kan hij ook zonder de galopbalk, maar af en toe leggen we die er nog even bij om hem te helpen.
Mijn verlichte zit is inderdaad niet veel soeps, dit is een combinatie van een ruiter met onkunde en een dressuurzadel met extra diepe zit.
Ik zal eraan werken en binnenkort eens foto's maken met de springoutfit van een vriendin!
@Daiss87: Bedankt!
@Hvjluck: Heel erg bedankt, aan mijn houding ga ik werken!
@Melanie_: Leuk dat je dat zegt, hij begint echt uit te zwaren he?
Je hebt helemaal gelijk dat ik mijn handen vastzet als hij onder me uit loopt. Ik ben druk bezig (onder begeleiding) om dat te veranderen, hij moet met een korte teugelhulp gewoon op zijn plaats gezet worden dan. Trots zitten ga ik aan werken, bedankt voor het compliment van mijn hand- en beenhouding. Het springen vind hij helemaal geweldig, de hindernissen lijken voor hem wel magnetisch! Ik hoop binnenkort een springtopic te kunnen openen. 
@Anthea_naomi: Dankjewel, naar voren kijken wordt aan gewerkt!
@Steef_: Dankje! Ik zal proberen mijn handen meer te gaan dragen. En even offtopic terug: Volgens mij heb ik met jou op manege Sonniushof gereden, toch? Je hebt ook een keer foto's gemaakt bij ons op stal, van Robin geloof ik. De paardenwereld is klein! 
@rettootje: Dankjewel! Ik moet inderdaad meer op mijn kont gaan zitten en het zwaartepunt iets naar achteren leggen. Soms val ik naar voren om hidde te 'helpen'. Dat moet ik niet doen, want zodra ik dat doe is het opwaartse er ook een stuk uit. Wordt aan gewerkt!
@Mariska_R: Ik kan begrijpen dat die foto er een stuk luchtiger uitziet. Als je er echter opzit dan voelt zo'n sprong als een soort 'inhaalsprong'. Hij valt dan helemaal uit elkaar, een beetje zo'n galopsprong die lijkt op de sprong die veel Friezen constant maken. Ik vind ook dat er wat meer lucht in het beeld moet, maar dat wil ik wel graag bereiken zonder uit elkaar te vallen. Ik heb er vertrouwen in dat het gaat lukken zodra Hidde wat meer vertrouwt is met de bak! Bedankt voor het compliment over mijn beenhouding. Ik ben zelf ook stiekem verliefd op mijn dekje! 
@Judith_H: Dankjewel! Ik probeer mijn neus voortaan in de lucht te steken!
@Iloon25: Dankjewel, leuk om te horen dat je kunt zien dat hij goed verzorgd wordt. Ik doe er mijn uiterste best voor dus ik ben blij dat het ervan af te zien is! Hij heeft er inderdaad ontzettend veel zin in, dat vind ik ook alleen maar positief! Bedankt verder! 
@Jooke: Niet zo negatief over jezelf, ik ben wel de laatste die goed kan rijden.
Lief wat je zegt over mijn paard, ik ben ook verliefd op hem
.
Zo.
Zijn er nog meer mensen met commentaar of tips?