Bijna 4 jarige Aloë @ springen!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:05

Replay schreef:
Ja, geen probleem, maar NH bemoeit zich ermee en volgens hen kun je paarden beter tot hun 10e in de wei laten staan en dan beginnen met longeren!

*proest* *\o/* _/-\o_ :j

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:05

Leuke combinatie. In het filmpje zie je dat ze er totaal geen moeite mee heeft, oortjes staat braaf dus lekker rustig doorgaan zo!
Ik heb de eerste A-tjes al in het oefen en de B zien lopen hoor! Ik denk dat ze dit topic heeft geopend voor rijvaardige tips, niet om commentaar te geven over de leeftijd van haar paard, maar ik kan het mis hebben hoor.......

Corineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:06

@ Jeanet: Ik vind het er leuk uitzien, en het lijkt ook alsof je paardje het leuk vind. Je zegt dat ze telkens niet goed uitkomt, maar onthoud wel dat dit de taak van de ruiter is. Jij moet er voor zorgen dat ze goed uitkomt, dat ze in de goede galop land, enzovoorts. Door haar iets in te houden of iets been te geven voor de sprong kun je daarvoor zorgen. Door de sprong in te gaan met iets stelling en buiging naar een bepaalde kant kun je haar links of rechts laten landen. Maar ik denk niet dat je hier nu al aan toe bent. Ik zou lekker doorgaan met de basis oefenen en af en toe springen tussendoor is alleen maar leuk voor de afwisseling!

Succes!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:08

@ corinne
Ik scheld gelukkig niet.
De reden waarom ik 'stoer' praat, is om mensen de ogen te laten openen, beetje de Arabesk-manier dus. Niet leuk om te horen, ben ik het helemaal met je eens, maar alle reacties in dit topic gaan over te jong zijn ja of nee. En dat is nou precies mijn doel. Ik vind het gewoon van de zotte dat mensen zo vroeg met paarden springen. Het is erg slecht voor de benen van zo'n jong ding. Heb het weer van dichtbij meegemaakt helaas.
Aan de manier van reageren van de TS, komt bij mij niet echt door dat ze -goed- weet waar ze mee bezig is. Ik vind haar zelf ook te jong om in te zien wat goed is voor een paard en niet. Ik ben gewoon bang dat zij en andere jonge ruiters hun eigen doelen hoger stellen dan het welzijn van het paard.
Wat betreft het 'natural' zijnde. Nee, dat ben ik echt niet :) En dat heeft er ook weinig mee te maken..
@ Replay en Adil: nee hoor, ik ben met mijn 10maanden oude hengst ook al bezig met méér dan alleen braaf meelopen en voetjes geven :)

Nog een tip voor de TS:
probeer aan je techniek te werken op lage hoogtes, dus samen leren wanneer jullie klaar zijn voor de sprong, liefst vanuit de draf.
Als paarden de techniek eerst leren, kunnen ze later de hoogte makkelijker aan. Vraag je springinstructeur hierbij om hulp :)
Laatst bijgewerkt door Puchje op 05-05-09 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

jeanetJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 12:10

@ corineee: dankje wel voor de "verdediging", ik weet nooit hoe ik op dit soort situaties moet reageren.
ja we doen dit ok maar max. 1 keer in de week, dus niet elke week.

Bedankt voor alle tips en complimenten!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:14

Puchje schreef:
@ Replay en Adil: nee hoor, ik ben met mijn 10maanden oude hengst ook al bezig met méér dan alleen braaf meelopen en voetjes geven :)

Dan ga hier alsjeblieft geen onzin lopen roepen :? Een bijna 4-jarige waar max. een keer in de week mee gesprongen wordt rij je echt niet naar de mallemoeren. En zoals de TS zelf volgens mij ook al aangaf, komen deze hoogtes spontaan voor en wordt er niet elke keer tot 90 cm opgebouwd.

Ik denk juist dat de TS op een lekkere en verantwoorde manier bezig is het paardje aan het springen te laten wennen, dus ik zeg: Ga zo door! (en neem de tips van Corineee mee, en lekker schakeloefeningen doen tussen balkjes, dan krijg je meer inzicht in het gecontroleerd en juist aanrijden van een sprong!)

Edit: Puchje, Arabesk heeft het ook lang niet altijd bij het juiste eind ;)

jeanetJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 12:16

@ puchje
om het jou eens even duidelijk te maken: wij doen dit max. 1 keer per week. het is dus meer voor de afwisseling, dan alleen dressuurwerk. deze hoogte was ook om uit te proberen.
dat ik te jong ben heeft er niets mee te maken, ik neem aan dat je wel snapt dat wij wel mensen om ons heen om adviezen hebben gevraagd. instructeur vond het ook een goed idee zo af en toe eens te springen.
ook moet je even weten dat voor mij de gezondheid van aloë uiteraard voorop staat, maar die komt vanzelfsprekend door een keer springen niet in gevaar!

Replay

Re: Bijna 4 jarige Aloë @ springen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:20

Zo is dat! Goed gezegd hoor Jeanet!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:23

Ja Jeanet! Goed gezegd hoor! Trek je maar niets aan van die relnicht in dat topic van je!

... :roll:

Jeanet, ik vind het fijn om te horen dat je veel geeft om de gezondheid van je paard. Maximaal 1 keer in de week vind ik stiekem nog een beetje aan de hoge kant. Maar... als jij die ene keer in de week gaat werken aan lage hindernissen en goed aandacht besteed aan de punten die Corinne zei en de hoogte nog even laat voor wat het is, dan denk ik dat jij op de goeie weg bent.
Succes en sorry van het rellen ;)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:29

Ik vind juist dat het paard beter sprong op de iets hogere hindernissen, dan op de kleine huppeltjes.
Ik vind het er verder helemaal niet belastend uitzien, er wordt redelijk ontspannen gereden, en het paard kan het makkelijk aan.
Dressuur is minstens zo belastend, alsmaar bochtjes draaien, stelling, buiging enz. Hier wordt lekker rechtuit gereden en zonder spanning.
Ik zou zeggen, veel plezier met je paard, en trek je niks aan wat penny's en andere 'natural-dingesen' van jou rijden vinden, ik zie dat er ook nog iemand bij staat (een instructeur?) dus er is helemaal niks aan de hand!

jumparound

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:34

ja klopt, ze doet vaak niet eens de moeite om haar benen op te tillen voor een huppeltje. het springen is idd meer voor de ontspanning tussen het dressuurrijden door.

[size=9]edit; jeanetJ is mijn zus, dus vandaar de reactie.[/size]

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:36

Ik ben het deels wel eens met Puchje.
De gewrichten van een paard zijn met 3 jaar nog niet gesloten, en dus als je dan veel inspannende dingen gaat doen, zoals springen, is de kans groter dat je paard spat, ocd of een andere aandoening aan de benen krijgt.
Als je iets lagere sprongetjes zou nemen, en dan gewoon meer aan de techniek werken is het vele malen beter voor je paard.

Verder zit je er netjes op, je paard wilt nog wel eens wat simpel over de hindernis gaan. Verder is het wel netjes ;)

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:37

Puchje schreef:
Ja Jeanet! Goed gezegd hoor! Trek je maar niets aan van die relnicht in dat topic van je!

... :roll:

Jeanet, ik vind het fijn om te horen dat je veel geeft om de gezondheid van je paard. Maximaal 1 keer in de week vind ik stiekem nog een beetje aan de hoge kant. Maar... als jij die ene keer in de week gaat werken aan lage hindernissen en goed aandacht besteed aan de punten die Corinne zei en de hoogte nog even laat voor wat het is, dan denk ik dat jij op de goeie weg bent.
Succes en sorry van het rellen ;)

:n zo sneu dat er een topic wordt verpest door blijkbaar een persoonlijke vete. Zonde!
Doe alles lekker via pb.

@ TS ziet er in principe leuk uit, alleen zoals je zelf aangeeft let iets meer op jouw houding.
En laat je niet weerhouden om je eigen paard te rijden zoals jij wilt :)

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:38

Als je af en toe een springetje maakt is helemaal niet erg en juist een leuke afwisseling voor je paard.
We spreken hier toch niet over parcoursen van 1.30 *zucht*

Ik zag al dat er ergens iets is geroepen over je houding en het niet sneller laten lopen door je eigen houding.
Verder zou ik nog even goed naar de afstanden van de balkjes kijken. Soms heeft een paard het nodig om de paal voor de hindernis iets verderaf of juist iets dichterbij te leggen. Ook kun je de afstand wijzigen door de bocht wat binnendoor te nemen.

Hoop dat je het snapt want ik ben helemaal geen springer maar help vaak wel even bij het springen van onze paarden..Wij lossen het "niet goed uitkomen"dan op deze manier op..

de "arabesk-manier" *proest*

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:48

lonniejj schreef:
De gewrichten van een paard zijn met 3 jaar nog niet gesloten, en dus als je dan veel inspannende dingen gaat doen, zoals springen, is de kans groter dat je paard spat, ocd of een andere aandoening aan de benen krijgt.
Als je iets lagere sprongetjes zou nemen, en dan gewoon meer aan de techniek werken is het vele malen beter voor je paard.

Verder zit je er netjes op, je paard wilt nog wel eens wat simpel over de hindernis gaan. Verder is het wel netjes ;)

Precies ;)
Trouwens heb je een super mooi paardje :Y)
Iets meer meegaan met de sprong.

Veel succes.

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:49

Jeetje, ik verdedig de TS en dan ben ik een relnicht! Sorry hoor, maar mijn eerste berichtje was gewoon serieus en heb ik goede adviezen gegeven die later door anderen ook al werden gegeven.

Denk niet dat ik een relnicht ben, maar dat ik er toch ook wel een klein beetje kijk op heb, beleer mijn paarden ook altijd als ze drie zijn en bouw het langzaam op.

Wil dit topic echt niet verpesten door een persoonlijke vete, ken Puchje totaal niet en lijkt me ook niet binnen mijn straatje te vallen, dus dat is mijn bedoeling niet, heb er alleen altijd zo'n hekel aan als er gelijk weer van die vooroordelen komen dat een jong paard niet MAG springen! Daar worden ze juist wijzer van!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:50

lonniejj schreef:

Dit paard is bijna vier...Vraagje he, wat doe jij als je paard in rengalop door de wei gaat, slidingstops maakt en enorme bokkesprongen maakt? Gillend erachter aan: "Denk aan je gewrichten!!!!" :?

Puchje overdrijft gewoon echt enorm....
Laatst bijgewerkt door Adil op 05-05-09 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:51

Replay schreef:
Jeetje, ik verdedig de TS en dan ben ik een relnicht! Sorry hoor, maar mijn eerste berichtje was gewoon serieus en heb ik goede adviezen gegeven die later door anderen ook al werden gegeven.

Denk niet dat ik een relnicht ben, maar dat ik er toch ook wel een klein beetje kijk op heb, beleer mijn paarden ook altijd als ze drie zijn en bouw het langzaam op.

Wil dit topic echt niet verpesten door een persoonlijke vete, ken Puchje totaal niet en lijkt me ook niet binnen mijn straatje te vallen, dus dat is mijn bedoeling niet, heb er alleen altijd zo'n hekel aan als er gelijk weer van die vooroordelen komen dat een jong paard niet MAG springen! Daar worden ze juist wijzer van!

Ik denk dat puchje bedoel dat een jong paard nog niet teveel mag springen en gewoon rustig aan moet beginnen ect.

Pony_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:52

ziet er netjes uit!
mooi paardje heb je!
en zo heel af en toen kan niet kwaat ik heb ook een 4jarige en daar spring ik af en toe ook mee maar zo 1 keer in de 2 maanden en tussen door voor de afwisseling balkjes lopen is ook erg goed voor ze leren ze beter de benen op te tillen :D
ga zo lekker door doe gewoon wat je wilt met je paard en jy voelt aan wat je met hem kan doen wij voelen dat nu niet aan :D maar af en toe kan makkelijk ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:52

femmiel schreef:
Ik denk dat puchje bedoel dat een jong paard nog niet teveel mag springen en gewoon rustig aan moet beginnen ect.

Als Puchje dat bedoelt moet ze eerst beter lezen. De TS springt max. een keer in de week en deze hoogte was een uitzondering! :roll:

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:54

Replay, jij bent geen relnicht, ik bedoelde met die zin mezelf ;)

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:56

OK mooi!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:59

Puchje schreef:
bokjes schreef:
@puchje: Hoe oud denk dat alle paarden zijn die nu 4-jarige competities lopen?

Té jong dus.

Belachelijk... :(

Doe niet zo moeilijk. Ik vind 3 helemaal niet te jong om mee te springen.
En god god god, wat doen al die enorme stallen in Nederland het dan fout, springen met een 3jarige. Tjongejonge.
En toch winnen ze op 10jarige leeftijd nog steeds. :+

En die beesten springen hoger en vaker dan dit beestje.

Marlyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:59

voor een bijna 4 jarige ziet het er al best goed uit :)
zolang het niet te hoog word is er niks mis mee om nu al te springen
jij en je paard hebben er veel plezier in zo te zien, dus waarom niet?
bij mij op stal en bij zoveel stallen springen de 3 jarige paarden ook al gewoon een B-parcours hoor

dus ga zo door :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:00

ben het met puchje eens......alleen vind ik het best dat je paard eens 1 sprongetje maakt,maar alleen op deze foto's heb je al genoeg gesprongen voor een half jaar....
de bekende paardenarts offereins schreef ooit,je kunt beter beginnen met springen als een paard 8 jaar is.....je kunt dan zonder problemen springen tot zijn 20 ste.

als je zo jong begint is de kans groot dat het paard op is voor z'n 8 ste jaar.....het is maar net wat je wilt..

ik zou hem eerst eens dressuurmatig rijden en er wat spieren op kweken...maar dat is mijn mening.....ik heb overigens heel wat paarden zowel door profs als door leken naar de kl*ten zien rijden,zonde gewoon!