Stalgenoot rijdt op kreupel paard. Wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Re: Stalgenoot rijdt op kreupel paard. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 20:55

Ik heb het er erg naar mijn zin en wil ook zeker geen problemen krijgen. Maar als ik het op een nette manier zeg, zou dat ook niet gebeuren.

Maar een DA laten komen doe ik niet. Dat moet ze echt zelf regelen.

Miran_da

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:56

ja ik kan me echt indenken wat er nu in je omgaat want je doet het voor je paardje en je wilt er alles aandoen om ervoor te zorgen dat het geholpen wordt

nee is ook geen goed idee maar stel het er maar gewoon voor en wat de consequenties zijn als ze het nie doet.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:58

[pff wat raar zeg, |( zulke mensen moeten zelf is kreupel worden en dan een hardloop wedstrijd gaan winnen ofzo hoop dan een hobbel paard die raakt niet kreupel ;(

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 21:11

Mijn moeder zei al: Je gaat toch ook niet fietsen als de banden lek zijn... Vond het een goeie.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:15

Nicole85 schreef:
Ik weet niet, ik vind het heel dubbel.
Ik heb mijn paard ook een keer heel erg kreupel gehad aan zijn linkerachterbeen door een probleem met zijn spieren én tóch moest ik van de DA gewoon rijden. En dan niet werken, maar BEWEGEN. En dus ging ik dagelijks een uur over het harde stappen en geloof me: dat zag er ook niet al te best uit. Maar na een half uur was hij "gesmeerd" en liep hij beter... en die tijd werd steeds korter, dan een kwartier en dan de eerste 5 minuten kreupel en dan was het goed...

Ik weet niet wat je stalgenoot in het bos heeft gedaan, maar als zij 2 uur heeft gestapt, bij wijze van, dan zie ik daar niet veel kwaad in. Als het op advies van de DA is...

Met andere woorden: ik kan met de info die hier gegeven wordt, heel weinig :)
Net afhankelijk van de omstandigheden wat goed voor het paard is.
Ik ben ook van mening dat ongeacht blessure dat rust roest... maar wel alles op advies van een DA doen!!

Ik ben het wel met je eens Nicole, we weten niet het naadje van de kous over het hoe en wat. Moeilijk om dan te oordelen....

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:21

als het echt zo erg is als jij zegt vind ik het gewoon mishandeling.
ik vind het niet normaal om op een paard dat duidelijk pijn heeft te rijden .Zeker als er geen dierenarts bij is geweest.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:22

wat rot voor je.

moet je aan zien hoe dat paard leid, en je kan er niets tegen doen |(
veel sucses

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:25

Nicole85 schreef:
Ik weet niet, ik vind het heel dubbel.
Ik heb mijn paard ook een keer heel erg kreupel gehad aan zijn linkerachterbeen door een probleem met zijn spieren én tóch moest ik van de DA gewoon rijden. En dan niet werken, maar BEWEGEN. En dus ging ik dagelijks een uur over het harde stappen en geloof me: dat zag er ook niet al te best uit. Maar na een half uur was hij "gesmeerd" en liep hij beter... en die tijd werd steeds korter, dan een kwartier en dan de eerste 5 minuten kreupel en dan was het goed...

Ik weet niet wat je stalgenoot in het bos heeft gedaan, maar als zij 2 uur heeft gestapt, bij wijze van, dan zie ik daar niet veel kwaad in. Als het op advies van de DA is...

Met andere woorden: ik kan met de info die hier gegeven wordt, heel weinig :)
Net afhankelijk van de omstandigheden wat goed voor het paard is.
Ik ben ook van mening dat ongeacht blessure dat rust roest... maar wel alles op advies van een DA doen!!

Met het wezenlijke verschil dat jij zult uitleggen wáárom je op een paard stapt wat niet goed loopt. Je hebt er een heel goede reden voor. Een antwoord als "Ik heb het paard om te rijden" geeft al eigenlijk wel aan hoe de situatie is.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 21:33

Het is inderdaad dubbel. Maar als ik er naar toe ga en haar netjes aanspreek dan moet dat ook niet verkeerd zijn denk ik.
Dan heb ik gedaan wat ik kon en dan hopen dat ze er wat mee doet. Al ben ik bang van niet...

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:37

ja, heel sneu misschien, maar ik zou me er niet mee bemoeien. Ik zie ook wel eens op stal dingen gebeuren waar ik het niet mee eens ben, maar het is niet jouw verantwoording. Ieder heeft zijn eigen verantwoording naar zijn paard toe. Ik snap dat het frustrerend is, maar ik denk dat je er weinig mee oplost.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:40

Niet mee bemoeien is mijn advies. Je hebt genoeg gedaan, je hebt je best gedaan en
ze staat niet open voor je.
Heel jammer, maar jou taak zit er op in mijn ogen :7

dicenbalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:17

Gulpje schreef:
Met het wezenlijke verschil dat jij zult uitleggen wáárom je op een paard stapt wat niet goed loopt. Je hebt er een heel goede reden voor. Een antwoord als "Ik heb het paard om te rijden" geeft al eigenlijk wel aan hoe de situatie is.

:n Dat is toch niet normaal hoe mensen hun paard als een gebruiksvoorwerp zien ipv van een maatje dat ook gevoel heeft. Succes met deze situatie en probeer haar idd nog maar eens aan te spreken!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:09

ik vind het nogal een apart verhaal! Er zijn namelijk ook paarden die alleen goed kunnen worden door goed gereden te worden (rechtrichten, in balans brengen, krachtig en lening maken..), dan moet je wel opstappen als die kreupel is!

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:19

klopt, en dan gaan ze sommige in het begin vaak nog meer kreupelen, wat overigens maar tijdelijk is .
schijnt erbij te horen
Romyv schreef:
ik vind het nogal een apart verhaal! Er zijn namelijk ook paarden die alleen goed kunnen worden door goed gereden te worden (rechtrichten, in balans brengen, krachtig en lening maken..), dan moet je wel opstappen als die kreupel is!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:22

nou ja.. horen doet het natuurlijk niet maar soms ontkom je er niet aan! Mijn paard heeft gigantische slijtage in der gewrichten, alleen door beweging blijft zij goed.. Maar in de winter breekt je hart als je der van stal haalt en ze op bijna 4 benen kreupel is.. Het zelfde geld voor kissing spices, die paarden hebben gigantische pijn als ze uit het werk gehaald worden en nergens last van als ze voldoende gespierd zijn. tjah..

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:28

Volgens mij kan je hier gewoon een melding van maken bij de dierenbescherming. Niet van een paard alleen in de wei, maar wel van dit soort zaken. Dan komen ze kijken om de situatie te beoordelen en afhankelijk daarvan zal de eigenaresse wel/niet aangesproken worden.

Ma_louu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:47

ik vind het egt zielig, je hebt een paard niet alleen maar om te rijden.
het is een lastig verhaal.
ik snap dat het voor jou heel moeilijk is!...
je kan het idd nog een keer proberen, dan heb jij je best gedaan, en meer kan je denk ik helaas niet doen:(

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:31

Romyv schreef:
nou ja.. horen doet het natuurlijk niet maar soms ontkom je er niet aan! Mijn paard heeft gigantische slijtage in der gewrichten, alleen door beweging blijft zij goed.. Maar in de winter breekt je hart als je der van stal haalt en ze op bijna 4 benen kreupel is.. Het zelfde geld voor kissing spices, die paarden hebben gigantische pijn als ze uit het werk gehaald worden en nergens last van als ze voldoende gespierd zijn. tjah..

Dan nog zal er lijkt mij eerst een diagnose moeten komen van een veearts wat er aan de hand is. Ik geloof graag dat bij de meeste kreupelheden boxrust niet de oplossing is, maar om er hele ritten mee te gaan maken zonder dat je weet wat er aan de hand is kan voor mij ook niet.

Ik heb het eerder ook gezien bij iemand, was ook de leeftijd van pennymeisje al ontstegen en had ook "les" waarbij ze het paard reed. Telkens als het beestje niet meer hinkelde werd er alweer een zadel opgegooid, waarna het dier opeens weer terug aan het hinkelen sloeg.
Ik heb toen nog aangesneden dat het misschien verstandig zou zijn om eens een langere periode rust te geven, met veel buiten staan, in plaats van alleen maar op stal en rijden. Maar goed, paar dagen later werd het dier weer in de les gereden. Tsja, heel hard, maar dan bemoei ik me er maar niet meer mee.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:43

Ik bedoel er eigelijk indirect mee dat je niet het hele verhaal kent en eht ds niet mogelijk is om er iets zinnigs op te zeggen! DA's weten veelal ook niet alles, zeker niet als het om rijtechnische fouten gaat als teugelkreupelheid of slecht ruggebruik wat erg jammer is..

Als dat paard echt iets heeft en diagnose is dat die rust moet houden, vind ik dat je daar vragen over mag stellen bij eigenaar.. maar het verhaal is heel kort, onvolledig en niet belicht vanuit meerdere kanten dus kan je er feitelijk neits over zeggen..

Wat jij zegt klopt ook: ookal ben je het er nog zo hard niet mee eens!! De eigenaar is zelf verantwoordelijk en daar mag een ander niets van vinden.. hoe rot dat ook is.. Wel moeilijk dit soort zaken!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:56

Tuurlijk, ik ben het met je eens dat er meerdere kanten zijn.

Maar ik begrijp dat TS in elk geval weet dat het gaat om een paard waar geen veearts bij is geweest.

Ik bekijk het natuurlijk ook vanuit mijn ervaring met die persoon. In mijn geval ging het inderdaad om iemand die er geen veearts bij haalde, ookal liep het dier vrij letterlijk op 3 benen. Dan hinkelde het paard een paar dagen, zodra het maar wat minder werd werd er weer mee gereden. Enige verschil in lopen op dat moment was dat het paard niet meer "hinkelde" maar "gewoon" kreupel was, in ieder geval voor mij erg duidelijk zichtbaar, het ging niet om een onregelmatigheidje.

Ook was het telkens na een paar dagen longeren/rijden opeens weer terug bij af. Lijkt mij dat er dan een lampje gaat branden, maar bij sommige mensen blijkbaar niet.

Wat mij nog het meest stoorde was de "instructrice" in het verhaal. Als iemand bij mij met een stokkreupel paard komt aanzetten zet ik in ieder geval niet doodleuk de les voort...

Ik lees in het verhaal van de TS dat ook daar de instructrice er niets van zegt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:21

In de wereld van het rechtrichten is het heel normaal om op een kreupel paard te stappen.

Maar imo kan je niet aan elkaar rijden wat stuk is.

Op een kreupel paard stappen is echt not done vind ik.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 21:49

Er is geen DA bij geweest. En ik hoop gewoon dat ze er toch een DA naar wil laten kijken. Want dan pas weet je wat je eraan kan doen.

En ik heb haar lessen gezien. Dat is niet bepaald therapeutisch rijden. Haar instructrice kan zelf niet rijden en heeft er volgens mij weinig verstand van, want ze zijn alleen maar aan het jakkeren.
Dat is voor een gezond paard al niet leuk, maar voor dit paard al helemaal niet.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:25

Heb je haar er inmiddels al op aangesproken? Of ga je dat toch niet meer doen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:30

Arabesk schreef:
In de wereld van het rechtrichten is het heel normaal om op een kreupel paard te stappen.

Maar imo kan je niet aan elkaar rijden wat stuk is.

Op een kreupel paard stappen is echt not done vind ik.

Nee hoor; Je kunt je paard ook eerst in stap aan de lange lijnen trainen.

Daiss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 03:04

Zeggen dat ze niet goed bij der plaat is, en als ik die staleigenaar was had ik er van me stal afgetrapt.