Mijn pony hangt en ontspant niet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:45

Babje_84 schreef:
Dit klinkt als een pony die inmiddels prima op eigen benen kan lopen en waar ook gemakkelijk wat meer van gevraagd kan worden. Je kunt dus best van hem gaan verlangen dat hij de ruimte (teugellengte) accepteert die jij hem geeft. Gaat hij trekken of hangen dan geef je even een beetje been bij maar laat je nooit verleiden om terug te gaan trekken!!! Het lang maken van de hals dat je pony doet is zijn manier om onder het werk uit te komen! Hij heeft geleerd dat jij het accepteert en dat dat voor hem gemakkelijker is want nou kan hij lekker lopen sloffen. Wakker maken dus! En wakker houden! Wanneer je hem elke keer aan het werk zet als hij meer teugel neemt zal hij leren dat het voor hem gemakkelijker is om gewoon te accepteren wat jij hem geeft. Door zelf je hand te ontspannen kun je hem het signaal geven dat hij zijn hals mag strekken, want dat moet hij onder het rijden uiteraard ook af en toe mogen doen, maar jij bepaalt! Niet hij!

edit: typefoutje

Wat jij dus zegt, even om te kijken of ik het goed begrijp, is wel mee blijven geven, maar tegelijkertijd even een pasje harder laten lopen wanneer hij zijn hals zo lang maakt. Zodat hij dan het laag lopen mijn zijn hoofd gaat asocieren met iets harder werken en doorkrijgt dat het makkelijker is om niet te gaan hangen?

Sowieso laat ik hem aan het einde van het rijden lekker even ontspannend draven. Ik probeer hem met mijn handen nooit in de weg te zitten, probeer zeg ik, want soms gaat het niet anders.

en het onderschrift van Kiwiko had ik al gelezen ja ;)

GreaseMonkey

Re: Mijn pony hangt en ontspant niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:06

Dat is idd wat ik bedoel, en dat je hem ontspannen laat draven aan een lange teugel en hij daarbij gaat stofzuigeren is dus juist goed, dat moet beloond worden. Het verschil is dat dat op een moment is dat hij van jou toestemming heeft.