Paard loopt erg kort, draaft lang niet in.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

Re: Paard loopt erg kort, draaft lang niet in.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 15:05

Ja ik voel wel wanneer ze wat ruimer loopt, maar of ze écht in stapt kan ik niet voelen.. Ze kan met haar voorbenen ook best ruim lopen in het bos maar misschien blijft die achterhand wel een stuk korter..

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:06

Als je daar op gaat oefenen kun je dat wel voelen hoor :)

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 15:11

Haha kan er alleen niet zo goed op oefenen met een paard die bijna nooit 'in' draaft :P rijd nauwelijks op andere paarden.. maargoed, ik ga de eigenaresse vragen er iemand bij te halen omdat ik twijfel of het nou pijn is of de combinatie lange rug, wat zwakkere achterhand en korte beentjes ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:43

volgens mij is het een vreselijk groot misverstand dat een paard niet wil werken(of shaggie) als hij pijn heeft....
paarden zijn flinke doorzetters, die geven echt niet zomaar op, zeker als ze wel willen werken...
ook hoeft het natuurlijk niet meteen pijn te zijn, maar het kan ook stijfheid zijn, of verschuivingen.... dat hoeft dan niet persee pijn te doen

verder kan ik me wel voorstellen dat ze op HAW er op een andere manier kijken, meestal wordt er gekeken naar hoe de ruiter doet e.d. en niet zozeer naar hoe het paard loopt...

edit: na het kijken op het HAW topic zie ik toch ook een aantal reacties die wijzen richting de achterhand eronder.
de rest gaat vooral over hoe geweldig je paardje eruitziet, en hoe jij zit...ook leuk natuurlijk ;)

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 15:55

@ Siskeh; ja, de achterhand, maar niet dat hij echt nagekeken moet worden of dat er echt niet iets goed zit wat hier wel geconstateerd werd ;)

Maargoed, zoals ik al zei ik ga proberen te regelen dat ze nagekeken gaat worden :) en als haar niets mankeerd zal ik het toch rijtechnisch op moeten lossen.

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:00

op de foto's zie je het inderdaad een stuk minder als op het filmpje.. ze loopt duidelij *stijf* of het nu door pijn komt of inderdaad de lange rug zie ik er niet vanaf.. misschien even na laten kijken.. ik zou inderdaad ook voor de drafbalkjes gaan.. xxx

kwien_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:08

wat een leuke haflinger zeg!! hij loopt alleen een beetje diep zeg veel succes ermee

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 16:19

Heb net even gesproken met mijn instructrice nav het commentaar van de jury. Ze was erbij vanmorgen en zag inderdaad wel dat ze een stuk stijver liep dan normaal (ondergrond was érg hard) en zij gelooft echt niet dat ze pijn heeft. Dus hoop dat ze gelijk heeft! Gewoon lekker oefenen en loswerken en dan zien of ze die achterhand er verder onder wilt zetten :)

@ marjorie94; dankje, dat diepe valt wel mee volgens mij toch :)

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:43

Fijn dat tie wel goed achterwaarts gaat, dan denk ik meer in de richting van spierproblemen.
Dat een paard een stuk stijver loopt op een harde achtergrond dat kan, maar ook op de filmpjes loopt hij nog niet goed dus het lijkt mij zeker niet alleen rijtechnisch. Misschien eens een idee een masseuse van happy athlete erbij te halen, daar zie ik goede resultaten van in mijn omgeving bij stijve paarden Succes ermee in ieder geval.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:52

Past het zadel goed? Dat kan een oorzaak zijn, zelf vind ik dat het zadel wel iets naar achteren mag op basis van het filmpje, maar dat is lastig te zien. Hoe loopt ze aan de longeerlijn?

Een lange rug maakt het wat moeilijker voor ze om er vanachter onder te komen, maar het is niet onmogelijk (ook langelijnde paarden moeten de basissport door kunnen komen).

Trainen van de achterhand neemt tijd in beslag, reken er maar ruim een jaar voor :) Ze is inderdaad wat stijf van achteren, maar wellicht met gericht trainen (balkjes draven, sprongetje maken, veel overgangen) wordt het beter.

Succes samen :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:54

deniece schreef:
Heb net even gesproken met mijn instructrice nav het commentaar van de jury. Ze was erbij vanmorgen en zag inderdaad wel dat ze een stuk stijver liep dan normaal (ondergrond was érg hard) en zij gelooft echt niet dat ze pijn heeft. Dus hoop dat ze gelijk heeft! Gewoon lekker oefenen en loswerken en dan zien of ze die achterhand er verder onder wilt zetten :)

@ marjorie94; dankje, dat diepe valt wel mee volgens mij toch :)

Mag ik hieruit opmaken dat je haar niet na laat kijken?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:59

Het is niet haar paard begrijp ik uit haar posts... dus is het niet aan haar om het paard na te laten kijken, hoe graag ze dat zelf ook zou willen denk ik

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:01

Dan lijkt mij de eigenaar erg onverstandig. En om eerlijk te zijn de instructie ook.
Een paard moet ook op de harde goed lopen. Niet voor niets wordt de klinische keuring daar ook voor een deel op gedaan.
Dit paard loopt achter niet goed. Ik ben geen dierenarts of osteopaat, dus hoe en wat precies weet ik niet. Maar dit is meer dan de achterhand er niet onder zetten.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 07:12

Ben ik wel met Kazary eens, maar begrijp ook dat het niet het eigen paard van TS is. Uit de beelden op te maken lijkt het alsof haar rug vast zit (of iets in haar rug). Misschien kan TS op eigen kosten osteopaat of DA laten komen?

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:27

Ik zou haar ook even na laten kijken. Als het zijn groen wordt gegeven door de DA zou ik toch kijken of je niet ergens wat balkjs vandaan kunt halen, daar kun je hiervoor hele goede oefeningen doen. Ook veel voltes openen en sluiten is een goede oefening. Ik vind het op het filmpje nog het allerduidelijkst te zien in de galop, daarbij komt ze geen moment onder de massa.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:13

Misschien een domme opmerking, maar moet zeggen dat ik dit 'probleem' heel veel zie bij Haflingers. Ik heb veel Haflingers bekeken en er zijn er een groot aantal die niet in het spoor treden (of net aan wel, of met een halve hoef). Imo zijn het gewoon geen bewegingsmonstertjes, komt door de hardheid van het karakter en het stevige lichaam icm de niet al te lange en soepele benen. Er zit gewoon niet veel rek in die lichamen. Ik zie hetzelfde nl ook een beetje bij Fjorden.
In stap stapt 'ie ook twee hoeven achter het spoor en de galop gaat ook net aan.

Maargoed, ben niet in Haflingers thuis, maar als er dan een rugprobleem zou zijn, dan hebben nog veel meer Haflingers dat probleem. Maar ik kan fout zitten.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:20

Wat ik zie is, jij zit op het filmpje in haar mond om haar weer omlaag te krijgen en je Hafje loopt meteen NOG korter...
Wanneer is de tandarts voor het laatst geweest ? :)
Verder loop hij of zij gewoon niet lekker :n ik zou er zeker even naar laten kijken, lastig natuurlijk omdat het niet jouw paard is, wei geeft je overigens les op het filmpje ? ik bedoel als instructrice moet je toch ook zien dat hij of zijniet lekker loopt ? of is dit de eigenaresse ?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:49

@smeetjoew: haflingers zijn geen bewegingswonders zoals sommige meer in het bloed staande paarden, maar dit is niet een typisch haflinger loopje hoor. De pony heeft duidelijk iets niet lekker zitten. Negen van de tien haflingers lopen net zo soepel als andere rassen (die van mij stapt ook in draf in zijn eigen afdruk en in stap ruim over), alleen met minder spektakel in het voorbeen, maar wel correct. Deze merrie toont niet correct, en zit dus niet lekker in haar vel.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:56

ik denk ook echt niet dat dit een haflingerdingetje is hoor!
de lange rug heeft er vast wel wat mee te maken, en de gemiddelde haflinger heeft absoluut geen lange rug, veel hebben zelfs een zeer korte rug....

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:47

In het filmpje zie ik een paard dat zijn bekken en rug stijf houdt, dat verklaart de kortere pasjes voor een deel, omdat het van hogerop niet mee wil...
Dan denk ik in de eerste plaats aan rugproblemen, een bezoekje van de osteopaat zou geen kwaad kunnen! Indien dit paard 'gewoon' ergens een blokkage heeft in het bekken of de rug, denk ik dat je een heel groot verschil zal zien! (Maar dat zal de osteopaat moeten uitmaken natuurlijk)

paulaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:38

mijn pony maakt ook hele korte pasjes!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 20:13

@ Kazary; idd zoals Angelsditch zegt, het is niet mijn paard..
@ marieke_k; dat vind ik een te duur grapje om zelf te betalen, aangezien het mijn bijrijdpaard is :) het zadel past prima, is in februari/maart helemaal na gekeken. Ze houd echt haar rug niet vast, kan haar heel fijn voorwaarts neerwaarts rijden en zelfs blijven doorzitten en dan strekt ze volledig haar nek en rug :)
@ Anouska; in de galop komt ze weldegelijk goed onder de massa, voor foto's zie profiel
@ smeetjoew; zou goed kunnen dat het bij meer haflingers voorkomt, geen idee. Stap gaat nu echt veel beter :) had zelfs een 7 voor middenstap afgelopen zondag. Ze stapt steeds ruimer :)
@ melaniepk; het is mijn instructrice, en tuurlijk ziet zij dat ze niet lekker loopt, daar werken we juist ook aan :) dat ik erg in haar mond zit zie je denk ik toch echt verkeerd ;) wer werken juist aan zo licht mogelijk contact en fijne aanleuning zonder veel druk.
@ Zitaswoon; ik zou er graag een osteopaat bij willen, het is alleen dus niet mijn paard.. Zal overleggen en kijken wat eruit komt.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 20:17

Trouwens, er is vandaag weer gefilmd.. Weet nog niet wanneer ik het cdtje krijg met het stukje film, als ik het heb en het lukt me weer om up te loaden (was de vorige keer nogal gedoe ;) ) dan plaats ik het hier :) wellicht zien jullie verschil.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 07:34

Wat ik zie op het filmpje is dat het paard vast zit in de rug waardoor ze de achterhand niet goed kan gebruiken.
Als ik jou was zou ik toch proberen er een osteopaat bij te krijgen (www.osteopathiepaard.nl).
Verwacht na een behandeling niet dat het paard in een keer wel ruim wordt in de beweging.
Nog een rijtechnische tip, draaf en galopeer wat rustiger zodat ze ook de tijd krijgt om haar passen af te maken en onder je te blijven.

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:23

Idd even na laten kijken!

Als alles okee is zou ik als ik jou was beginnen met longeren met pessoa Veel overgangen en ohz vooral ontzettend erg terug rijden en weer naar voren. Wel de ontspanning houden anders kunnen de passen nog niet ruimer worden.
De pony die ik rijdt maakt als ze gespannen is ook soms kortere pasjes, dan neem ik haar in draf zo erg terug dat we bijna stappen en weer naar voren.