Losrijden, hoe doen jullie dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:55

Mijn paardje is erg van de regelmaat. Met losrijden begin ik aan een zo lang mogelijk teugeltje in stap 1x rondje hoefslag zowel links als rechtsom. Daarna 3x grote volte links over de bak verspreidt en vervolgens hetzelfde rechtsom. Dan dmv van hand veranderen doe ik hetzelfde alleen dan in draf. Hierna is hij lekker warm en ga ik beginnen met wat meer figuren te rijden en hem op te pakken.
Ik wijk weleens van deze regelmaat af, maar dan loopt hij de hele tijd te dribbelen en te darren en is hij echt van slag.
Na het losrijden maakt het hem allemaal niets meer uit. :?

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:58

Ik ga altijd met lange teugel in stappen en draven wat voltes en slangevoltes daarna pak ik met de lange teugel nog even de galop mee en daarna word ze lekker ontspannen en zoekt ze zelf me hand op. En dan ga ik verder trainen :D

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:00

Ik stap eerst een paar rondjes aan de lange teugel. Daarna pak ik op, en rijd ik voltes, slangenvoltes, 8ten en gebroken lijnen. Daarna draaf ik aan, en doe ik deze dingen ook in draf.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 21:10

rissa schreef:
Mijn paardje is erg van de regelmaat. Met losrijden begin ik aan een zo lang mogelijk teugeltje in stap 1x rondje hoefslag zowel links als rechtsom. Daarna 3x grote volte links over de bak verspreidt en vervolgens hetzelfde rechtsom. Dan dmv van hand veranderen doe ik hetzelfde alleen dan in draf. Hierna is hij lekker warm en ga ik beginnen met wat meer figuren te rijden en hem op te pakken.
Ik wijk weleens van deze regelmaat af, maar dan loopt hij de hele tijd te dribbelen en te darren en is hij echt van slag.
Na het losrijden maakt het hem allemaal niets meer uit. :?

Dat is typisch....zo zie je maar weer dat paarden af en toe echt regelmaat nodig hebben

Mellanii

Re: Losrijden, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 23:30

Eerst stap ik op beide handen met een losse teugel en vraag haar naar onder ( lage halshouding, halsstrekken ).
Daarna ga ik op beide handen opdezelfde manier draven.
En ook galopperen opdezelfde handen en zelfde manieren.
Dan maak ik wat voltes en pas na 20 minuten pak ik haar op als ze er goed doorheen is en haar rug los is :)

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 23:45

Lager dan laag is bij mij nog niet laag genoeg en vooral lekker rond over de rug gereden.
Begin meestal met wat slangevoltes en voltes te stappen en in draf 8'tjes te rijden, slangevoltes, maar ook in de lage lijn schouderbinnenwaarts en wijken.
Afwisselen met de galop, grote voltes en deze sluiten (niet te veel) en weer openen en lange lijnen op de 2de hoefslag.

Hierna pak ik haar er iets meer bij en ga ik overgangen, schijnovergangen en tempowisselingen rijden.
Dit ook in voltes en lange lijnen, lekker voor het been maken, gas en rem (op zit) testen.
In de galop neem ik ook rustig de eenvoudige galopswissels mee in bijv. een 8'tje.
In draf neem ik slangevoltes met zoveel mogelijk bogen mee en als ze nog niet lekker voelt in een buiging plak ik er een voltetje van ong. 10 a 12 meter aan vast, desnoods 2.
Tot ze helemaal los is, dan pas pak ik haar helemaal op, maar vaak maar kort, vind laag en rond belangrijker dan opgericht en vind het ook een stuk lekkerder rijden :P

Dit is ook waar ik (in een verkorte versie) mee afsluit, lekker laag en rond wat 8'tjes

Met mijn jonge paardje het zelfde verhaal, maar dan uiteraard nog geen galopswissels, maar lekker bochtenwerk!
Ze moet nog 5 worden en is een echte laatbloeier, dus nog niet aan de moeilijkere oefeningen toe.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:00

Ik stap eerst een paar rondjes met een volledig losse teugel. Dan pak ik de teugels op maat en rij in stap en draf veel volte's, stelling en buiging afwisselend.
En uiteraard veel tempowisselingen. Dit allemaal lang en laag. Ik let hier dan vooral op of het paard op beide kanten wil loslaten en of het dier goed aan de
hulpen staat. Daarna pak ik iets meer op en rij wat wijken en schouderbinnenwaarts mee. Dan een klein galopje op beide kanten, waarbij ik weer iets langer
en lager instel en ook weer bezig ga met de stelling en buiging. Vervolgens stap ik weer even kort aan een lang teugeltje en dan begin ik aan het wat
zwaardere werk. Ik wissel ook na het losrijden nog vaak af met halsstrekken omdat ik het erg belangrijk vind dat het paard mijn hand wil volgen.

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:53

Ik stap altijd 2 rondjes rond zonder iets..
Dan pak ik haar voorwaarts neerwaarts op, maken we wendingen in stap, dan gaan we rustig op ons gemak aandraven (nog steeds vw - nw), dan maken we veel wendingen vw - nw, en dan rustig galopje, en daarna pak ik haar op, hoelanger ik losrijd met het neerwaartse, hoe losser ze is, alleen wil dit op concour nog niet altijd lukken. ;)

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:22

De opwarming vind ik heel belangrijk, haast nog belangrijker dan het echte werk.

Ze mag eerst met de lange teugel, dat hou ik zo ongeveer 1/2 rondje(s) zonder draaien vol. Daarna gaan we nog met de losse teugel voltes draaien en gebroken lijnen. Op een gegeven moment ga ik hand veranderen en dan doe ik het zelfde. In die laatste paar draaien, pak ik de teugel steeds iets strakker, todat ik hem goed heb, en dan begin het echte werk! :)
Dit duurt zo ongeveer 10/15 min

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:25

Ik begin met een lang teugeltje stappen, daarna pak ik hem wat op en ga ik even draven, ik moet vooral veel slangevoltes, voltes en (schijn)overgangen rijden voor mn les, omdat hij dan beter op de stuur en beenhulpen gaat reageren. Ik rijd ook veel tempowisselingen zowel in stap, draf en galop. en dan heeft ie zn half uurtje training weer gehad ;)

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:54

het verschild een beetje qua paard

maar meestal doe ik met instappen: eerst stap ik een paar rondjes aan de lange teugel om hem warm te stappen daarna veel figuren rijden (vooral slange voltes) een beetje tempo wisselingen in stap om hem lekker soepel te rijden. Na lekker soepel te hebben gereden en als hij ontspanen is lekker beginnen met rijden(draven).

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:17

Het paard wat ik nu rijdt heeft een paar nare ervaringen achter de rug met koets en onder het zadel (koets op zn kant achter hem aan).
Ik rijdt hem met warmlopen niet met lange teugel, wanneer ik dat doe dan kijkt hij overal en nergens en gaat hij zijn eigen richting op (reageert niet echt op richting-aangevende beenhulpen, teugel is nog nodig). Wat ik wel doe is de teugel iets langer houden dan moet, dan kan hij lekker laag lopen met zijn hoofd. Dan een paar rondjes stap met wat figuren zoals voltes, veel afwenden op de korte zijde zodat hij rechtuit leert lopen zonder hoefslag, dit doe ik ook bij hand veranderen. Tempowisselingen in de stap. Zodra hij met zijn hoofd bij mij is ga ik over in de draf, dan doe ik weer hetzelfde als in de stap. Veel tempo wisselingen zodat hij op mij moet blijven letten (heb soms zelf de neiging om zomaar twee rondjes rechtuit te gaan, dus dit is ook goed voor mij om op te blijven letten) en veel van richting veranderen en voltes. Uiteindelijk kan ik hem aan de teugel rijden en dan heb ik vaak echt helemaal niets in mijn handen, de teugels hangen dan nog net niet in een boogje.
Galop doe ik nog niet, wel geprobeerd maar gaat dan alleen heel hard draven, maar krijg vanaf volgende week les en dan gaan we er aan werken. In de wei kan hij wel super galopperen (typisch fries, dus hoog met de voorbenen).

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:52

Ik stap los met een contactteugel, paar keer van hand veranderen, wat voltes. In de stap moet ze al gewoon aan m'n been zijn (is ze overigens altijd ;) ) en de hand volgen. Ik draaf dan na een minuut of 5-10 aan met hetzelfde contacteugeltje. Ook weer regelmatig van hand veranderen, voltes. Zo draaf ik een minuut of 10 en pak weer even een kleine stappauze. In die stappauze pak ik wat schoudervoor en een pasje wijken mee, en vervolgens draaf ik weer aan.
Soms pak ik met het losrijden wel een galopje mee (wat mijn "Typische Fries" dus wel kan ;) ) en dan rij ik wat voltes, pak de binnenhoefslag mee.
Soms doe ik niet meer als dit, even wat warmrijden en dan weer uitstappen. Ben dan in totaal een half uurtje bezig.

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:12

Ongeveer 1 rondje lange teugel in stap. Dan oppakken en (slangen)voltes rijden. Daarna draven en hetzelfde. Rondje lange teugel en dan beginnen we 'echt' :)

Marjoleine89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:14

eerst instappen met lange teugel veel overgangen (stap-halt, draf-stap-draf), beetje meelaten buigen naar links en naar rechts, veel voltes rijden, op de volte beetje opzij laten gaan voor m'n been.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 18:20

eerst wat rondjes aan de lange teugel (of als ik naar de bak wandel pak ik wel meteen me teugels op en rijd dan een paar rondjes) dan verschillende loswerk oefeningen en dat dan ook in de draf

sann210

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:24

Ik heb een standaart ritueel. Eerst stap ik een rondje huizenblok over de stenen in. (dat is ong. 10a15 minuten) en als ik dan in de bak kom doe ik mijn handen wat breder en zorg ik dat hij over zijn rug stapt en dat ook in de draf. Eerst nog veel overgangen rijden stap/draf draf/stap stilstaan/stap stilstaan/draf en (slange)voltes rijden nogsteeds met mijn handen breed en dan ga ik weer stappen en rij ik haar 'normaal'. Ik rij uberhaupt veel overgangen en rij bijna altijd op de volte.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 08:13

ik ben eerst wel een kwartier aan het stappen met het hoofd zo laag mogelijk naar beneden en dan soepel maken door veel voltes te rijden en veel slangevoltes en dan pak ik de teugels langzaam steeds verder op en als het goed voelt in de rug(ontspannen) en aan de teugel dan pas ga ik veel overgangen rijden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:29

Ik heb een ouwetje, dus ben er altijd geruime tijd mee bezig.
Ik begin met 5 minuten los stappen zonder teugeldruk. Daarna 5 minuten met teugeldruk oefeningen in stap, lang en rond. Hierbij neem ik oefeningetjes mee als wijken en schoudervoor/schouderbinnenwaarts (in stap dus). Ook af en toe een keertwending, maar deze hoeft niet correct te zijn, gewoon om het paard met de concentratie bij mij te houden.
Daarna lang en rond wat draven, hoefslag beide kanten op gewoon rechtuit. Langzaam een paar voltes erbij (buiging is nog erg moeilijk dan).
Vervolgens een galopje, lang en laag. Hierin ga ik langzaam oppakken naar een goede hoofd-hals houding.

Vanaf daar ga ik beginnen. Dan ben ik al ongeveer een 20 minuten bezig.

Nadjol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:18

vraagje; hoe doe je dat dan met springen doen jullie hier iets anders? mijn vriendin bijv. die gaat met dressuur na 20 minuten galloperen nadat ze heeft losgereden. maar hoort galloperen bij het losrijden van springen of zeggen jullie nee gewoon eerst stappen daarna draven totdat het paard los is en daarna galop gewoon je tijd nemen?

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 17:32

Het losrijden voor het springen is voor een groot deel gelijk aan die voor het dressuren. Ik rij eigenlijk hetzelfde in, alleen voeg ik daar wat kleine sprongetjes aan toe en ik draaf in het begin al wat balkjes.

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:40

Ik heb de teugel meestal iets losser, maar niet zo los dat hij fratsen uit kan gaan halen :D
Ik rijd veel figuren, verwissel veel van hand en zorg dat hij als het ware "wakker" wordt. De figuren zijn soms niet echt dressuur-verantwoord. Meestal verzin ik zelf ter plekke wat. Ik merk dat hij dat leuk vind en hij zijn aandacht er beter bij kan houden.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:42

Eerst wat stappen aan de lange teugel, al vrij snel draven, veel voltes zodat hij los word en veel galopwerk. Daarna wat overgangen zodat hij goed op mijn been word en dan begint het echte werk :)

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:47

even een rondje stappen met lange hals op beide handen, daarna rustig oppakken en beginnen met voltes in alle soorten en maten, weer op beide handen. Daarna overgaan naar een drafje en beginnen met tempowisseling en herhalingen van de voltes.

happyfever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:04

Ik laat hem meestal een toertje rond de hoefslag stappen, links en rechtsom aan de lange teugel.
Vervolgens pak ik hem ietsje op, maak een paar figuurtjes, sommige figuurtjes bestaan zelf niet :P gwn lekker losse figuurtjes met veel bochtjes. Dan maak ik een paar overgangen -stap,draf-draf stap- af en toe eens laten halthouden zowel vanuit draf als vanuit stap, en als ik voel dat hij lekker los is dan pak ik hem mooi op en begin we aan het 'echte werk'.