wie is volgens jullie de zademakmaak goeroe :)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:15

amondi schreef:
Zulke reacties vallen onder de afdeling Roddel en Achterklap, het beste zou zijn als je deze reacties zonder meer in de Kliko deponeert!
Laat ze maar On topic het lef hebben om iemand aan te vallen!

De helft zal vast wel roddel en achterklap zijn, maar zo zijn ook de helft van de positieve reacties niet 100% betrouwbaar. Mensen die een naam gehoord hebben, en omdat ze 1 positief verhaal gehoord hebben, of de naam vaker horen.. Dan prijzen ze meteen iedereen maar positief aan...

Daarnaast.. je hebt inderdaad een ONgezonde dosis lef nodig om iets op bokt te gaan plaatsen over een grote naam / bekende stal. Ja ik kan ook nog wel een boekje open doen over 1 van de bedrijven waar ik heb gewerkt, maar zal dat nooit on topic op internet doen.
Niet omdat ik het lef niet heb, maar omdat ik weet dat die lui zo zielig zijn dat ze mensen bokt laten afspeuren om te kijken of er maar 1 minuscuul negatief iets over ze is gezegd. En ja, als ze je dan kennen dan gaan ze daar wel wat serieuzer op in. Al meerdere malen hebben ze mensen bedreigd, op de persoon af maar ook zo van 'ik doe je paard iets aan'.

Dus ja, als ik zo'n topic lees over de stal waar ik werkte, dan zou ik ook via pb reageren. Niet omdat ik bang ben, maar omdat ik realistisch ben.

Even on topic aan de TS:
Ik heb niet echt een inrij-goeroe. Mijn pony heb ik zelf beleerd, met in de buurt mensen die me konden helpen. Ook veel begonnen met grondwerk, en daarna voorzichtig aan erop. Ik kan ook niet echt een methode kiezen, dat is voor elk paard natuurlijk anders. Maar ik weet wel dat geen enkel paard iets heeft aan de stallen zoals jij ze beschreven. Zadel erop en de bak door slaan (zo ook dus de stal waar ik gewerkt heb...).
Zelf heb ik wel veel gehad aan de 'methodes' van de klassieke dressuur in de visie van Ton en Aletta Duivenvoorden (http://www.moravita.com). Zij geloven dat zelfs het moeilijkste paard met veel tijd en geduld ook te rijden is. (Even voor de duidelijkheid: een moeilijk paard is iets anders dan een paard met fysieke problemen!)

Last but not least (het wordt zo'n lang verhaal zo :P): zo te horen ben je goed bezig! Je doet er iig alles aan. Als het niet lukt dan lukt het niet, maar dan heb je het wel geprobeerd.
Ga zo door, ik hoop dat je paard volledig geneest en jullie nog jarenlang van mekaar kunnen genieten ;)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:33

ik doe normaal ook alles zelf......
toch liep ik tot 2x toe [achter elkaar] tegen een te groot probleem aan.
de eerste had ik zelf groot gebracht en de beginselen voor het zadelmak maken zaten er in.
maar.....ik kreeg er geen gewicht op gezet.
die heb ik voor het eerst in mijn leven laten beleren.
mensen hebben goed werk geleverd! maar helaas voor niets.
kort hierna bleek dit paard dus wel een tumor in de kop te hebben. [paard leeft nu niet meer]

kocht een paard terug,en ik met mijn neus voor zielig kwam met de verkeerde thuis.
dit paard heb ik doorverkocht aan de zelfde trainingstal als het paard hierboven.
een betere keus had ik niet kunnen maken,dus ja....zou het zo weer doen!

www.paardelarij.nl

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:38

Kady1 schreef:
Mijn paard was zo boos / gefustreerd van het zadel en ruiter dat hij met zijn voorbenen zijn eigen hoofd kapot sloeg.

Als dit echt waar is, dan doe je het paard onrecht aan met er welke goeroe dan ook naar toe te sturen. Of je houd hem als grasmaaier/menpaard (als ie dat wel verdraagd), of je doet hem naar de slacht. Imo zet je er geen mens of zadel meer op.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 13:15

BraveSpots schreef:
Kady1 schreef:
Mijn paard was zo boos / gefustreerd van het zadel en ruiter dat hij met zijn voorbenen zijn eigen hoofd kapot sloeg.

Als dit echt waar is, dan doe je het paard onrecht aan met er welke goeroe dan ook naar toe te sturen. Of je houd hem als grasmaaier/menpaard (als ie dat wel verdraagd), of je doet hem naar de slacht. Imo zet je er geen mens of zadel meer op.

Dit is wat ik heb horen vertellen.... heeft hij bij ons nog nooit gedaan. Ik heb 3 maanden lang 4 á 5 keer in de week zonder enige problemen met hem kunnen rijden. Tot de laaste twee keer, toen ben ik er twee keer afgevallen. bokken heeft hij bij mij nooit gedaan tot de eerste keer dat ik er af viel, toen ging ie rennen en bokken, ik er weer op, wel spanning verder niks aan de hand. tweede keer dat ik viel niet bokken alleen vluchtgedrag en heel hard gaan. tot dat ie te hard ging en we samen onderuit gingen.

Ondertussen gaat het heel goed, we hebben er weer opgezeten en hij gaf geen kik (ik heel trots) helaas kwam de TA en mocht hij even geen bit in, dus weer even rust gehad. Nu is mijn zadel voor een algehele onderhoudsbeurt bij de zadelmaker. Krijg hem woensdag terug dusvanaf dan weer echt aan het werk.

Duhelo

Re: wie is volgens jullie de zademakmaak goeroe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:02

ik rij ook een "gevaarlijk paard"
nou, voor mij is ze inmiddels alles behalve gevaarlijk, voor mij is ze het grootste, knuffelachtigste, betrouwbaarste paard die er maar is.
met haar doe en kan ik alles aan.

maar voor andere mensen
dit gaat om een belgisch trekpaard, wat ze meegemaakt heeft is grotendeels onbekend
maar ze stond in de omgeving wel bekend als extreem moeilijk, onbetrouwbaar en gevaarlijk, wilde niet werken, had een te groot ego

en ik ben daarmee, als manegeruiterke dat enkel op de braafste knollen durfde, mee begonnen, zonder voorkennis weliswaar.
de vorige eigenaar deed er nooit niks mee, de huidige eigenaar heeft er een koetsongeluk mee gehad.
ik heb vele wegen bewandeld, maar ik denk dat het vooral mijn "onwetendheid" was (dat het paard gevaarlijk was) dat ons gered heeft.
liep ze weg van me in de stal (uiteraard in volle vaart, alles wat in de weg stond ging eraan)
zocht ik een oplossing ervoor (ik vangde ze in de weide)
wilde ze geen bit in (sloeg zo hard achteruit dat alles brak en ik ze bij de gebuurs mocht opvissen, uiteraard weer alles omver lopen wat er in de weg stond, ging ze er niet over dan er wel doorheen), dan zocht ik een andere manier om het bit wél in te krijgen, zonder geweld

wilde ze me pletten tegen de muur, zorgde ik ervoor dat ze géén reden had om me te pletten.
dit paard panikeert vrij vlug (niet van auto's of tractors oid, maar van simpele dingen, een bit, een singel, een koets, een slepend geluid)
en dan ging ze, over en door alles heen
heeft me menigmaal een kopstoot gegeven (nu ontwijk ik ze), geplet tegen de muur (nu ben ik vlugger)

feit is en blijft, het is een paard met gebruiksaanwijzing, ik heb dan ook liever niet dat er iemand mee werkt zonder dat ik erbij ben, want ik kén het paard, ik zie het inmiddels aankomen, en kan het inmiddels voorkomen.
en volgens mij is dat belangrijk, vooral dat de TS er als eigenaar zelf kosten en tijd kan in steken, en het niet vlug vlug moet als in een trainingsstal.

wees eerlijk tegenover het paard, en het paard zal eerlijk zijn tegenover zijn ruiter