3 jarige merrie al drachtig!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:33

DebjeDopje schreef:
word dat niet zo vaak gedaan?
bij rassen die best lang doorgroeien gewoon eerder laten dekken omdat ze dan wel uitgegroeid zijn ofzoiets?
ik zou het niet doen omdat ik dan een tijdje vollop bezig wil zijn met het paard om van alles te leren enzo

Dit is dus onzin, paard groeit gewoon door, dit is genetisch bepaald..mijn merrie is dus nu net 3 en heeft een veulen, ze heeft alles geleerd wat ik vind dat ze op deze leeftijd moet kennen en loopt nu weer lekker paard te zijn..met 3,5 is ze in mijn ogen jong zat om de rest te leren

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:15

ik heb 2 merries thuis die beide op zeer jonge leeftijd een veulen hebben gekregen.
mijn C pony was op net 2 jarige leeftijd per ongeluk gedekt ( manege dacht dat ze nog niet vruchtbaar was en had de hehgst gewoon in de wei gezet := )
en mijn Tinkermerrie kwam met 2.5 jaar drachtig aan uit Engeland. ( al enkele maanden drachtig)

beide merries probleemloos geveulend, maar met de Tinkermerrie was het zeer duidelijk dat ze er absoluut niet aan toe was om een veulen te hebben.
wist eigenlijk niet wat ze ermee aan moest, en met 4 maanden beet ze het veulen al flink omdat ze het niets vond.
kwam ook nooit voor het veulen op bij problemen, maar bleef stug doorgrazen.

vooral nu ze 4 jaar geleden op 7/8 jarige leeftijd wederom een veulen kreeg, merkte ik pas het verschil, wat een lieve moeder was het toen!

ik houdt er ook niet van om zo jong al te dekken, zou zelf liever tot minimaal 4/5 jaar wachten. puur om de psyche van het paard. mijn 2 dames kon ik helaas weinig aan doen, had er zelf vrijwillig nooit voor gekozen zo jong al

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 10:10

Jeanine84 schreef:
DebjeDopje schreef:
word dat niet zo vaak gedaan?
bij rassen die best lang doorgroeien gewoon eerder laten dekken omdat ze dan wel uitgegroeid zijn ofzoiets?
ik zou het niet doen omdat ik dan een tijdje vollop bezig wil zijn met het paard om van alles te leren enzo

Dit is dus onzin, paard groeit gewoon door, dit is genetisch bepaald..mijn merrie is dus nu net 3 en heeft een veulen, ze heeft alles geleerd wat ik vind dat ze op deze leeftijd moet kennen en loopt nu weer lekker paard te zijn..met 3,5 is ze in mijn ogen jong zat om de rest te leren

oke maar ik wist ook niet zeker of het zo was met dat doorgroeien, had ik gewoon ergens gehoord ;)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:26

Daar was ik idd ook bang voor Lowara! Maar die van mij wist meteen wat ze moest doen, een super moeder! :j

Brittje

Re: 3 jarige merrie al drachtig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 12:21

Wij hebben ooit 2 merries gekocht beide 3 jaar oud, waren als 2 jarige gaan 'buurten' bij een hengst... resultaat 2 mooie veulens bij 2 3 jarige merries en geen problemen mee gehad.
Bij een merrie wordt de onderlijn mooier als ze een veulen hebben gehad.
En 2 van onze merries waren 4 toen ze een veulen kregen, beide merries zijn gereden toen het veulen aan de voet liep, 1 merrie zadelmak gemaakt en ingereden terwijl het veulen naast de bak liep te struinen... de andere merrie ging zelfs mee naar les en het veulen stond in de stal te wachten op mama... geen problemen mee gehad..
Maar onze voorkeur heeft niet echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 13:14

mijnes was 4 en jaar er op nog een keer. Lekker rustig mee gedaan en nooit ergens last van gehad. Je kunt paarden niet vergelijken met mensen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:16

Denk dat een veulen dragen en aan de voet hebben minder zwaar is dan in de sport lopen voor een merrie, mits het voederregime in orde is.

En ik vind de vergelijking tussen jonge merries en meisjes van 15 ook niet ergens over gaan, je kunt mensen niet op die manier met dieren vergelijken.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:35

De moeder van mijn pas aangekochte veulen is ook pas 3 .. Vind het best jong maar ok, was niet mijn beslissing .. Het lijkt ook niet alsof ze er last van heeft, of het veulen minder ontwikkeld is ofzo..

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:36

Hebben een merrie die op der 2,5 drachtig was op de 3e dus een veulen heeft ... maar dit is aangekocht.

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:42

mijn merrie heb ik als 2 jarige gekocht en was al drachtig, super mooi veulen, en merrie mankeerde niets

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:45

Met twee jaar laten dekken vind ik zelf wel iets aan de vroege kant maar met drie jaar laten dekken is doodnormaal.

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:51

Ik vind met twee ook aan de vroege kant, maar met drie kan prima. In de natuur worden ze ook gedekt als ze hengstig zijn... En als drie jarige gedekt word, krijgt ze pas veulen als ze vier is.
Ik laat mijn driejarige niet dekken, ik wil d'r eind van de zomer zadelmak maken en dan volgend jaar starten.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 23:04

Ik maak regelmatig 3-jarige drachtige merries zadelmak voor een fokker, zodra ze zadelmak zijn gaan ze het land weer in, krijgen enkele maanden later het veulen en als ze zo'n 4,5 jaar zijn (de veulens zijn dan dus oud genoeg om afgespeend te worden) gaan de merries weer in training. Sommige merries worden vervolgens verkocht, anderen gaan de sport in en weer anderen gaan de fokkerij in.