Black_White schreef:Zitten er op het moment wondjes in de mond? Misschien is het idee om de mond dan eerst rust te geven voor je er weer druk op uit gaat voeren. Je kunt bijvoorbeeld tijdelijk bitloos (aan touwhalstertje, of iets dergelijks?) rijden tot de mond niet meer rood en/of pijnlijk is. Daarna bit er weer in als je daar graag mee wilt rijden, maar met het halstertje blijven rijden, zodat je er geen druk op uit oefend. Daarna de teugels weer rustig oppakken tot je contact hebt, maar GEEN druk uitvoeren. Als hij daarmee ontspannen loopt kun je door rechts te geven linker stelling vragen (hooguit je linkerhand iets sluiten) en anders om. Dan weer lekker voltes rijden en andere figuurtjes en tempo wisselingen. Probeer verder in stap de neus naar de grond te krijgen. Dat kun je doen door (het verdient niet de schoonheidsprijs, maar het is wel functioneel) je binnenhand iets te verhogen waardoor je lichte druk krijgt, en vervolgens je hand mee te geven. Het effect daarvan is alsvolgt: Als jij lage druk geeft gaat je paard omhoog, geef jij hoge (hoog, dus niet veel) druk gaat je paard naar beneden.
Verder moet je met het lichaam gaan werken, en niet met het hoofd. Het hoofd komt wel. Het is nog een jong dier, vergeet dat niet.
Dat vergeet ik ook niet, absoluut niet!!
Ik vind het gewoon jammer dat ik niet op die manier door kom. Zodra je iets de teugel aan neemt dat gaat ie de lucht in ,mond open en kan ik er niks mee.
ik heb meerdere paarden gereden, van jong tot oud, maar zo als deze reageerd....... Nee ongekend. Moet ook bijna bang zijn dat ik geen kopstoot krijg.
Laatst bijgewerkt door Sieppus op 29-04-09 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt