pony loopt onder me weg!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: pony loopt onder me weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:53

je stem hoef je niet te gebruiken hoor. Als je wilt opstappen en je pony loopt weg, dan stap je weer af en zet hem precies zoveel stappen terug als ie vooruit heeft gedaan. Weer opnieuw proberen op te stappen. Doet ie het weer, weer terug zetten. Eventueel net zolang herhalen als nodig is. Het kan even tijd kosten maar de meesten snappen het snel :)

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:12

Kinke schreef:
je stem hoef je niet te gebruiken hoor. Als je wilt opstappen en je pony loopt weg, dan stap je weer af en zet hem precies zoveel stappen terug als ie vooruit heeft gedaan. Weer opnieuw proberen op te stappen. Doet ie het weer, weer terug zetten. Eventueel net zolang herhalen als nodig is. Het kan even tijd kosten maar de meesten snappen het snel :)

Stem gebruik ik wel altijd!
Als mijn pony iets verkeerds doet roep ik juist UUHHH (op een hoge toon) hij weet dan precies dat hij iets niet goed doet.
Ga dan ook netjes opnieuw beginnen en meestal snapt hij het ook meteen ;)
Met je stem kom je dus wel ergens.

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:57

Ik heb dat ook altijd. Bonita is daarbij ook heel sterk en kan je dan ook moeilijk terugnemen.
Ik ben haar nu nageeflijk aan het rijden waardoor ze wel iets minder snel gaat, maar op een lange zijde wil ze er nog wel graag vandoor. Dus ik rijd heel veel voltes enzo. Laatst had ik haar voordat ik les had even gelongeerd en ze was de hele les hartstikke rustig en heel ontspannen. We hadden eerst 3 kwartier dressuur gedaan en daarna springen, ze ging in een rustig drafje op een hindernis van 85 cm af dus was heel blij dat ze zo rustig en ontspannen liep. Dus misschien helpt longeren?

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:05

Juangi schreef:
Ja, maar wat bedoel je met makkelijk? :+

Ik ben gelijk begonnen bijhet instappen om mijn benen er voorzichtig aan te houden, in het begin echt een schietkanon, maar door de lange teugel werd ze weer rustig. Daarna gewoon rustig kunnen draven dus het werkt echt! Hartstikke bedankt voor de tip!

ik ga dat ook proberen met mijn schietkanonnetje :+

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:24

haflovertje schreef:
super, dankjewel!

ben echt blij met al die tips van je LadyLynn!

geen dank hoor, graag gedaan :D Vind het fijn dat ik kan helpen..

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:43

Proberen veel overgangen te rijden :)
Dus goed aan je hulpen krijgen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:39

xPenny schreef:
Als mijn pony iets verkeerds doet roep ik juist UUHHH (op een hoge toon) hij weet dan precies dat hij iets niet goed doet.

Ik zeg ook niet dat je nergens komt met je stem, maar bij iets simpels als je paard stil laten staan bij het opstappen is er een simpele oplossing en dat is consequent zijn. Paard terugzetten en dit blijven volhouden tot het kwartje is gevallen. Blijft hij/zij braaf staan dan de hemel inprijzen en belonen (stem en/of snoepje oid)

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:00

Kinke schreef:
xPenny schreef:

Ik zeg ook niet dat je nergens komt met je stem, maar bij iets simpels als je paard stil laten staan bij het opstappen is er een simpele oplossing en dat is consequent zijn. Paard terugzetten en dit blijven volhouden tot het kwartje is gevallen. Blijft hij/zij braaf staan dan de hemel inprijzen en belonen (stem en/of snoepje oid)

Jaoke,
maar dan nog,
Stem is héél belangrijk, want je kan wel aan alle teugels en dingen trekken maar (mijn pony teminste) die weet precies wanneer die iets fouts doet enof goed en zo zeg ik het ook tegen mijn pony.
Ik vind dat stem er veel bij komt kijken,
maar dat is natuurlijk bij vele verschillend ;)

haflovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 14:19

ik ben 't er niet mee eens dat ik mijn stem niet moet gebruiken!
hij loopt voor de kar en is er totaal op getraind dat hij precies weet wat er moet gebeuren met de stem, en ook met je stem kun je consequent zijn! Juist heel belangrijk, op de juiste toon hebben ze meteen door of iets goed op fout is !

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 14:40

haflovertje schreef:
ik ben 't er niet mee eens dat ik mijn stem niet moet gebruiken!
hij loopt voor de kar en is er totaal op getraind dat hij precies weet wat er moet gebeuren met de stem, en ook met je stem kun je consequent zijn! Juist heel belangrijk, op de juiste toon hebben ze meteen door of iets goed op fout is !

Dat bedoel ik ;)

Trouwens, als een paard bijv op hol slaat ga je toch ook rustig praten waardoor ze rustiger worden?
Een paard luistert daar juist heeeeel goed naar.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:01

Stem is altijd heel handig!

Stem heb je altijd, wat er ook aan de hand is. En zo hoef je niet altijd meteen streng in te grijpen met handen / benen. Belonen kan ook erg goed met je stem, dit kan dan terwijl je een oefening aan het doen bent zonder dat je iets aan je houding verandert.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:08

NoeskaMoos schreef:
Stem is altijd heel handig!

Stem heb je altijd, wat er ook aan de hand is. En zo hoef je niet altijd meteen streng in te grijpen met handen / benen. Belonen kan ook erg goed met je stem, dit kan dan terwijl je een oefening aan het doen bent zonder dat je iets aan je houding verandert.

Inderdaad,
Net zoals ik altijd een wedstrijd heb met een jonge pony en ik de ring in moet en heb gegroet en moet gaan beginnen, ik praat altijd rustig zoals: goedzoooo op een lange rustige toon waardoor (wat ook goed is voor een jonge pony) zich helemaal ontspant en niet zenuwachtig wordt wat dus ook altijd nieuw is voor hun :)

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:09

jaah idd, gewoon oefenen en veel oefeningen doen,
zoals veel voltes en gebroken lijnen en volte sluiten en openen enzo!
& idd stem moet je juist wel gebruiken!!!

Suc6;)

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:14

Wens ik jou ook ja Haflovertje :)

haflovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 07:13

Bedankt iedereen! :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 07:22

Ik begrijp dat dit een ervaren menpaard is. Je moet het rijden dan ook vanuit het oogpunt van een menpaard bekijken.

Paard is afgericht op de stem, leidsels en zweephulp.
Constante beendruk kent dit paard niet. Als koetsier vraag je met je leidsels en zweep stelling. Heel kort zweephulpje. Dat is voldoende voor een ervaren menpaard om stelling te nemen of links of rechts aan te galopperen, afhankelijk van de kant waar de zweep tikt.
Dit paard kent dus alleen hele korte tikjes aan de zijkant van zijn lichaam.

Nu jij gaat rijden en constant met de benen aan de zijkant van het paard bewust en onbewust hulpen geeft, is dit paard in de war. Je moet hem dus met geduld leren wat de beenhulpen betekenen, dat is volledig nieuw.

Verder is onbeweeglijk stilstaan bij inspannen etc heel belangrijk voor een menpaard en dat kan je ook rustig van hem eisen, want dat kent hij. Commando: staan en wachten tot het commando stap komt. Niet eerder en niet later weg.

Succes

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:50

Ik blijf even meelezen, even stipje! :D
Heb precies hetzelfde probleem met mijn Franse Draver van Workaholic US! Ze draaft altijd verschrikkelijk onder mij vandaan en wordt daar erg onzeker van... Heeft iemand tips en tricks??

haflovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 19:16

én bedankt Janouk :)

Ik snap totaal wat je bedoelt,
ben dan nu ook heel voorzichtig met mijn been,
maar toch wel elke keer proberen,
hij moet 't toch leren.
En nu is hij rustig :D

& met opstappen staat hij ook stil,
ik moet gewoon duidelijker zijn met mijn staan,
en dan is hij braaf :)