Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Kinke schreef:je stem hoef je niet te gebruiken hoor. Als je wilt opstappen en je pony loopt weg, dan stap je weer af en zet hem precies zoveel stappen terug als ie vooruit heeft gedaan. Weer opnieuw proberen op te stappen. Doet ie het weer, weer terug zetten. Eventueel net zolang herhalen als nodig is. Het kan even tijd kosten maar de meesten snappen het snel

Juangi schreef:Ja, maar wat bedoel je met makkelijk?
Ik ben gelijk begonnen bijhet instappen om mijn benen er voorzichtig aan te houden, in het begin echt een schietkanon, maar door de lange teugel werd ze weer rustig. Daarna gewoon rustig kunnen draven dus het werkt echt! Hartstikke bedankt voor de tip!

xPenny schreef:Stem gebruik ik wel altijd!
Als mijn pony iets verkeerds doet roep ik juist UUHHH (op een hoge toon) hij weet dan precies dat hij iets niet goed doet.
Ga dan ook netjes opnieuw beginnen en meestal snapt hij het ook meteen
Met je stem kom je dus wel ergens.
Kinke schreef:xPenny schreef:Stem gebruik ik wel altijd!
Als mijn pony iets verkeerds doet roep ik juist UUHHH (op een hoge toon) hij weet dan precies dat hij iets niet goed doet.
Ga dan ook netjes opnieuw beginnen en meestal snapt hij het ook meteen
Met je stem kom je dus wel ergens.
Ik zeg ook niet dat je nergens komt met je stem, maar bij iets simpels als je paard stil laten staan bij het opstappen is er een simpele oplossing en dat is consequent zijn. Paard terugzetten en dit blijven volhouden tot het kwartje is gevallen. Blijft hij/zij braaf staan dan de hemel inprijzen en belonen (stem en/of snoepje oid)

haflovertje schreef:ik ben 't er niet mee eens dat ik mijn stem niet moet gebruiken!
hij loopt voor de kar en is er totaal op getraind dat hij precies weet wat er moet gebeuren met de stem, en ook met je stem kun je consequent zijn! Juist heel belangrijk, op de juiste toon hebben ze meteen door of iets goed op fout is !

NoeskaMoos schreef:Stem is altijd heel handig!
Stem heb je altijd, wat er ook aan de hand is. En zo hoef je niet altijd meteen streng in te grijpen met handen / benen. Belonen kan ook erg goed met je stem, dit kan dan terwijl je een oefening aan het doen bent zonder dat je iets aan je houding verandert.