Mistral @ CDN Aalter / Moorsele Prix St. Georges (+filmpjes)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fanny_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:12

Stral schreef:
ik weet niet of ik hem echt feller naar mijn hand rij in de proef, heb misschien een beetje de neiging hem wat vast te houden uit voorzorg voor moest hij ergens naar beginnen kijken dat wel, maar zowiezo 'zakt' hij precies altijd ineen eens we rond die ring moeten gaan, echt raar, in de inrijpiste heb ik vaak een goed luchtig gevoel zoals je zegt Femke, vaak nog beter dan hij thuis of op training loopt, en dan in proef verdwijnt het en weet ik vaak niet goed hoe het zo snel op te lossen denk ik...

misschien moet ik gewoon eens naar zo'n mental coach gaan, ik heb geen stress maar kan precies niet meer nadenken tijdens zo'n proef wel :P

Hoi Hoi,

Grappig zeg dat jij dat ook hebt. Ik heb ook in mn proef dat ik zoiets heb van, BLIJF NADENKEN! Blijf schakelen, blijven activeren etc. En dan is idd een mental coach echt zalig! Een vriendin die ook rijdt gaat vaak met me mee. Dat is zo fijn! Dit zegt dan vaak even, nog meer dit, even dat.. En blijf er aan rijden in de proef. En als je hem dan met losrijden al veel meer aan hebt gezet, dan lukt het vaak beter in de proef. Bij mij wel. Hopelijk bij jouw ook! Misschien dat je ook zo'n vriendin hebt die ook rijdt en die je net daar doorheen kunt helpen! :D Hopelijk heb je hier ook wat aan.

Wat betreft de keertwendingen. Als je bang bent dat hij dan stopt in de proef. Vaak thuis oefenen dat je leert de draai in de stap te beheersen. Iedere pas controle. Misschien helpt het als je vanuit de stap, volte 10 m travers stelling en buiging neemt en dan volte zo rustig verkleinen naar een keertwending. Zo leer je meer controle te krijgen vanuit het binnenbeen/buiten teugel. Is een fijne oefening voor de beheersing. Hopelijk heb je hier ook wat aan zodat de keerwendingen ook beter worden!! :D

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:07

heey

het ziet er goed uit!!
ik vind ook dat hij iets meer schouderbinnenwaarts mag doen!

poes

Re: Mistral @ CDN Aalter / Moorsele Prix St. Georges (+filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:09

Rijd je trouwens heel doelgericht los of heb je meer het idee dat je maar een beetje rijdt volgens de inspiratie van het moment Jaana? Dat maakt echt een gigantisch verschil :j Verder ook een paar keer in je hoofd de proef rijden vooraf en vooral letten op wat er belangrijk is op die momenten doet ook veel, maar dat zijn allemaal dingen die jij vast ook wel weet e :)

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 17:58

zo'n leuke reacties hier :) allemaal bedankt!

@Romyv: hij is inderdaad van zichzelf al helemaal niet echt flitsend, 't is een machtig paard, in zen bewegingen en in alles, maar zen snelheid is inderdaad niet wat het zou moeten zijn, zeker niet op dat niveau. Zo is hij ook als hij vrij loopt of aan de longe ofzo hoor, behoorlijk stijf in zen bovenlijn en zeker in het kruis dus. Weet niet direct goed hoe ik hem hierin kan veranderen eigenlijk... Vroeger hadden we het heel erg lastig met buigen, en daar werken we nu al een tijdje aan, en die is (bedankt dat je het zegt :) ) verbeterd, kan hoge punten halen op zijgangen en vooral appuyementen, dat zijn dan weer wel zen sterke punten, als iemand tips zou hebben om dat strakke eruit te krijgen... laat maar komen :) mijn ander paard is juist vingervlug en soepel en ik weet het dus ook niet zo snel aan te pakken :)

@fanny_1988: op nationaal krijg ik over het algemeen wel begeleiding van mijn trainer bij het inrijden. Maar het rare is dat ik het dan niét heb hoor, echt, dan ben ik supergeconcentreerd en rij beter of thuis :) Heb hem in Aalter en Moorsele echt superfijn kunnen losrijden, en eigenlijk amper begeleiding gehad zelfs van trainer toen, dus weet echt niet waar het aan ligt... Misschien doordat hij zo één keer per jaar een crisis krijgt in de ring en overal spoken ziet en ik ze dus al op voorhand zie ofzo? :)
Bedankt voor je keertwendingtips, ga ze eens proberen toepassen straks :) 't probleem hierbij is dat ik te weinig echt voél hoe en waar hij zijn benen eigenlijk zet... dus thuis spiek ik dan in de spiegels maar zonder wordt het lastig voor mij :)

@Femke: ik rij wel doelgericht los hoor op wedstrijd :) volgens hoe hij dan aanvoelt natuurlijk wel, maar er zit wel een vast stramien in inderdaad. De proef rij ik zowiezo inderdaad voor ik opsta eens in mijn hoofd, en probeer me dan alle tips van trainer nog eens goed te herinneren enzo :P jammer genoeg denk ik daar tijdens mijn proef zelf nog te weinig aan..

mourits_pier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:16

wat een mooi paard heb je. het ziet er goed uit. en je puntje geef je zelf al aan. succes er mee.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:32

Wat een allemachtig mooi paard heb je!!! :~ Was in één klap verliefd :o :+

Het ziet er heel mooi uit, heel mooi ontspannen, een mooie rustige aanleuning en blijft lekker sjouwen. Hier en daar komt je paard echt te diep, vooral gezien op welk niveau je nu al rijdt (wat ik overigens heel knap van je vindt dat je dit al bereikt hebt met deze spetter!!!).
In het eerste filmpje lijkt je eerste SB (links volgens mij) wat zuinig, vooral het laatste stukje. Naar mijn idee heb je wat veel buiging in de hoofd-halshouding, maar komt de schouder wat weinig naar binnen.
Ook in je appuyeren in draf komt je paardje te diep, maar schaart wel héél mooi :j (ook in de galop gaat hij lekker opzij).
Je keertwending naar links was volgens mij ook niet goed. Het begin wel, maar als je kijkt naar het laaste stukje, dan laat hij allebei zijn achterbenen staan. In die naar rechts blijft hij wel mooi stappen.

Verder zijn jullie een super combi samen en als je paardje nog iets meer de bergop gaat lopen heb je het helemaal mooi voor elkaar ;) Heel veel succes!!!

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 18:35

zo grappig dat hij hier zo mooi bevonden wordt... Ik vond hem eh... Lelijk vroeger toen hij nog niet van ons was :P Heb echt moeten wennen aan al dat wit op zen hoofd ze :)

de sb kan inderdaad beter, maar had wedstrijd ervoor slechte punten omdat hij op 4 hoefslagen kwam, dus allicht daardoor een beetje terughoudend gereden :) ga er op letten!

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 08:49

Veel nuttig commentaar is er al gegeven, maar wat mij ook wat opviel is dat je op een gegeven moment in een bepaalde bocht in de galop een klein rukje met je buitenhand geeft, ik zou dit nog wat meer onopvallender doen. En daarbij de galoppirroutes vind ik wat ruw gaan, je mag voor de pirroutes wat meer verzameld rijden, zodat het wat rustiger overkomt. Je gaat nu van een mooi verzameld galopje meteen naar pirroute probeer daar de tijd voor te nemen en het nog wat rustiger aan doen, zodat het allemaal mooi vloeiend gaat.

En ik zla het ook maar zeggen, je hebt een prachtpaard, ik heb bij de galopwissels goed moeten kijken van zit ie nu wel goed, door die witte beentjes leek het net of ie overkruist zat op een gegeven moment, maar dit was niet zo :P

Nog veel succes verder, je doet het heel erg netjes ;)

Fanny_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 09:14

Stral schreef:
@fanny_1988: op nationaal krijg ik over het algemeen wel begeleiding van mijn trainer bij het inrijden. Maar het rare is dat ik het dan niét heb hoor, echt, dan ben ik supergeconcentreerd en rij beter of thuis :) Heb hem in Aalter en Moorsele echt superfijn kunnen losrijden, en eigenlijk amper begeleiding gehad zelfs van trainer toen, dus weet echt niet waar het aan ligt... Misschien doordat hij zo één keer per jaar een crisis krijgt in de ring en overal spoken ziet en ik ze dus al op voorhand zie ofzo? :)
Bedankt voor je keertwendingtips, ga ze eens proberen toepassen straks :) 't probleem hierbij is dat ik te weinig echt voél hoe en waar hij zijn benen eigenlijk zet... dus thuis spiek ik dan in de spiegels maar zonder wordt het lastig voor mij :)

Hoi hoi! :D Weer even een reactie antwoord terug :D

Echt jammer dat je idd in de proef dat een terugslagje krijgt in je zelf. Ik zou daar toch op proberen te oefenen dat je er toch goed bij blijft voor jezelf. Je proberen er over heen te zetten dat hij zo'n crisis krijgt. En anders, dan krijgt hij die maar. Dat geeft toch niet voor een keer. Dat overkomt iedereen wel eens een keer en dan denk ik niet dat het afwachtende rijden in de proef helpt. Ik denk ook dat dan het gedurfde rijden er vanzelf uit komt. Dus meer zonder rem erop rijden. Gewoon lekker rijden, net zoals bij het losrijden. Dan vlieg je zo naar boven in de lijst! :D Want zoals je zelf zegt, alle oefeningen zitten erop! :D

Ik hoop dat mn oefening werkt. Je vertelde dat je veel in de spiegel kijkt. Zou ik niet doen. Als je namelijk in de spiegel kijkt kun je wel zien wat je doet, maar je schakelt je gevoel uit. Dus doe je het dan op het oog. En als je dus dan geen spiegel hebt is het heel erg moeilijk. Als je het moeilijk vindt om te voelen waar z'n benen staan kun je dit gewoon in stap al oefenen zonder een oefening. Samen met je trainer. Zodat je gewoon in stap gaat voelen hoe zijn achterbenen en voorbenen bewegen. Dan gaat het drijven in de takt ook makkelijker. Zodat je dit ook weer kunt verwerken in de keertwending zodat je minder kans hebt dat hij blijft staan.

Ik hoop dat je hier weer wat aan hebt. Vind het leuk als het zou werken! :D

Tot hoors!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 09:18

Stral schreef:
zo'n leuke reacties hier :) allemaal bedankt!

@Romyv: hij is inderdaad van zichzelf al helemaal niet echt flitsend, 't is een machtig paard, in zen bewegingen en in alles, maar zen snelheid is inderdaad niet wat het zou moeten zijn, zeker niet op dat niveau. Zo is hij ook als hij vrij loopt of aan de longe ofzo hoor, behoorlijk stijf in zen bovenlijn en zeker in het kruis dus. Weet niet direct goed hoe ik hem hierin kan veranderen eigenlijk... Vroeger hadden we het heel erg lastig met buigen, en daar werken we nu al een tijdje aan, en die is (bedankt dat je het zegt :) ) verbeterd, kan hoge punten halen op zijgangen en vooral appuyementen, dat zijn dan weer wel zen sterke punten, als iemand tips zou hebben om dat strakke eruit te krijgen... laat maar komen :) mijn ander paard is juist vingervlug en soepel en ik weet het dus ook niet zo snel aan te pakken :)

Don't get me wrong, ik heb geen persoonlijke ervaring met dressuur op jou niveau maar heb wel verstand van de basis en het exterieur dus daar ga ik het even op gooien!

Een paard wat van nature een strakke bovenlijn heeft zal nooit zo lening en wiebelig zijn als een paard met een weke rug! Jij hebt 'de pech' dat deze strakke ruglijn doorloopt tot aan het kruis die wat hoog ingeplant zit waardoor je moet inleveren op het draagvermogen.. Wel heeft je paard heel veel buiging in zn sprong, dus als jij hem lenigiger wilt hebben moet je het pakken vanuit deze buiging omdat je zn kruis niet kanv erlengen! Door veel galopoefeningen ed. kan je deze buiging nog verder bevestigen en hem daardoor zodanig laten zakken dat die wel sneller moet worden worden!

Je geeft zelf in aan de proef iets op safe te rijden door hem wat ronder in de kaak te houden, dit is voor dit paard heeel moeiliijk!! Hoe meer die zakt in de kaak, hoe moeilijker het is om de buiging in het achterbeen te houden! Je kan hem dus (ondanks het kijkerige) dus theoretisch beter iets eruit rijden.. alleen weet ik niet hoe dit in practijk in de proef zal uitkomen natuurlijk!!!

Maar ik ben ondertussen we benieuwd naar je andere paard die vinger vlug is!! (wat ook geen voordeel hoeft te zijn, deze paarden verliezen veelal snel takt wat heeel zwaar word afgestraft!).. dus wanneer is het het volgende topic!?

liza_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 09:42

wat een knapperd heb je daar!
Je houd je handen vrij hoog maar dat had je zelf al gezegd.
Ik denk dat als je zijn achterhand er nog meer onderrijd dat het dan ook gelijk wat spetterender word.
De galoppirouettes gaan wat stroef/ruw/niet vloeiend. Ik weet ff geen goed woord ervoor :P Echt tips omdat vloeiender te laten lopen heb ik niet aangezien ik jou niveau niet rijd laat staan officiele wedstrijden rijd. Ik rijd alleen fnrs proeven :P

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:45

leuk paard heb je. ik vind m lekker lopen, lekker actief en mooi opgericht. het ziet er inprincipe keurig uit!! er zitten geen groffe foute in. ga zo door

xxjillxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:40

Ik heb ook allebei je filmpjes gezien, ik vind het er zelf heel erg goed uit zien! je eigen punten geef je zelf ook al en daar ga ik verder niks op aanmerken. verder: ga zo door en je hebt echt een prachtig beest onder je kont lopen

meloenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:14

hoeveelste was je ?
leuk dat je studeren en rijden blijft combinere !

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 08:16

allemaal super bedankt voor de uitgebreide reacties :) volgende keer plaats ik zéker opnieuw een topic hoor! :) sorry dat het even duurde voor ik antwoordde, heb een drukke week achter de rug

@suusje92: door de verzameling te verbeteren gaan zen pirouetten idd beter gaan, op training lukt dit vaak al heel mooi, maar dan durf ik ook echt goed diep gaan zitten en hem eronder rijden, dan heb je twee mogelijkheden: ofwel lukt het, ofwel blokkeert zen galop wat en dan is pirouette onmogelijk, dus ik denk dat ik op wedstrijd (volledig verkeerd natuurlijk) echt wel te vaak op safe wil rijden... 't is echt goed dat jullie er mij nog eens op wijzen :)

@fanny_1988: bedankt voor de oppepper :) zit inderdaad beetje te veel in de spiegel te kijken, nuja, ik rij ook wel vaak buiten en dan kan ik het niet he... (en ik bedenk net dat hij buiten altijd beter loopt... Oeps :P :+ )

@romyv: over de andere zal niet snel een topic komen hoor, voor haar heb ik niet veel tijd meer over, dus da's officieel mijn hobbelpaard geworden :) staan wel foto's van in men profiel :) met haar was dressuur niet zo leuk aangezien ze braaf tussen hekjes lopen nogal saai vond, springen is meer haar ding. Vergeleken met Mistral is ze echt véél losser en soepeler, met Mistral moet je vb een appuyement heel mooi gaan voorbereiden en ervoor zorgen dat hij overal los zit, bij silvy kun je die er gewoon hup uitrijden (daarom niet altijd even mooi, maar ze zit wel overal los dus wil ik zeggen :) )

@meloenie: bedankt :) 't is niet altijd even makkelijk hoor, examens komen er weer aan en ik begin het al te merken in mijn rijden... zal blij zijn als het juli is :) In die proef van in Aalter was ik 8ste van de 16 (was tevreden hoor dan :) ), in Moorsele was ik 14 van de 20 (en dat mocht toch wel een béétje hoger geweest zijn... maar die dag is er nogal raar gejureerd ook, 8% verschil bij de 2jury's bij sommigen... niet echt normaal he :) dusja...)

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 08:26

Stral schreef:
allemaal super bedankt voor de uitgebreide reacties :) volgende keer plaats ik zéker opnieuw een topic hoor! :) sorry dat het even duurde voor ik antwoordde, heb een drukke week achter de rug

@suusje92: door de verzameling te verbeteren gaan zen pirouetten idd beter gaan, op training lukt dit vaak al heel mooi, maar dan durf ik ook echt goed diep gaan zitten en hem eronder rijden, dan heb je twee mogelijkheden: ofwel lukt het, ofwel blokkeert zen galop wat en dan is pirouette onmogelijk, dus ik denk dat ik op wedstrijd (volledig verkeerd natuurlijk) echt wel te vaak op safe wil rijden... 't is echt goed dat jullie er mij nog eens op wijzen :)

@fanny_1988: bedankt voor de oppepper :) zit inderdaad beetje te veel in de spiegel te kijken, nuja, ik rij ook wel vaak buiten en dan kan ik het niet he... (en ik bedenk net dat hij buiten altijd beter loopt... Oeps :P :+ )

@romyv: over de andere zal niet snel een topic komen hoor, voor haar heb ik niet veel tijd meer over, dus da's officieel mijn hobbelpaard geworden :) staan wel foto's van in men profiel :) met haar was dressuur niet zo leuk aangezien ze braaf tussen hekjes lopen nogal saai vond, springen is meer haar ding. Vergeleken met Mistral is ze echt véél losser en soepeler, met Mistral moet je vb een appuyement heel mooi gaan voorbereiden en ervoor zorgen dat hij overal los zit, bij silvy kun je die er gewoon hup uitrijden (daarom niet altijd even mooi, maar ze zit wel overal los dus wil ik zeggen :) )

@meloenie: bedankt :) 't is niet altijd even makkelijk hoor, examens komen er weer aan en ik begin het al te merken in mijn rijden... zal blij zijn als het juli is :) In die proef van in Aalter was ik 8ste van de 16 (was tevreden hoor dan :) ), in Moorsele was ik 14 van de 20 (en dat mocht toch wel een béétje hoger geweest zijn... maar die dag is er nogal raar gejureerd ook, 8% verschil bij de 2jury's bij sommigen... niet echt normaal he :) dusja...)

Het is altijd goed, dat je op Safe rijd, liever de oefening wat minder expressief, dan hellemaal geen oefening ;) Wel goed dat je durft m zo diep te laten zitten, Ik wens je nog veel succes en je komt heus wel ver ;)

Fanny_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:17

Stral schreef:

Hoi hoi!
Het komt vast het zeker goed! :D Ik hoop dat al mn tips werken en op naar de grand prix he! ;)