rem zit er standaard op...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: rem zit er standaard op...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 21:26

interessante toevoeging van vandaag.
Heb hem eens los (dwz zonder bijzetteugels) aan de longe gehad, ook hier is hij super teruggetrokken. Heb toen de longe kort gemaakt en ben op um af gesprongen, bij ieder stapje voorwaarts dat hij sprong beloonde ik hem. Uiteindelijk kreeg ik hem een beetje aan het spelen. Heb hem daar uiteraard voor beloond.

Morgen mag hij voor het eerst de wei in, een uurtje want het gras staat veel te hoog. Dit wordt in een korte periode opgebouwd, ik ben heel benieuwd!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:30

Mijn paard is ook een beetje flegmatiek.
Wat vaak goed helpt is zo nu en dan een bospad pakken (niet crossen) maar wel lekker voorwaards galopje.

En heeeel veeeel overgangen en schijn overgangen.
En heel streng zijn ook voor je zelf.
Dus niet elke keer je been er aan leggen.
Maar een goede been = reactie = belonen.
En alleen dus op het moment dat de rem er opkomt een goede been.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 21:39

daantjuhhh, mijn paard is flegmatiek, maar hier heb ik geen moeite mee.
Ik heb echter het gevoel dat dit niets te maken heeft met flegmatiek, maar gewoon met een tekort aan lust om lol te maken. Ik krijg super reactie op het been om een gang te verhogen of bijvoorbeeld te verruimen, maar er straalt geen lol meer vanaf, er zit geen enthousiasme in en hij lijkt gewoon niet blij. Hij lijkt gewoon een dode knol die op de automatische piloot doet wat gevraagd wordt. (oneerbiedig gezegd)

Ik ken het paard al jaren en heb hem een jaar uit het oog verloren, toen hij op de manege stond, hierna is hij zo on-levenslustig geworden, alsof hij niet naar voren durft....

Ik krijg het gevoel dat ik jullie tegenspreek, dat is echt niet mijn bedoeling, maar strenger worden en consequenter is niet de aanpak die nu gaat werken, ik probeer juist om wat soepeler te zijn in wat hij wel en niet mag op sommige punten.. Er moet weer wat meer levenslust in komen... In de paddock of wei een sprintje of een bok, gewoon eens gek doen...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:05

Oke, dat kan inderdaad.
Maar je snapt wel waarom ik het vraag?
Het is absoluut niet aanvallend bedoeld.
Dat is namelijk heel belangrijk. En daarom is het fijn als we dat kunnen uitsluiten. :D

Als dat het niet is dan kan het inderdaad heel goed aan een soort levenslust liggen.
Dat heeft die van mij van de winter gehad.
Hij was toen niet fit.

Een paar vitaminekuren, en voedingsuplementen hebben bij mij goed geholpen toen.
Die van mij kan nu als een idioot bokken en spelen, terwijl hij van de winter altijd gewoon in de hoek van de paddock bleef staan hangen.
Als je hem dan neerzette en 2 uur later kwam stond hij nog steeds in die zelfde hoek.

Maak je wel eens een lekkere bosrit?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 23:02

nee, die bosrit zit er nog niet in. Zie eerste bericht. Het is in de maak, maar een nieuwe omgeving ovor ons beide, ik heb nog niet gevonden hoe ik in het bos terecht kom en met wie ik kan gaan ;).
Een wormenkuur gaat er zeer binnenkort in, eventueel wat vitaminekuren oid ook, als een paar weekjes vakantie niet helpen, zoals hierboven ook.

Ik snap inderdaad wat je bedoelt met je tips over flegmatiek. Het paard is ook heel flegmatiek, hier ben ik ook doelgericht meteen mee aan de gang gegaan. Geen sporen, alleen zweep en eerst leren om te reageren aan het been. Dit zit er super in, de reactie is er wel. Het is moeilijk uit te leggen wat ik nu precies mis, het straalt niet, het voelt niet alsof het paard het met plezier doet, maar meer als het verplichte nummertje iedere dag, waar hij zich met moeite doorheen werkt. "Als ik braaf doe, ben ik er het snelst vanaf"

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 23:12

Ja ik snap wel wat je bedoeld.
Dat had ik ook met Andoy in de winter.
Hij is vanaf oktober tot feb niet fit geweets.
Elke keer wel wat, dan weer verkouden, toen z'n kiezen enz enz..
Toen was ie ook te braaf voor een 3 jarige.

Nu voeld hij zich weer super fit en is het een heel ander paard.
Als ruiter voel je dat en als baasje zie je dat aan je beestje.
Je weet dat je het gevoel net niet krijgt terwijl je paard wel zij n best doet op zijn manier.
Dat is heel lastig.

Succes

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 13:46

meneer heeft vandaag voor het eerst een uurtje buiten mogen lopen met de hele kliek. Hij stond te stuiteren naast me, niet te geloven. Volgens mij had hij geen idee waarom alles en iedereen zo opgewonden was, maar als de rest opgewonden is, dan hij ook. Na een uur zijn ze er weer uitgehaald om koliek te voorkomen (is een gigantische wei en het gras staat erg hoog) bouwen we het langzaam op. Daarna kwam de dierenarts nog even, hij heeft entingen gehad en een wormenkuur, die er morgen in gaat (om uit te sluiten dat hij allergisch zou zijn voor het een of het ander wil ik ze niet tegelijk doen). Toen hij stond te wachten stond hij nog steeds aan het touw te stuiteren, haha! Hopelijk helpt dit echt!

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:05

Je plan van aanpak klinkt in ieder geval érg goed! En fijn om nu al een vrolijker paard te zien. Denk dat je hem er wel snel bovenop zult krijgen op deze manier.

Overigens vind ik de tip van daantjuhh om vitaminekuren en/of voedingsuplementen te gebruiken ook een goede tip. Toch zou ik eerst de vakantie en een eventueel ander rantsoen afwachten, voordat ik een dit soort producten zou gebruiken. Maar goed, dat is wat ik zou doen.

In ieder geval veel succes ermee!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 21:48

nou, wormenkuur is er in geweest, entingen gehad, vandaag voor het eerst 4 uur weidegang met 7 andere paardjes ofzo.
Ik ben nu alleen zelf ziek, dus hoop deze week nog even langs te gaan :P Verzorgster heeft het druk anders, haha. Ben erg benieuwd hoe hij nu loopt bij haar, zelf ben ik nog niet goed genoeg om te rijden(als in: niet gezond genoeg), maar wie weet in de loop van de week.
Vandaag had hij buiten het spelen met andere paardjes een dagje vrij, morgen mag hij lekker weer eens aan het werk na een halve week vrij (nog niet de officiele vrije week die hij gaat krijgen, maar hij is niet bekend met weidegang met andere paarden, dus vond dit toch al zo'n belasting voor hem, dat hij verder even vrij heeft gehad, alleen eventjes 5 minuutjes longeren voor hij de wei in ging, om de scherpe randjes er af te halen en ruzies te voorkomen.)

Overigens vermaakt hij zich kostelijk in de wei. Gisteren ben ik voor het laatst zelf mee geweest om hem te brengne (sinds vandaag doen we het omstebeurt en dan alle paarden omstebeurt brengen), en hij heeft toch een lol gehad. Alle paarden galloperen van voor naar achteren, en hij kan ze helemaal niet bijhouden, dus ergens halverwege draait hij zich ook om en rent dan op kop. Dat hoofdje erbij brengt weer een big smile op mijn gezicht "kijk baas, kijk mij voorop lopen!!"

Myot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:24

Ik las in een van je berichten ook dat je het idee had dat je paard te weinig ruwvoer krijgt. Kijk hier eens goed naar. Ruwvoer is heel belangrijk en veel belangrijker dan krachtvoer. Paarden die te weinig ruwvoer krijgen gaan zich beroerd voelen en vervelen!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 20:21

ze staan nu de halve dag op wei en krijgen daarnaast 2x een hoop hooi. Van de winter wil ik bij gaan voeren.
Hij staat op stro, en eet dit dus ook, dus hij zal zich niet vervelen, maar het is niet echt ideaal in mijn ogen. Van de winter gaat hij dus extra hooi krijgen, ik hoop onbeperkt klaar te krijgen, maar ik weet niet of dat me lukt.