Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
bulck schreef:@woodstock, ik heb dit plaatje eerder al gezien en is echt niet als degelijk bewijsmateriaal te gebruiken.
Sorry, maar aan de teugel rijden en zeker rond, moet altijd vanuit de achterhand komen; dus dan moet je op je tekening ook wel die achterhand laten dalen
Door het gebruik van de hulpteugel verminder je dus de mogelijkheid om je paard opwaarts te rijden. Je kunt hem dan dus beter weglaten

zo kan het ook

Alicia2u schreef:Een goede ruiter helpt altijd beter dan een hulpteugel imo. Een paard wat echt vast zit in z'n lijf kun je ook zonder hulpteugels met andere middelen dan rijden of longeren losmaken. Denk maar aan massage, rechtrichtende arbeid aan de hand, osteo of fysio. Dat zou mijn keuze zijn, in plaats van het paard rijtechnisch door zo'n dip heen proberen te rijden met een hulpteugel, omdat ik weet dat op die manier het risico dat ik het toch (ongemerkt) fout doe, veel minder groot is. Ik heb meer vertrouwen in mijn kunnen vanaf de grond wat dat betreft, ook omdat ik de lichaamstaal van het paard dan beter kan lezen dan vanuit het zadel. Mijn vingers zijn ook een stuk gevoeliger van mn kont als het aankomt op het voelen van spanningen etc in het paardenlijf
Een goede ruiter kan een paard ook weer vertrouwen geven in de ruiterhand zonder slof. Alleen zijn goede ruiters zeer zeldzaam helaas.
. en dat heeft er niks mee te maken dat je een goede ruiter bent, dat heeft gewoon met gevoel te maken. 
meliciana schreef:Alicia2u schreef:Een goede ruiter helpt altijd beter dan een hulpteugel imo. Een paard wat echt vast zit in z'n lijf kun je ook zonder hulpteugels met andere middelen dan rijden of longeren losmaken. Denk maar aan massage, rechtrichtende arbeid aan de hand, osteo of fysio. Dat zou mijn keuze zijn, in plaats van het paard rijtechnisch door zo'n dip heen proberen te rijden met een hulpteugel, omdat ik weet dat op die manier het risico dat ik het toch (ongemerkt) fout doe, veel minder groot is. Ik heb meer vertrouwen in mijn kunnen vanaf de grond wat dat betreft, ook omdat ik de lichaamstaal van het paard dan beter kan lezen dan vanuit het zadel. Mijn vingers zijn ook een stuk gevoeliger van mn kont als het aankomt op het voelen van spanningen etc in het paardenlijf
Een goede ruiter kan een paard ook weer vertrouwen geven in de ruiterhand zonder slof. Alleen zijn goede ruiters zeer zeldzaam helaas.
Dat vind ik nogal fel hoor. soms zijn paarden zo verklooit, dat je ze ergens moet helpen door een hulpteugel, al is het maar om hen een aanwijzing te geven dat het anders kan. op de grond werken kan helpen, maar sommige paarden verkrampen enkel door de ruiter. en je kan moeilijk op 2 plaatsen tegelijk staan. Het gaat niet enkel over een paard vertrouwen geven. En als je lichaamstaal toch zo goed kunt lezen, moet je een paard ook kunnen aanvoelen als je erop zit. want energie is er altijd, zowel op de grond als je erop zit. en dat heeft er niks mee te maken dat je een goede ruiter bent, dat heeft gewoon met gevoel te maken.

bulck schreef:Een bijzetteugel vind ik wat anders, of bedoel je stootteugel?
Bijzetteugel bij het rijden, kan wel bevoorderlijk zijn voor de zit van de ruiter, maar het juiste gevoel met de mond zal je nooit bereiken. Want die rol neemt de bijzet over. Namelijk de weestandbiedende hand.
Verder kan je minder gymnastiseren, om bvb recht te richten want je paard wordt een houding opgelegd.
Tenzij je een stootteugel bedoeld of Duitse bijzetteugel (lijkt wat op slof enkel heeft ruiter niets in handen), dan kan je idd wel buigen etc

Woodstock schreef:Nikkylove schreef:Ik ben het ook eens met Bulck. Zolang je maar goed weet hoe je een hulpteugel moet gebruiken
en je hem niet onnodig gebruikt lijkt het mij opzich niet zo'n probleem.
Mooie stellingWanneer is een hulpteugel onnodig? Brand los!