is dat dus ook te vroeg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 18:03

meliciana schreef:
Goh, mennen is iets totaal anders dan rijden natuurlijk. Met mennen beginnen ze sowieso vroeger, omdat dit een paard minder belast; En is nu ook niet dat het diertje 500 kg moet trekken :P . hem de beginselen aanleren, zoals lange lijnen en zo, kan nu al idd. Dat hoort trouwens ook bij sommigen hun grondwerktraining en opleiding, dus waarom niet. Ik vind het wel veel, 3x/week 20 minuten. nu accepteert hij dat nog goed, maar je moet wel opletten dat je hem niet gaat forceren, mentaal gezien. Want hoe makkelijker ze in het begin zijn, hoe moeilijker ze kunnen worden op latere leeftijd, juist omdat er teveel werd gevraagd in het begin. "want ze leerden toch zo rap". Ik zou meer afwisseling inbouwen, en niet constant fixeren hierop. Zijn nog zoveel leuke dingen. Hoe dan ook, blijft het nog een jong paardje, semi-pubertje...
Wat het rijden betreft: tja, ik begin meestal op 3-3.5 jaar, afhankelijk van de structuur van het paard en de mentaliteit. Wat is beginnen? grondwerk, longeren, dekje erop, aanrakingen, longeersingel, zadeltje, erophangen. En dit meestal gespreid over een paar maanden. Sommigen zijn er nu eenmaal vlugger mee weg dan anderen. Het rijden zelf: eerste jaar lichtjes, paar keer per week maar een kwartiertje, zo opbouwen, en lichte oefeningen doen qua evenwicht en zo. wilt ie eens draven, ok, laat maar gaan. afwisselen met wandelingen en zo. Pas rond 5de zou ik beginnen met het serieuze werk. De manier van een half jaar terug op de wei zetten is niet slecht, maar de meesten hebben hiervoor het geduld :P . Mijn merrie is 6 en nog niet zadelmak, want ze is er mentaal niet klaar voor. En ze krijgt haar tijd hiervoor. Maar in dit geval vind ik het shetlandertje te jong, en zeker als er al iemand van 45kg gaat over hangen. Dat is zelfs voor een klein paardje al een serieus gewicht. Lijkt allemaal mss leuk, en hij laat het mss goed toe, maar vroeg of laat krijg je de rekening gepresenteerd, en wordt hij onhandelbaar door die "leuke" dingen.

niet 3 keer in de week! :(:) een keer in de week/ een keer in de 3 weeken! (staat er volgens mij ook wel?!) nee, 3 x in de week is echt veeeel te veel.
met dan licht hangen, bedoel ik ook echt licht hangen. ze deed haar armen en over heen en dat was t :D

ik ben nu ook bezig met grond werk. beetje lange lijnen. longeerden (met of zonder touw) en gewoon lekker wandelen. wij gaan trouwens vaak heuveltjes op en neer, en toen hij een baby was, liep hij altijd los in het bos en rende hij daar ook over, maar volgens mij kan het geen kwaat, maar is dat wel zo? lijkt me juist goed voor zijn spieren :P in de zomer lekker zwemmen :Y)

maar het word ook nooit de bedoeling dat zij erop gaat rijden hoor :P zoizo niet. ik wil mennen :D

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 18:08

GamblersCup schreef:
suleilitha schreef:
Voor mennen is deze oud genoeg, Gamblers Cup ;)

Dat is jouw mening. En de meningen over deze zijn nogal verdeeld. Dat sommige mensen het gewoon doen en hun paard niet direvct de vernieling in zien gaan, wil niet zeggen dat het gezond is.

En als ik even niet naar het lichamelijk kijk, maar puur naar het geestelijke deel: 2,5 jaartjes pas, kom op zeg, dat is een baby. Geef het de tijd!

so hee, das niet zon beetje een MENING, das meer een drijgement dat als ik het niet zo doe als jou.....
wie is hier nou snibbig?

ik weet niet of jij verstand van paarden hebt, maar als ik naar mijn ijgen verstand, en naar het verstand van anderen kijk, lijkt mij dat met een pony van 3 jaar prima kan worden gement.

voor de anderen, thanks voor jullie meningen.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 18:09

Vjestagirl schreef:
loveidefix schreef:
ik rij hem toch niet in, of weeten jullie nu in een keer meer dan mij?

ik bedoel gewoon, dat ik het achterlijk vind om een paard tot zijn 4e in de wei te dondere, en dat hij daarna in een keer alles moet kennen! dat wil ik idefix niet aandoen, vandaar dat ik met alles rustig begin.

ik weet zelf ook wel dat de schijven in zijn rug pas volgroeit zijn met 6 jaar, maar onze rug is er ook niet op gemaakt om op te rijden, en toen je klein en in de groei was nam je toch ook wel eens een vriendinnetje op je rug, en daar heb je nu toch ook geen last van.?

Je kunt hem ook gewoon tot zijn 4de in de wei zetten en dan rustig de tijd nemen om hem alles te leren, rustig beginnen. Er is namelijk geen wet dat je er met zijn 4,5de op moet kunnen rijden 8)7

En ja, ik heb wel last van dat ik als klein meisje dingen deed met mijn rug waar die toen nog niet klaar voor was. Ik heb ernstige rugklachten, schouderklachten, knieklachten.

oo.. ik niet :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:12

loveidefix schreef:
Vjestagirl schreef:

Je kunt hem ook gewoon tot zijn 4de in de wei zetten en dan rustig de tijd nemen om hem alles te leren, rustig beginnen. Er is namelijk geen wet dat je er met zijn 4,5de op moet kunnen rijden 8)7

En ja, ik heb wel last van dat ik als klein meisje dingen deed met mijn rug waar die toen nog niet klaar voor was. Ik heb ernstige rugklachten, schouderklachten, knieklachten.

oo.. ik niet :P

Ik dus wel. Jij gaat er zo vanuit dat het geen kwaad kan, en dat niemand daar last van heeft, maar er zijn wel mensen die last krijgen van dat soort dingen. Er zijn ook dieren die last hebben van dat soort dingen.

Maar het intereseert je niet, zoals je hierboven al aangeeft, je hebt je eigen mening, en daar blijf je bij. Waarom je nog vraagt naar de meningen van anderen is mij een raadsel.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 18:13

aerdenhout1 schreef:
Succes dan he! Als je iets te groot bent om er op te gaan zitten, de beugels lekker kort, dan valt de lengte niet zo op!

Gamblerscup...dit antwoord slaat nergens op...1 jaar en 1 maand of bijna 3 is een wereld van verschil!

GamblersCup je hoeft niet te reageeren! ik heb het zelf liever niet, als je zo blijft doen.

ja korte beugels zou kunnen, maar het kindje dat erop gaar rijden komt bij lange na niet onder zijn buik uit haha.
en als je onder te lang bent, ben je meestal boven ook te lang, en jammer genoeg kan je dat niet inkorten :P of well?? :(:)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:14

GamblersCup geeft ook alleen maar haar mening, dat mag, is een openbaar forum. Vervelend als ze het niet met je eens is, maar dat is niet anders. Er zijn ook mensen die het wel met je eens zijn. Jij vraagt om meningen, dan moet je niet piepen als je ze krijgt.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 18:18

GamblersCup schreef:
Ik ga vanavond mijn veulen van 1 jaar en 1 maand oud maar eens opzadelen denk ik... :roll:

vind je dat niet een beetje te vroeg? :roll:

ik vind dat je wel een beetje off topic gaat.
het gaat mij hier om het mennen, en als bijzaak om het rijden, maar wat ik niet eens WIL en GA doen.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 18:27

Vjestagirl schreef:
GamblersCup geeft ook alleen maar haar mening, dat mag, is een openbaar forum. Vervelend als ze het niet met je eens is, maar dat is niet anders. Er zijn ook mensen die het wel met je eens zijn. Jij vraagt om meningen, dan moet je niet piepen als je ze krijgt.

ze gaat off-topic.

wat heeft mennen nou te maken met het opzadelen van een jaarling? :roll:

zo hee, is er ook iemand ff ge piekeerd omdat ik het niet met haar eens was ;)

iedereen mag zijn mening geven, daarom vraag ik er ook om. maar lees dan goed alles wat er al is gezecht,
zodat er geen domme foutje komen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:29

loveidefix schreef:
ze gaat off-topic.

Nou, dat ze alle 2 te jong zijn voor hetgene wat de eigenaar ermee van plan is. Daarmee gaat ze dus niet off topic, ze blijft keurig binnen het topic zelfs, werken met jonge paarden.

loveidefix schreef:
zo hee, is er ook iemand ff ge piekeerd omdat ik het niet met haar eens was ;)

iedereen mag zijn mening geven, daarom vraag ik er ook om. maar lees dan goed alles wat er al is gezecht,
zodat er geen domme foutje komen

Ze maakt geen domme fout, ze geeft een voorbeeld.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:18

Vjestagirl schreef:
loveidefix schreef:
ze gaat off-topic.

Nou, dat ze alle 2 te jong zijn voor hetgene wat de eigenaar ermee van plan is. Daarmee gaat ze dus niet off topic, ze blijft keurig binnen het topic zelfs, werken met jonge paarden.

Een bijna-driejarige is niet te jong om mee te mennen. Voor de wagen lopen is een heel andere belasting dan werken ohz.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:35

hestejente schreef:
Vjestagirl schreef:

Een bijna-driejarige is niet te jong om mee te mennen. Voor de wagen lopen is een heel andere belasting dan werken ohz.

Daar verschillen de meningen over...

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 21:58

ik vind dat jij uit de hoek komt, alsof ik mijn pony grandioos aan het verpesten ben,
terwel jij net zo goed weet als ik dat dat niet waar is.
mijn pony is !3! jaar, en kan dus al wat.
ik vraag om meningen, die wil ik en die krijg ik.
maar baseer je mening dan wel op feiten of gebeurtenissen
in plaats van zomaar wat rond te roepen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:00

loveidefix schreef:
ik vind dat jij uit de hoek komt, alsof ik mijn pony grandioos aan het verpesten ben,
terwel jij net zo goed weet als ik dat dat niet waar is.
mijn pony is !3! jaar, en kan dus al wat.
ik vraag om meningen, die wil ik en die krijg ik.
maar baseer je mening dan wel op feiten of gebeurtenissen
in plaats van zomaar wat rond te roepen.

Ik vind ook dat je je pony aan het verpesten bent. Toen hij 2 was longeerde je hem al. Flinke ruk aan het halster (en dus aan het nekje) als hij niet deed wat je wilde.

En ik vind 3 te jong om wat te doen met een paard, ik zou hem nog zeker 6 maanden en liever een jaar in de wei zetten.

Ik baseer mijn mening op wetenschappelijke onderzoeken naar de anatomie van een paard, en niet op het verlangen om iets te gaan doen met een dier.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:02

Die wetenschappelijke onderzoeken gebaseerd op de anatomie van het paard enz. wijzen inderdaad uit dat het niet zo slim is om op een paard te gaan zitten voor het 6 jaar is. Vraagje aan vjestagirl: men jij? :Y)

Vjestagirl

Re: is dat dus ook te vroeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:05

Ik mende.

Mag ik vragen wat jij denkt dat de druk van een borsttuig doet met een nog niet compleet ontwikkeld skelet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:08

Ik heb schijt aan die wetenschappelijke onderzoekemn omdat ze zo onwetenschappelijk en niet onderbouwd zijn.....
Verder kun je wel heel hard miepen dat je niks met een paard van onder de drie en een half jaar zou moeten doen maar de ervaring heeft al vele decennia lang geleerd dat ze daar juist niet kapot van gaan. Er is niks mis met een twee en een half jarige bitwijs en tuigmak te maken.
Jammer maar helaas maar ook jouw post slaat helemaal nergens op, Vjestagirl. Een zogenaamd wetenschappelijk onderzoek zoals jij aanhaalt slaat in deze context nergens op. Het is puur gebaseerd op jouw bevindingen en wat dat betreft heb je nog heel wat op te vullen gaten in je CV ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:12

suleilitha schreef:
Ik heb schijt aan die wetenschappelijke onderzoekemn omdat ze zo onwetenschappelijk en niet onderbouwd zijn.....
Verder kun je wel heel hard miepen dat je niks met een paard van onder de drie en een half jaar zou moeten doen maar de ervaring heeft al vele decennia lang geleerd dat ze daar juist niet kapot van gaan. Er is niks mis met een twee en een half jarige bitwijs en tuigmak te maken.
Jammer maar helaas maar ook jouw post slaat helemaal nergens op, Vjestagirl. Een zogenaamd wetenschappelijk onderzoek zoals jij aanhaalt slaat in deze context nergens op. Het is puur gebaseerd op jouw bevindingen en wat dat betreft heb je nog heel wat op te vullen gaten in je CV ;)

Ik zou je willen vragen hier geen persoonlijke aanval op los te laten. Dank je. Jij hebt namelijk geen flauw idee van wat ik wel of niet kan, gedaan en gezien heb.

Ik geloof wel in wetenschappelijke onderzoeken. En er zit een verschil tussen bitwijs (wat overgens ook niet goed is voor de kaken, omdat veel bekkies nog veel te dun zijn voor een bitje) en tuigmak, en ermee te gaan mennen (en er dus een wagen achter te hangen en daar gewicht op te zetten.

Overgens zou ik persoonlijk niets doen met een paard van onder de 4, maar veel mensen hebben geen zin om daarop te wachten.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 22:27

Vjestagirl schreef:
suleilitha schreef:

Ik zou je willen vragen hier geen persoonlijke aanval op los te laten. Dank je. Jij hebt namelijk geen flauw idee van wat ik wel of niet kan, gedaan en gezien heb.

Ik geloof wel in wetenschappelijke onderzoeken. En er zit een verschil tussen bitwijs (wat overgens ook niet goed is voor de kaken, omdat veel bekkies nog veel te dun zijn voor een bitje) en tuigmak, en ermee te gaan mennen (en er dus een wagen achter te hangen en daar gewicht op te zetten.

Overgens zou ik persoonlijk niets doen met een paard van onder de 4, maar veel mensen hebben geen zin om daarop te wachten.

dit vind ik dan weer onprofessioneel.

je ziet dat iedereen zich mateloos aan jou groep irriteert.
ook lees je dat iedereen zegt dat het nergens op slaat.
volgens mij ben je gewoon zo zeker van je zaak, dat je niet meer open staat voor andere dingen.

en nee, ik longeerde mijn pony niet toen hij 2 was, en ik rukte al helemaal niet aan zijn halster.
dat vind ik dan weer persoonlijk. terwel je net iemand anders zit af te blaffen erover
wat u niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
denk daar maar eens aan :P

en hou toch een op met dat "geen zin om te wachten".
heb je soms een te klein woorden schat ofzoo?
dat je alleen dat kan zeggen.

speciaal voor jou, zonder spelfouten }:0 nog wat te zeiken?

ps. gebruik zelf ook maar spel controle, ik heb al aardig wat spel fouten gevonden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:32

loveidefix schreef:

volgens mij ben je gewoon zo zeker van je zaak, dat je niet meer open staat voor andere dingen.

en nee, ik longeerde mijn pony niet toen hij 2 was, en ik rukte al helemaal niet aan zijn halster.
dat vind ik dan weer persoonlijk. terwel je net iemand anders zit af te blaffen erover

ps. gebruik zelf ook maar spel controle, ik heb al aardig wat spel fouten gevonden.

Nee JIJ irriteert je eraan. Voor de rest maakt bijna iedereen hier een keurige discussie van over wat je wel of niet kan doen met een jong paard. JIJ irriteert je eraan omdat het niet is wat je wil horen. Je krijgt niet van iedereen bijval, dus voel je je aangevallen.

En ik ben idd heel zeker van mijn zaak, anders zou ik wel zeggen dat ik DENK dat het beter is. Maar ik denk het niet alleen, een heleboel wetenschappers denken het met mij mee, en bij mij wordt denken dan weten.

In een ander topic heb je dat zelf verteld, dat je paardje na zo'n training lekker braaf was.

En ik heb een prima woordenschat dank je.

En nee, je bent niet spelfoutloos.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:35

Tjongejonge zeg. Nou ja.

Kijk, vjestagirl heeft net het nodige over zichzelf verteld, ik begrijp best dat dat meespeelt in haar posts. Aan de andere kant: zelfs ik krijg een sulky nog vooruit als ik 'm trek, en dan heb ik nog niet eens 20% van het gewicht dat een paard heeft om in de strijd te gooien }:0 Terwijl het me niet lukt om 20% van m'n eigen gewicht (wat m'n paard draagt als ik er met m'n zadel op ga zitten) te dragen. Althans, ik kan het wel, maar niet zo lang, en zeker niet wanneer ik ook nog moet rennen. Snap je?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:57

Ik meng mij niet in de discussie, ik vertel gewoon hoe ik het gedaan heb mijn inmiddels 6-jarige zelf gefokte veulen.

Afgezien van wennen aan het halster, voetjes geven en wandelen heb ik hem toen hij 2 jaar was een singel met sjabrak omgedaan. Dus zonder gewicht, puur om te wennen aan die singel. Toen dat ook op straat in het verkeer goed ging (want de wereld ziet er heel anders uit met singel ipv zonder singel) heb ik hem een mentuig omgedaan. Zonder teugels en zonder strengen. Puur om te wennen aan het tuig. Toen dat goed ging ben ik erachter gaan lopen. Eerst in de bak, later op straat. Zo heeft hij leren sturen en nog meer stem commando's geleerd. Toen hij 3 was kwam het zadel, zonder de ruiter. Toen hij 3,5 was ging er een lichte ruiter op, zonder teugels, met mij ernaast. Om het gevoel van gewicht te ervaren. Later ging zij ook zelfstandig rustig met hem rijden in de bak en in de polder die hij toen al erg goed kende. En uiteindelijk toen meneer 4 was ben ik er zelf opgegaan. Uiteindelijk een hele leuke bijrijdster voor hem gevonden en die heeft hem inmiddels gekocht. Het meisje heeft vreselijk veel plezier met hem.
Besef wel dat ik de nieuwe en spannende dingen steeds maar 1x per week heb gedaan. Met de keer daarop een ontspannende wandeling, om het allemaal maar niet te moeilijk te maken en leuk te houden.

Zelf ben ik erg tevreden over het resultaat. Misschien heeft TS hier wat aan, misschien niet. Sommigen zullen wellicht vinden dat ik met bepaalde dingen te vroeg was, maar ik ben er van overtuigd dat ik het goed heb gedaan. Het is tenslotte een hele fijne rijpony geworden.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 23:16

Vjestagirl schreef:
loveidefix schreef:

Nee JIJ irriteert je eraan. Voor de rest maakt bijna iedereen hier een keurige discussie van over wat je wel of niet kan doen met een jong paard. JIJ irriteert je eraan omdat het niet is wat je wil horen. Je krijgt niet van iedereen bijval, dus voel je je aangevallen.

En ik ben idd heel zeker van mijn zaak, anders zou ik wel zeggen dat ik DENK dat het beter is. Maar ik denk het niet alleen, een heleboel wetenschappers denken het met mij mee, en bij mij wordt denken dan weten.

In een ander topic heb je dat zelf verteld, dat je paardje na zo'n training lekker braaf was.

En ik heb een prima woordenschat dank je.

En nee, je bent niet spelfoutloos.

ik iriteer me inderdaat een beetje, omdat jij gewoon niet wil luisteren naar mij kant van het verhaal
en alleen maar zacht dat ik geen gedult heb.

ik weet zelf ook wel (net zo als ik al 100 x eerder heb gezecht) dat het skelet pas is volgroeit op 6 jaar.
maar dat betekent niet dat ik niet kan lange lijnen en mennen.

en nog ff over dat longeeren, heb ik met de DA overlecht, en die heeft mij de beste manier laten zien.
het was ook nodig, omdat in zijn benen bepaalde spieren iets mee was.

maar je maakt mij nu uit voor de duivel, terwel je me niet eens kent :(:)

en jij weet ook niet wat ik wel allemaal niet voor mij shet doe.
ik koop om de zoveel tijd nieuwe exeem dekens en hij word gewoon goed verzorgt.

maar laat ook maar, jij WIL mijn kant toch niet begrijpen.

ik reageer wel niet meer op jou berichtjes, dan heb jij geen last van mijn SPELING FAUTEN
en heb ik geen last van joun berigtjes

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:22

loveidefix schreef:
meliciana schreef:
Goh, mennen is iets totaal anders dan rijden natuurlijk. Met mennen beginnen ze sowieso vroeger, omdat dit een paard minder belast; En is nu ook niet dat het diertje 500 kg moet trekken :P . hem de beginselen aanleren, zoals lange lijnen en zo, kan nu al idd. Dat hoort trouwens ook bij sommigen hun grondwerktraining en opleiding, dus waarom niet. Ik vind het wel veel, 3x/week 20 minuten. nu accepteert hij dat nog goed, maar je moet wel opletten dat je hem niet gaat forceren, mentaal gezien. Want hoe makkelijker ze in het begin zijn, hoe moeilijker ze kunnen worden op latere leeftijd, juist omdat er teveel werd gevraagd in het begin. "want ze leerden toch zo rap". Ik zou meer afwisseling inbouwen, en niet constant fixeren hierop. Zijn nog zoveel leuke dingen. Hoe dan ook, blijft het nog een jong paardje, semi-pubertje...
Wat het rijden betreft: tja, ik begin meestal op 3-3.5 jaar, afhankelijk van de structuur van het paard en de mentaliteit. Wat is beginnen? grondwerk, longeren, dekje erop, aanrakingen, longeersingel, zadeltje, erophangen. En dit meestal gespreid over een paar maanden. Sommigen zijn er nu eenmaal vlugger mee weg dan anderen. Het rijden zelf: eerste jaar lichtjes, paar keer per week maar een kwartiertje, zo opbouwen, en lichte oefeningen doen qua evenwicht en zo. wilt ie eens draven, ok, laat maar gaan. afwisselen met wandelingen en zo. Pas rond 5de zou ik beginnen met het serieuze werk. De manier van een half jaar terug op de wei zetten is niet slecht, maar de meesten hebben hiervoor het geduld :P . Mijn merrie is 6 en nog niet zadelmak, want ze is er mentaal niet klaar voor. En ze krijgt haar tijd hiervoor. Maar in dit geval vind ik het shetlandertje te jong, en zeker als er al iemand van 45kg gaat over hangen. Dat is zelfs voor een klein paardje al een serieus gewicht. Lijkt allemaal mss leuk, en hij laat het mss goed toe, maar vroeg of laat krijg je de rekening gepresenteerd, en wordt hij onhandelbaar door die "leuke" dingen.

[i]niet 3 keer in de week! :(:) een keer in de week/ een keer in de 3 weeken! (staat er volgens mij ook wel?!) nee, 3 x in de week is echt veeeel te veel.[/i]Sorry verkeerd gelezen
met dan licht hangen, bedoel ik ook echt licht hangen. ze deed haar armen en over heen en dat was t :D

ik ben nu ook bezig met grond werk. beetje lange lijnen. longeerden (met of zonder touw) en gewoon lekker wandelen. wij gaan trouwens vaak heuveltjes op en neer, en toen hij een baby was, liep hij altijd los in het bos en rende hij daar ook over, maar volgens mij kan het geen kwaat, maar is dat wel zo? lijkt me juist goed voor zijn spieren :P in de zomer lekker zwemmen :Y)
Je vraagt hier weer een mening, maar je zegt vanzelf al dat het voor jou geen kwaad kan. een beetje beweging is goed voor de spieren, maar ik vrees dat je er niet bij nadenkt dat je ook zoiets hebt als overbelasting. Er is een verschil dat ze het in vrijheid doen, of wanneer ze moeten van iemand. Jij gaat nu op en neer, en hij doet dat zeer flink, maar in welke frequentie deed hij het vrijwillig. Ik heb zo het gevoel dat je je schattige shetlander een beetje te veel als een speelgoedje beschouwt, waar je maar vanalles mee kunt doen zonder over zijn welzijn na te denken. Want hij laat het toch toe. Shetlanders zijn zeer sterke pony's, maar je moet er niet van profiteren. Het is beter een jaar langer erover te doen, dan hem nu te forceren. Mensen op dit forum geven hun mening, maar of het gaat helpen, weet ik niet. Mss moet jij je er eens voor openstellen, en er eens serieus over nadenken. Een pony kan 30 worden, is toch fijner als hij dan nog mee kan, dan dat hij gebroken is...
maar het word ook nooit de bedoeling dat zij erop gaat rijden hoor :P zoizo niet. ik wil mennen :D
Waarom laat je haar er dan over hangen???

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:39

pfffff mensen .. houd het een beetje rustig aub

ts .. dat jij NU nog geen last heb van je rug geloof ik graag
doch meeste mensen die op jonge leeftijd te zwaar cvoor de
rug werk hebben gedaan hebben wel eerder klachten
rond eind twintig soms al vaak rond 30/40 jr
dan moeten ze eigenlijk nog even mee kunnen
zelden voor de 20ste ..

idem voor paarden
je zal dus nooit direct of op kort termijn slijtage zien
of merken aan je paard
heel enkel geval wel voor hun 6e maar meestal in de midden jaren 12/13/14
paarden die ruim voor hun 20ste al versleten zijn

je vraagt om meningen die krijg je
als de antwoorden je niet aanstaan moet je niet om een mening vragen
dat is het risico van vragen om meningen :Y)

doe wat je niet laten kunt .. maar aub neem alle meningen in ogenschouw
kijk naar je paard en wees geduldig ..

TE is nooit goed , behalve tevreden ;)

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:45

ik vind het wat vroeg eerlijk gezegd, maar denk dat hetgene dat je nu doet geen ramp is, mits je niet teveel kleine rondjes draait enz maar voornamelijk rechtdoor wandelt aan de lange lijnen en hem bv netjes leert halthouden enz... het karretje er een keer achter zetten zodat hij er niet van schrikt, kan voor mij ook; zolang je hem nog niet meteen hele stukken laat trekken is dat ook geen ramp denk ik... Wel zou ik dat alles gewoon aan het tempo blijven doen dat je nu aanhoud en dit vaak genoeg herhalen. Daartegen is hij dan toch zeker de 3 gepasseerd en dan kan je bv al eens een stapwandelingetje met je kar doen om dat dan na verloop van tijd weer uit te bouwen.

voor de kar is inderdaad veel minder belastend voor hun rug als rijden, maar van jongsaf het max. gewicht moeten gaan trekken en meteen stukken draf erbij niet natuurlijk