meliciana schreef:Goh, mennen is iets totaal anders dan rijden natuurlijk. Met mennen beginnen ze sowieso vroeger, omdat dit een paard minder belast; En is nu ook niet dat het diertje 500 kg moet trekken. hem de beginselen aanleren, zoals lange lijnen en zo, kan nu al idd. Dat hoort trouwens ook bij sommigen hun grondwerktraining en opleiding, dus waarom niet. Ik vind het wel veel, 3x/week 20 minuten. nu accepteert hij dat nog goed, maar je moet wel opletten dat je hem niet gaat forceren, mentaal gezien. Want hoe makkelijker ze in het begin zijn, hoe moeilijker ze kunnen worden op latere leeftijd, juist omdat er teveel werd gevraagd in het begin. "want ze leerden toch zo rap". Ik zou meer afwisseling inbouwen, en niet constant fixeren hierop. Zijn nog zoveel leuke dingen. Hoe dan ook, blijft het nog een jong paardje, semi-pubertje...
Wat het rijden betreft: tja, ik begin meestal op 3-3.5 jaar, afhankelijk van de structuur van het paard en de mentaliteit. Wat is beginnen? grondwerk, longeren, dekje erop, aanrakingen, longeersingel, zadeltje, erophangen. En dit meestal gespreid over een paar maanden. Sommigen zijn er nu eenmaal vlugger mee weg dan anderen. Het rijden zelf: eerste jaar lichtjes, paar keer per week maar een kwartiertje, zo opbouwen, en lichte oefeningen doen qua evenwicht en zo. wilt ie eens draven, ok, laat maar gaan. afwisselen met wandelingen en zo. Pas rond 5de zou ik beginnen met het serieuze werk. De manier van een half jaar terug op de wei zetten is niet slecht, maar de meesten hebben hiervoor het geduld. Mijn merrie is 6 en nog niet zadelmak, want ze is er mentaal niet klaar voor. En ze krijgt haar tijd hiervoor. Maar in dit geval vind ik het shetlandertje te jong, en zeker als er al iemand van 45kg gaat over hangen. Dat is zelfs voor een klein paardje al een serieus gewicht. Lijkt allemaal mss leuk, en hij laat het mss goed toe, maar vroeg of laat krijg je de rekening gepresenteerd, en wordt hij onhandelbaar door die "leuke" dingen.
niet 3 keer in de week!
een keer in de week/ een keer in de 3 weeken! (staat er volgens mij ook wel?!) nee, 3 x in de week is echt veeeel te veel.met dan licht hangen, bedoel ik ook echt licht hangen. ze deed haar armen en over heen en dat was t
ik ben nu ook bezig met grond werk. beetje lange lijnen. longeerden (met of zonder touw) en gewoon lekker wandelen. wij gaan trouwens vaak heuveltjes op en neer, en toen hij een baby was, liep hij altijd los in het bos en rende hij daar ook over, maar volgens mij kan het geen kwaat, maar is dat wel zo? lijkt me juist goed voor zijn spieren
in de zomer lekker zwemmen
maar het word ook nooit de bedoeling dat zij erop gaat rijden hoor
zoizo niet. ik wil mennen

nog wat te zeiken?