Pony gooit kinderen eraf in galop... iemand Tips !?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:07

Of tijdelijk een touwtje rond de nek van de pony (bijvoorbeeld een halstertouw ) dat als de ruiters uit evenwicht raken (ook als de pony niet bokt) ze zich daaraan vast kunnen houden en niet aan de teugels hangen. Want je hebt absoluut gelijk, rijden moet je leren en niemand is gebeuren als goede ruiter maar je moet natuurlijk tijdens dat leerproces wel proberen zoveel mogelijk je pony niet te storen met je onhandigheid. Een touwtje rond de nek staat dan misschien wel wat suf maar werkt erg goed is mijn ervaring. Dan maak je het bokken ook niet erger (want als de pony springt/rent gaat de ruiter aan de teugels hangen waardoor de pony alleen maar erger gaat racen om van die druk af te komen, als je dat patroon kan onderbreken door aan het nek touw te gaan hangen en de teugels ongemoeid laat kan de pony ook weer rustiger worden). Ik zou vooral van alles proberen. Op zich vind ik het idee om tijdelijk een andere ruiter erop te zetten trouwens helemaal niet slecht omdat de kans er dik in zit dat de vaste ruiter nu wat nerveus wordt bij het aangalloperen omdat die verwacht dat de pony weer zal racen/bokken, de pony voelt dat natuurlijk en wordt daar ook nerveus van en dan krijg je een vicieuze cirkel..

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:08

Misschien een hulpteugel,
als ze er van door willen gaan gaan ze dus met het hoofd naar voren, dit kun je wel voorkomen dmv hulpteugel..

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:54

Ik ben het niet eens met yamcha en juangi, dit is een probleem van de laatste 2 weken hiervoor was er niks aan de hand. Ik zou toch maar wel even de pony laten nakijken, grote kans dat het iets lichamelijks is. Denk daarbij aan de rug en lendenen en laat eventueel een bloedonderzoek doen. Sucses ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:55

Setti schreef:
En zo'n bokriempje proberen? Dan kan je zusje zich daaraan vast houden. De pony kan haar niet meer naar voren trekken en zij kan haar handen stiller houden. Wellicht fijner voor beiden?
Dit bedoel ik:
Afbeelding

Veel succes ermee!

Dat lijkt me zeker een goed idee, die kun je ook nog eens gebruiken als lesmiddel :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:55

daffie1986 schreef:
Ik ben het niet eens met yamcha en juangi, dit is een probleem van de laatste 2 weken hiervoor was er niks aan de hand. Ik zou toch maar wel even de pony laten nakijken, grote kans dat het iets lichamelijks is. Denk daarbij aan de rug en lendenen en laat eventueel een bloedonderzoek doen. Sucses ermee.

Joh, dan zou de pony het toch ook in draf moeten doen?

daffie1986

Re: Pony gooit kinderen eraf in galop... iemand Tips !?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:01

Hoeft niet, er zijn meerdere paarden die het alleen galop doen omdat de beenzetting dan heel anders is. Maar ze hebben de pony al langer dus hoe kan stuiteren er dan mee te maken hebben? Ja tuurlijk als het beessie last van zijn rug heeft en ze stuiteren in galop dan wordt het erger. Plus bijkomend feit zitten de kinderen niet door in draf dan voordat ze aangalopperen? Doorzitten gaan ze vaker stuiteren als in de galop.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:08

brigitta1987 schreef:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Haar zusje rijd deze pony al langer dan twee weken, maar de laatste twee weken bokt hij haar er af. Het lijkt me niet dat ze opeens meer is gaan stuiteren dan ze al deed.

Kan goed dat ze ineens meer gespannen is gaan rijden, meer teugeldruk etc.

Ik ben het met Yamcha eens.
Zit er dik in dat de ruiter hier onbewust voor heeft gezorgd.
Vertrouwen van de pony is weg in galop en heeft een manier gevonden om het minste last te krijgen. Dat de pony niet graag in galop wil is ook een duidelijk signaal!

Om de ruiter beter te leren in galop te zitten etc is erg lastig.
Dan nog het probleem dat de pony ook niet graag wil galoperen en geen vertrouwen heeft.
Dus imo zitlessen aan de longe op een brave pony en een ervaren (lichte) ruiter galop laten oefenen op de pony van het zusje.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:14

Het eerste wat ik zou doen is toch echt de pony na laten kijken. Als er medisch niets aan de hand is kun je altijd nog een andere ruiter het laten proberen, maar om dat eerst te doen en dan eens te kijken of er iets aan de hand is lijkt me verkeerd om. Het is echt onzin dat hij geen pijn kan hebben omdat hij het alleen in galop doet. Niet alleen de beenzetting is anders, maar er komen ook heel andere krachten op de rug in galop. Inderdaad, zeker als er ruiters oprijden die een beetje stuiteren, maar dat is niet van de ene op de andere dag. Laat eerst eens een ostheopaat/dierenarts/tandarts naar de pony kijken en ga dan andere dingen proberen, als hij inderdaad pijn heeft raak je alleen maar verder van huis als je ermee doorrijdt. Succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:24

imo kun je zelf al een hoop doen om te kijken of de kans groot is dat hij lichamelijk wat heeft.
Goed voelen over de rug, met en zonder zadel longeren, met een goede ruiter erop kijken etc etc...

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:25

Toch ben ik ervan overtuigd dat het beter is als je een DA laat kijken :)

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 18:58

dat gaan we idd ook doen ;)

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:00

Doet ze het met zegmaar goede ruiters ook?

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:05

Verstandig. :)
Het is altijd beter om medische problemen uit te sluiten hé. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:44

En 't geeft ook een veel beter gevoel, want dan ligt het gewoon aan het paard......

De ruiter doet tenslotte nooit iets fout, vreemd dat mensen daar dan de oorzaak zoeken.....