Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Wachtoefeningen doe ik idd veel, zeker met buitenrijden!

Renske_ schreef:De tip van wachtoefeningen, dus tot aan halthouden, paar pasjes stappen en weerhalthouden zou ik juist niet doen, heb zomaar het idee dat ze daar erg fel van zal worden.
Kan je beter zorgen dat je in iedere gang een tempo pakt dat net onder het tempo ligt wat zij zelf graag wil, en zodra je merkt dat ze ontspant dat je dan wat verder gaat opbouwen met laten wachten.
Denk dat alsmaar halthouden onnodige spanning opbouwt en dat is zonde want het ziet er nu juist een stuk meer ontspannen uit
Ik heb zelf namelijk een paard dat daar in het begin ook vreselijk van in het verzet kwam, dus dat heb ik toen ook anders opgelost (na andere training ging dat overigens wel, heeft ook iets te maken met ruggebruik volgens mij). Maar in het verzet terechtkomen heeft in dit stadium ook niet zoveel zin, daarom gaf ik al aan dat ze dan wellicht langzaam stappen kon doen ipv halthouden-stap-halthouden
WowAmigo schreef:Oké, dan heb je dus nog een en ander te doen aan tempocontrole waarschijnlijk, maar dat is dat ook wel logisch omdat je al aangeeft dat ze zo rillerig is. Maar dat soort wachtoefeningen zijn wel heel goed om te doen denk ik, of je gaat ipv halthouden heel langzaam stappen zodat je niet in het verzet terechtkomt.
Adil18 schreef:WowAmigo schreef:Oké, dan heb je dus nog een en ander te doen aan tempocontrole waarschijnlijk, maar dat is dat ook wel logisch omdat je al aangeeft dat ze zo rillerig is. Maar dat soort wachtoefeningen zijn wel heel goed om te doen denk ik, of je gaat ipv halthouden heel langzaam stappen zodat je niet in het verzet terechtkomt.
Naar mijn idee lok je bij stressige paarden nog veel meer stress uit met dit soort oefening..
.

Maar in de bak blijft ze juist keurig onder mij, mag ze zelfs wat actiever! maar dan gaan we draven 

Robijntjah schreef:Vooral in de hals?
Joh, ze heeft me een hals, kan menig merrie jaloers op zijn!
Voortuig is omdat mijn zadel naar achteren schuift door de vorm van haar buik (singel zoekt het smalste punt op).

Stravero schreef:Ziet er leuk uit, probeer dat als je paardje zo diep gaat lopen dat je haar los kan laten en je paardje op je eigen benen gaat lopen. Zelf mag je ook meer rechtop blijven zitten en je schouders naar achteren houden. En trouwens, ik ken genoeg merrie's die een mooiere en gespierdere hals hebben dan de jouwe dus ik denk niet dat er veel mensen jaloers op zijn.
Succes