Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ik denk dat we er nog niet zijn, maar ik heb vandaag in ieder geval een fijne bosrit kunnen maken, zij het dat ik 3x die fratsen heb gehad, maar daarna was het over. Nu nog alleen, hopelijk gaat dat ook stukje bij beetje weer de goede kant op! 
. 
J_Jennifer schreef:Lieve barbara28.
Ik snap dat het heel moeilijk is. Je zegt : maar wat als je paard weigert stil te staan en half steigerd, zijwaartslopend in zijn achteruit naar huis gaat? Je maakt de foute keuze. zéker niet eraf! Dan maar terug! Maar dan wel in zijn zijwaartslopend achteruit!
Ik heb dit met een hele hoop paarden gehad. De een snapt het sneller dan de ander.. Ik heb een héél dwars en eigenzinnige merrie. Geloof me, die geeft zich absoluut niet zomaar gewonnen. Ik heb met haar ongv 2½ uur gedaan, over een rondje van normaal 10minuten! Ik was een stapje vooruit, en dan weer 10stappen achteruit. Stond ik weer thuis voor de deur. En zó bleef dat spelletje doorgaan. ik heb denk ik 30x weer thuis voor de deur gestaan. Maar dat is het juist. je moet níét opgeven! Ga op een dag, dat je imens veel tijd hebt, naar buiten, en probeer dit gewoon op deze manier en heel consequent. Als je paard 2uur lang achteruit loopt en toch niet zijn zin krijgt, dan gefet ie vanzelf wel op hoor..
En je zegt het zelf. Je paard is gewoon dwars. Nouw dan. in principe laat jij dus dus van boven tot onder bezeiken door je paard. Als ie nu bang zou zijn en daarom ergens niet langs wilt, dan begrijp ik dat je eventjes afstapt tot je erlangs bent. Maar als ie het toch elke keer weer doet.... Zet dan toch door. Als jíj uiteindelijk maar diegene bent die wint..
Succes ermee..
)