4 jarige Hittepetit Pride @ Les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Re: 4 jarige Hittepetit Pride @ Les

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:11

Mijn mening is ook maar een mening. Ik ga uit van de klassieke leer. het beeld wat je op de foto's ziet is wat je tegenwoordig ziet in de wedstrijdsport. Ik vond dat eerst ook normaal en dacht dat je paard pas goed liep als hij aan dat plaatje voldeed, tot ik me meer ging verdiepen in de biomechanica en fysiologische aspecten van het rijden. Toen ben ik daar helemaal op teruggekomen en werd die 'head-set' bijzaak.

Goede boeken die ik je hierover kan aanraden zijn:
Akademische Reitkunst (Bent Branderup)
Dressuur onder vuur (Heuschman)
Het paard in beweging (Wyche)
Biomechanical Riding & Dressage: A rider's atlas (Nicholson, erg goed en duidelijk met veel plaatjes maar ook wetenschappelijk onderbouwd).

En voor meer algemene informatie over alle processen binnen het paard, met ook het spier en skelet stelsel: Equine Science (Pilliner & Davies)

Ook op wedsites zoals onderstaande vind je veel informatie:
www.paardenbegrijpen.nl
http://www.sustainabledressage.net/

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 20:26

Oke, daar kan ik inkomen.
Ik heb wel eens meegelopen met een magnetiseur/paardenfluisteraar en die vertelde dat bijna alle sportpaarden na enige tijd erg vast zitten bij de schoft en bij de 1ste nekwervel, puur door hoe wij willen dat ze lopen.

Maar goed, een discussie of de dressuursport wel of niet goed is voor je pony ga ik liever niet aan. Ik train Pride maximaal 3 keer per week dressuur, gemiddeld nouwelijks langer dan 30 minuten. Voor de rest crossen we lekker in het bos, maken we zo nu en dan een sprongetje of doen we wat longe/lange lijnen werk. Ik denk dat ik haar hiermee niet overbelast.
Als finishing touch komt om de zoveel maanden een fyso, om te kijken of ze puntjes heeft. Zodra ik met rijden zoiets 'aan ga richten' zijn we er dus betijds bij en lossen we dat weer op met de instructie...
Kortom, alles voor de fun, zonder teveel druk of onbezonnenheid, ik denk niet dat daar heel veel mis mee is.... :)

iris_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:26

Wat een leuk paardje zeg!

En wat grappig dat ik jou tegenkom, heb namelijk ook op het Helicon gezeten opleiding Dierverzorging, alleen een jaar hoger :D
Wat super om te lezen dat je een eigen stal hebt zeg ben jaloers!!haha

Ga zo door!!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 20:32

Ah Iris! Vroegere klasgenootje van Maran en Erik, toch?
Stalletje heb ik (gelukkig :o ) niet meer ondertussen. Paard-lief staat op pensionstalling en dat bevalt me eigenlijk prima ! :(:)
Ben nu natuurlijk ook nieuwschierig naar foto's van jou & paardje! :)

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:27

Ik zou dit dus geen valse knik noemen. Hij gaat te diep en kruipt teveel achter de loodlijn das 1 ding wat zeker is.

Valse knik is als het lijkt of het paard afbuigt maar dat niet doet. Inplaats van de bollende halslijn zie je zo´n dier vaak met een beetje onderhals zich erop drukken. paard buigt alleen achter zijn kaak waardoor het leuk lijkt. Immers de nek is het hoogste punt en hij loopt kwa neus op de loodlijn. In de hals heb je echter totaal geen buiging waardoor je dit vaak in combi ziet met een weg gedrukte rug en zoals eerder al aangehaald werd ongelijke pas tussenvoor en achterbenen.

Ik heb hier een linkje van mijn stalgenootje en lesklant. Haar paard wil dolgraag in een valse knik lopen
http://img.photobucket.com/albums/v457/ ... G_1009.jpg

Bovenstaande link is hij niet fijn door de hals en in een valse knik
http://img.photobucket.com/albums/v457/ ... G_0959.jpg
hier wel fijn door de hals en toch iets minder diep.

Alicia heeft je al wat fijne tips mee gegeven om ´m meer op lengte en het neusje er meer uit te krijgen. belangrijk is het schakelwerk. Ik zou zelf niet zo heel veel bochtjes en Sjes rijden omdat het gevaar groot is dat hij over de schouder weg gaat lopen zonder dat je dit goed voelt.
Veel binnehoefslag gaan rijden de schakelstukjes klein houden niet alleen veel naar voren willen ook terug sluiten maar zodra ze weer wat teveel achter de loodlijn zakt weg willen rijden.

Hoe voelt je contact aan duikt ze in je hand of laat ze juist heel erg het bit los? In dat laatste geval zou ik meer contact nemen maar altijd vooraf gegaan door been.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 22:16

Fijn dat je er even naar wilde kijken Nimber :)
Ben blij dat het geen 'valse knik' is maar, zoals ik ook al aangaf, te ver achter de teugel kruipen.

Je foto's zijn duidelijk, hoewel ik eerlijk zeg dat ik het nog moeilijk te zien vind. Vooral meer spanning op foto 1 en idd wat onderhals, maar of ik het er zelf uitgehaald zou hebben denk ik niet ;)

Kortom, wel compact houden maar neusje er iets meer uit en her en der wat meer lengte in de hals geven. We gaan weer verder oefenen!! :)

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:43

Pink_Horizon schreef:
Dank je Bets :) Ondanks dat ik het nog heel moeilijk vind om het precieze punt te vinden tussen te lang maken (/niet compact blijven) en het te diep rijden ga ik er zeker op letten! :)

Door heel veel te schakelen in tempo en veel overgangen te rijden, krijgt paard geen kans om te lang te worden en dus niet compact te blijven. Natuurlijk is dit een oefening om paard van achteren sterker te maken, dus dat is ook niet 1 2 3 voor elkaar. Het is een soort van krachttraining, maar als je dit dagelijks even meeneemt merk je vanzelf het verschil en kan paard makkelijker dragen, awardoor het paard dus ook minder makkelijk diep gaat (als jij hem de ruimte van voren natuurlijk geeft) dan gaat paard zichzelf ook meer oprichten door die tempowisselingen. Maar het heeft wat tijd nodig.