Paard echt vééél te voorwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 16:58

Euhm, @aeolusnr1: ik heb meerdere paarden hoor ;) Dit gaat weer over een ander paard dan waarover jij mij gepb't hebt. Jij hebt mij gepb't over mijn haflinger, dit gaat over de trakehnermerrie van mijn vriend. 2 andere paarden dus met 2 heel verschillende karakters en ruiters.

En ik mag toch tips vragen? Daar is bokt toch voor? Denk dat jij als lesgever even goed weet als ik dat hier in de buurt het heel moeilijk is om een deftige lesgever te vinden.

Casarell

Re: Paard echt vééél te voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:44

Chipieke..

Gaat het hier om de merrie uit je profiel? Esquna??
En ligt er nog steeds dat zadel op als op de foto's?
Dan zou daar nl wel een stukje oorzaak kunnen liggen...
Dat zadel past nl niet.. waardoor paard niet kan ontspannen, en ruiter ook nog eens tegen gewerkt wordt..

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 08:26

Het gaat idd om esquna, er ligt ondertussen een ander zadel op, van het vorige had ik snel door dat het niet paste ;) We hadden een zadel meegekregen bij aankoop en ik had nog een wintec dressuur over. Het zaden van bij aankoop hebben we 2 tot 4x getest en leek niet goed te liggen dus nu rijdt hij met de wintec dressuur dat volgens de zadelmaker wel past.

Ik heb gisteren mijn vriend kort laten lichtrijden, het eerste half uur was het nog flink zoeken maar dan ging echt haar neusje naar beneden, ging ze veel rustiger lopen en zag ik effectief ontspanning! Dus daar was ik heel tevreden over!

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:55

Ik bedoelde hoe het paard reageert op longeren met dubbele lijnen. Zo heb je wel het teugelcontact maar niet het gewicht van de ruiter. Dan kun je zien of het paard zo reageert door teugelcontact of dat het iets anders is.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:58

het is heel simpel zodra je gaat aandraven zei schiet weg stil staan passen achter uit weg stappen aan draven weer rennen is weer halt :)
heeft mijn merrie nu zo doodmoe gemaakt van het steeds stoppen dat ze zich gaat gedragen :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 09:22

Ja dat hebben we gisteren ook geprobeerd, eerst ging ze aandraven, ging netjes en dan weer hup hoofd omhoog en lekker weg. Dan moest hij haar telkens terugnemen en op de duur werd ze het echt zo beu dat ze maar lekker is beginnen ontspannen ;) Ik heb gisteren extra goed op zijn handen gelet en als je in het midden van de piste staat lijkt hij ze stil te houden, maar stiekem werkt hij te veel met zijn buitenteugel, dus daar ga ik vandaag maar eens wat extra op letten ;)

Vriendlief was zo trots als een pauw omdat ze het gisteren zo netjes deed op het eind :P

Aangezien hij vandaag niet lang tijd heeft gaat hij longeren met dubbele lijnen. Dit heeft hij al vaker met mijn paard gedaan dus we zullen zien wat dat zegt. Gisteren hebben we haar gelongeerd voor het rijden, dat heeft niet echt iets opgeleverd, ze ging nog steeds goed vooruit, maar m'n vriend heeft wel gezien dat ze anders voorwaarts is. Meer ontspannen en niet uit elkaar vallend en niet met haar hoofd tegen de sterren.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 09:36

wat super,, die paarden worden het gelukkig vaak al snel zat als ze telkens moeten stoppen, dat willen voorwaartse paarden vaak niet.
mijn merrie ook er wordt vaak gezecht waarom ga je geen endurance rijden,, uh ja daar ligt mijn intresse gewoon niet.
en nu zien ze eindelijk dat er van zo een pony ook best wat te maken valt en begin het nu zowaar leuk te vinden om iedereen te laten zien van kijk ze kan het wel..

ga zo door dan kom je dr wel :) en dubbele longe wil ik ook graag en denk dat het bij die voorwaardse paarden ook best wel nut heeft :)

keep up te good work ( enne kan je niet ff met mijn vriend praten die staapt voor geen goud op mijn paard haha )

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 09:51

Als je paard versnelt bij het werken op de dubbele longe, draai haar dan steeds om (voordeel van dubbele lijnen ;) ) Zo zal ze snel rustiger gaan lopen...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 09:52

Tat_jana schreef:
het is heel simpel zodra je gaat aandraven zei schiet weg stil staan passen achter uit weg stappen aan draven weer rennen is weer halt :)
heeft mijn merrie nu zo doodmoe gemaakt van het steeds stoppen dat ze zich gaat gedragen :)

Dat hoef je niet bij elk paard te doen. Beetje karaktervol paard heb je binnen no-time geleerd om dan hoog te gaan steigeren.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 10:17

dat is dan ook iets wat je moet gaan testen.. als je niks probeerd gaat het in ieder geval niet over.
bij mijn paarden en de paarden die ik heb gereden is dit tot nu toe altijd goed gegaan en heb dan ook al diverse paarden onder mn kont gehad :) vandaar dat ik die tip alleen maar mee kan geven aan anderen.. je moet zoiezo nergens eigenhandig aan beginnen als je niet weet waar je mee bezig bent :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 10:22

Dubbele lijnen heb ik al vaker toegepast bij mijn gepensioneerde merrie om haar toch iets wat aan het werk te zetten. Dit hebben we gisteren bij Esquna geprobeerd, telkens ze te snel ervandoorging en hij dreigde de controle te verliezen, snel even omdraaien en dan wist ze ook waarom. Hij heeft haar 2x moeten omdraaien en dan ging haar neusje richting de grond en liep ze mooi samen ipv uiteengevallen.

Zie je wel dat bokt je soms kan helpen :')

@Tat_jana: bij mij zeggen ze het ook alle keren :') Waarom ga je geen endurance op military rijden? Simpel, als esquna een waterbak ziet steigerd ze achterover, dus dat vermijd ik dan ook :D Ik denk niet dat die er altijd zijn, maar om het paard op de trailer te zetten, aankomen en zien dat er een waterbak is om dan terug te keren, nee dank u ;)