Geronimo de stoere hengst aan de dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dondeyne

Re: Geronimo de stoere hengst aan de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:01

Wat een leuk paardje! Ik denk ook dat, ondanks alle commentaar hier, je zelf heel goed weet waar je mee bezig bent. Je geeft alle op- en aanmerkingen eigenlijk ook al zelf! Wat mij wel nog opvalt is dat je steeds vrij veel stelling pakt op de volte terwijl het lijkt of je je buitenbeen niet echt erbij hebt (en zoals iemand al zei de buitenteugel).. Misschien een tip om de bocht door te komen ;) ?

Janne_BSGFM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 09:03

idd, in galop heb ik dat vaak omdat hij zich dan erg sterk maakt, en dan denk ik niet echt meer na, ben ik meer bezig met een poging doen om hem terug te rijden, maar daarmee praat je het niet goed he

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:09

Ach, alles tegelijk goed doen is ook niet makkelijk ;) Maar mijn bijrijdpaardje wil dat bijvoorbeeld ook wel eens doen in galop en dan komt zij meestal makkelijker terug als ik een nette volte rijdt met de juiste hulpen en als ik goed recht zit dan wanneer ik haar terugneem.. Maar daar moet ik ook altijd 10 keer bij nadenken!

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:26

Zo als eerder gezegd zie ik in de wendingen niet zo veel ondersteuning van jou, alleen een binnenhand die de bocht in zet. Twee benen er aan houden en wat betreft je handen: neem ze een beetje op maat, en begeleid hem, in plaats van te trekken (sorry dat dit bot klinkt, ik kan even geen ander woord vinden, ik bedoel in ieder geval dat jouw handen ongeveer op dezelfde plek blijven).
Ik heb voor een jaar geleden een keer een les gekregen van een instructeur die mij echt het licht heeft laten zien wat betreft wendingen. Hij legde het mij zo uit:
Bij een wending moet je als het ware de deur open doen voor de koningin (dat gevoel). Je zet de wending in door eerst stelling te vragen: binnenhand een stukje van de hals af. Je ondersteunt goed met je benen: buitenschouder goed in de wending houden door je buitenbeen(ik zie namelijk bij jou vooral de buitenschouder niet meebuigen in de wending), en hem niet naar binnen laten vallen door je binnenbeen eraan te houden. Als je feitelijk de bocht door gaat beweeg je buitenhand een klein beetje naar voren en open je je hand, je geeft ruimte om de bocht te maken. Wanneer je buitenhand juist meer gesloten houdt en binnenbeen geeft, begeleid je naar een zijgang (even om het verschil aan te geven).

Verder zou ik je beugels een gaatje korter doen, je hebt dan meer steun en zult waarschijnlijk je tenen minder uitdraaien.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 09:01

Even heel snel commentaar: ik vind jullie een leuke combi, maar heb het gevoel dat je het gas en de rem er beter op moet zetten! Hij is naar mijn gevoel niet aan je hulpen, waardoor je niet genoeg van achter naar je hand toe kan rijden. Als ie beter aan je hulpen is kan je naar de verbinding van achter naar voren toe werken, kan ie beter over de rug naar het vwnw toe en ben je het friezengangetje ook kwijt!

WinniePoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:14

jup ben het ermee eens dat je beetje veel aan je houding moet werken. Soms ziet het eruit alsof je op een stoeltje zit... probeer al eens je voeten recht te houden, dus evenwijdig aan het paardenlijf. Als je dit doet draai je automatisch je binnenkant van je knieen richting het zadel en dat is de bedoeling, niet hiermee gaan klemmen maar wel aan het zadel houden.
en ben het eens met de suggestie van hierboven om je beugels nog even een of twee gaatjes korter te maken, dat maakt het voor nu iets makkelijker om je houding te verbeteren.

en jaaa buitenteugel vergeten we allemaal wel eens maar is wel de enige manier om een (fatsoenlijke) bocht te kunnen rijden ;)

komt vast goed.. je hebt een leuk paardje!! :+