Rover (v. Gribaldi)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 10:57

geen idee, misschien kan je pc niet zo goed overweg met picasa (google foto's)...? ben niet zo technisch onderlegd.....
Laatst bijgewerkt door Rije op 16-04-09 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Rover (v. Gribaldi)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:06

ik zie de fotos ook nog steeds! Dus vrees dat het aan je comp ligt...

Brutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:47

Het plaatje voor mij , idd vriendelijke ruiter en een ontspannen werkwillig paard.
Er zitten nog wel een aantal aandachtspunten in het rijden , vn. houding, maar tja nieuw paard, en meteen paar i.p.v. pony, en tja gezien de ouders van je paardje ook wel een lekker typetje, Dus ik kan heel goed begrijpen dat je nog erg moet wennen.

De tip, probeer de ontspannen manier wel vast te houden, maar werk rustig naar houding toe, dan krijg je strax wel een constant gereden paardje. Ontspannen, goede houding = ontspannen paardje .

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:52

Een leuk paard, denk dat je veel van hem kan leren :j
Maar een tip, neem eens wat zit lessen aan de longe. Zo leer je eest aan zijn gangen wennen en stoor je hem niet. Als dit goed is kan je pas beginnen met hem wat op te vangen en lekker eraan gaan te rijden.
Maar probeer deze gangen wel erin te houden, heerlijk hoe ruim hij beweegt :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 12:55

Dankje, leuk isie zeker :D En na mijn Halflingertje met korte worstenpootjes is de verandering wel héél groot ;)
Die ruime bewegingen zitten er gewoon ingebakken denk ik, als ik hem soms zie sjouwen in het land...pfff.....hihihi....

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:33

Rijerijerije schreef:
@whinnylando: dat snap ik niet helemaal: sla je dan een pas over...? of twee...? Ik merk al wel dat als hij maar lekker actief droofdraaft, hij ook niet meer zo vreselijk hoog opgooit, wel zo fijn....

Nee je slaat geen passen over, het is mogelijk om zelf wat langer te blijven "staan" in 1 pas. Als je heel snel gaat staan en zitten (ponytempo bijv.) neemt het paard dat ritme ook ook over, hetzelfde geld dus voor tegenovergesteld. Ook een paard kan zich aanpassen aan jouw tempo...maar op deze manier kan je hem misschien makkelijker volgen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de lange passen, die de Gribaldi's vrijwel allemaal hebben, heerlijk vind rijden. Ze hebben zo'n fijn te zitten zweefmoment in een rustig ritme.

Vraagje: ik krijg de indruk dat jij je paard als een pony wil laten lopen omdat je dat gewend bent en niet kan wennen aan de grote passen van paard. Ik kan het mis hebben natuurlijk, maar waarom zou je dat willen?

Om op je opmerking terug te komen in de quote hierboven, ik zie dan je foto voor me van "middendraf" waar je paardje uit elkaar valt. Dan worden ze inderdaad vlakker en gooien niet hoog op. Dat is eigenlijk niet wat je wilt bereiken toch?

Ik wil je niet afkraken he, ik hoop dat je dat begrijpt want wat hier ook al eerder beschreven is je rijd vriendelijk en je paard heeft lekker zijn neusje vooruit. En zeker een open hand is niet altijd fout maar juist meegaant ipv de starre gesloten hand.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 14:15

Ah zo, nou snap ik hem :j maar als ik twee seconden zou blijven staan sla ik wel passen over, vandaar dat ik je even niet volgde. Ja de methode om dmv 'klein' en 'groot' lichtrijden tempo te controleren ken en gebruik ik, is gewoon een zithulp imo.....

Jouw conclusie dat ik mijn paard als een pony wil laten lopen is iets voorbarig: ten eerste is dat vrijwel onmogelijk, want Rover heeft nu eenmaal langere benen en veel ruimere gangen dan mijn pony en daar kan lichtrijden niet dusdanig iets aan veranderen dat het ponypassen worden. Ten tweede wil ik dat inderdaad niet: iedereen heeft toch ruime gangen als doel, zo ook ik, zeker als hij dat zelf aanbiedt...daar wil en kan ik dus niks aan veranderen.

Het enige waar ik nu nog mee heb te kampen zijn ontwennigsverschijnselen: 7 jaar op een pony en dan ineens naar een paard en dan ook nog zó'n paard is gewoon een ontzettende verandering. Daarbij komt nog dat ik pas sinds vorige weer écht aan het trainen ben, dus kilometers heb ik nog niet echt gemaakt op Roofje. Maar met de kilometers komt ook zeker het gevoel en het wennen aan zijn passen en gangen, waar ik zéker niks aan veranderen wil. On the contrary: ik ben juist erg blij met deze draf en galop: met mijn pony moest ik ontzettend rijden om er maar een klein verruiminkje uit te krijgen, die kon alleen maar sneller leek het....;)

Je opmerking over middendraf en minder opgooien is enigszins uit verband getrokken: hij valt idd uit elkaar, dat klopt, is een werkpunt. Maar tussen uit elkaar vallen en actief lopen zit een verschil: ik wil hem wél actief, maar toch bij elkaar en dan merk ik dat ie minder opgooit. Imo is opgooien tot op zekere hoogte verbonden met het correct gaan van een paard: een correct gereden paard gooit iig niet hinderlijk op, natuurlijk wel zijn bouw in beschouwing gelaten....

Wel wil ik je erg bedanken voor het meedenken, kan nooit kwaad! :)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 07:07

Gelukkig heb je het zo opgepakt, soms kan het zo uit zijn verband getrokken worden op bokt ;)

Ik kan me helemaal voorstellen wat je voelt, ik heb verschillende Gribaldi's gereden en vergeleken met andere paarden hebben ze een andere draf, die anders zit en rijd. Moet zeggen: een verademing soms vergeleken met andere paarden.

Succes ermee

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 07:35

tja, nieuwe Bokkers zullen soms wel denken: waar ben ik nou terecht gekomen....:P

tot tien tellen en jezelf kunnen verplaatsen in anderen zou voor sommige mensen niet weg zijn denk ik soms, maar ik ben allang blij dat ik leuke, serieuze reacties krijg, dus nogmaals dank!

Ik vind "de" Gribaldi-draf juist heerlijk, als Rovers draf tenminste een maatstaf is ;)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:32

Rijerijerije schreef:
Ik vind "de" Gribaldi-draf juist heerlijk, als Rovers draf tenminste een maatstaf is ;)

Als ik het zo lees wel :) Succes met je toppertje!