Ik en super schim Nimblis @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lammie2701

Re: Ik en super schim Nimblis @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:59

leuke combinatie en het rijtechnisch commentaar wat ik had is ook al gezegd...beugels langer en trotser zitten... maar dat was dus al gezegd...verder leuke combinatie en de rest komt dan ook wel goed...

xLaus_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 07:05

J_C_N schreef:
Zo Laura, wat een leuk paard heb je onder je kont voor de orun2!

commentaar is eigenlijk al gegeven, volgens mij gaat het helemaal goedkomen!

heel veel succes en plezier ermee.

enne... sterkte met het zonder beugels rijden;) :9

Dankjewel!
Haha, thanks, dat zal ik nodig hebben :Y)

Replay schreef:
Idd een leuk paardje, maar ik denk dat je niveau 2 gaat doen, want fase 2 (niveau 3) is denk ik een beetje te hoog gegrepen voor jullie als combinatie!

Verder idd zonder beugels wat zitlessen nemen is heel goed om te doen, zo leer je echt goed zitten en je been lang maken wat heel belangrijk is.

Ga je in Ede bij van Roekel de cursus doen?

ja niveau 2, haha komt op hetzelfde neer voor mij :Y)
Ik doe hem indd bij van Roekel in Ede :)

lammie2701 schreef:
leuke combinatie en het rijtechnisch commentaar wat ik had is ook al gezegd...beugels langer en trotser zitten... maar dat was dus al gezegd...verder leuke combinatie en de rest komt dan ook wel goed...

Dankjewel!
Ja komt ook wel goed, gewoon nog eventjes wat oefenen en dan komt het vanzelf goed :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 08:54

Het meeste commentaar is al gegeven, maar wil graag nog even melden dat er zelf meer van houd als je je handen wat meer naar voren brengt (evt dan je teugels wat korter). Nun zit je vaak met je handen helemaal naar beneden gedraaid en kan je ze niet mooi rechtop houden.

Succes met de ORUN.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:08

Het ziet er goed uit vind ik. ;)
Het meeste commentaar is al gegeven en geef je zelf ook al!
Ga vooral zo door, dan komen jullie er wel!

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:20

Nou lau daar gaan we dan :+ aangezien ik Nim waarschijnlijk het afgelopen jaar het vaakst heb zien lopen van iedereen (ja vaker dan miek, want die zit er altijd op :P ) weet ik dus iig een beetje hoe ie kan lopen. Dus niet schrikken van mijn bult commentaar, want das eigenlijk wat Nim betreft normaal... Miek zegt altijd op wedstrijd als Eline iig een btje tevreden is zal de jury het zker zijn want ik ben nog al een zeur := . Ik ga even alles per foto pakken dus 'here we go!' :

Foto1: ik zie geen contact met de binnenteugel, zorg dat je contact houdt en probeer wanneer je dit hebt hem je hand te laten volgen, vind hem op deze foto namelijk nog wat te kort in hals en hij mag wat lager ingesteld zodat ie beter over de rug komt. Hij gaat op dit moment imo te veel richting zn eigen houdinkje en daar moet je bij oppassen met nim.

Foto2: Voor mijn gevoel kantelt ie zn hoofd hier een beetje (maar is moeilijk te zien vanuit deze hoek), Nim is wat scheef naar links dus probeer linksom stukjes contra stelling mee te pakken. Wederom mag ie van mij hier weer wat meer lengte in de hals en wat omlaag

Foto 3: Nou hier gaan we dus echt veel te veel richting nim zn eigen houdinkje. Zorg dat je hem lengte geeft en hij je hand mee gaat nemen. Je bent op deze foto de lengte in de hals kwijt en hij houdt teveel vast in het eerste stukje van zn hals (vanaf zn hoofd gezien weet ff niet hoe ik dat omschrijf :o ) waardoor hij niet lekker kan ontspannen. Tevens vind ik dat de achterhand er hier veel beter onder kan. Lekker veel schijnovergangen maken en dan een pasje naar voren zetten (ik weet dat Nim op dit moment wat de achterhand betreft wat mist ten opzichte van een paar maanden terug, maar in dit stadium is dit nog steeds te weinig voor hem)

Foto 4: Galop foto's van Nim is altijd wat moeilijk te beoordelen omdat ie natuurlijk een super goeie galop heeft, maar ik vind je hier je hand te streng het bit komt aan de binnenkant teveel uit zn mond. Durf hem gewoon de ruimte te geven in de galop, want zn galop is toch goed daar hoef je niet teveel aan te rommelen.

Foto 5: Nou deze foto is vanwege de hoek en de afstand wat moeilijk te beoordelen (krijg hem ook niet echt scherp ingezoomed), maar wat ik wel zie is dat Nim er hier weer te hoog in zit en waarschijnlijk ook de lengte in zn hals weer kwijt is en wederom is je hand te streng en teveel naar je lichaam toe getrokken.

Foto 6: Op deze foto is ie teveel uit elkaar gevallen, ook in galop kun je Nim makkelijk een pasje terug zetten en weer even een pasje naar voren zodat ie zn achterhand er goed onderhoudt. Bij het pasje terug rijden bij hem in galop moet je wel heel goed opletten. Je kan hem een heel stuk terugzetten, maar als het moment komt dat je denkt nu moet ik hem echt weer naar voren zetten anders valt ie terug in draf ben je bij hem eigenlijk al te laat dus daar moet je wel heel goed op gaan letten, maar das alleen als je hem echt echt terugrijd. Op deze foto lijkt je hand wat minder streng, maar vind ik hem nog wel te gespannen

Foto 7: Hier zijn we weer in het eigen houdinkje van Nim gekomen, hij buigt zn hoofd mooi af tot op de lood lijn, maar de rest van de hals doet niets meer, waardoor het rug gebruik ook weg is en hij wat op de voorhand valt. Wederom hier lengte geven en overgangen etc rijden blijf veel voltes enz rijden om hem er bij te houden. Nim verveelt zich vrij snel en moet echt bezig gehouden worden.

Foto 8: Deze halshouding word ik al wat blijer van. Neusje mag er nog wat meer uit en zn achterhand er wat beter bij zodat ie minder op de voorhand valt, maar hier gebruikt ie iig zn hals beter en loopt ie niet meer zo in zn eigen houding.

Foto 9: Moeilijke foto om te beoordelen, maar zn hals houding op deze foto lijkt ook wel wat beter alleen is ie volgens mij wat lengte kwijt ten opzichte van foto 8

Foto 10: Nou bij deze galop foto weer hetzelfde verhaal, hij loopt er te hoog in en is lengte kwijt.

Foto 11: Hier heeft nim weer zn eigenhouding, geef hem weer meer lengte zorg dat ie je hand volgt, want hals gebruik is hier weer niet optimaal en het ruggebruik dus ook niet.

Foto 12: Wederom zit ie er hier te hoog in, hals gebruik is wel beter en niet echt zn eigen houding dit dus dat is al wel een verbetering, en weer mag de achterhand beter bijkomen want hij valt weer wat op de voorhand.

Foto 13: Zelfde verhaal weer hij mag lager en hij kantelt zn hoofd hier iets en weer meer de achterhand erbij brengen.

Foto 14: Hier gaat ie weer teveel richting zn eigen houding en gaat ie weer meer op de voorhand lopen. Achterhand mag er ook hier dus weer veel meer bij.

Foto 15: En hier zijn we weer helemaal terug bij de eigenhouding is er geen goed hals en rug gebruik meer waardoor hij dus weer op de voorhand valt.

Nou dat was even alle foto's, maar ik ben nog niet klaar want ik heb heus wel afentoe zitten kijken zaterdag :P . Ik vind ten eerste dat je teveel stukken rechtdoor rijd. Vooral in galop heb je de neiging alleen maar over de hoefslag te rijden. Juist in galop veel voltes rijden. Als je hem kwijt bent bij het aangaloperen draai hem dan meteen een volte in en blijf niet rechtdoor rijden terwijl je teveel gaat rommelen met je hand.

Wat me ook opviel is dat je soms heel onrustig in je hand wordt en dan wordt je ook vrij hard in je hand. Een deel hiervan kan heel goed met je piano handjes te maken hebben (doe ik namelijk ook met mn linkerhand). Punt 1 houdt je hand hoger, punt 2 houdt je handen netjes rechtop, zorg gewoon dat je altijd de muis van je hand kan zien en probeer daar maar bij te bedenken dat je een dienblad moet dragen (dat helpt echt je gaat vanzelf dan je hand meer draaien naar het goede punt). En blijf denken naar voren met je handen als je aan het lichtrijden bent, want je werkt gewoon teveel terug.

En het maakt niet uit als ie dan eerst even met zn kop bij jezus op tafel loopt, bied hem wat weerstand in je hand (geen druk gewoon wat weerstand) blijf eraan rijden en zodra ie nageeft open jij je hand. Als dit goed gaat ga je hem wat meer lengte geven door je handen naar voren te doen en niet naar beneden, zorg datje die knik in je ellebogen houdt want dan kan je je hand ook mee naar voren geven.

Dan nog even je sporen ik ben het ermee eens dat je er teveel mee zit te prikken. Ze mogen dus ook een heel eind lager zitten dat scheelt al een heel eind. Je hebt ze nu, zker gezien de korte beugellengte, veel te hoog zitten waardoor je ze juist steeds in hem prikt.

En tja die beugels, ik vind gewoon dat ze echt langer moeten nu. Je valt door deze korte lengte steeds voorover en daardoor haal je ook Nim uit zn balans. Hierdoor heeft hij ook moeite jou beter te laten zitten. Oftewel lengte aub!!! Want hiermee is het in het begin misschien de eerste keer even makkelijk, maar nu gauw vanaf stappen die korte beugel maat. Jij wordt er niet beter van en hij dus ook niet dus dat werkt elkaar alleen maar tegen. Je bent een heel eindje langer dan ik, maar toch zit je korter op hem dan ik doe dus dat klopt gewoon niet helemaal.

Verder vind ik dat je het allemaal best netjes doet hoor ;) je doet je best en je probeert het, maar je moet er gewoon wat meer aan rijden. Als je dat gaat doen komt het op de orun helemaal goed. Hoop dat je wat aan me commentaar hebt, ik zeg gewoon ff wat ik zie.

xLaus_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 18:00

zo een half uur later ben ik klaar met lezen :Y)
Haha :')

Maar hier heb ik wel echt wat aan :D
Ik ga inderdaad de volgende keer met OF langere beugels OF zonder beugels rijden, ben het daar namelijk volstrekt mee eens :j.

Ik ga volgende keer als ik erop zit heel hard aan je punten werken eline!

Dankje! :D

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:08

ziet er best goed uit je zegt zelf al waar je moet op letten dus ja daar moet je wel aan werken maar voor de rest ziet het er goed uit

super mooi paard :D

succes met rijden ;)

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:51

Eline je hebt er een heel verhaal van gemaakt, maar het klopt allemaal wel, zijn ook echt de knelpunten van Nim die je opnoemt... Hij verveeld zich idd snel en dan is ie super handig in zich eronder uit te drukken...

Als je hem bezig houdt en m geen ruimte geeft om in zn eigen houding te lopen/ schouder eruit te gooien dan zal t al een heel ander beeld geven...

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:56

Op foto 9. lijkt hij heel erg aan je teugel te hangen , jij trekt je precies naar omhoog aan de teugels . Ook zie ik op veel foto's dat je met de sporen erin zit , is hij zo lui dan?
Mooi paard ,en vind het best een mooi zicht ! :)

xLaus_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 20:58

nee, ik ben gewoon niet handig genoeg, hij is te slim voor mij :Y)

Haha, en we gaan er hard aan werken voor volgende week!
gaat goed komen :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 23:53

Ik heb ook als voornaamste advies je sporen een stuk omlaag doen. Op die manier kan je veel meer gedoseerd je hulpen geven zonder hem steeds in de buik te porren. Ik vermoed dat een aantal van de dingen waar jullie tegenaan lopen dan ook oplossen.