Met slof rijden/longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:13

Ninx schreef:
superwoman schreef:
met goede begeleiding vind ik het wel prima. Echter mis je vaak GOEDE BEGELEIDING.

Het is een linke hulpteugel -> bij verkeerd gebruik kun je het paard naar de kl*te rijden. Niet zo gek dus dat er veel mensen tegen de slof zijn.

Zeker ruiters die problemen hebben is een slof niet zo geschikt. Je neemt het probleem namelijk niet weg, rijkunst wordt er niet beter van. Gebruik je hem soms onder begeleiding, dan kan het je weer wel helpen.

Een slof moet ook altijd voor de ruiter zijn, om die te helpen en nooit voor het paard!
Dat wordt ook nog wel eens door elkaar gehaald. ;)

Kun jij dan goed uitleggen waar het voor helpt? En waarom je beter een slof kunt gebruiken dan longeren met dubbele teugels?
Ik heb het idee dat het in geen geval iets oplevert, maar hoor graag andere (goed onderbouwde) meningen...

Volgens mij hebben we die discussie al gehad en kwamen we daar niet uit.
Ik heb het iig vaak genoeg fout zien gaan, maar bij goede ruiters ook goed zien gaan.
Zelf heb ik ook beide ervaren. (gelukkig niet heel fout, maar wel dat het niet werkte omdat ik niet goed kon inspringen op de reacties die het paard gaf)

Als je aardig goed kan rijden, voel je gelijk hoe ver je kunt gaan en of het paard onder het gevraagde uit wil komen, dus schouder eruit of kont naar buiten/binnen etc etc.
Als je dat niet voelt, kun je je paard harstikke scheef maken.
Mensen die het ' aan de teugel' niet door hebben, hebben meestal het paard niet genoeg aan het been, waardoor je alleen een krul krijgt.

Echter wanneer je ruiter wel alles goed aan voelt kun je sneller tot een bepaald resultaat komen met slof en soms daardoor zelfs vriendelijker.
Zeker paarden met een vervelende ervaringen willen wel eens gelijk vechten tegen de ruiterhand. Doormiddel van een slof vraag je ze makkelijk lang en laag en ervaren ze de vriendelijke ruiterhand en willen ook niet meer vechten. Slof kun je ook na 10 min weer weg leggen.

Ik denk echt dat het een kwestie is van ervaren dat een slof je kan helpen, terwijl je hem niet nódig heb!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:18

met de reactie hier boven ben ik het 10000% zeker mee eens!
super uitgelecht

grtz

eefje189

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:27

ik vind ,dat doe ik zelf ook, dat 1 a 2 keer in de week met slof/elastiek moet kunnen. je moet met een slof wel oppassen dat ie er niet achter gaat lopen. als je hem niet te strak hebt gebeurd dat natuurlijk niet, maar dat kan je perongeluk overkomen. daarom rijd ik met elastiek, maar dan moet je nog wel meer dan met slof. nou succes ermee :D

Geryon

Re: Met slof rijden/longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:42

Ik vind het ook kunnen hoor! Want beter een hulpteugeltje eraan dan dat je allen maat pijn aan je armen hebt en dat je paardje het ook niet echt lekker vind lopen als je de ele tijd ruzie met hem hebt!

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:05

Geryon schreef:
Ik vind het ook kunnen hoor! Want beter een hulpteugeltje eraan dan dat je allen maat pijn aan je armen hebt en dat je paardje het ook niet echt lekker vind lopen als je de ele tijd ruzie met hem hebt!

Als je op een normale paardvriendelijke manier rijdt hoor je helemaal geen pijn in je armen te krijgen. Hooguit omdat je ze in een stabiele positie houd maar toch echt niet van kracht zetten hoor, dat heet geen rijden meer.

Verder over het topic : Ik vind dat beiden opties moeten kunnen.

Longeren: bij longeren vind ik dat de slof wel mogelijk is, mits niet te strak aangetrokken. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je je paard in een bepaalde positie trekt. Paarden zijn niet van klei, het is niet zo dat als ze 7 dgn per week in 1 positie rijden dat ze deze aan blijven houden. Zelf ben ik meer van de pessoa omdat de achterhand hiermee aangemoedigd word, en van de dubbele longe, mits correct gebruikt. Ik zelf kan hier goed mee overweg.

Wat rijden betreft: Zoals al vaker gezegt, een slof is een goed HULP middel MITS het in goeie handen is, wat het helaas niet altijd is. De meeste mensen raad ik bij voorbaad een slof af, omdat de meeste er nog niet aan toe zijn. Verdiep je eerst in je paard voordat je met 'leuke' dingetjes aan komt zetten. Het is niet zo prachtig om een paard te zien wat in de krul getrokken wordt voor het 'mooie'.

Als een slof correct gebruikt word (vaak is er begeleiding nodig) kan ik er mee omgaan dat er mee gereden word. Als je er met een normale lengte een knoop inlegt en je legt het op de hals is het bij veel paarden al voldoende.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:16

Geryon schreef:

idd Assiej, dan doe je iets niet goed als je pijn in je armen krijgt.
Een slofteugel zal je in die situatie ook niet helpen en misschien juist nog wel meer problemen geven op langer termijn. Veel mensen kijken naar de krul, terwijl dat alleen het resultaat moet zijn van een paard wat goed aan de hulpen staat, niet andersom.

Waarmee een slof kan helpen is een buiging in het lijf, die hij liever niet wil maken. Kunst is ook om dan niet te overvragen. Of zoals eerder een paar wat het vertouwen kwijt is in de ruiterhand. (pijn in je armen is een goed voorbeeld hoe een paard z'n vertrouwen kan verliezen)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:35

Nou, dat is bij mij dus niet zo hoor! Ik meot aanhouden, als mijn paard tegen de hand komt moet ik mijn handen op de plek houden, en daar krijg ik pijn van omdat hij trekt. En soms rijd ik dan met slof zodat hij niet zo vaak tegen de hand kan komen en dan lekker helemaal los is, dan is het juist geen neppe krul.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:45

niemand valt je aan hoor ?? Als je paard trekt is hij dus niet volledig ontspannen...en trekken doen paarden met een reden ;)

geennaam__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:34

rijden doe ik dr niet mee
maar ik longeer er sommige wel mee
omdat ze anders gewoon het meer zien als vrij rondjes rennen en beentjes streken
terwijl ik juist wil dat ze dan gaan buigen en door de rug lopen...

Avary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:40

Ik gebruik nu al lange tijd een slof met longeren als bijzet. Mijn paard heeft rugproblemen en in de kliniek werd ons aangeraden haar rug te gaan trainen met bijzet. Binnen 6 weken is ze destijds van een plank veranderd in een soepel paard. Overigens rijden we al heel lang niet en met rijden gebruiken we ook geen slof, omdat je dat naar mijn idee inderdaad alleen met goede begeleiding kunt doen.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:50

De fysiotherapeut raadde me eventueel een slof aan om mn paard wat losser te krijgen, hij zit ontzettend vast.
Denk wel dat zij weet waar ze het over heeft, dus zal het ongetwijfeld goed kunnen doen.
Ze zei er uiteraard wel bij, indien je daarmee kunt rijden.
Kan ik niet, dus gebruik ik hem ook niet, maar da terzijde

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:59

Als je een slof goed gebruikt, en weet wat je wil verbeteren of stimuleren, heb ik er geen problemen mee.
Maar helaas zie je bijzetteugels té vaak in handen van onkundige ruiters/paardenmensen, en dát soort mensen helpen paarden naar de knoppen en geven hulpteugels daardoor een slechte naam ;).

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:38

Assiej schreef:
niemand valt je aan hoor ?? Als je paard trekt is hij dus niet volledig ontspannen...en trekken doen paarden met een reden ;)

Dat snap ik wel, ik rijd ik nu niet meer met slof, tijdje geleden wel. Hij trekt ook niet de hele tijd, eerst wel, hij trok omdat ik hem ontspanner liet lopen, zijn vorige eigenaar trok hem in de krul, ik moest het tegenovergestelde doen, en toen greep hij de kans om de hele tijd te trekken. Nu komt hij zelf soms tegen de hand bij oefeningen waar die geen zin in hebt. Dat wilt ie gewoon niet en zet zich dan vast en ik moet mijn handen eraan houden en hem weer lospeuteren