Ninx schreef:superwoman schreef:met goede begeleiding vind ik het wel prima. Echter mis je vaak GOEDE BEGELEIDING.
Het is een linke hulpteugel -> bij verkeerd gebruik kun je het paard naar de kl*te rijden. Niet zo gek dus dat er veel mensen tegen de slof zijn.
Zeker ruiters die problemen hebben is een slof niet zo geschikt. Je neemt het probleem namelijk niet weg, rijkunst wordt er niet beter van. Gebruik je hem soms onder begeleiding, dan kan het je weer wel helpen.
Een slof moet ook altijd voor de ruiter zijn, om die te helpen en nooit voor het paard!
Dat wordt ook nog wel eens door elkaar gehaald.
Kun jij dan goed uitleggen waar het voor helpt? En waarom je beter een slof kunt gebruiken dan longeren met dubbele teugels?
Ik heb het idee dat het in geen geval iets oplevert, maar hoor graag andere (goed onderbouwde) meningen...
Volgens mij hebben we die discussie al gehad en kwamen we daar niet uit.
Ik heb het iig vaak genoeg fout zien gaan, maar bij goede ruiters ook goed zien gaan.
Zelf heb ik ook beide ervaren. (gelukkig niet heel fout, maar wel dat het niet werkte omdat ik niet goed kon inspringen op de reacties die het paard gaf)
Als je aardig goed kan rijden, voel je gelijk hoe ver je kunt gaan en of het paard onder het gevraagde uit wil komen, dus schouder eruit of kont naar buiten/binnen etc etc.
Als je dat niet voelt, kun je je paard harstikke scheef maken.
Mensen die het ' aan de teugel' niet door hebben, hebben meestal het paard niet genoeg aan het been, waardoor je alleen een krul krijgt.
Echter wanneer je ruiter wel alles goed aan voelt kun je sneller tot een bepaald resultaat komen met slof en soms daardoor zelfs vriendelijker.
Zeker paarden met een vervelende ervaringen willen wel eens gelijk vechten tegen de ruiterhand. Doormiddel van een slof vraag je ze makkelijk lang en laag en ervaren ze de vriendelijke ruiterhand en willen ook niet meer vechten. Slof kun je ook na 10 min weer weg leggen.
Ik denk echt dat het een kwestie is van ervaren dat een slof je kan helpen, terwijl je hem niet nódig heb!