Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
sofieenhans schreef:Om het aan teugel te krijgen heb je allerlei hulpmiddelen. Teugels , zwepen, sporen.
Het belangrijkste is nog altij je zit en je lichaamsgewicht. Leer rijden met je gewicht. Door je gewicht op de juiste manier te verschuiven kan je een moeilijk paard aan teugel krijgen.
Eenvoudig uitgelegd: Benen en schouders ontspannen, bekken naar voor en schouders heel licht naar achter.
Werk zo weinig mogelijk met de kracht van je armen, je verliest toch.
Laat je benen naar beneden hangel. Probeer zo zwaar mogelijk in het zadel te gaan zitten.
Hopeljik lukt het. Veel succes!!
sofieenhans schreef:Ik rij liever met een iets scherper bitje dan de mond van mijn paard helemaal te moeten openscheuren.
En ja, als je werkt met de kracht van je armen, verlies je. je moet dus andere manieren zoeken om te rijden met je paard. Voor mij is dat werken met lichaamsgewicht.
@smousje schreef:Ik rij hem nu met een LTJones bit,als je zie wat voor een bit dat is denk je waarschijnlijk,wat is dat dan!
Echter is het een heel goed bit en zeer flexibel.
Met een hele lichte fiberatie van je vingers komt het paard omlaag,mits verder goed gereden en een goede houding en hulpen.
Dit is dus fijner voor paard en ruiter![]()
.
sofieenhans"]
Een paard aan teugel krijgen die gevoelloos is in de mond is geen makkelijke opdracht.
Niet als je hem aan de teugel wilt hebben hoor, in een krul wordt dan wat moeilijker omdat je hem dan met je handen naar beneden plukt en rukt![]()
[/quote]
[quote="sofieenhans"]
Ik heb ook zo'n paard. Ik reed met een normaal trensbit en moest ook 'zagen ' om haar aan teugel te krijgen. Maar het paard wint toch na verloop van tijd.
Ik ga me nu echt afvragen of je wel weet wat aan de teugel is? Volgens mij moet je het woordje 'aan de teugel'in jou verhaaltjes veranderen naar 'in een krul'. Nog een vraagje voor je: Waarom wil je hem eigenlijk in de krul hebben? Oké jij noemt het op jou manier aan de teugel, maar het werkelijke aan de teugel is een gevolg van!
[/quote]
[quote="sofieenhans"]
Ik heb mij toen gewoon een ander bit aangeschaft. Tegenwoordig rijd ik haar met een Pelham bit met dubbele teugel. Wat is het gevolg nu: Wanneer je aan het bit trekt, dan doet het pijn in de mond van het paard. Dat weet het paard ook. Maar ik hoef niet te trekken of te zagen. neen, ik kan nu rijden zonder enige druk op mijn teugels te zetten.
wat moet ik hier nog van zeggen?
[/quote]
[quote="sofieenhans"]
En ze heeft nog nooit zo goed gereden. Ik hoef niet aan mijn teugels te hangen en ik hoef niet te 'zagen' om ze aan teugel te krijgen. Door met een sterker bit te rijden, maar dan wel met een hele zachte(!!!!) hand te rijden kan je heel veel berijken.
Wat wil je eigenlijk bereiken? Een paard dat 'bang' is voor je hand? En dat alleen in een krul loopt (wat geen enkel voordeel heeft :S)
[/quote]
[quote="sofieenhans"]
Zorg er ook voor dat je ontspannen zit. Om aan teugel te rijden is het belangrijkste dat je u schouders ontspant. Daardoor gaan automatisch ook je handen ontspannen, waardoor de mond en de hals van het paard zullen ontspannen, waardoor hij veel makkelijker aan de hand zal lopen.
Wat haal jij veel doorelkaar!!
[/quote]
[quote="sofieenhans"]
Om het aan teugel te krijgen heb je allerlei hulpmiddelen. Teugels , zwepen, sporen. Sinds wanneer zijn teugels uitgevonden om een paard in een krul te rijden? Ik weet niet hoe jij met een zweep je paard in een krul krijgt? Door oneindig op z'n kop te meppen en hem naar beneden te slaan? Sporen zijn om een hulp te verfijnen.
[/quote]
[quote="sofieenhans"]
Om te beginnen is een Pelham bit geen gruwelijk scherp bit
Volgens mij is jou pelham wel degelijk scherper als je vorige bit. Je gaat mij niet wijs maken dat je paard je opeens zo aardig vind dat ie in een krul loopt voor je.
[/quote]
[quote="sofieenhans"]
Ten tweede, als ik sommige mensen zie rijden met een gewoon trens bit komen de tranen me soms in de ogen. De paarden hun monden zijn bijna opengescheurd. Ik rij liever met een iets scherper bitje dan de mond van mijn paard helemaal te moeten openscheuren.
Dus dit verklaard dat jij wel degelijk op kracht rijdt, want ook met een doodgewoon trensje zou jij je paard aan de teugel moeten krijgen (omdat je een paard niet aan de teugel rijd door te plukken en rukken in de mond) Met een pelham krijg je z'n smoelwerk ook kapot gerukt hoor, maar niet zo snel omdat hij zó pittig inwerkt dat je niet eens hard hoeft te trekken of je paard gehoorzaamd wel. Niet uit liefde voor jou, maar uit angst voor de pijn (wat Tigger ook al zei dacht ik?) En weet je waar ik tranen van in m'n ogen krijg? Mensen die denken dat ze goed bezig (paard loopt in krul, krijgt leuke complimentjes van vriendinetjes) zijn en ondertussen hun paard naar de kl*te werken en er maar wat scherpers inhangen, want ook nu ging hij opeens niet meer aan de teugel bla bla! (natuurlijk zijn er gevallen waar iemand echt niets aan kon doen, en je niet weet dat je paard lijdt. Wat bijvoorbeeld een tijd geleden bij Fitzroy [dacht ik?] aan de hand was hier op bokt. )
[/quote]
[quote="sofieenhans schreef:
En ja, als je werkt met de kracht van je armen, verlies je. je moet dus andere manieren zoeken om te rijden met je paard. Voor mij is dat werken met lichaamsgewicht.
Je spreekt je zelf echt tegen, l*l je de helft uit een boekje ofzo? Wat ben je nou aan het doen meid? Nee dat je geen kracht op die pelham hoeft te zetten is nu onderhand wel logies en heel erg duidelijk, dat ding is gewoon zo scherp![/b]