Fries eindelijk weer fijn in de rug!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley__

Re: Fries eindelijk weer fijn in de rug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:03

Wat een mooie fries heb je! :j

Teugels absoluut NIET korter. Ik heb zel ook een fries en het is nou eenmaal friezen eigen dat ze zich ontzettend op kunnen kroppen. Dus als jij de teugels korter gaat pakken, zal dat niet in zijn voordeel werken.
Lekker zo doorgaan, die laatste foto vind ik héél fijn. Probeer je handen niet constant zo wijd te zetten. je kunt je paard ook met je handen wat dichter bij elkaar voorwaarts neerwaarts rijden. Natuurlijk zal het af en toe nodig zijn.

Blijf rechtop zitten en je beugels een gaatje langer is ook mooier denk ik ;)

Heel veel succes ermee, verstandig dat je nu van dat bitje af bent :j

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:42

Ashley__ schreef:

Teugels absoluut NIET korter. Ik heb zel ook een fries en het is nou eenmaal friezen eigen dat ze zich ontzettend op kunnen kroppen. Dus als jij de teugels korter gaat pakken, zal dat niet in zijn voordeel werken.

Ik snap dan niet dat mensen zeggen dat je je teugels niet korter mag pakken. Als jij je teugels korter pakt zodat je je handen meer gaat dragen en op de juiste plek houd, zie ik geen probleem. Te lange teugels zijn niet goed, dan verlies je het contact. Als je gewoon je teugels op contact heb en je handen op je juiste plaats, dan kun je ook gewoon schuiven in die hals, je gaat gewoon dan meegeven met je handen. Als hij opkropt dan drijf je naar voren en geef je iets meer mee naar voren.

zwarte_veer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:59

Mooie merrie,

heb de indruk dat je beetje banaan houding hebt?
Weet niet beter uit te drukken...

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:06

Amaretto27 schreef:
Ashley__ schreef:

Ik snap dan niet dat mensen zeggen dat je je teugels niet korter mag pakken. Als jij je teugels korter pakt zodat je je handen meer gaat dragen en op de juiste plek houd, zie ik geen probleem. Te lange teugels zijn niet goed, dan verlies je het contact. Als je gewoon je teugels op contact heb en je handen op je juiste plaats, dan kun je ook gewoon schuiven in die hals, je gaat gewoon dan meegeven met je handen. Als hij opkropt dan drijf je naar voren en geef je iets meer mee naar voren.

Ben ik helemaal met je eens hoor! En niet alle friezen kroppen zich op hoor ;)

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 08:07

met je boven lichaam zit je heel ver naar voren, en je handen zijn veel te veel naae achter en uitelkaar. dat ziet er ect neit uit.

voor de rest leuk beesie!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 08:23

Amaretto27 schreef:

Ja, hier zat ik al op te wachten. Constant met hele lange teugels rijden is niet goed nee, dat begrijp ik zelf ook. Maar gezien het voormalige rugprobleem van het paard lijkt het mij héél verstandig om wel zo minstens de eerste 20 minuten, misschien wel langer, op deze manier los te werken. Dus: Lekker voorwaarts neerwaarts. Pakt het paard het fijn op kun je idd je teugels korter nemen. Als je dan je handen mooi op de plek houdt en niet te strak pakt van voren is het natuurlijk ook goed.

Je hoeft niet contact te verliezen als je met een lange teugel rijdt. Als je tenminste goed met een lange teugel kunt rijden heb je gewoon contact met de mond.

Over het opkroppen, idd, dan naar voren drijven en je handen meegeven. Je kunt idd schuiven in de hals als je de teugels korter hebt, maar je kunt absoluut niet 'echt' voorwaarts neerwaarts rijden, als dus die hele hoofd-halshouding daalt en naar voren gaat, de teugels kort houden.

Zeker met dit paard raad ik de TS/amazone aan om los te rijden op deze manier, dus lekker lang/laag over de rug en als dat fijn voelt en hij doet het goed, oppakken en je teugels wat korter ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 08:43

Het gaat hier vols mij niet om de lengte van de teugel, maar waar de TS haar handen heeft. Ik rijd mijn paard ook wel eens met een brede hand, maar alleen met overgangen die hij moeilijk vind. Verder rijd ik ook voorwaarts neerwaarts maar dan is evengoed mijn hand op zijn plaats.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 08:59

Aanleuning, dus contact vanuit je hand naar de mond van het paard, heeft niets met de lengte van je teugels te maken!
Teugels korter pakken om aanleuning te kunnen krijgen is dan ook niet de juiste manier.
Je kan je paard in aanleuning rijden met zijn hoofd in het zand, maar ook in de oprichting.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:05

aerdenhout1 schreef:
Aanleuning, dus contact vanuit je hand naar de mond van het paard, heeft niets met de lengte van je teugels te maken!
Teugels korter pakken om aanleuning te kunnen krijgen is dan ook niet de juiste manier.
Je kan je paard in aanleuning rijden met zijn hoofd in het zand, maar ook in de oprichting.

Maar dan moet je wel een goede aanleuning hebben, zodat het paard je hand volgt. Dan kun je indd je paard met het hoofd in het zand rijden, dus dan is het logisch dat je teugel langer is ja dan wanneer je hem opgericht hebt lopen ;)

dorientje83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 21:34

Houding van lichaam en handen wordt inmiddels aan gewerkt.
Bedankt voor de reacties, vooral van diegenen die iets toe hebben kunnen voegen ;) m.b.t. tips!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:50

Joolien schreef:
Het gaat hier vols mij niet om de lengte van de teugel, maar waar de TS haar handen heeft. Ik rijd mijn paard ook wel eens met een brede hand, maar alleen met overgangen die hij moeilijk vind. Verder rijd ik ook voorwaarts neerwaarts maar dan is evengoed mijn hand op zijn plaats.

Volgens mij gaat het hier om beide. De TS heeft én haar handen te wijd én volgens sommigen haar teugells te lang. Maar daar heb ik al commentaar over gegeven en het is dus een beetje onzinnig om dat weer te herhalen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:00

aerdenhout1 schreef:

Dank Aerdenhout! Helemaal mee eens...

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:06

aerdenhout1 schreef:

Dat is dus ook wat ik probeerde duidelijk te maken ;)

Citaat:
Je hoeft niet contact te verliezen als je met een lange teugel rijdt. Als je tenminste goed met een lange teugel kunt rijden heb je gewoon contact met de mond.

dorientje83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 11:08

gisteren voor het eerst wedstrijd op ander terrein gereden en liep toen gigantisch tegen te lange teugel aan, ze liep gewoon onder me vandaan :D goede les