Wanneer met S&T leren rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vithou

Re: Wanneer met S&T leren rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:17

Ik rijd B.. (13) maar het is mijn droom om later.. onder weliswaar goede begeleiding.. óóit nog een keer met s&t te rijden..
Het is voor mij, net een tikkeltje meer het Z gevoel :')

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:56

Ik heb mijn paard voor het eerst door mijn instructeur laten rijden met st&tr, daarna ben ik in de lessen zelf gaan rijden met de st&tr, tot ik groen licht kreeg om het thuis zelf ook te gaan doen.
Ik rijd Z2 en oefen voor het ZZL maar rijdt nog steeds vaak een wedstrijd met trens, heb zowiezo altijd twee hoofdstellen mee op concours zo kan ik aan de hand van de bui van mijn paard beslissen met welke optoming ik rijdt.
We hebben de stang voor het eerst ingedaan toen Z startgerechtigd was.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:25

Hy!
in belgie dan toch mag je vanaf L niveau met stang en trens rijden, dus is het zeker geen probleem 'volgens de klasse'
natuurlijk hangt het ook af aan de ruiter, maar als je een zachte, stille hand hebt, en weet hoe je het (of leert) moet gebruiken is het toch zeker nie erg?
en dat je ervoor alle oefeningen tot in het Z2 moet kennen? pff, dat denk ik niet hoor! ;)

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:08

Mijn paard was al gewend aan stang en trens toen ik hem ging rijden (liep Z2), maar heb de eerste paar keer Z1 nog gewoon op trens gereden. Hij liep hartstikke goed, dus ik vond het wel fijn om eerst maar een beetje aan de nieuwe klasse te wennen en daarna aan S&T. Ben er toen thuis een paar keer mee gaan trainen, merkte eerst weinig verschil maar nu (hij loopt inmiddels ZZ-L) loopt hij wel wat fijner op stang en trens. Maar ik rij hem nog zeker 3x per week op trens en dan loopt hij ook gewoon alles keurig, alleen de afstemming is net iets minder fijn.

mypoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:06

ik kom dit problemen wel vaker tegen, ook bij mijn lesklanten....
meestal raad ik mijn lessers aan om ermee te beginnen als er al uitzicht is op het Z (M2 met aant. winst), indien S&T nodig lijkt....
als de ruiter niet gewend is aan S&T , eerst met dubbele teugels aan een gwn bit, want als je 2 teugels niet gewend ben is dit best een handvol.
als ruiter goed om kan gaan met deze 2 teugels proberen we een keer op S&T, bij voorkeur alleen in de les, de eerste paar keer met de stangteugel helemaal los, alleen op het einde vasthouden en de trensteugel gewoon op maat.... op deze manier kan ook het paard wennen aan het andere bit en ook voorzichtig aan aan de andere inwerking.
als dit goed gaat ga je zo stukje bij beetje de stangteugel ook wat aannemen.....
dit is de procedure zoals wij hem doorlopen....

TakeThat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:10

Jej wat een onzin zeg in je vorge topic.

Alleen maar goed dat je een paard hebt waar jij op kunt oefenen om met S&T te rijden, je hebt begleiding en de verhalen van je rijdt nog maar M2 dus je kunt er niet mee omgaan is al helemaal onzin, iedereen moet het leren en als je in de M2 zit zul je toch wel moeten oefenen wil je het Z1 met S&T starten

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:14

Ik mag Z starten maar snap helemaal niet waarom mensen perse met S&T willen rijden......ik heb dat niet, vind die teugels nu al genoeg in mijn hand en moet er eigenlijk niet aan denken dat er nog een setje bij komt.

Vooralsnog ga ik eerst flink trainen op een aantal oefeningen waarmee ik weliswaar het M2 gewoon doorgekomen ben, maar die niet goed genoeg gaan, en dan ga ik moed verzamelen om een keer Z te starten maar dat zal gewoon op mijn huidige bit gaan gebeuren.

Aan de andere kant, wil iemand dit wel en kan diegene ermee overweg, gewoon doen, lekker belangrijk wat een ander er van vindt!

flugeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:59

Zodra ik M2 ben, adviseerd mijn instructie om, om de dag met s&t te gaan rijden, zodat ik er klaar voor ben als ik Z ga starten.
ergens vind ik het stoer om op een gewoon bitje in het Z te starten, maar vind s&t ook geweldig gaaf.
Maar zodra ik M1+10 ben..ga ik onder begeleiding toch echt die s&t uitproberen

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:27

Mijn instructrice hanteert de regel, als je al je winstpunten in het M2 bij elkaar gereden hebt. Ik ben helaas nog niet zover, maar dat is wat anders.

Mijn instructrice zegt dit omdat sommige paarden een terug val kunnen krijgen als je met S&T gaat rijden. Dan is het moeilijk om je laatste WP in het M2 te halen. Dan moet je je dier weer helemaal om trainen.
Dit verhaal gaat natuurlijk op voor paarden die S&T niet kennen. In het geval van TS is dat natuurlijk niet zo, dan lijkt het mij geen bezwaar om bij M2+7 met S&T te gaan oefenen.

flugeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:35

soofenflo schreef:
Mijn instructrice hanteert de regel, als je al je winstpunten in het M2 bij elkaar gereden hebt. Ik ben helaas nog niet zover, maar dat is wat anders.

Mijn instructrice zegt dit omdat sommige paarden een terug val kunnen krijgen als je met S&T gaat rijden. Dan is het moeilijk om je laatste WP in het M2 te halen. Dan moet je je dier weer helemaal om trainen.
Dit verhaal gaat natuurlijk op voor paarden die S&T niet kennen. In het geval van TS is dat natuurlijk niet zo, dan lijkt het mij geen bezwaar om bij M2+7 met S&T te gaan oefenen.

Een terugval ?? met wat ??

Hangt dat er niet een beetje vanaf hoe en hoevaak je met s&t rijdt ??
Waar ik aan denk met een terugval, is dat hij went aan de stang en je hem dan op een trens niet meer kan rijden, maar als je de stang er in hangt, neem ik aan dat je hem niet gelijk vol op de stang rijd, dus waar krijgt ie dan een terugval mee, je voorwaarden blijven toch hetzelfde met S&T. Daarom moet je ook niet dageliks met S&T rijden..

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:38

Als je een terug val krijgt gebruik je de stang en trens verkeerd.

flugeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:42

kazary schreef:
Als je een terug val krijgt gebruik je de stang en trens verkeerd.

ja dat bedoel ik...

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 08:54

flugeltje schreef:
soofenflo schreef:

Waar ik aan denk met een terugval, is dat hij went aan de stang en je hem dan op een trens niet meer kan rijden, maar als je de stang er in hangt, neem ik aan dat je hem niet gelijk vol op de stang rijd, dus waar krijgt ie dan een terugval mee, je voorwaarden blijven toch hetzelfde met S&T. Daarom moet je ook niet dageliks met S&T rijden..

Het gaat hierom dat het paard ineens moet wennen aan een hele hoop ijzer in zijn mond. Sommige/ de meeste paarden vinden dit niet prettig en hebben een tijdje nodig om op S&T hun ontspanning terug te vinden. Dan ligt dat dus niet aan de stang die erbij zit, maar gewoon puur aan de hoeveelheid ijzer in de mond.

De terugval wordt dus niet veroorzaakt door geruk aan de stang ofzo.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:11

Ook daar heb ik nog nooit last van ondervonden dat paarden moeten wennen aan het meer ijzer en daardoor niet meer ontspannen zijn. Dus de meeste paarden gaat naar mijn idee niet op.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:22

Misschien krijg ik nu heel bokt over me heen maar goed.

Toen ik nog op de mange reed (jaren geleden) had de manege eigenaar een paard waarmee hij in het ZZ-waar mee reed. Dus met stang en trens. Nu had ik de kans om een keer op dit paard te mogen rijden. (de eigenaar zou het nooit gedaan hebben als het niet gegaan was)

Daar zit je dan als 'manegeruiter' op een fantastisch paard, maar wel met S&T. In het begin is het verdomd moeilijk, ik moest ook eerst alleen de trens erbij houden en de stang teugel wel vast hebben maar niets mee doen.

Als je het eenmaal doorhebt, hoe, wie en wat dan ging er een hemel open. (voor mij, als je alleen manegepaarden gewent bent.)
Het was zo'n gave ervaring om gewoon echt eens een keer te kunnen paardrijden. Gewoon WOW.
Ik had deze ervaring niet willen missen. Maar zou ik eigenlijk moeten weigeren omdat het paard stang en trens in had?

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:32

lucifertje schreef:
Misschien krijg ik nu heel bokt over me heen maar goed.

Toen ik nog op de mange reed (jaren geleden) had de manege eigenaar een paard waarmee hij in het ZZ-waar mee reed. Dus met stang en trens. Nu had ik de kans om een keer op dit paard te mogen rijden. (de eigenaar zou het nooit gedaan hebben als het niet gegaan was)

Daar zit je dan als 'manegeruiter' op een fantastisch paard, maar wel met S&T. In het begin is het verdomd moeilijk, ik moest ook eerst alleen de trens erbij houden en de stang teugel wel vast hebben maar niets mee doen.

Als je het eenmaal doorhebt, hoe, wie en wat dan ging er een hemel open. (voor mij, als je alleen manegepaarden gewent bent.)
Het was zo'n gave ervaring om gewoon echt eens een keer te kunnen paardrijden. Gewoon WOW.
Ik had deze ervaring niet willen missen. Maar zou ik eigenlijk moeten weigeren omdat het paard stang en trens in had?

Tuurlijk niet, iedereen moet het toch leren? Kijk ik heb zelf nog nooit met S&T gereden, maar ik had deze kans ook zeker niet afgeslagen :j
Het paard was er mee bekend, en eventuele foutjes maken is menselijk hoor :) .

flugeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:01

flugeltje schreef:
soofenflo schreef:

Het gaat hierom dat het paard ineens moet wennen aan een hele hoop ijzer in zijn mond. Sommige/ de meeste paarden vinden dit niet prettig en hebben een tijdje nodig om op S&T hun ontspanning terug te vinden. Dan ligt dat dus niet aan de stang die erbij zit, maar gewoon puur aan de hoeveelheid ijzer in de mond.

De terugval wordt dus niet veroorzaakt door geruk aan de stang ofzo.

Bij mij is de ontspanning zo bevestigd, dat ik daar geen probleem mee verwacht, maar we zullen zien binnenkort.
Maar dat is weer zo'n verhaal van bevestiging, als de ontspanning goed bevestigd is, geloof ik nooit dat dat ineens een probleem word.
Veel paarden in het M, kennen geen ontspanning, ga je er dan S&T in gooien, knapt dat niet op..

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 09:38

Ik begrijp dat verhaal van ontspanning -> S&T wel.
Ken een enorme knabbelaar... altijd gummi... altijd spelen met het bit. Ik ga ervanuit dat dit paard wel moet wennen aan de overgang naar S&T. Nog meer om mee te spelen. :+

flugeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:33

Pion schreef:
Ik begrijp dat verhaal van ontspanning -> S&T wel.
Ken een enorme knabbelaar... altijd gummi... altijd spelen met het bit. Ik ga ervanuit dat dit paard wel moet wennen aan de overgang naar S&T. Nog meer om mee te spelen. :+

Wennen geloof ik ook wel ja, maar een complete terugval geloof ik niet zo

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:09

Ik heb ook welleens gehobbeld met S&T, 1 keertje. Ik rijd geen wedstrijden, dus een niveau heb ik niet echt...
Was onder begleiding van eigenaresse van het paard (mijn tante) en ik mocht wat dingetjes uitproberen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:37

Ik denk dat de overgang op S&T probleemloos verloopt als je paard er lichamelijk en geestelijk klaar voor is en je de goede combinatie van trens en stang gebruikt. Elke paardenmond is verschillend en ook het karakter speelt een grote rol bij het kiezen van de juiste stang en trens.

Ik rij geen wedstrijden met mn eigen knollie, maar heb vroeger wel met S&T gereden en ben dus niet onervaren. We zijn nu een beetje bezig met de M/Z oefeningen, dat doen we al met een speciaal bit, omdat hij op een gewone trens niet meer lekker liep. We hebben nu een mylerbit met veel tongvrijheid maar toch onafhankelijke zijlingse werking en dat gaat super. Het is een bit met kimblewick ringen, met een klein ringetje aan de onderkant, zodat je er ook een stang (met korte scharen) van kan maken. M'n paard loopt fijn op de grote ringen, maar nog veeeeeeel fijner op de kleine ringen (stang)
Langzaam ben ik er toch over aan het denken om er ergens dit jaar eens een S&T in te hangen, maar ik wil wel veel aandacht besteden aan het kiezen van de juiste combinatie, omdat ik wil dat dit zo probleemloos mogelijk verloopt. Ik heb straks al wel de mazzel dat mijn paard al om kan gaan met de hefboomwerking met de druk achter de oren en onder de kin, waardoor ik denk dat de overgang wat makkelijker zal gaan.