Het is voor mij, net een tikkeltje meer het Z gevoel
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
soofenflo schreef:Mijn instructrice hanteert de regel, als je al je winstpunten in het M2 bij elkaar gereden hebt. Ik ben helaas nog niet zover, maar dat is wat anders.
Mijn instructrice zegt dit omdat sommige paarden een terug val kunnen krijgen als je met S&T gaat rijden. Dan is het moeilijk om je laatste WP in het M2 te halen. Dan moet je je dier weer helemaal om trainen.
Dit verhaal gaat natuurlijk op voor paarden die S&T niet kennen. In het geval van TS is dat natuurlijk niet zo, dan lijkt het mij geen bezwaar om bij M2+7 met S&T te gaan oefenen.

flugeltje schreef:soofenflo schreef:Mijn instructrice hanteert de regel, als je al je winstpunten in het M2 bij elkaar gereden hebt. Ik ben helaas nog niet zover, maar dat is wat anders.
Mijn instructrice zegt dit omdat sommige paarden een terug val kunnen krijgen als je met S&T gaat rijden. Dan is het moeilijk om je laatste WP in het M2 te halen. Dan moet je je dier weer helemaal om trainen.
Dit verhaal gaat natuurlijk op voor paarden die S&T niet kennen. In het geval van TS is dat natuurlijk niet zo, dan lijkt het mij geen bezwaar om bij M2+7 met S&T te gaan oefenen.
Een terugval ?? met wat ??
Hangt dat er niet een beetje vanaf hoe en hoevaak je met s&t rijdt ??
Waar ik aan denk met een terugval, is dat hij went aan de stang en je hem dan op een trens niet meer kan rijden, maar als je de stang er in hangt, neem ik aan dat je hem niet gelijk vol op de stang rijd, dus waar krijgt ie dan een terugval mee, je voorwaarden blijven toch hetzelfde met S&T. Daarom moet je ook niet dageliks met S&T rijden..

lucifertje schreef:Misschien krijg ik nu heel bokt over me heen maar goed.
Toen ik nog op de mange reed (jaren geleden) had de manege eigenaar een paard waarmee hij in het ZZ-waar mee reed. Dus met stang en trens. Nu had ik de kans om een keer op dit paard te mogen rijden. (de eigenaar zou het nooit gedaan hebben als het niet gegaan was)
Daar zit je dan als 'manegeruiter' op een fantastisch paard, maar wel met S&T. In het begin is het verdomd moeilijk, ik moest ook eerst alleen de trens erbij houden en de stang teugel wel vast hebben maar niets mee doen.
Als je het eenmaal doorhebt, hoe, wie en wat dan ging er een hemel open. (voor mij, als je alleen manegepaarden gewent bent.)
Het was zo'n gave ervaring om gewoon echt eens een keer te kunnen paardrijden. Gewoon WOW.
Ik had deze ervaring niet willen missen. Maar zou ik eigenlijk moeten weigeren omdat het paard stang en trens in had?
. flugeltje schreef:soofenflo schreef:
Een terugval ?? met wat ??
Hangt dat er niet een beetje vanaf hoe en hoevaak je met s&t rijdt ??
Waar ik aan denk met een terugval, is dat hij went aan de stang en je hem dan op een trens niet meer kan rijden, maar als je de stang er in hangt, neem ik aan dat je hem niet gelijk vol op de stang rijd, dus waar krijgt ie dan een terugval mee, je voorwaarden blijven toch hetzelfde met S&T. Daarom moet je ook niet dageliks met S&T rijden..
Het gaat hierom dat het paard ineens moet wennen aan een hele hoop ijzer in zijn mond. Sommige/ de meeste paarden vinden dit niet prettig en hebben een tijdje nodig om op S&T hun ontspanning terug te vinden. Dan ligt dat dus niet aan de stang die erbij zit, maar gewoon puur aan de hoeveelheid ijzer in de mond.
De terugval wordt dus niet veroorzaakt door geruk aan de stang ofzo.
Pion schreef:Ik begrijp dat verhaal van ontspanning -> S&T wel.
Ken een enorme knabbelaar... altijd gummi... altijd spelen met het bit. Ik ga ervanuit dat dit paard wel moet wennen aan de overgang naar S&T. Nog meer om mee te spelen.