Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Robijntjah schreef:Stelling en buiging ben ik het in de galop mee eens (linksom vooral) in draf niet, maar kan me voorstellen dat dit zo lijkt!
Robijntjah schreef:Als ik haar op langzamer tempo rijd heeft ze er dus veel meer last van, dit is ook op advies van fysio
Robijntjah schreef:De 1e 15 minuten is fijn over de rug er niet bij hoor
Robijntjah schreef:Dat verwacht ik ook niet zo meteen van haar, eerst loswerken, nagevelijkheid is namelijk een gevolg van meerdere factoren
Robijntjah schreef:Ze komt bij een handelaar vandaan, is van daaruit verkocht naar een vrij onervaren meid, die is wat aan gaan knutselen met zadel erop en rijden maar, en er ook weer afgevallen
Robijntjah schreef:Ik sta zeer zeker toe! Dat vindt ik eigenlijk het belangrijkste
Alleen ik doe het niet zo dat ik geen contact meer heb met haar mond, dat vind ik namelijk van essentieel belang bij rijden, een contactteugel!
Ik wissel heel veel af, 2 keer in de week dressuur, 2 keer buiten, 2 keer longeren/grondwerken en 1 keer vrij
En nooit iets 2 keer achter elkaar!
En dan soms nog een keer gewoon nutteloos rondhobbelen in de bak, heel af en toe een sprongetje!
jasmijn78 schreef:Aan de foto's en het filmpje te zien moet je echt wel meer voor elkaar kunnen krijgen dan je nu laat zien. Dat het voor jou misschien niet even eenvoudig is, is punt twee. Voor je paard zal het in ieder geval prettiger zijn als je hem meer 'aan elkaar' rijdt. Komt hij beter tot dragen en in balans en hoef hij niet meer als een plank door de bochten. En een onzeker paard zal weinig vertrouwen krijgen in een ruiter die er maar een beetje passief op zit. Die moet een ruiter hebben die hem juist NIET afwacht, en die wel meer durft te rijden.
Robijntjah schreef:Het verschil is dat ik wil dat mijn paard mijn hand mee naar voren gaat nemen, en niet dat ik haar met behulp van ophoudingen en spelen en weet ik veel wat nog meer juist achter de teugel rijd, wat ze van zichzelf al erg wil!
jasmijn78 schreef:Robijntjah schreef:Stelling en buiging ben ik het in de galop mee eens (linksom vooral) in draf niet, maar kan me voorstellen dat dit zo lijkt!
Ik vraag mij dan af wat jou verklaring daarvoor is; dat dat in draf wel zo lijkt maar het niet is... Ik zie een paard dat zonder enige aanleuning gereden wordt. Zonder aanleuning heb je ook geen stelling en buiging. Dat is onmogelijk.
anneliesdj schreef:Jij bedoelt dat ze het paard met iets meer druk moet rijden, meer moet proberen om die goede momenten vast te houden. Nu is het te vrijblijvend, paard neemt soms aanleuning maar de ruiter lijkt weinig te vragen en ook weinig te belonen.
anneliesdj schreef:Dat ben ik met je eens maar het hoeft niet direkt fout te zijn om rustig aan te doen, tegenwoordig wil iedereen meteen zo snel.
Robijntjah schreef:Het verschil is dat ik wil dat mijn paard mijn hand mee naar voren gaat nemen, en niet dat ik haar met behulp van ophoudingen en spelen en weet ik veel wat nog meer juist achter de teugel rijd, wat ze van zichzelf al erg wil!
DebbieY schreef:Ik ken jou probleem met dat hij blokkeert als je doorvraagt!
mentjuh schreef:Dus jij wil zeggen dat je zonder aanleuning geen stelling en buiging kan rijden?
mentjuh schreef:Ik denk dat jij zelf een keer goed moet kijken hoe je zelf rijd.
mentjuh schreef:Ik rij altijd op 1 hand met een losse teugel jawel met een boogje er in en ik rijd mijn paard wel degelijk met steling en die vraag ik met mijn BENEN! waarom zou je altijd aan die mond moeten sjorren om voor elkaar te krijgen dat je paard niet uit elkaar loopt?
Puchje schreef:Allereerst wil ik iets zeggen over de reacties van Jasmijn.
Ik vind deze ronduit grof en beledigend.
Puchje schreef:Ik werk vanuit het achterbeen, omdat ik geloof dat ontspannen-
heid en nageeflijkheid volgt uit een actief achterbeen en een
losgelaten en ontspannen ruggebruik.
Puchje schreef:Hierbij laat ik Robijn veel
overgangen maken.
Puchje schreef:Maar, omdat de fysio is geweest en Jolijn
heeft geadviseerd nog niet te veel te verzamelen, kunnen deze
schakelingen enkel vooruit en terug naar basis.
Puchje schreef:Ik denk dat daar-
door de filmpjes wat gehaast en slordig overkomen.
jasmijn78 schreef:Een goede aanleuning tot stand brengen is wat anders dan er continu veel druk op zetten. Een goede aanleuning krijg je door een 'weerstandbiedende' hand (wie kent die term tegenwoordig nog?) in combinatie met voldoende impuls/activiteit vananachter uit. Een misverstand is dat het paard moet nageven. De ruiter moet nageven (dus de druk van de teugels af op het moment dat de gewenste hoofd/halshouding daar is) en daarna niet de teugels in bogen laten hangen, maar enkel licht contact houden. Dan beloon je het paard voor de gewenste hoofd-halshouding. Een paard heeft dat in 5 minuten door als de ruiter dat op de juiste manier doet. Het is meestal voor de ruiter moeilijker dit te leren. Maar als je er niet mee aan de gang gaat, leer je het nooit.
Verder 'neemt' het paard voor zover ik zie in geen enkel filmje aanleuning. Hij duikt af en toe wat met zijn hoofd. Volgens mij eerder een gevolg van vermoeidheid.
jasmijn78 schreef:Passief er op zitten en rijtechnisch niets trainen is wat anders dan rustig aan doen. Rustig aan doen is imo niet een uur freewheelen. Rustig aan doen is het paard leren op de juiste manier te lopen (zie de opbouw volgens het skala) en dat steeds meer uitbouwen tot het paard het met gemak een uur volhoudt. Als je doel tenminste is je paard goed dressuurmatig te rijden. Als je doel anders is... In dat geval: I rest my case...
jasmijn78 schreef:Als je je paard meer wil 'uitleggen' dan moet je je handen naar voren steken op het moment dat jij nageeft, en dit aanvullen met je been (zodat je de verbinding behoudt) zodat jij je paard uitnodigt je hand naar voren te volgen. Als je gaat zitten wachten tot je paard dit volledig uit zichzelf gaat doen kom je nergens... Als je paard achter de teugel gaat, heb je hem te weinig aan je been op het moment dat hij wel nageeft. En als je been geeft en je bent hem dan meteen weer kwijt, dan begrens je hem aan de voorkant te weinig.
...
Blokkeren is gewoon een kwestie van timing. Als je je aanleuning verkrijgt dmv een 'weerstandbiedende' hand moet je als ruiter op het juiste moment nageven. Namelijk direct op het moment dat het paard toegeeft aan de weerstand (dus zakt met het hoofd). Doe je het te vroeg, ben je je paard/aanleuning weer kwijt (en leer je je paard door je hand te denderen) Doe je het te laat, dan leer je het paard zich op te kroppen, achter de teugel te gaan of te blokkeren.
Dus ook bij blokkeren: het paard blokkert niet (dus oorzaak is niet het paard), maar de ruiter kan gewoon niet op het juiste moment nageven (dus oorzaak is onhandigheid ruiter).
jasmijn78 schreef:mentjuh schreef:Dus jij wil zeggen dat je zonder aanleuning geen stelling en buiging kan rijden?
Yep.
...
(maar zo te zien rij ook western, dat is weer een andere tak van sport) Met alleen maar been geven en verder niets (dus verder geen teugelhulpen) krijg je NOOIT een goede aanleuning (dus verbinding tussen voor en achter)