Robijn (KWPN x fries) met filmpjes @ work

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle_88

Re: Robijn (KWPN x fries) met filmpjes @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:06

Ik ook, handelsstal wil niks zeggen over de behandeling van paarden.

In je eerdere topics (dat je haar 4 weken had) zijn toch veel foto's met ontspannen draf momenten en galop. Dus even verwarring hier...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:08

Ik zal even een korte beschrijving geven van wat ik weet :+

Ze komt bij een handelaar vandaan, is van daaruit verkocht naar een vrij onervaren meid, die is wat aan gaan knutselen met zadel erop en rijden maar, en er ook weer afgevallen :+

Paard was (toen dus al) veelste gevoelig voor haar. Ze heeft haar naar vrienden met een natural stal gebracht en daar heeft ze 6 weken gestaan voordat ik haar kwam halen :+

Wat er daarvoor gebeurd is weet ik dus niet precies maar ze gedroeg (en gedraagt zich nog af en toe) als een bange hond! Staart tussen de benen en blinde paniek!

Handelstal wil idd niets zeggen, haar gedrag wel :+

Dat waren ook echt momentopnames, 2 seconden en dan was het over, en dat was dus zolang ik echt letterlijk meelifte, ik kon NIET bewegen!

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:12

dan ligt het aan eedere eigenaar en niet aan de stal ;)
misschien offtopic: maar als je toendertijd die problemen had.. er staat niks van beschreven in je topics
*absoluut geen aanval, maar ik vroeg me af waar het gespannen gedrag evt vandaan kon komen, behalve het verleden omdat ik dus dacht dat het in het begin goed ging, wat ook op die foto's te zien is.*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:17

Het ging ook niet superslecht ofzo, als ik er maar niet aankwam :+

En dat heb ik dan ook de 1e tijd gedaan :=
Toen wou ik er na een tijdje wat meer aan kunnen zitten, tjah, dat ging niet!

Ik denk dus dat er meerdere dingen zijn gebeurd en dan heb ik het niet perse over die stal ;)
Ik weet niet eens welke stal en dat interesseerd me ook niet, ik weet gewoon dat ik een paard heb wat ontzettend onzeker is en zich echt gedroeg alsof ze dagelijks in elkaar gemept was...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:06

Robijntjah schreef:
Stelling en buiging ben ik het in de galop mee eens (linksom vooral) in draf niet, maar kan me voorstellen dat dit zo lijkt!

Ik vraag mij dan af wat jou verklaring daarvoor is; dat dat in draf wel zo lijkt maar het niet is... Ik zie een paard dat zonder enige aanleuning gereden wordt. Zonder aanleuning heb je ook geen stelling en buiging. Dat is onmogelijk.

Robijntjah schreef:
Als ik haar op langzamer tempo rijd heeft ze er dus veel meer last van, dit is ook op advies van fysio

Ik vind het tempo op zich niet heel verkeerd, maar omdat de basisaspecten verder ontbreken is dit gewoon meer in de rondte jagen, dan iets trainen.

Robijntjah schreef:
De 1e 15 minuten is fijn over de rug er niet bij hoor

Volgens mij de rest van het uur ook niet?

Robijntjah schreef:
Dat verwacht ik ook niet zo meteen van haar, eerst loswerken, nagevelijkheid is namelijk een gevolg van meerdere factoren

Zonder nagevelijkheid en ruggebruik werk je een paard niet 'los'. Je kunt een paard perfect in het zweet (dus warm) rijden zonder dat je hem 'los' maakt. Maar volgens mij doe je dan iets heel erg fout....

Robijntjah schreef:
Ze komt bij een handelaar vandaan, is van daaruit verkocht naar een vrij onervaren meid, die is wat aan gaan knutselen met zadel erop en rijden maar, en er ook weer afgevallen

Een handelaar hoeft er echt niet slecht voor te zijn. En een onervaren ruiter hoeft ook niet traumatisch te zijn. Jij bent zelf volgens mij ook niet heel erg ervaren. Anders had je het paard wel anders gereden/beter voor elkaar gehad. Ik vind dat je erg veel 'excussen' aanhaalt om te verklaren dat je het paard rijtechnisch niet beter voor elkaar hebt. Ik zou de oorzaken meer bij jezelf gaan zoeken dan in allerlei 'omstandigheden' en het 'verleden' van je paard.

Aan de foto's en het filmpje te zien moet je echt wel meer voor elkaar kunnen krijgen dan je nu laat zien. Dat het voor jou misschien niet even eenvoudig is, is punt twee. Voor je paard zal het in ieder geval prettiger zijn als je hem meer 'aan elkaar' rijdt. Komt hij beter tot dragen en in balans en hoef hij niet meer als een plank door de bochten. En een onzeker paard zal weinig vertrouwen krijgen in een ruiter die er maar een beetje passief op zit. Die moet een ruiter hebben die hem juist NIET afwacht, en die wel meer durft te rijden.

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:49

het is misschien een beetje bot gezegd maar ik ben het wel eens met het commentaar hierboven. Je zult echt verder moeten met dit paardje anders gaat het straks van kwaad tot erger. Heb je eigenlijk instructie?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:54

Robijntjah schreef:
Ik sta zeer zeker toe! Dat vindt ik eigenlijk het belangrijkste :+
Alleen ik doe het niet zo dat ik geen contact meer heb met haar mond, dat vind ik namelijk van essentieel belang bij rijden, een contactteugel!

Ik wissel heel veel af, 2 keer in de week dressuur, 2 keer buiten, 2 keer longeren/grondwerken en 1 keer vrij :)
En nooit iets 2 keer achter elkaar!

En dan soms nog een keer gewoon nutteloos rondhobbelen in de bak, heel af en toe een sprongetje!

Heb je ook foto's van sprongetjes?
Ben benieuwd hoe ze dat doet, vind het zo'n gaaf paard, ben altijd gecharmeerd geweest van dit soort kruisingen.
Weet je ook watvoor kwpn er achter zit?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:03

jasmijn78 schreef:
Aan de foto's en het filmpje te zien moet je echt wel meer voor elkaar kunnen krijgen dan je nu laat zien. Dat het voor jou misschien niet even eenvoudig is, is punt twee. Voor je paard zal het in ieder geval prettiger zijn als je hem meer 'aan elkaar' rijdt. Komt hij beter tot dragen en in balans en hoef hij niet meer als een plank door de bochten. En een onzeker paard zal weinig vertrouwen krijgen in een ruiter die er maar een beetje passief op zit. Die moet een ruiter hebben die hem juist NIET afwacht, en die wel meer durft te rijden.

Jij bedoelt dat ze het paard met iets meer druk moet rijden, meer moet proberen om die goede momenten vast te houden. Nu is het te vrijblijvend, paard neemt soms aanleuning maar de ruiter lijkt weinig te vragen en ook weinig te belonen.
Dat ben ik met je eens maar het hoeft niet direkt fout te zijn om rustig aan te doen, tegenwoordig wil iedereen meteen zo snel.
Overigens ben ik het niet eens met de rest van je reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:05

Jasmijn: wij zijn het niet met elkaar eens, laten we het daar maar op houden :+

Ja, ik heb instructie ;)

Annelies: eh, 1 van mijn vorige topics was met een paar sprongetjes!
Ik heb echt geen flauw idee wat er voor KWPN bloed er achter zit, helaas!
En bedankt dat je idd verwoord wat ik weet wat wel klopt, maar ik doe idd errug rustig aan met mijn dame, het is zowiezo een laatbloeier en niet zo lang geleden was ze nog veelstemager :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:13

Maar.., ze heeft wel een punt ;)

Je mag best iets meer doorvragen, als ze ontspannen aanleuning neemt zal ze in haar hele lijf meer ontspannen. Een ontspannen en goed gereden paard is op alle punten beter en zeker voor haar spieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:16

Door'vragen' doe ik niet aan, iets meer druk hebben jullie helemaal gelijk in ;)
Dat is ook een punt waar we hard aan werken, maar ze neemt het ook heel moeilijk aan in het begin, dat is dus het 'blokkeren' waar ik het over had :)

En dat het als ze het aanneemt beter is voor haar weet ik idd :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:19

En wat is volgens jou het verschil tussen doorvragen en iets meer druk en waarom het een wel en het ander niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:20

Het verschil is dat ik wil dat mijn paard mijn hand mee naar voren gaat nemen, en niet dat ik haar met behulp van ophoudingen en spelen en weet ik veel wat nog meer juist achter de teugel rijd, wat ze van zichzelf al erg wil!

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:30

Wat een grappig paard! Haha ik rijd ook zo'n kruising en dat is nog meer type kwpn. In eerste instantie zou je niet zeggen dat er fries inzit maar wanneer je het weet zie je het aan de hoofd hals houding!

Ik ken jou probleem met dat hij blokkeert als je doorvraagt! Ik zou hier dus juist wel heel erg op door hameren omdat je anders bijna niet vooruit komt. Dan loop je als het ware steeds op hetzelfde vast. Die van mij wilde rechtsom niet buigen en ik moest in mijn les gewoon die buiging naar rechts hebben! Hij blokkeerde totaal en het leek wel een bom die ontplofte. Ik ben gewoon verder gegaan en op een gegeven moment liet hij zich helemaal los en heb er verder geen problemen meer mee gehad.
Dit zou voor jou ook geen kwaad kunnen. Misschien snapt hij hetgene niet wat jij bedoeld en misschien blokkeerd hij daarom ook wel. Hier moet je dus niet aan toegeven omdat ze dit anders gewend raakt. Je zal er toch doorheen moeten.

Ik lees hierboven dat ze snel achter de teugel kruipt dat probleem had ik ook, rij veel voltes en rijdt hem rond en laag zodat hij zijn rug gaat loslaten. D.m.v. schakelen en overgangen rijden zal hij een veel gespierdere kont krijgen want die is er nu nog niet haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:31

Ze blokkeert als ik been geef om voor meer druk te krijgen ;)

Niet bij het buigen, daar heeft ze echt totaal geen problemen mee!
Ja, als ik weer eens in de weg zit :')

Maar bedankt voor de tips!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:39

Robijntjah schreef:
Het verschil is dat ik wil dat mijn paard mijn hand mee naar voren gaat nemen, en niet dat ik haar met behulp van ophoudingen en spelen en weet ik veel wat nog meer juist achter de teugel rijd, wat ze van zichzelf al erg wil!

Dat snap ik ja. Als jij doorvraagt en zij reageert daarop door achter de teugel te gaan lopen en je hand niet meer wil volgen dan dwing je het idd teveel af. Zowieso moet je dat ook niet alleen met je handen doen, enkel spelen en ophoudingen maken werkt niet, actief voorwaarts rijden net zo belangrijk.
Het is ook een hele kunst om een goede balans te vinden tussen 'doorvragen' en 'afdwingen', er is maar een miniem verschil(en dat zit hem niet in de benaming ;)).

Dat blokkeren moet je even doorheen, wss zal ze dan spieren moeten gebruiken die ze weinig gebruikt en dat zal ze voelen. Rustig doorvragen, niet afdwingen maar ook niet ophouden, ze zal toch een keer die spieren moeten gaan gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:41

Daar ben ik idd mee bezig, van voren dan wat meer druk op te kunnen bouwen! Daar zit ook zeker vooruitgang in, maar het mag nog meer idd!

Ik weet dat het verschil heel klein is, maar ik weet ook dat ik het gewoon met druk ook voor elkaar krijg, dan is de weg maar wat langer :+

Bedankt voor de tips iig, ik ga er zeker mee aan de gang :)

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 05:13

jasmijn78 schreef:
Robijntjah schreef:
Stelling en buiging ben ik het in de galop mee eens (linksom vooral) in draf niet, maar kan me voorstellen dat dit zo lijkt!

Ik vraag mij dan af wat jou verklaring daarvoor is; dat dat in draf wel zo lijkt maar het niet is... Ik zie een paard dat zonder enige aanleuning gereden wordt. Zonder aanleuning heb je ook geen stelling en buiging. Dat is onmogelijk.

Dus jij wil zeggen dat je zonder aanleuning geen stelling en buiging kan rijden?
Ik denk dat jij zelf een keer goed moet kijken hoe je zelf rijd.
Ik rij altijd op 1 hand met een losse teugel jawel met een boogje er in en ik rijd mijn paard wel degelijk met steling en die vraag ik met mijn BENEN! waarom zou je altijd aan die mond moeten sjorren om voor elkaar te krijgen dat je paard niet uit elkaar loopt?
Die van mij loopt super van achter met jawel dat is hij weer een boogje in de teugels!

Jolijn ik vind het goed hoe je met haar bezig bent lekker rustig aan op jou manier houd het ook leuk voor haar!
Zoals je zegt is ze snel gestrest als je dan de training sneller doet krijg je alleen maar een paard wat nog meer gaat stressen.
Je houding kun je nog wel een beetje aan werken maar is ook niet altijd handig met de maandelijkse vrouwelijkheid haha!
Meis neem lekker je eigen tempo ik zie dat jullie het naar je zin hebben en dat is ten slotte het belangrijkste van heel het paardrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:04

Dankjewel Amanda :D

Ik ben het wel eens met dat er te WEINIG aanleuning is, maar geen vind ik een beetje overtrokken :+

Maar goed, dat is een proces en niet iets waarvan ik vind dat je het zo maar even voor elkaar hebt...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:35

anneliesdj schreef:
Jij bedoelt dat ze het paard met iets meer druk moet rijden, meer moet proberen om die goede momenten vast te houden. Nu is het te vrijblijvend, paard neemt soms aanleuning maar de ruiter lijkt weinig te vragen en ook weinig te belonen.

Een goede aanleuning tot stand brengen is wat anders dan er continu veel druk op zetten. Een goede aanleuning krijg je door een 'weerstandbiedende' hand (wie kent die term tegenwoordig nog?) in combinatie met voldoende impuls/activiteit vananachter uit. Een misverstand is dat het paard moet nageven. De ruiter moet nageven (dus de druk van de teugels af op het moment dat de gewenste hoofd/halshouding daar is) en daarna niet de teugels in bogen laten hangen, maar enkel licht contact houden. Dan beloon je het paard voor de gewenste hoofd-halshouding. Een paard heeft dat in 5 minuten door als de ruiter dat op de juiste manier doet. Het is meestal voor de ruiter moeilijker dit te leren. Maar als je er niet mee aan de gang gaat, leer je het nooit.

Verder 'neemt' het paard voor zover ik zie in geen enkel filmje aanleuning. Hij duikt af en toe wat met zijn hoofd. Volgens mij eerder een gevolg van vermoeidheid.

anneliesdj schreef:
Dat ben ik met je eens maar het hoeft niet direkt fout te zijn om rustig aan te doen, tegenwoordig wil iedereen meteen zo snel.

Passief er op zitten en rijtechnisch niets trainen is wat anders dan rustig aan doen. Rustig aan doen is imo niet een uur freewheelen. Rustig aan doen is het paard leren op de juiste manier te lopen (zie de opbouw volgens het skala) en dat steeds meer uitbouwen tot het paard het met gemak een uur volhoudt. Als je doel tenminste is je paard goed dressuurmatig te rijden. Als je doel anders is... In dat geval: I rest my case...

Robijntjah schreef:

Als je je paard meer wil 'uitleggen' dan moet je je handen naar voren steken op het moment dat jij nageeft, en dit aanvullen met je been (zodat je de verbinding behoudt) zodat jij je paard uitnodigt je hand naar voren te volgen. Als je gaat zitten wachten tot je paard dit volledig uit zichzelf gaat doen kom je nergens... Als je paard achter de teugel gaat, heb je hem te weinig aan je been op het moment dat hij wel nageeft. En als je been geeft en je bent hem dan meteen weer kwijt, dan begrens je hem aan de voorkant te weinig.

DebbieY schreef:
Ik ken jou probleem met dat hij blokkeert als je doorvraagt!

Blokkeren is gewoon een kwestie van timing. Als je je aanleuning verkrijgt dmv een 'weerstandbiedende' hand moet je als ruiter op het juiste moment nageven. Namelijk direct op het moment dat het paard toegeeft aan de weerstand (dus zakt met het hoofd). Doe je het te vroeg, ben je je paard/aanleuning weer kwijt (en leer je je paard door je hand te denderen) Doe je het te laat, dan leer je het paard zich op te kroppen, achter de teugel te gaan of te blokkeren.

Dus ook bij blokkeren: het paard blokkert niet (dus oorzaak is niet het paard), maar de ruiter kan gewoon niet op het juiste moment nageven (dus oorzaak is onhandigheid ruiter)

mentjuh schreef:
Dus jij wil zeggen dat je zonder aanleuning geen stelling en buiging kan rijden?

Yep.

mentjuh schreef:
Ik denk dat jij zelf een keer goed moet kijken hoe je zelf rijd.

Want?

mentjuh schreef:
Ik rij altijd op 1 hand met een losse teugel jawel met een boogje er in en ik rijd mijn paard wel degelijk met steling en die vraag ik met mijn BENEN! waarom zou je altijd aan die mond moeten sjorren om voor elkaar te krijgen dat je paard niet uit elkaar loopt?

Als jij denkt dat je een goede aanleuning tot stand brengt door flink in de mond te sjorren, dan snap jij volgens mij niet zoveel van dressuur. (maar zo te zien rij ook western, dat is weer een andere tak van sport) Met alleen maar been geven en verder niets (dus verder geen teugelhulpen) krijg je NOOIT een goede aanleuning (dus verbinding tussen voor en achter)

Ik zou de TS echt aanraden om eens in een goed dressuurboek de opbouw van het skala te bestuderen. Dan zal je echt duidelijk worden hoe de verschillende basisaspecten zich tot elkaar verhouden en hoe je ze vooral niet los van elkaar kunt zien. In bijvoorbeeld Het basisboek dressuur van Tineke Bartels of De eenvoud van dressuur van Coby van Baalen en Johan Hinneman staat dit allemaal heel simplistisch omschreven. Ik heb daar veel aan gehad in ieder geval :Y)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:59

Ik moet jasmijn gelijk geven, dit zijn inderdaad hele belangrijke punten die ze noemt en zoals zij ze beschrijft, klopt allemaal..moet zeggen dat ik het ook rete moeilijk vind, maar het is helemaal waar. Op deze manier heeft Bets mij het ook geleerd. Je moet gewoon die aanleuning hebben anders krijg je onvoldoende informatie vanuit de achterhand zonder die verbinding.

Het viel trouwens me als eerst op dat je zo was afgevallen, super hoor!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:57

Hier spreekt de instructrice van Jolijn :+ 8-)

Allereerst wil ik iets zeggen over de reacties van Jasmijn.
Ik vind deze ronduit grof en beledigend. Ik weet heel goed
dat Jolijn de perfecte ruiter is voor dit paard. Het is een mega
gevoelig dier wat echt behoefte heeft aan een ruiter dat alles
erg goed overdenkt. Jolijn draaft hier soms een beetje in door,
maar dat geeft ze zelf ook toe, ze is zelf te bang om fouten te
maken, is te voorzichtig.
In de lessen hamer ik op haar houding, dat ze best met r kont
in het zadel mag gaan zitten en haar schouders mooi achterin
houdt. Maar een goede en gebalanceerde houding van de ruiter
is nog maar het begin.
Ik werk vanuit het achterbeen, omdat ik geloof dat ontspannen-
heid en nageeflijkheid volgt uit een actief achterbeen en een
losgelaten en ontspannen ruggebruik. Hierbij laat ik Robijn veel
overgangen maken. Maar, omdat de fysio is geweest en Jolijn
heeft geadviseerd nog niet te veel te verzamelen, kunnen deze
schakelingen enkel vooruit en terug naar basis. Ik denk dat daar-
door de filmpjes wat gehaast en slordig overkomen.

Jolijn, zondag gaan we weer hard aan het werk en zal ik je weer
de zekerheid inpraten die je nodig hebt om door te gaan met je
dame! :D

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:59

Puchje schreef:
Allereerst wil ik iets zeggen over de reacties van Jasmijn.
Ik vind deze ronduit grof en beledigend.

Want?

Puchje schreef:
Ik werk vanuit het achterbeen, omdat ik geloof dat ontspannen-
heid en nageeflijkheid volgt uit een actief achterbeen en een
losgelaten en ontspannen ruggebruik.

Klinkt leuk, maar waar doel je nu op met deze info?

Puchje schreef:
Hierbij laat ik Robijn veel
overgangen maken.

De overgangen zoals die getoond worden in de filmpjes hebben geen enkele toegevoegde gymnastische waarde, omdat al wat jij hierboven beschrijft plus de aanleuning ontbreken. Om deze manier kan zij dus nog 1000 overgangen rijden, zonder dat je er wat mee opschiet. Ik zou deze filmpjes even aan de fysio laten zien en voor de zekerheid toch even checken of dit wel de bedoeling is.

Puchje schreef:
Maar, omdat de fysio is geweest en Jolijn
heeft geadviseerd nog niet te veel te verzamelen, kunnen deze
schakelingen enkel vooruit en terug naar basis.

Klinkt leuk wat je vertelt, maar hoe kom jij erbij dat er (nu al) sprake moet zijn van verzameling in een overgang? In het begin van de opleiding van een paard probeer je eerst 'horizontaal' evenwicht te bewerkstelligen. Paard moet op 4 benen lopen, recht en in balans. Er is dan nog helemaal geen sprake van verzameling. Om een correcte overgang te rijden HOEF je helemaal niet te verzamelen. Je moet voor, tijdens en na de overgang alleen maar tact, aanleuning, losgelatenheid en impuls behouden. Meer niet. In een later stadium van de africhting ga je meer progressievere overgangen rijden (bijvoorbeeld verzamelde stap- vz galop en vz galop- vzstap). Pas dan komt verzameling aan de orde.

Puchje schreef:
Ik denk dat daar-
door de filmpjes wat gehaast en slordig overkomen.

Ik vind het wel knap dat jij met dit hele (feel-good) verhaal van je gewoon niet-correcte overgangen probeert te verklaren en goed te praten.

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:29

Jasmijn ik vind dat jij geweldig uitlegt wat je bedoelt en helemaal niet grof, maar wel lekker direct ;)

Ik denk ook dat Jasmijn hier een hele hoop goede punten heeft en dan voornamelijk van het duiken. Een paard wat namelijk aan leuning zoekt doet dit beetje voor beetje en doet niet ineens haar hoofd op en neer! Wat vindt de instructie hiervan?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:37

jasmijn78 schreef:
Een goede aanleuning tot stand brengen is wat anders dan er continu veel druk op zetten. Een goede aanleuning krijg je door een 'weerstandbiedende' hand (wie kent die term tegenwoordig nog?) in combinatie met voldoende impuls/activiteit vananachter uit. Een misverstand is dat het paard moet nageven. De ruiter moet nageven (dus de druk van de teugels af op het moment dat de gewenste hoofd/halshouding daar is) en daarna niet de teugels in bogen laten hangen, maar enkel licht contact houden. Dan beloon je het paard voor de gewenste hoofd-halshouding. Een paard heeft dat in 5 minuten door als de ruiter dat op de juiste manier doet. Het is meestal voor de ruiter moeilijker dit te leren. Maar als je er niet mee aan de gang gaat, leer je het nooit.

Verder 'neemt' het paard voor zover ik zie in geen enkel filmje aanleuning. Hij duikt af en toe wat met zijn hoofd. Volgens mij eerder een gevolg van vermoeidheid.

Het paard zoekt de hand van de ruiter op en neemt daarmee zelf aanleuning.
En je hoeft mij niet te vertellen hoe ik een goede aanleuning krijg hoor, ik probeer het evengoed uit te leggen als jij ;)
jasmijn78 schreef:
Passief er op zitten en rijtechnisch niets trainen is wat anders dan rustig aan doen. Rustig aan doen is imo niet een uur freewheelen. Rustig aan doen is het paard leren op de juiste manier te lopen (zie de opbouw volgens het skala) en dat steeds meer uitbouwen tot het paard het met gemak een uur volhoudt. Als je doel tenminste is je paard goed dressuurmatig te rijden. Als je doel anders is... In dat geval: I rest my case...

Dat is het verschil tussen 'binnen 5 minuten aanleuning hebben' en het rustig aan willen doen. Niet binnen 5 minuten resultaat hebben is wat anders dan 'freewheelen' of meeliften zoals wij dat noemen. Niet elk paard is even snel en niet elke ruiter is even handig en dat is ook helemaal geen ramp, je kunt er beter wat langer over doen en uiteindelijk toch het gewenste resultaat hebben dan na 5 minuten je paard in de krul met de gedachte dat je het goed doet.., tot er een keer een kundige ruiter naar kijkt en blijkt dat paardlief elke spier in zijn lijf verkeerd gebruikt en je een half jaar werk hebt om hem alsnog op het goede spoor te krijgen.

jasmijn78 schreef:
Als je je paard meer wil 'uitleggen' dan moet je je handen naar voren steken op het moment dat jij nageeft, en dit aanvullen met je been (zodat je de verbinding behoudt) zodat jij je paard uitnodigt je hand naar voren te volgen. Als je gaat zitten wachten tot je paard dit volledig uit zichzelf gaat doen kom je nergens... Als je paard achter de teugel gaat, heb je hem te weinig aan je been op het moment dat hij wel nageeft. En als je been geeft en je bent hem dan meteen weer kwijt, dan begrens je hem aan de voorkant te weinig.

...

Blokkeren is gewoon een kwestie van timing. Als je je aanleuning verkrijgt dmv een 'weerstandbiedende' hand moet je als ruiter op het juiste moment nageven. Namelijk direct op het moment dat het paard toegeeft aan de weerstand (dus zakt met het hoofd). Doe je het te vroeg, ben je je paard/aanleuning weer kwijt (en leer je je paard door je hand te denderen) Doe je het te laat, dan leer je het paard zich op te kroppen, achter de teugel te gaan of te blokkeren.

Dus ook bij blokkeren: het paard blokkert niet (dus oorzaak is niet het paard), maar de ruiter kan gewoon niet op het juiste moment nageven (dus oorzaak is onhandigheid ruiter).

Helemaal mee eens.

jasmijn78 schreef:
mentjuh schreef:

Yep.

...

(maar zo te zien rij ook western, dat is weer een andere tak van sport) Met alleen maar been geven en verder niets (dus verder geen teugelhulpen) krijg je NOOIT een goede aanleuning (dus verbinding tussen voor en achter)

Ehm?
Ook een westernpaard kan met aanleuning en verzameling gaan én tegelijk met waslijntjes, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden ;)