Bijzetteugel tijdens buitenrit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Re: Bijzetteugel tijdens buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 16:31

oke bedankt voor de tips allemaal.
bijzet kent yesta al wel van longeren, een beetje.
Ze is het niet heel erg gewend, maar ze reargeerd er ook niet heel erg op ofzo.
Ik zal gaan kijken voor een martingaal.
Is niet zo duur toch?

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:32

Hulpteugels gebruiken is wel symptoombestrijding hè? Weet niet of je daar op uit bent...

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 18:51

wat bedoel je daar precies mee?

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:18

leeneliefje schreef:
wat bedoel je daar precies mee?

Nou, je wilt de bijzetteugel gaan gebruiken omdat je paardje zich sterk maakt buiten en omdat jij daardoor haar continu in moet houden. Ik zou eerlijk gezegd ook niet zo 1-2-3 weten hoe je het op moet lossen, maar gebruik maken van de bijzet haalt het probleem niet weg, maar zorgt alleen maar dat je kan verhinderen dat ze weg gaat. Maar ze blijft nog steeds 'weg' willen...
Snap je wat ik bedoel, anders gooi ik er nog een poging tegenaan?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 19:42

haha oke! nee ik snap nu wat je bedoeld! ;)
bedankt. het klopt wat je zegt, maar ik weet geen andere oplossing. met mijn zit kan ik haar buiten iig niet terug krijgen.
is natuurlijk wel het beste!

maar alsnog bedankt!

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:48

kijk ook goed bij welk hulpmiddel dan ook :je beperkt ze aan de voorkant en wat blijft er dan nog over ter protest : bokken !!
Dus zorg dat je stevig in het zadel zit als je iets uitprobeerd. Misschien gebeurd er niets, maar blijf er allert op !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:26

zelf ben ik tegen zo'n dingen, maar mijn nicht ging eens buiten wandelen en nam martigaal, sporen en zweep mee om te gaan WANDELEN

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:22

Martingaal is beter idd. Gewoon op het langste vastmaken. hebben ze nog een bewegingsvrijheid, maar niet oneindig. Na verloop van tijd leren jullie elkaar beter kennen, en via de martingaal gaat zij ook wel beseffen dat het leuker is met haar hoofd naar beneden ipv in de lucht, want dat is de natuurlijke manier van lopen. maar zolang ze dit niet zelf ondervindt, gaat ze het niet doen, want nu lukt het haar ook :P
bijzetteugel is achterhaald, denk niet dat veel mensen dit nog gebruiken. Kan wel helpen met heel extreme gevallen, maar liever niet van wel. Je moet iets of wat ruimte geven, niemand zit graag opgesloten

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:30

TS: probeer eens op een veld bv voltes te rijden. Op die voltes altijd schakelen. Heb je dr aandacht, ga je wat rechte stukken rijden. Versnelt ze weer, 90 graden draaien en opnieuw een volte. Jij beslist het tempo. zodra het paard een doel heeft (waardoor ze dus sneller gaan) zorg jij dat ze dat doel niet kunnen halen. Het duurt even, maar je hebt geen martingaal of andere hulpteugel nodig. Probeer de eerste rechte stukken vooral een zo traag mogelijke draf te rijden, met veel overgangen naar stap.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:34

Dorienn schreef:
TS: probeer eens op een veld bv voltes te rijden. Op die voltes altijd schakelen. Heb je dr aandacht, ga je wat rechte stukken rijden. Versnelt ze weer, 90 graden draaien en opnieuw een volte. Jij beslist het tempo. zodra het paard een doel heeft (waardoor ze dus sneller gaan) zorg jij dat ze dat doel niet kunnen halen. Het duurt even, maar je hebt geen martingaal of andere hulpteugel nodig. Probeer de eerste rechte stukken vooral een zo traag mogelijke draf te rijden, met veel overgangen naar stap.

Dat is handig als ze op hol zijn geslagen. en je moet een veld hebben natuurlijk. Als het op een holle weg gebeurt, zit je in de problemen.
Ik vind in dit geval, want ikzelf gebruik ook geen hulpteugels meer sinds lang, is het gewoon veiliger van iets aan te doen, of er komen ongelukken.
Ik vermoed dat het paard gewoon niet beter weet dan zo te lopen. En is het nu even beter van haar te tonen hoe het wel moet.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:48

ohja: vooral vanvoor lossen. Zeker bij een voorwaarts paard.
Ik begin ook altijd kleiner te draven en oooohh te mompelen. Zelfs mijn 'ik ben stiekum een renpaard'beest snapt dat hij bij hoooo best stopt, omdat hij anders de andere kant moet opgaan.

@meliciana: ik ben gewoon met mijn paard speciaal buiten een veld gaan zoeken, en daar zitten oefenen. Daarna pas wegjes gedaan in een zeer lichte sjokdraf.

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:44

Ik doe regelmatig een thiedemann erop. niet te strak, maar kan hem dan net wat makkelijker terugpakken, wanneer we in volle vaart over de zandpaden gallopperen. martingaal werkt alleen tegen opgooien van het hoofd.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:48

martingaal er om GEEN bijzet teugels! als je paard ergens van schrikt of steigerd of valt-uitglijd trek die de hele mond open omdat die bijzet niet 123 los gaat of stuk gaat notdone