Paard opeens niet meer braaf buiten!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marita

Re: Paard opeens niet meer braaf buiten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:41

Wat zegt je instructrice hier van? Misschien kan zij/hij er eens mee naar buiten rijden om te voelen wat er aan de hand is?

Dit moet je wel snel gaan corrigeren, anders kom je straks nergens meer.

Achteruit er langs is inderdaad soms heel effectief. Maar wel moeilijk om dat goed te doen. Zoek hulp daarbij!

Sterkte!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 20:19

Bedankt voor jullie reacties.
Ik kan eens proberen om mijn instructrice erop te zetten maar uiteindelijk zal ik het toch zelf moeten doen.
Ik voel niet aan wanneer zij het gaat doen, het is pats boem stil staan en niet meer verder willen.
Ik ben absoluut niet iemand die snel op geeft of bang word op zo'n moment.

Ik moet alleen wel zelf de gevaren in de gaten houden.
Zij denkt er niet aan dat een rijdende auto gevaarlijk is of stroom/prikkeldraad dat langs de weg staat.

Dat achteruit lopen heb ik ook geprobeerd, dat gaat goed totdat ze in de gaten heeft dat ik haar toch die richting in krijg.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:25

Als ze stilstaat, gewoon stil laten staan :). Net zo lang totdat je wel in de goede richting staat. Al sta je er een uur, maakt niet uit! Trek dus wel genoeg tijd uit :P
Achteruit = niet geoorloofd en dan moet je ervoor zorgen dat het paard naar voren gaat (hoe maakt niet uit)

Iets eng vinden mag, maar ze moeten daardoor niet gaan lopen donderen :)

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 20:59

zap schreef:
Als ze stilstaat, gewoon stil laten staan :). Net zo lang totdat je wel in de goede richting staat. Al sta je er een uur, maakt niet uit! Trek dus wel genoeg tijd uit :P
Achteruit = niet geoorloofd en dan moet je ervoor zorgen dat het paard naar voren gaat (hoe maakt niet uit)

Iets eng vinden mag, maar ze moeten daardoor niet gaan lopen donderen :)

Ze mag absoluut iets eng vinden, tis tenslotte een dressuurknol. :+ :+
Normaal liep ze gewoon braaf mee als de ander wél door liep maar sinds kort.. helaas..
Maar we geven niet op!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:00

En wat doet ze als je stil blijft staan?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:33

Als Miep het weer eens op haar heupen krijgt en weigert nog een normale kant op te gaan, alleen nog maar achteruit wil en liefst de sloot in (jawel, ook wij zijn gezegend met vrijwel overal aan weerszijden sloten en smalle bermen) probeer ik ook mezelf te ontspannen, ga wat dieper in het zadel zitten, doe mijn handen naar voren en drijf voorzichtig aan, waarbij ik mijn benen iets naar achter leg om wat nadrukkelijker over te komen. Eventueel de zweep erbij houden als correctiestokje/ begrenzer (niet slaan, dat roept alleen maar meer verzet op), een zacht tikje op de kont alsof ze ergens tegenaan lopen is vaak voldoende. Als er een toevallige passant langsloopt kan je vragen of die dat wil doen, dan ziet het paard het echt niet komen en denkt dat ie ergens tegenaan zit en is in elk geval hier het probleem voor langere tijd opgelost. Dan durft ze buiten de eerste tijd niet meer achteruit. Ook kan je je paard met de kont tegen een boom of hek proberen te sturen als dat er is, heeft hetzelfde effect. (wel zachtjes doen, een aanraking is voldoende. Het hoeft geen pijn te doen!)

Probeer zelfverzekerd te blijven (is moeilijk als je op een smal pad tussen 2 diepe sloten zit en je doodsbenouwd bent daarin te belanden), doe er alles aan om zo zeker mogelijk over te komen op je paard. Ga diep zitten, hou je benen er goed aan, geef vertrouwen en vooral: Blijf rustig! Met boos worden of panieken los je het zeker niet op. Ik ga ook wel eens zingen of zo in zo'n situatie, of heel slap ouwehoeren met mezelf. Daarmee leid ik mezelf af en daardoor mijn paard ook. En belonen als het dan uiteindelijk lukt!

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:42

Is het stilstaan omdat je paard iets eng vind of omdat het gewoon geen zin meer heeft.

Het verschilt natuurlijk per paard wat je moet doen.

Als het stilstaan is omdat je paard gewoon geen zin meer heeft, zou ik hem even heel goed aanpakken (tenminste.. dat werkte bij die van mij. Hij heeft het 3 keer geprobeerd en nu loopt hij met een los teugeltje waar ik hem naar toe stuur.)

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:46

Je moet de reden weten van haar stilstaan, elke oorzaak vraagt om een andere aanpak.
Het kan ook liggen aan de combinatie met het andere paard dat mee gaat, ik merk bij mijn merrie dat ze bij verschillende paarden zich heel anders gedraagd. Ik weet niet of je met verschillende mensen rijd of altijd de zelfde of ook alleen?

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 06:17

Supah_Sky schreef:
Ik weet niet of je met verschillende mensen rijd of altijd de zelfde of ook alleen?

Ik rij meestal met dezelfde ruiter omdat dit juist zo goed gaat.